Ontsteking in mond of aft?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mereltje

Ontsteking in mond of aft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 20:06

Sinds een paar dagen heb ik (dacht ik) een wondje in mijn mond, helemaal beneden tussen tandvlees en wang, aan de kant van mijn wang.
Mijn wang voelde op die plek een beetje 'rauw' aan en het deed een beetje zeer, niet heel erg.

Echter wordt de pijn nu steeds erger en ben ik maar eens in mijn mond gaan kijken. Ik zie 2 witte plekjes, waardoor ik denk dat het misschien aften zijn? Ik heb deze echter zo goed als nooit, dus ik weet het niet zeker. Deze 2 plekjes zitten overigens vlak bij elkaar, maar niet aan elkaar vast, de hele 'omgeving' van deze plekjes is pijnlijk.

Momenteel is de pijn heel erg heftig, ik heb constant pijn, de plek klopt en ook mijn hele kaak(bot) doet aan de onderkant pijn. Eerst alleen bij aanraking, maar nu eigenlijk constant. Hierdoor dacht ik zelf aan een ontsteking, maar ik las dat er rond een aft ook een ontsteking zit meestal (of een aft is een ontsteking?)
Ik ben er echt helemaal naar van, mijn hoofd durf ik al nauwelijks te bewegen.

Omdat ik nooit aften heb vroeg ik me af of dit normaal is (kan zijn)?
Of is het wellicht toch iets anders? Zelf heb ik ook nog getwijfeld over kiespijn of een ontsteking van mijn tandvlees, maar nu ik duidelijk plekjes zag op mijn wang sluit ik dat vrijwel uit.

En moet ik hiervoor naar de dokter of tandarts, of gaat het vanzelf over?
Indien het vanzelf over gaat, zijn er misschien middeltjes die de genezing voorkomen? Er vanuit gaande dat het een aft is? Ik lees op internet veel lange termijnoplossingen waardoor je het niet meer krijgt, maar zoals ik al zei, ik heb er zelden tot nooit last van en zeker nooit zo heftig.

Wie o wie weet raad?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:09

Klinkt als aften inderdaad :j komt mij heel bekend voor namelijk, heb zelf regelmatig die krengen.
Trekt vanzelf weg, maar je kan ook even naar de drogist gaan om een middeltje te halen die de pijn er way uit haalt. Pyralvex heet dat spul geloof ik, die geneest de boel wat sneller :)

Aften zijn vooral lastig, ik krijg het zelf als ik een vermindere weerstand heb (momenteel ook 2 in mijn mond). Klein wondje in de mond kan ook een aft worden maar ook een slechte mond hygiëne. Je kan het wel voorleggen aan de tandarts als je weer voor controle heen moet.

Zendium tandpasta hebben veel mensen goede ervaringen mee om het te voorkomen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-07-12 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Charica

Re: Ontsteking in mond of aft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:14

Klinkt als een aft ja... Het zegt eigenlijk dat je weinig weerstand hebt op het moment.
Wat ik vaak doe : Veel vitamines nemen, veel fruit en groente, veel slapen en tandenpoetsen met zendium. Dan zijn ze weg in no time!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:18

Ja, aften denk ik :)
Pyralvex is even heel auw met aanstippen :D maar is heel kort en dan zijn ze bij mij binnen no time weg. Je hebt ook aftamed, is een gel die heel zacht is met opbrengen maar die werkt een stuk minder helaas.

Mereltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 20:51

Verminderde weerstand kan kloppen, heb een tijdje anders en niet zo gezond gegeten op vakantie :')
Nu wel weer gezond en regelmatig, dus daar wordt aan gewerkt.

Ik ga op zoek naar pyralvex, hebben ze dat gewoon bij de Etos bijvoorbeeld?

Ik zag net trouwens ook (of nouja, mijn vriend zag het) dat mijn ene wang dikker is dan de ander, dus dat is erg charmant. Nooit geweten dat aften zo heftig konden zijn zeg!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:52

Hebben ze vast wel! :)
Ik heb nu een lip waar menig Surinamer nog jaloers op kan zijn :')

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:58

Het is ondertussen allang bewezen dat aften niet komen door een verminderde weerstand.

Je hebt wel spul waarmee je het kunt aanstippen. Vroeger was dit bruin? Durf niet te zeggen of dit nog steeds zo is.. Heb er overigens ook nooit zoveel last van gehad zoals jij beschrijft. Klinkt mij eerder in de oren als een fikse ontsteking maar ik weet er dan ook niets vanaf :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:01

Sanne9489 schreef:
Het is ondertussen allang bewezen dat aften niet komen door een verminderde weerstand.

