Meer mensen hier op bokt met astma?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ietjelover

Meer mensen hier op bokt met astma?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 16:24

Hallo bokkers!

Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik astma heb.
Heb er al langere tijd last van maar nooit iets mee gedaan.
Sinds dit extreem warme weer en al het hooi op de velden heb ik er veel last van en bij de lichtste inspanning kan ik weinig tot geen lucht neer aan.
Ik hoest m'n eigen ook helemaal kapot de laatste paar dagen.

Nu was ik benieuwd of er meer bokkers zijn met astma,
Op welke leeftijd je dat te horen heb gekregen,
Of je er in het dagelijks leven rekening mee moet houden of last van hebt.
Welke vorm en voor de rest gewoon wat je nog meer kwijt wilt!

Groetjes anne

Quinc

Re: Meer mensen hier op bokt met astma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 18:47

Hier ook eentje die astma heeft. ik heb inspanningsastma, maar ik hoef bijna nooit te hoesten.. Ik had vroeger astma, toen is het een tijdje weg gegaan. en nu denk ik al 2 jaartjes geleden was ik aan het gymen met school , het was toen winter. en kreeg het toen ineens heel erg benauwd weer. Toen hebben we eigenlijk niks gedaan ja, heel eventjes rustig ergens gezeten. en de volgende week was het weer het zelfde. toen toch eventjes naar de dokter geweest. en blijkt dat ik weer astma heb.. heb er een medicijnen voor dat is een groene ronde puffertje. ik hoef er niet echt rekening mee te houden in het dagelijkse leven alleen wel als ik soms een keertje goed door fiets dan heb ik wel moelijk adem kan halen. verder nergens geen last van..
maar het ligt er natuurlijk wel aan wat voor astma je hebt

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:24

Ik heb sinds een jaar (inspannings) astma, overgehouden van een longontsteking.. (ben 44) met dit weer en trouwens ook als het erg koud is loop ik helemaal vast. Het heeft bijna een jaar geduurd eer mijn medicatie goed was. Heb diverse inhalers/ puffers gehad maar niets werkte.
Paardrijden was afgelopen jaar een ramp na 10 minuten kon ik niets meer dan was helemaal leeg. Ik heb afgelopen jaar 3 keer longontsteking gehad.
Na de 3de longontsteking kreeg ik eindelijk een verwijzing voor de longarts. Via de longarts heb ik andere medicatie gekregen en sindsdien is mijn longinhoud van 60% naar 80% gestegen, dus ik kan over het algemeen zeggen dat ik er weinig last van heb. (kan weer "normaal" een uur rijles volgen) Ik gebruik 2 keer per dag Foster en bij extra inspanning of met dit weer Salbutamol gebruiken..
Hebben jullie ook last van bepaalde luchtjes zoals bijv bbq lucht, brand lucht, parfum of spuitfles deo?

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:29

Check! Hier ook inspanningsastma en ik ben ermee geboren.. Op m'n 2e kwamen m'n ouders erachter geloof ik, het zit ook in de familie. Ik heb alleen last met fietsen/rennen/gym etc, dan gebruik ik ventolin en dan kan ik er weer ff tegen :) . Nu heb ik de laatste tijd ook dat ik 'zomaar' benauwd werd, 's nachts ofzo. Daarvoor heb ik nu tijdelijk preventief flixotide en dat werkt prima, maar dat wil ik wel weer gaan afbouwen.

Ik heb vooral bij brand lucht (kampvuur oid) en rook dat 't vervelend wordt!

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:31

Yep vroeger veel last van gehad begon al op de basisschool echter eigenwijs geen pompjes gepakt toen was het een tijdje weg.
Nu sinds een jaar weer terug en ben me nu toch maar braaf aan de pompjes.
ik gebruik momenteel symbicort, ik loop bij een longarts mijn eerste long inhoud was meen ik 70% nu al 92% en we willen die laatste 8 ook nog dus ben van de kinderdosis (2x daags 1 pufje) naar de volwassenendosis (2 maal daags 2 pufjes) gegaan. intotaal zou ik tot 4x maal 2 pufjes mogen gaan.
Verder heb ik last van parfum, als het erg warm is dan merk ik het toch wel een beetje maar sinds deze medicatie krijg ik het zelf onder controle door ff rustig te gaan zitten.
Voor de rest houd ik nergens rekening mee tenzij ik een dag lang ga lopen of echt sportief doe dan neem ik het pufje mee maar voor de rest rij ik gerust een uur of ga een uur tot anderhalf uur sporten nu maar niet echt rennen dat houd ik niet vol dat moet ik opbouwen

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:37

Hier nog 1! Het rare is dat ik er de ene keer totaal geen last van heb en de andere keer weer wel en dan weer niet en dan weer wel. Vooral als het weer continu omslaat etc. Ben snel buiten adem.

