Een nieuwe bril gekocht, maar ik voel me wel dronken..?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maeve

Een nieuwe bril gekocht, maar ik voel me wel dronken..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 20:55

Dit klinkt misschien een beetje raar, maar hier komt de uitleg :')

Ik heb als tienjarige een bril gekregen en op mijn elfde kreeg ik lenzen. Ben nu 19 en heb áltijd lenzen gedragen met een bril voor erbij voor 's avonds. Nu wilde ik graag een bril die ik ook overdag kan dragen (mijn oude bril was ongeveer half de sterkte die ik nu heb :') kan net zo goed niets op mijn neus zetten dan) en die heb ik vandaag op kunnen halen.

Ik was gewaarschuwd door de verkoopster dat het even wennen zou zijn dus dat ze me aanraadde hem na een nachtje slapen op te zetten. Maar nu was ik uiteraard supernieuwsgierig naar mijn nieuwe bril en heb´m net toch maar opgezet (na 2 tellen lenzenloos :') ) en dat was een hele aparte ervaring.

Ik heb namelijk het gevoel dat ik geen diepte zie, én als ik vanuit mijn ooghoeken kijk, is alles krom! Muren en ramen en mensen... krom! -O- Ik wist niet wat me overkwam, voelde me wel dronken toen ik naar beneden liep :') heb me maar goed vastgehouden aan de trapleuning.

Nu is de vraag, is dit normaal? Natuurlijk moet je wennen, maar dat alles zo vertekent langs de randen van de glazen vind ik wel heel raar... of went dat ook? Ik wacht nog maar even totdat ik met deze bril in de auto of ter paard ga, haha... zet 'm morgen lekker de hele dag op en dan kijk ik wel, blijft het zo dan bel ik de opticien even voor de zekerheid :-)

_MG

Re: Een nieuwe bril gekocht, maar ik voel me wel dronken..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 20:59

Dat is redelijk normaal :) ik heb continu het gevoel alsof ik val wanneer ik mijn andere bril op zet (heb een 'normale' bril en een oude bril die ik meeneem als ik ergens ga logeren), kwestie van wennen. Als het morgen niet beter wordt, dan zou ik even terug gaan. Je ogen (en hersenen) hebben even een tijdje nodig om aan de nieuwe situatie te wennen :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:01

Volgens mij moet je van uit lenzen het dragen van een bril opbouwen.
Ik draag die van mij nooit maar toen ik met een oogontsteking wel moest had ik precies hetzelfde.
Was na een dag of 3 wel helemaal gewend, al vind ik lenzen nog steeds fijner.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:02

doe zoals de verkoopster zei
Slaap er een nachtje over.
Dan zie je wel goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:07

Toen ik van geen correctie naar mijn bril ging moest ik ook echt even wennen. Ik was naar de opticien gefietst, had daar mijn bril opgezet en toen ik terugfietste was het net alsof ik op een driewieler zat _O-

Alles was ineens een heel stuk dichterbij en ik voelde me 20 cm kleiner ineens. :+

Nu merk ik vooral als ik hem afzet dat het toch wel een stuk scheelt. Als ik hem halverwege de dag opzet nog steeds zo'n vreemde beleving alsof ik gekrompen ben.

Denk dus dat het morgen beter is :j

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:09

Ik draag mijn bril bijna nooit, ik heb er daarom nog steeds een beetje last van als ik mijn bril net op zet. Na een tijdje dragen gaat het dan weer beter. Komt wel goed dus! :D

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:09

Pas er wel even mee op!
Ik heb een aantal weken terug een nieuwe bril opgehaald (bij Hans Anders). Ik draag al vanaf mijn 3e brillen, dus het is niets nieuws voor mij. En ik voelde me ook een beetje deuzig en bezopen.
Een weekje aangekeken, en allemaal hoofdpijn en druk in mijn hoofd.
Na 4 dagen uitte dat zich in een gigantische migraineaanval. Bij mij bleek dat de bril niet de goede positie voor mijn ogen had. Omdat ik cilindrische afwijking heb komt die afstelling érg nauw, en dat hadden ze dus niet gedaan...

Ik kan nu wel wisselen tussen oude en nieuwe bril.
Voor de goede afstelling niet, omdat mijn spieren gewoon verkrampten door inspanning van het scherpstellen. Houd het in de gaten!

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 21:11

_MG ja dat gevoel heb ik nu dus ook... gelukkig ken ik m'n huis wel maar durf zo echt niet de straat op, voelt heel raar!
zonnebloem18: Opbouwen ga ik proberen :-) morgen gewoon wat later dan anders mijn lenzen in doen en wat eerder dan anders weer uit. Kijken of dat uitmaakt :-)
ijspeert: ga ik doen zometeen!:-)
Lente: wat raar dat je dat nog steeds hebt dan! Heb je ook lenzen?? Heb je het idee dat je daar beter mee ziet?

jenniexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:13

dat had ik ook, toen ik mn lenzen uit deed en mn bril opzette werd duizelig enzo , en het ging over.
dat is gewoon even wennen :)

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:14

Als je straks gewoon gewend bent aan je bril, heb je er waarschijnelijk ook geen last meer van als je switcht tussen bril en lenzen. Ik draag mijn bril altijd 's ochtends als ik opsta (kan tussen een kwartier en een uur zijn) en 's avonds als ik naar bed ga (kan ook tussen een kwartier en uur zijn). Sommige dagen draag ik de hele dag mijn bril en een enkele keer dat ik mijn bril niet opzet voor ik naar bed ga of opsta, maar omdat ik echt heeeul slecht zie, is dat niet fijn.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:14

Bij mij gaat het wel beter als ik 's ochtends mijn bril opzet, dan heb ik eigenlijk geen last.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:15

Nee ik heb geen lenzen.

