Hoge hartslag in rust? (door 't weer ?!)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Condor

Hoge hartslag in rust? (door 't weer ?!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 13:14

Hello folks!

Ik maaaak me zorgeeeen! :(

Ik kon nooit al erg goed tegen hitte, maar heb er verder nooit echt klachten bij gehad. Nu heb ik sinds een jaartje chronische hyperventilatie en ben af en toe zo hypochondrisch als 't maar zijn kan .. :+

Dit jaar was ik dus best wel een beetje ongerust over 'wat als het straks zo warm wordt, dadelijk krijg ik 't benauwd, of krijg ik hartkloppingen oid'
En ja hoor, daar zit ik dan. Zit nu op de bank, gewoon in rust dus, maar voel m'n hart keihard kloppen. Het is toch best logisch dat als 't warm is je hart harder moet werken toch?

Ik wil hier eigenlijk geen dokter voor bellen, omdat ik stiekem heus wel weet dat er niks aan de hand is, maar ben toch op zoek naar een beetje geruststelling :+

Dus, wie o wie kan mij 't verlossende antwoord geven, moet ik me zorgen maken of niet?

NB : heb verder nergens last van, wel wat hoofdpijn maar ik denk dat dat ook al gewoon door de warmte komt.

Alvast bedankt! O:)

dovish

Re: Hoge hartslag in rust? (door 't weer ?!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:26

Ik heb zelf hartproblemen en ben daarvoor aan het revalideren. Nu hadden we net gisteren toevallig de voorlichting over effect van stress en angst op je hart. :+

Als je de afgelopen tijd al bang was voor het warme weer en je er druk om maakte en je bent ook nog chronisch hyperventileerder, dan is het niet zo raar dat je inderdaad nu merkt dat je hart snel klopt. Misschien zweet je ook nog wel, en ben je zelfs wel duizelig? Dat past zoals je weet bij de dingen waar je bang voor bent 'ah! mijn hart, zie je wel?!', maar de kans is heel groot dat het gewoon van je stress komt.

Ga maar eens een paar minuten rustig liggen en doe een ontspanningsoefening. Of adem gewoon rustig in door je neus en uit door je mond ('pfffffffffff...') Waarschijnlijk komt je lichaam zo wel tot rust en zul je zien dat je klachten minder worden. Een gezond lichaam kan een beetje warmte namelijk prima aan. Wat er gebeurd als je hart het wat moeilijker heeft als het warm is, is dat je wat meer vocht vasthoud. Dan zwellen je voeten en enkels vaak wat op. Maar ook dat is helemaal niet erg als het na de nacht gewoon weer weg is.

En stel dat je niet tot rust kan komen, ga dan even langs de assistente van de huisarts. Die wil vast wel even je bloeddruk meten en naar de hartritme luisteren. Maar maak je niet direct te druk, want daar gaat je hart alleen maar sneller van :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:35

Wat is je hartslag in rust dan? :)

Let er niet teveel op, want door de stress gaat de boel alleen nog maar sneller aan het werk :P

Condor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 13:39

vuurneon schreef:
Wat is je hartslag in rust dan? :)

Let er niet teveel op, want door de stress gaat de boel alleen nog maar sneller aan het werk :P

Die heb ik niet gemeten, omdat ik weet dat die dan in mijn gedachten veel sneller gaat dan hoe die daadwerkelijk is :+
't gaat nu wel weer, zit gewoon lekker op de bank, merk er vrij weinig van, probeer er idd niet te veel op te letten. Tis alleen zo jammer met de hond uitlaten enzo, dat gaat nu allemaal niet zo makkelijk :')

Condor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 13:40

dovish schreef:
Ik heb zelf hartproblemen en ben daarvoor aan het revalideren. Nu hadden we net gisteren toevallig de voorlichting over effect van stress en angst op je hart. :+

Als je de afgelopen tijd al bang was voor het warme weer en je er druk om maakte en je bent ook nog chronisch hyperventileerder, dan is het niet zo raar dat je inderdaad nu merkt dat je hart snel klopt. Misschien zweet je ook nog wel, en ben je zelfs wel duizelig? Dat past zoals je weet bij de dingen waar je bang voor bent 'ah! mijn hart, zie je wel?!', maar de kans is heel groot dat het gewoon van je stress komt.

Ga maar eens een paar minuten rustig liggen en doe een ontspanningsoefening. Of adem gewoon rustig in door je neus en uit door je mond ('pfffffffffff...') Waarschijnlijk komt je lichaam zo wel tot rust en zul je zien dat je klachten minder worden. Een gezond lichaam kan een beetje warmte namelijk prima aan. Wat er gebeurd als je hart het wat moeilijker heeft als het warm is, is dat je wat meer vocht vasthoud. Dan zwellen je voeten en enkels vaak wat op. Maar ook dat is helemaal niet erg als het na de nacht gewoon weer weg is.

En stel dat je niet tot rust kan komen, ga dan even langs de assistente van de huisarts. Die wil vast wel even je bloeddruk meten en naar de hartritme luisteren. Maar maak je niet direct te druk, want daar gaat je hart alleen maar sneller van :D

Ieieieieeeee! Ik ben zo bang voor hartproblemen! Hahaha.