Momenteel moet ik mijn puffer echt weer gebruiken anders kom ik niet verder. Als ik puf gaat alles goed. :)

A_Fotografie schreef:
Het zit ook in de familie. Ik heb er alleen last met fietsen/rennen/gym etc.
Nu heb ik de laatste tijd ook dat ik 'zomaar' benauwd werd, 's nachts ofzo.

Dit is voor mij erg herkenbaar!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:02

ik heb astmatische bronchitis en ben zo goed als klacht vrij en gebruik dus momenteel geen medicatie. heb wel als nadeel dat zodra ik geen last heb van de astma ik last krijg van lichte eczeem( mijn moeder heeft precies het zelfde) alleen op momenten dat ik bijv. griep heb krijg ik t heel zwaar en bijna geen adem of bij zware inspanning(dus lang en hard fietsen bijv of laatst toen paard van kennissen dochtertjes der af had gegooid en ik paard lief in een volle draf en galop door de bak heb laten gaan en aan het werk had gezet ) en als ik verkouden ben of griep heb moet ik op recept neusspray halen omdat geen enkele andere werkt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 12:15

Ik heb ook astma. Heb het gekregen na een longontsteking. Gebruik 2x daags Seretide en bij aanvallen Ventolin. Mijn astma is redelijk stabiel, alleen in het vliegtuig heb ik er last van met daling. Verder gelukkig geen problemen ik kan een beetje rennen(heb totaal geen conditie).

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 15:26

Mensen met inspannings astma, hoe doen jullie dat met conditie opbouwen? Ik fiets bijv al 6 jaar elke dag naar school 15km en heb elke dag weer m'n ventolin even nodig, als ik net op weg ben. Dan kan ik daar de hele dag op door dus het is te overzien, maar het wordt (werd, ga nu naar een andere school) niet beter.

Ik heb ook ooit eens geprobeerd te hardlopen met zo'n coach op m'n iPod. Dit was ook geen succes, want op een klein stukje hardlopen had ik al 2x m'n ventolin nodig terwijl ik dus normaal 30km fiets op 1x. Ik kreeg gewoon niet de kans om op adem te komen tijdens het lopen zeg maar, en daarna was ik compleet gesloopt. Ben ik gauw mee gestopt dus := .

Verder zwem ik ook (op dit moment even niet, maar ga het wel oppakken) 1x in de week baantjes. Dit gaat met m'n astma wel goed, heb meestal wel 1x ventolin nodig maar dan is er niets meer aan de hand, net als met fietsen. Zelfde verhaal dus, 't wordt niet beter maar het is te overzien :) .

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:22

rennen is bij mij ook zo'n ramp ik kreeg de volgende tip van de sportschool.
ga maar een halve rennen en voor de rest 10 min lopen gaat dit goed dan bouw je na 2 dagen op naar 1 min gaat dit goed dan na 2 dagen 2 min enzovoorts maar je mag pas uitbouwen zodra je niet meer buiten adem bent

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:51

Hmm zoiets klinkt wel logisch ja! Maar ik heb er ook eigenlijk weinig motivatie voor om zoiets op te gaan pakken :=

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 11:35

Hallo allemaal!
De laatste tijd was ik ook erg benauwd, en ben naar de spoedeisende hulp gebracht omdat de dokter aan een longembolie dacht. Op de spoedeisende hulp geweest en daar dachten ze longvliesontsteking. Na een week medicijnen weer terug gekomen maar geen verbetering. Toen een pufje gekregen en na een tijdje terug voor longfunctie onderzoek, dat was niet echt verbetering, nu een ander pufje gekregen en moet binnenkort weer terug komen. Maar als ik de verhalen hier lees herken ik heel veel helaas! :oo Met spuit-deo's heb ik heel snel hoestaanvallen of met parfum, met inspanning krijg ik het benauwd en steken op de borst. En ik heb 4 jaar geleden dubbele longontsteking gehad en sindsdien krijg ik mijn longen niet helemaal vol. Ik heb geen diagnose astma gehad nog maar deze klachten lijken er wel aardig wat op ben ik bang.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 11:44

Gister voor de eerste keer 6 baantjes gezwommen. Vind het wel benauwend die chloorlucht enzo.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 12:39

Ik heb ook astma, al vanaf jongs af aan. Geen idee welke leeftijd precies, ik denk dat ik 8 of 9 jaar was toen ik de eerste astma aanval had.
De laatste jaren neigt het meer naar inspanningsastma, omdat ik geen aanvallen meer heb.