Ik heb er alleen last van als ik een groot deel van de dag zonder bril heb gelopen en dan het eerste kwartier, maar ik zie beduidend beter met bril dan zonder :j

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:22

Ik heb het precies hetzelfde. Met mijn brik lijken vanuit mijn ooghoeken alle rechte lijnen krom! Het is een heel bizar gevoel, maar ik heb het echt alleen als ik net mijn lenzen uitdoe en direct mijn bril opzet. Maar dat is meestal alleen om mijn bed te vinden, dus dan is het niet zo erg. Als ik het 's ochtends opzet heb ik er veel minder last van.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:26

Ik heb het ook, wisselen van lenzen naar bril is altijd even gek. Vooral als je het zo lang gewend bent. Morgen dus meteen doen als je opgestaan bent, dat zal wel schelen!

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:30

Ik droeg voorheen ook lenzen, maar wisselde ook af met de bril.
Als ik de hele dag lenzen in had en 's avonds een bril, dan moest ik ook even wennen.
Net als wanneer ik voor het uitgaan mijn lenzen in deed, ook even wennen.
Ik zou ook luisteren naar de opticien en er een nachtje over slapen. Morgen kunnen je ogen dan weer fris achter je glazen gezet worden :) Dan gaat het waarschijnlijk een stuk beter.
Ik trouwens een lange gewenninspreiode van bril naar lens. Jij denk ik ook wel andersom.
Overigens had ik met deze huidige sterkte (ook één glas met cilinder) ook dat ik opnieuw de stoep op moest leren lopen, hihi. :=

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:32

Mijn bril was toen ook verkeerd geslepen,werd er misselijk van.
Ik was misselijk,kreeg hoofdpijn en viel bijna vd trap.
Blijft het dus ga dan zeker terug!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:37

Ik heb het gehad toen ik over ging naar activeren glazen. Heeft drie dagen geduurd.
Laat je niet verleiden om je lenzen weer in te doen, dan duurt het wennen alleen maar langer

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 08:20

Ik draag lenzen en had hetzelfde als jij (oude bril de helft van de huidige sterkte), dus heb een nieuwe aan laten meten (bleek ik ineens een cilinderafwijking te hebben?), maar het voelt niet fijn met die bril, dus zet hem alleen op als het écht niet anders kan.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 12:07

Bedankt allemaal voor de tips! Zit nu al zo'n 5 uur met mijn bril en het rare gevoel neemt langzaam een beetje af. Maar ga vandaag gewoon even doorzetten. Vind het wel een rare gewaarwording dat alles dat ik niet precies door het midden van mijn glazen zie, wazig is. Met lenzen in zie je overal even goed natuurlijk. Ik bleek tijdens de meting voor mijn bril ook voor het eerst een cilindrische afwijking te hebben (0,50 aan één oog), misschien dat dat ook nog uitmaakt voor het wennen??

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:09

Ik doe er altijd een week over om te wennen ;) Voor het eerst met cilinder viel mij ook tegen, toen was ik een hele week misselijk van het scheel kijken.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 12:25

En daarna antje_vip? Want dat gevoel heb ik nu ook een beetje. Heb je er nu helemaal geen last meer van?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:29

Met mijn bril zie ik overal scherp, ook aan de randen en niet vertekent. En ik heb een flinke cilindrische afwijking. Je zou bijna zeggen dat je glazen niet goed ozijn of niet goed gepositioneerd ten opzichte van je pupil.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:42

Ik had dit ook toen ik net mijn nieuwe bril had. Ik moest een stukje over de winkeldijk lopen en moest echt op mijn passen letten. Met fietsen ook. Gelukkig was dat alleen in het begin.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 13:09

Heb net een site gevonden met wat interessante informatie. Het schijnt, vooral bij grote brillen (heb een vrij vierkante bril, niet zo'n smalle) langs de randen normaal te zijn dat het wat vertekent en dat je blauwe en gele randen ziet (zie ik dus ook behoorlijk). Over dat het niet scherp is behalve een klein stukje heb ik nog niks gevonden. Ik ga morgen wel even langs de winkel...

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:57

Ik zou inderdaad even kijken of hij goed afgesteld is.
Ik had.. Volgens mij met mijn lenzen, maar het zou ook mijn bril kunnen zijn, dat de verkoper ook zei dat ik op het begin wat moeite zou hebben met het kijken inderdaad.. Hij raadde me ook aan om thuis pas eraan te beginnen en niet meteen in de winkel ;)