Allang? Heb je daar een link van? Want ziekenhuizen geven het nog steeds als een mogelijke oorzaak aan, net als mijn dokter en tandarts :)
Ik heb het namelijk ook echt alleen bij een vermindere weerstand, als mijn immuunsysteem overactief en daardoor de weerstand omlaag gooit.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-07-12 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:01

Zout spoelen of met mond water.
Je hebt ook speciale tandpasta.

Ik heb het ook geregeld bij mij komt het vanuit me darm ziekte.

Volgend mij HA en MLD arts kan het inderdaad komen vanuit minder weerstand...

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:05

vuurneon schreef:
Sanne9489 schreef:

Allang? Heb je daar een link van? Want ziekenhuizen geven het nog steeds als een mogelijke oorzaak aan, net als mijn dokter en tandarts :)
Ik heb het namelijk ook echt alleen bij een vermindere weerstand, als mijn immuunsysteem overactief en daardoor de weerstand omlaag gooit.

Ik kan hier even niet kopieren maar als ik google op weerstand en aft dan zie je bij de eerste website al dat het niet veroorzaakt word door een verminderde weerstand maar door slechte mondhygiene. Een mindere weerstand kan hier wel een rol in spelen, maar is dat niet met alles?

Bacterien blijven de veroorzaker van aften.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:06

Ik heb ze gelukkig niet vaak,maar krijg het wel als ik heel lang geen verse jus d'orange heb gedronken en dat dan ineens doe...
Maar dat is al heel lang geleden.
Wat het beste werkt (maar moet je wel dapper zijn) is hem met je tandenborstel kapot borstelen tot hij bloed.
Dan is hij direct weg.Doet wel ff enorm zeer.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:09

Zowel een slechte mondhygiëne als een verminderde weerstand zijn niet de oorzaken van aften. Wat de oorzaken wel zijn is nog steeds niet bekend. Je vindt op internet alleen maar speculaties, harde bewijzen zijn er helaas nog niet. Daardoor zijn er ook geen behandelingen die het probleem oplossen, er zijn alleen middelen die de genezing versnellen of die de klachten doen verminderen. En voordat mensen die alleen google of de eigen ervaring als bron hebben zeggen dat dit onzin is: ik weet waar ik het over heb.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:14

Aaauw ambre, kapotborstelen? ;(
Bij mij ontstaan aften juist vaak op de plek van wondjes in mijn mond, dus dat zou bij mij alleen maar averechts werken. Ik heb er vroeger heel veel last van gehad, soms zelfs zo erg dat mijn hele mond vol zat en ik van de pijn twee dagen thuis bleef van school, niet at en kilo's afviel. Ik gebruikte ook wel Pyralvex (dat bruine, prikkende spul) maar dat werkte bij mij niet heel goed. Poetsen met Zendium helpt inderdaad. Poets ik een tijdje niet met Zendium, dan kan ik er donder op zeggen dat ik aften krijg. Ik heb er nu eentje op een plek waar ik drie keer achter elkaar op mijn lip beet 8)7 maar ik weet ook dat ik de laatste tijd niet veel groente en fruit heb gegeten en dat kan ook wel meespelen. Ook het eten van dingen die je mondslijmvlies uitdagen (bij mij zijn dat bijvoorbeeld teveel pepermuntjes, keihard knackebrod of teveel zoute chipjes) versnellen het proces.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:15

Ik weet ook waar ik het over heb :j
T blijven allemaal mogelijke oorzaken, helaas.

Het zijn wel rotdingen, je moet vooral uitproberen wat voor jou het beste werkt.

Voor het eten smeer ik het in met verdovende middelen, maar ik weet niet of lidocaine zo verkrijgbaar is... Maar is vast wel een alternatief. Eten is voor mij altijd een crime met aften :') soep met een rietje, aardappelpuree en ander zacht eten.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:16

Lidocaine heb ik ook een tijdje gebruikt. Bij de ene apotheek kon je dat zo meekrijgen en bij de andere niet. Maar helaas werkt dat niet helend maar alleen tijdelijk tegen de pijn en ik had het idee dat het borsteltje na een tijdje zo vervuild raakt met mondbacteriën dat herbesmetting heel gauw plaatsvindt.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:22

vuurneon schreef:
Ik weet ook waar ik het over heb :j
T blijven allemaal mogelijke oorzaken, helaas.

Je zegt het goed, mogelijke oorzaken.