Verder heb ik chronische bronchitis en drie keer een flinke longontsteking gehad (waarvan twee keer in het ziekenhuis gelegen). Elke keer als ik ook maar iets verkouden ben zitten mijn longen vol met slijm.

Medicatie wat ik gebruik is Flixotide en Ventolin (beide van Diskus).

De huisarts heeft me altijd gezegd dat ik veel moest gaan sporten, ondanks m'n benauwdheid en/of aanvallen. Dat heb ik gedaan. Daardoor gaat sporten nu nog steeds best wel goed en heb ik een bovengemiddelde conditie. Gelukkig :) Ik ga overigens nooit sporten zonder Ventolin te gebruiken. Als ik 'm vergeten ben presteer ik aanzienlijk minder goed :\

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 12:50

Ik heb ook astma, van jonge leeftijd. Mijn ouders zijn met mij als peuter eens naar spoed moeten gaan omdat ik niet meer uit een aanval kwam.

Ik ben eraan gewend, en het gaat redelijk met medicatie. Ik heb er last van met stof, inspanningen, hoesten of als ik ziekig ben en soms ook spontaan.

Het enige is dat ik altijd, maar dan ook altijd op ieder moment ventolin moet bij me hebben. Meestal niet ndoig, maar als ik een behoorlijke aanval krijg mag je me anders naar het ziekenhuis ofzo afvoeren.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:00

Dat heb ik ook BraveSpots, Ventolin altijd bij me. Heb ontelbaar veel van die blauwe schijven in huis/tas/sporttas/bij m'n ouders thuis liggen :')
En ben ook 'ervaren' in het ziekenhuizen bezoeken bij aanvallen, vooral op vakantie. Maar dat is de laatste jaren (na m'n 21e) niet meer voorgekomen, en daar ben ik heel blij mee.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:08

ik heb astma vanaf ik baby was.altijd zeer zware astma gehad,ik heb inspanningsastma en ben bijna voor alles allergies,toch heb ik een vogel hond konijn paarden,mijn lichaam raakte na een tijdje gewend aan de haren enzo,
ik heb wel op mijn kamer airco die heb ik echt hard nodig.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:37

ik heb astma, heb het zwaar verwaarloosd en en sinds een maandje weer zwaar aan de puffers (Alvesco en ventolin). Ik ben 54. Ik heb eigen paarden op een eigen terrein en moet dus 2 x per dag uitmesten en voeren. De laatste jaren ging het langzaam steeds slechter, ik hoest de longen uit mijn lijf en mijn collega's op mijn werk en mijn buren klaagden steen en been over dat ranzige gehoest.

Nu dus puffen met zo'n voorzetding en altijd een discus mee in m'n handtas.
Eczeem heb ik ook, dat schijnt hetzelfde defecte gen te zijn als astma.
Helaas ben ik familieleden verloren aan astma (vóór hun 55ste, dus ik word daar nogal nerveus van) die zijn er letterlijk in gebleven.

Ik woon 2 hoog en als ik zware boodschappentassen heb, kom ik niet in 1 x boven. Ik werk op 3 hoog, als de lift stuk is, kom ik ook niet boven, dan doe ik er een uurtje over, trap af kan ik weer wel.
Kortom: ik voel me erg beperkt en baal er flink van, maar eigen schuld: jarenlang doorgelopen en verwaarloosd! (ik HAAT artsen)

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 10:35

Eczeem 'hoort bij' Astma inderdaad.

Jammer Morrie dat je het zo hebt verwaarloosd.. Echt vervelend hoe je daar nu zo'n last van hebt. Ikh oop echt dat men ooit nog een medicijn om astma te voorkomen of genezen weet uit te vinden. Het Astma-fonds schrijft daar geregeld informatie over.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 10:39

Ik heb al astma(tische bronchitis) sinds ik tiener ben. in mijn geval heeft het te maken met allergieën. Daar ben ik pas later achter gekomen. Ik ben allergies voor bijna alles, pollen, hooikoorts, huisstofmijt, katten, honden, PAARDEN, etc.. dus heel vervelend allemaal.. aangezien ik al deze beestjes heb. Maar met de ventolin/flixotide, neusspray en allergiepilletjes is het toch wel heel goed onder controle te houden.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 10:52

Ik heb het nu ook al een jaar of 10.
Gekregen sinds ik acuut moest stoppen met fanatiek tennissen.