Nu is 't weer gewoon rustig en lach ik mezelf nog net niet uit, maar op 't moment dat mn handjes gaan zweten en mn hartslag de hoogte in schiet ?! brrrr ;p

Ik ben echt verschrikkelijk :') Dankjewel voor je tip :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:42

Ik zou zeggen, leen een hartslagsmeter (de meeste getrainde hardlopers hebben wel 1 namelijk) en ga daarmee een uur liggen en zie wat eruit komt.

Ben benieuwd, hoe hoog denk je dat een hartslag in rust gemiddeld is? (nee niet zoeken op internet :P)

Maar als rustig antwoord; er kan tussen mensen rustig 20 slagen verschil zitten per minuut.

Mijn hartslag gaat richting 80 per minuut, mijn vader heeft 56 :) beide gezond.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 27-07-12 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Condor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 13:45

vuurneon schreef:
Ik zou zeggen, leen een hartslagsmeter (de meeste getrainde hardlopers hebben wel 1 namelijk) en ga daarmee een uur liggen en zie wat eruit komt.

Ben benieuwd, hoe hoog denk je dat een hartslag in rust gemiddeld is? (nee niet zoeken op internet :P)

Slim .. :p

Uhmm ik gelooof iets tussen de 60 -70 ? Sowieso afhankelijk van je gewicht enzo, toch ?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:46

Misschien moet je dan juist even voelen om te vergelijken.
Mijn hartslag is op dit moment, in rust, 84 en niet regelmatig (maar dat is-ie nog nooit geweest). Normaliter hoef je je pas druk te maken als je een rusthartslag hebt van boven de 100.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:46

Nee, conditie is vaak de grootste factor. Topsporters hebben vaak een lagere hartslag in rust :)

Gemiddeld tussen de 60 en de 80, groot verschil dus! En iets eronder of erboven is niet eens erg :)

Let erop; je hartslag wordt bepaald door bloeddruk, ademhaling en mentale inspanning. Dus als je teveel aandacht legt erop, of gaat hyperventileren is het logisch dat de hartslag stijgt.

Condor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 13:50

vuurneon schreef:
Nee, conditie is vaak de grootste factor. Topsporters hebben vaak een lagere hartslag in rust :)

Gemiddeld tussen de 60 en de 80, groot verschil dus! En iets eronder of erboven is niet eens erg :)

Let erop; je hartslag wordt bepaald door bloeddruk, ademhaling en mentale inspanning. Dus als je teveel aandacht legt erop, of gaat hyperventileren is het logisch dat de hartslag stijgt.

Ja dat bedoelde ik! Haha :p

Daarom, als ik er aandacht aan ga geven wordt ie alleen maar hoger haha. Voel me nu ook weer prima, maar vind 't toch fijn om even die geruststelling te vinden. Merk wel dat ik er steeds minder last van heb, die hypogondrie dan, maar met dit weer, pfoeeee haha

@delerium ; ohhhh dan komt 't helemaal goed! haha

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:42

Ik zit alleen maar op m'n kont en m'n hartslag is 88 per minuut. Ik kan niet zo goed tegen warmte en een hartslag van ongeveer 90 is voor mij vrij normaal met dit weer :)

Condor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 15:25

phormicola schreef:
Ik zit alleen maar op m'n kont en m'n hartslag is 88 per minuut. Ik kan niet zo goed tegen warmte en een hartslag van ongeveer 90 is voor mij vrij normaal met dit weer :)

Ik heb net ook 96 gemeten in rust .. :')
Blegh, geef mij maar de winter!

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 18:23

Mijne is 50 ...

Je rookt niet neem ik aan?
veel water drinken met dit weer!

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 00:13

De mijne...
Goed daar beginnen we niet over :P

Idd voldoende drinken en gewoon rustig blijven en je er geen zorgen over maken :)
Je kan het een aantal momenten meten maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat je iets zenuwachtig bent of al zoiets hebt van: Ojee mijn hartslag is vast heel erg hoog. Dan wordt je hartslag ook iets hoger.

Condor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 08:48

mymy schreef:
Mijne is 50 ...

Je rookt niet neem ik aan?
veel water drinken met dit weer!

Jawel dus. :o

Gelukkig is 't vandaag een stuk koeler!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 09:07

Als je rookt klopt je hart sowieso al sneller :j

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 09:11

130 in rust :) hartje doet vrolijk z'n best.

moet er wel bij zeggen gebruik een betablokker voor m'n hart, bloeddruk is 130/80 dus prima

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 09:28

Ik had laatst een hartslag van 163 in rust.. Heb daarmee toen gewoon getraind in de sportschool.. :') Niet zo slim
Ik moest toen naar de spoedeisende.. Heb ook een hartafwijking, dus moest echt meteen komen.

Maar 96 is niet heel hoog hoor.. Dat is ongeveer mijn hartslag in rust..

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 12:49

phormicola schreef:
Als je rookt klopt je hart sowieso al sneller :j

Inderdaad!

maar als je het snel benauwd hebt en vooral met de hitte is roken denk ik wel een oorzaak.

( ik rook zelf ook daar niet van :+ )

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 18:00

Ik rook ook. Toen ik stopte met roken ging m'n hartslag in rust binnen 3 dagen ineens van 90 naar 55 slagen per minuut. Ik schrok eerst omdat ik dacht dat ie ermee wilde stoppen :') Maar later begon ik het heel erg fijn te vinden. Binnenkort maar weer 's stoppen :')

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 18:35

Wat moet mijn hartslag wel niet zijn als ik stop? 25 haha