Lidocaïne:
Lidocaïne in de mond is verkrijgbaar op recept onder de merknamen Dentinox, Nolaid Zuigtabletten en Xylocaïne Viskeus drank en als het merkloze Lidocaïne hydrochloride orale gel FNA, Lidocaïne hydrochloride drank FNA, Mixtura lidocaini hydrochloridi FNA en Lidocaïne aanstipvloeistof. Dentinox is zonder recept verkrijgbaar. Bron: Apotheek.nl

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:25

je kan ff spoelen met drank doet zeer maar verdooft wel en wat vaak ook helpt is met je tong hem schoon likken kan ook verdoven. zeg maar dan verdoofd je lichaam zelf. morgen kan je een soort verdovende tinctuur halen. ff dokter bellen ze kunnen geen kwaad maar het is niet leuk.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:27

De tandarts heeft dat kapot borstelen ooit verteld en het werkt echt.
Ik verdoofde ze vroeger met wat parodontax tandpasta,hielp ook aardig.
Heel raar idd,ik heb er tot mijn 20ste vaak last van gehad en nu alleen nog als ik uitschiet met mijn tandenborstel en heel soms nog linksachter in mijn keel.
Mijn tante heeft er haar levenlang al veel last van en mijn zus ook veel vaker dan ik,die is zelf wel wat zwakker van gestel.
Ben dus ook erg benieuwd waar het door komt,echt voedselgerelateerd is het niet bij mij behalve die jus d'orange dan.

Mereltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 21:30

Kapot borstelen lijkt me heel pijnlijk! Durf ik ook niet echt, want wat als het niet helpt bij mij en ik alleen maar meer pijn krijg?

Sanne9489 schreef:

Je hebt wel spul waarmee je het kunt aanstippen. Vroeger was dit bruin? Durf niet te zeggen of dit nog steeds zo is.. Heb er overigens ook nooit zoveel last van gehad zoals jij beschrijft. Klinkt mij eerder in de oren als een fikse ontsteking maar ik weet er dan ook niets vanaf :')

Ik wist ook niet dat het zo veel last kon geven, maar omdat er wel witte stipjes in mijn mond zitten zullen het wel aften zijn?
Het lijkt wel op een ontsteking, maar ik las dat aften ook ontstoken 'dingetjes' zijn (wat zijn het eigenlijk :') ), dus wellicht dat de klachten daarom hetzelfde zijn. Het zit gewoon op een rotplek, zo helemaal onderin mijn mond tegen mijn tandvlees aangeklemd, dus misschien kan het ook wel broeien? Ik heb er in elk geval weinig verstand van, dus of dat waar is weet ik niet, maar wie weet.

Ik ga in elk geval kijken of dat middeltje helpt, zo niet dan kijk ik even verder.
Ik heb geen tijd om naar de apotheek te gaan de komende dagen wegens lange werkdagen, maar de Etos op het station moet lukken. Ik zal wel even vragen naar dat Pyralvex.

Mocht het niet helpen dan kan ik altijd verder kijken of eventueel langs de huisarts, want dit is ook niet echt alles. Paracetamol helpt gelukkig wel een beetje :)

vuurneon schreef:
Hebben ze vast wel! :)
Ik heb nu een lip waar menig Surinamer nog jaloers op kan zijn :')

Nou, wel mooi toch? Geluk bij een ongeluk :')

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:31

Ik zweer bij Kamilosan. Ook gewoon verkrijgbaar bij de drogist. Ik zet er thee van en dan spoelen en daarna met een wattenstaafje pure kamilosan op de plek. Verdooft en verzacht direct. Wel 3x per dag spoelen en aanstippen. :)

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:34

Die tip kende ik nog niet, Nelleke :)

Ik realiseer me nu dat ik al sinds het begin van mijn Bokttijd zo nu en dan over aften praat :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:38

Ik merk wel zodra ik mij wat minder voel, dat ik gelijk aften krijg. Ook als ik te laat B12 spuit.
Dus regelmatig aften. En voel intussen al nauwlijks meer de pijn.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:40

Zwartwitje... :') Bizar dat je kamilosan niet kent na al dat gepraat over aften... :D

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:49

Iets wat schijnt te werken om aften te voorkomen (ze adverteren er zelf mee en ook onderzoeken wijzen het uit): Zendium tandpasta.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 22:23

Oh, Kamillosan ken ik wel, dat raadde mijn moeder altijd aan maar de tip van het aanstippen kende ik nog niet. Wie weet eens de moeite waard. Zo leer ik nog eens wat, na zes jaar :))