Daarnaast ook allergisch voor alles wat je je maar kunt bedenken.
Van huisstofmijt tot paarden.
Ik maak het mezelf enorm lastig door paarden te hebben, en een vriend bij wie 7 grote harige honden rondlopen. Dus wat dat betreft eigen schuld dikke bult dus accepteren.
Puf mezelf een ongeluk heb soms wel 3x de toegestane dosis op een dag ..

Echter kan ik het mezelf wel iets gemakkelijker maken door echt consequent te sporten. Dan kunnen mijn longen net wat meer hebben. Maar heel heeeel rustig opbouwen.
Verder goed stofzuigen met speciale stofzuiger anders zit ik snachts rechtop naar adem te happen.

En het weer sja dat helpt ook niet bepaald mee ..
Ik heb een pollen app, en moest vanochtend dus weer even zuchten haha.

Kortom verschrikkelijk, en door veel mensen enorm onderschat.

Edit ik lees iets over neusspray. Ook ooit gekregen van de HA. Geprobeerd en nog geen minuut daarna
Dacht ik dat ik dood ging :').
Geen optie voor mij dus helaas. Eveneens als allergie pillen.

Kei hard accepteren dus ...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 23:00

Ik heb astma overgehouden aan een acute aanval van extrinsieke allergische alveolities anderhalf jaar geleden. Kwestie van accepteren en al snel weet je niet meer hoe het leven ervoor was.
'Gewoon doorgaan met ademen' zeg ik altijd.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:01

Volgens mij is het ook echt een kwestie van accepteren en daardoor ook je medicatie goed innemen. Dan weet je al snel niet meer beter!.

Ik ben ook astma patient al van jongs af aan. Eigenlijk sinds ik als kind van de randstad naar flevoland ben verhuist geen last meer gehad en ook bij hoge nood ventolin gebruikt. Helaas sinds een jaar of vier werd het weer erger en gebruik ik een boel medicatie. Maar goed ondertussen is het nemen van medicatie net zo normaal als mn tanden poetsen!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:03

Geen astma maar Chronisch Bronchitis. Ik krijg ook Ventolin en Flixotide.
Dat helpt wel, maar ik heb vooral last van overtollig slijm en verminderde longinhoud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:05

Hoi,

Ik schop even dit topic omhoog hoor, beetje onzin om een nieuw topic te openen lijkt me.

Ik heb inspanningsastma en jaarlijks terugkerend flinke bronchitis. Nu is het dus weer zo ver dat de bronchitis spontaan de kop op heeft gestoken (meestal blijf ik er "in hangen" na een verkoudheid maar van verkoudheid is geen sprake nu). Dus maar weer eens een telefoontje gepleegd met de longarts. Ik heb een zelfzorgplan op basis van Ventolin/salbutamol (wat ik sowieso altijd in huis heb) en aanvullend een stootkuur Symbicort in periodes van bronchitis, maar was benieuwd of er niet iets was wat wat meer zoden aan de dijk zet dan Symbicort (duurt weken voor het echt beter wordt). Maar met antibiotica is ze voorzichtig, begrijpelijk ook wel, en Symbicort is volgens haar een prima middel. Het wérkt ook wel, maar het duurt zo lang :+

Mijn zelfzorgplan is erop gebaseerd dat ik eerst Ventolin gebruik (luchtwegen goed open zetten) en daarna Symbicort.

Ik begin met 2x daags 2 inhalaties 400/12, dat houd ik een week of 3 vol. Daarna afbouwen naar 2x daags 1 en tot slot (als de klachten helemaal weg zijn) naar 1x daags 1 pufje, dat minimaal nog 3 weken en dan stoppen.

Echter wat ik totaal vergeten ben te bespreken ben met haar zijn de vreeeeselijke bijwerkingen van de Symbicort. Ik krijg er hartkloppingen van en tril als een rietje. Al met al voel ik me gewoon echt niet lekker daardoor. Ik gebruik het medicijn nu voor ca het vijfde jaar achtereen, en ik zet me er wel doorheen, maar leuk is anders... Zijn er niet medicijnen met een gelijksoortige werking als Symbicort (dus effectiever hoeft niet per se), maar dan zonder die bijwerkingen?

Iemand ervaring?