Ik geef te snel op.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ikheetik

Ik geef te snel op.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 11:58

Hey,
Ik zit met een probleempje waar ik zelf niet helemaal uit kom. Ik heb nu al zo`n jaar weinig doorzettingsvermogen. Met name als ik niet fit ben. Wanneer ik me niet helemaal lekker voel geef ik vaak te snel toe en zeg ik dingen af. Ik probeer mezelf dan wel te vermannen maar na een tijdje geef ik het toch 'op'. Ik begin me ook steeds schuldiger te voelen tegenover de mensen om me heen. Ik wil ze niet teleurstellen, maar op de een of andere manier lukt het me niet. Ook zeg ik vaak dingen af omdat ik er niet zo`n zin in heb. Ik ben een half jaar geleden al naar de psycholoog geweest. Dit hielp ook maar voor een korte tijd. Heeft iemand tips om meer doorzettingsvermogen te krijgen. Het zou mij heel erg helpen.

mika11

Re: Ik geef te snel op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:01

De dag van tevoren opschrijven welke dingen je de volgende dag wilt doen.
En je daar ook aan houden.
Hoe komt het dan dat je sinds een jaar dit probleem hebt gekregen?
Het komt ergens vandaan, dus misschien kun je daar nog iets aan doen?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:18

Oeh, herkenbaar :j Bij mij komt het voort uit het feit dat ik hele hoge eisen aan mezelf kan stellen en de lat voor mezelf ook vaak hoog leg. Als ik me dan niet helemaal op en top voel, wil ik dingen niet eens aangaan, omdat ik ze simpelweg niet zo goed kan doen als ik wil/als anderen van me verwachten.
Is dit ook iets dat jij herkent?

En je schrijft dat hulp van de psycholoog je heeft geholpen, weet je ook wat je precies heeft geholpen daaraan? Dan kun je dat misschien nog terughalen en er zelf (of evt met hulp) mee verder borduren

Je zegt dat je dingen vaak af zegt omdat je er geen zin in hebt. Dat geen zin hebben, komt dat dan pas op het laatste moment, of had je er eigenlijk al geen zin in toen je de afspraak maakte, maar heb je toegezegd om de ander niet teleur te stellen?

Ikheetik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 12:40

Ik ben altijd al een verlegen meisje geweest met weinig zelfvertrouwen. Vroeger durfde ik niet eens zelf naar de winkel te gaan. (Nu wel hoor! zo`n bange poepert ben ik nu al lang niet meer. (: ) Ik wil graag dingen goed doen. Als iets dan niet helemaal goed gaat, komt dat onzekere gevoel van vroeger weer terug, ookal weet ik dat de mensen om me heen het niet erg vinden. Twee jaar geleden kwam ik in een klas waar ik een meisje leerde kennen waar ik ondertussen vrienden mee ben. Ze was wat zelfverzekerder van zichzelf en durfde eerder haar mond open te trekken. Ik heb me daar toen een beetje aan opgetrokken wat mij een zelfverzekerder gevoel gaf. Vorig jaar kwam ik echter in een klas waar ik niemand kende. Al mijn andere vrienden zaten met elkaar in een andere klas. Ik heb me in het begin van het jaar erg alleen gevoeld. Na een paar weken kreeg ik wat meer contact met 2 meisjes en een jongen die waren blijven zitten, maar echt vrienden werden we niet. Misschien is het probleem hier begonnen. Ik werd niet gepest maar had wel een hekel aan school. Ik heb school nooit leuk gevonden in mijn leven maar sinds dit jaar heb ik er echt een hekel aan.

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:14

Uit welke omgeving kom je??
Je zou eens aan een coach sessie ( met paarden ) kunnen denken, voor meer info kan je me pb'en...
Suc6

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:25

Ik zou zeker bezig gaan met meer zelfvertrouwen op te bouwen. En misschien beseffen dat je beter dingen kan doen, dat ze misschien iets minder goed zijn, dan dat je dingen helemaal niet doet. En stel jezelf de vraag; hoe voel je je als je dingen afzegt? Ik neem aan dat het geen fijn gevoel is. En voordat je iets afzegt of niet doet jezelf ook even afvragen (en daar de tijd voor nemen) hoe het zou voelen naderhand, als je het wel gedaan hebt en een overwinning voor jezelf hebt behaald!

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:16

Je kunt er wel over zeuren maar je moet gewoon doen.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:19

Vudress schreef:

Nou zeg, lekker makkelijk antwoord. Zo werkt het blijkbaar niet!

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:09

Loetie84 schreef:
Vudress schreef:

Nou zeg, lekker makkelijk antwoord. Zo werkt het blijkbaar niet!

Uiteindelijk komt het hier wel op neer.

Er is niemand die ts dwingt om dingen af te zeggen of op te geven.
Jezelf pushes iets te doen wat je niet wilt is moeilijk maar zodra je dat kunt
zul je wel ver komen.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:12

Natuurlijk komt het daar wel op neer, maar TS kan dat blijkbaar niet. Daarom is het fijn als mensen handvaten aangeven, waardoor TS kan proberen om zo ver te komen. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd en ook dit is dus een proces... Aan een opmerking als 'niet zeuren' heb je in dat geval weinig.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 15:57

mijn ervaring is dat hoe drukker je bent, hoe meer je doet! Je moet even dat omslagpunt hebben en dan gaat het prima. Zorg gewoon dat je dag propvol gepland is en probeer je daar een week aan te houden, dan heb je een dagje relaxed en merk je dat het zitten veel lekkerder is en het ook prima is om de dag erna weer vol drukte aan de slag te gaan.

Van dingen ondernemen, zoals sporten, werken, leuke dingen met vrienden, je paardje, huiswerk maken of wat dan ook, krijg je uiteindelijk meer energie dan kijken naar de klok die voorbij tikt zonder jezelf ergens toe te zetten.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 15:59

Loetie84 schreef:
Natuurlijk komt het daar wel op neer, maar TS kan dat blijkbaar niet. Daarom is het fijn als mensen handvaten aangeven, waardoor TS kan proberen om zo ver te komen. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd en ook dit is dus een proces... Aan een opmerking als 'niet zeuren' heb je in dat geval weinig.

Mijn ervaring is dat hoe meer mensen je een steuntje in de rug geven, hoe meer je afhankelijker wordt van andere om je aan te moedigen om iets toch nog even te doen, wat het probleem niet oplost.

TS gewoon langzaam beginnen. Maak voor jezelf een week of dagplanning, schrijf het op en houd je er ook aan.

Denk maar zo: Hoe vaak heb je spijt dat je iets wat je zou doen wél gedaan hebt en hoe vaak heb je spijt dat je iets wat je zou doen niet gedaan hebt?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:01

ik denk dat je het niet rustig moet opbouwen maar gewoon in het diepe moet springen anders hou je dat luie stukje van jezelf alleen maar in stand.

Ben het wel eens met Raponsje; TS moet het zelf doen en medelijden gaat geen zode aan de dijk zetten.. (of is dit te grof geformuleerd?)