Voor de bloeddonoren onder ons

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lieffiefi

Voor de bloeddonoren onder ons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 09:16

Beste Bokkers,

Met mijn B+ bloedgroep ben ik een redelijk graag geziene gast bij de bloedbank.

Gisteren ben ik gebelt of ik met spoed bloed kon komen geven, er was een tekort aan B+.
Ik hoef daar niet lang over na te denken, dus ik zei direct: ''Ja, rond 18.00 uur zal ik er zijn''.

Ik werd rond half 1 gebelt, dus ik had nog ruim 5 uur om mijn vochtpeil omhoog te krikken.. Zo goed en kwaad als het ging veel gedronken.

19.00 uur kwam ik aan, medische keuring gehad, ijzer was 8 en dus goed. Bloeddruk was te hoog, maar dat is een wittejassen hoge bloeddruk.

Ik ben aangepikt, echter er kwam geen druppel bloed uit.
Het was een vakantiekracht; niets mis mee.
Echter, ze heeft aan die naald staan sjorren.. Uiteindelijk heeft ze hem er bijna volledig uitgehaald om hem opnieuw aan te leggen..
Ik ben niet weg van de naalden met formaat bloedbank, maar dit deed gewoon zeer.
Onderweg naar huis werd mijn arm al zwaar.. Tijdens het afnemen begon mijn hand al te tintelen. Dit gebeurt wel vaker, dus ik zocht er niets achter.
Na 9 minuten minuten had ik 500 ml afgedragen.
Kop cappucino, en een roze koek. Kop cappucino expres met suiker.

Vanacht kreeg ik een nabloeding, om de wond zat bloed, helemaal niet veel. Maar ook dit had ik nog niet gehad.

Nu vanochtend. Ik voel me gewoon echt enorm slap. Slap in mijn armen, benen, hoofd.
Mijn teamleider vraagt me net of alles wel goed gaat omdat ik enorm bleek blijk te zijn..
Ik merk dat deze donatie gewoon ingeslagen heeft als een bom, en ik heb er deze keer gewoon erg last van.

Ik ben al gaan drinken, extra. Blikjes gazeuse, lekker suiker. En water, thee. 3 of 4 boterhammen gegeten.
Normaal knap ik daar enorm van op.. Maar het oogt alleen maar erger te worden.

Ik vond op internet al dat ik toch vlees moet eten, dat bevorderd de aanmaak van bloed.
Ik denk zelf aan rosbief (zonder peper en zout). Al heb ik dat nog nooit op; als ik het vies vind zet ik wel door.
Alles om me van dit gevoel af te krijgen zo snel mogelijk.

Zijn er meer dingen die ik nu kan doen om de bloedaanmaak te bevorderen?

Vjestagirl

Re: Voor de bloeddonoren onder ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 09:21

Rust houden, lekker rustig op de bank zitten of op bed hangen. Verder zorgen dat je niet heel erg warm wordt (dus uit de zon blijven) en veel drinken.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 09:22

Vjestagirl schreef:
Rust houden, lekker rustig op de bank zitten of op bed hangen. Verder zorgen dat je niet heel erg warm wordt (dus uit de zon blijven) en veel drinken.

Ik ben op mn werk...
Zit nu aan de Aquarius, water en Gazeuse.
Wel al tegen mn manager gezegd dat de donatie niet zo lekker gevallen is.. Dus ook erg rustig aan ga doen...
Dat snapte hij. :j

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 13:26

Bah bah, Inmiddels 6 blikjes aquarius verder...
En een lunch. Ik heb lekker brood met Jam op. En hagelslag.
En cola :j

Vanavond mn paard maar laten voor wat ze is en gewoon bijtijds naar bed. Ik denk dat dat al wat scheelt :j

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 13:30

Wat vervelend. Idd even lekker rustig aan doen. Dit weer helpt wat dat betreft ook niet echt natuurlijk.
Ik heb nog maar 1x bloed gegeven, 2e oproep ligt er net. Maar was ook goed slap na die eerste keer. Heb de hele dag aan iedereen lopen verkondigen: ik ben bloeddonor en moet vandaag verwend worden. haha

Dus ik zou zeggen, laat evt partner, ouders of vriendinnen komen om jou even lekker in de watten te leggen!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 13:35

Gewoon rustig aan doen. Ik kan er ook slecht tegen, mag zelfs nu een jaar niet meer doneren omdat het mis ging de vorige keer. De ene keer ging bij mij ook veel beter dan de andere keer; soms kan je lichaam het gewoon beter aan dan de andere keer. Lekker rustig aan doen, goed slapen, genoeg eten en drinken (ik zou niet al te veel bijzondere dingen gaan eten/drinken, heel veel suiker is ook niet goed) en dan voel je je snel weer beter, lijkt me :) Sterkte!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 13:35

Bloedbank bellen! Als je er zo'n last van hebt kan het best een goed idee zijn om nog eens te controleren.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 13:35

Mn collega zorgt goed voor me :j

Weet je, ik ben al 3 jaar donor, maar zo slecht als dit heb ik me tot op heden niet gevoelt. Zelfs niet de eerste keer.
Maar, eerlijk is eerlijk. Ik denk dat ik een vochttekort had.
Ik ben bij lange na niet aan de 3 x zoveel drinken gekomen gister, maar nu, na al die blikjes aquarius (die we gelukkig gratis mogen pakken) voel me nog wel duizelig.
Maar mijn ledematen dragen me weer :)

Goed van je om donor te worden! :j
Vond je het eng? De eerste x?

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 13:36

Prrrr schreef:
Bloedbank bellen! Als je er zo'n last van hebt kan het best een goed idee zijn om nog eens te controleren.

Als ik thuis kom is het rond 1800 uur, wij kunnen tot 2000 uur bellen. Als ik me dan niet dusdanig opgeknapt voel dan bel ik :)

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 13:40

Century schreef:
Gewoon rustig aan doen. Ik kan er ook slecht tegen, mag zelfs nu een jaar niet meer doneren omdat het mis ging de vorige keer. De ene keer ging bij mij ook veel beter dan de andere keer; soms kan je lichaam het gewoon beter aan dan de andere keer. Lekker rustig aan doen, goed slapen, genoeg eten en drinken (ik zou niet al te veel bijzondere dingen gaan eten/drinken, heel veel suiker is ook niet goed) en dan voel je je snel weer beter, lijkt me :) Sterkte!

Nou! Inderdaad!
Soms heb ik echt nergens last van, dan wil ik eigenlijk gewoon volop een dressurtraining in, maar ja, dat mag dan weer niet.
Heel vaag.

Aquarius houd het vocht wat langer vast. Het lijkt me ook niet veel kwaad te kunnen doen, sporters nemen dit ook veel.

Heel frappant overigens;
Ik vroeg waarom ik met spoed opgeroepen was..?
''Er is of een groot ongeluk gebeurt... Of het is voor de voorraad van de olympische spelen''... -O-

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:53

Ik heb hetzelfde gehad.
Heb 0 negatief dus ben ook zeer gewild.
Ik ben zelfs een aantal uur na de donatie flauw gevallen en had bloedarmoede.
Daardoor ben ik nu ook gestopt, ik was eigenlijk te snel opgeroepen achter elkaar.

T kan geen kwaad om je hb even na te laten kijken. Misschien dat je ijzergehalte wat te laag is.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 14:58

Taartje schreef:
Ik heb hetzelfde gehad.
Heb 0 negatief dus ben ook zeer gewild.
Ik ben zelfs een aantal uur na de donatie flauw gevallen en had bloedarmoede.
Daardoor ben ik nu ook gestopt, ik was eigenlijk te snel opgeroepen achter elkaar.

T kan geen kwaad om je hb even na te laten kijken. Misschien dat je ijzergehalte wat te laag is.

Hmm, kan dat zo ineens dalen dan?
Ik heb net wel mn moeder gebelt met de mededeling dat ik toch heeeeeeel trek had in spinazie..
Dus dat kan het inderdaad zijn.

Maar.. Bij mij moet er dus echt 3 maanden tussen zitten.
Maar ik ben gister gebelt voor die speodafname, en ik had toevallig vorige week de kaart gehad om te doneren, die kaart vervalt dan toch zeker automatisch?

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:18

Nadeel van ijzer in spinazie is dan weer dat het slecht door je lichaam wordt opgenomen :+ . Rood vlees, eitje, volkoren boterham, broccoli en dan daarbij iets met vitamine C, glas sinaasappelsap, want vitamine C bevordert de opname van ijzer.

Ijzer uit vlees wordt eigenlijk nog het beste opgenomen. Thee bemoeilijkt trouwens kennelijk weer de opname van ijzer, aldus het voedingscentrum.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 12:19

Annick75 schreef:
Nadeel van ijzer in spinazie is dan weer dat het slecht door je lichaam wordt opgenomen :+ . Rood vlees, eitje, volkoren boterham, broccoli en dan daarbij iets met vitamine C, glas sinaasappelsap, want vitamine C bevordert de opname van ijzer.

Ijzer uit vlees wordt eigenlijk nog het beste opgenomen. Thee bemoeilijkt trouwens kennelijk weer de opname van ijzer, aldus het voedingscentrum.

Joh!
Jeetje wat leer ik veel.. Dat wis ik allemaal echt niet.
Maar ik wist wel dat rood vlees goed voor je is.. Dat onthou ik ook door het volgende;
Rood vlees is rood door het bloed, en dat bloed zorgt voor je eigen bloed..
Vraag me niet hoe ik dat nou weer verzonnen heb.. Zo leg ik de link.

Inmiddels gister, ook na een PB van een bezorgde en heel lieve verpleegster, lekker goed gedronken en geslapen.
Toch de spinazie gegeten. Die stond al klaar toen ik thuiskwam.
Lekker drankje erbij.. Schweppes.
En daarna tot half 9 geslapen... Blijkbaar lag daar het euvel, zelfs in een slaapkamer van 30 graden sliep ik als een roos, en werd ik wakker.. Wel gaar. Maar ik voelde me aanzienlijk beter en ik had weer kleur in mijn gezicht.

Vandaag gewoon weer als vanouds. Al drink ik nog wel extra. Dat kan nooit kwaad.

Ik hoop niet dat het ooit nog voorkomt dat ik me dusdanig slap ga voelen als gister na een donatie.. :(:)

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:05

Ik weet het van een stukje voedsel en warenkennis tijdens mijn horeca-opleiding. Wel fijn dat slapen de sleutel tot succes was en je je nu weer beter voelt. Goed drinken kan met dit weer sowieso geen kwaad.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 14:07

Annick75 schreef:
Ik weet het van een stukje voedsel en warenkennis tijdens mijn horeca-opleiding. Wel fijn dat slapen de sleutel tot succes was en je je nu weer beter voelt. Goed drinken kan met dit weer sowieso geen kwaad.

Ja inderdaad..
Ik denk dat ik een ietwat slaaptekort had.. Ineens enorm druk met mn paard, fietsend naar mn paard elke dag, terwijl ik voorheen de auto pakte, maar die dingen dus qua slaap totaal niet gecompenseerd.

Maar, ik ben blij dat ik me weer toppie voel :j

Dat is altijd handig dan, een horecaopleiding :j