Rugpijn/nekpijn na val van paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Rugpijn/nekpijn na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:49

Nu bijna anderhalf week geleden ben ik van mn paard gevallen.
Ik was aan het springen, paard liet een balk vallen en daar schrok ze zelf van, na de hindernis gaf ze nog een bok, sprintte hard weg en schrok nog een keer van de shethengst die naast de bak liep.
Hoe ik er af ben gevallen mag joost weten, maar ik dacht eerst op mn zij en toen op mn rug.
Alles ging prima, nergens last van, weer op het paard gestapt en nog even een hindernis gedaan voor het vertrouwen.
Toen de volgende dag had ik toch last van mn rug, maar ik dacht oh dat gaat wel over.
Na anderhalve week is het niet over, en zelfs erger, mn nek doet nu ook pijn en ik kan er bijna niet meer van slapen.
Morgen de dokter bellen.
Ik hoop alleen niet dat er iets gebroken is, maar ik vind het zo raar, ik ben helemaal niet op mn rug gevallen volgens mij en toch doet het pijn.
Heeft iemand dit ook eens gehad, en wat was het uiteindelijk?
Las op internet al dat het zelfs gebroken kan zijn, maar dan loop je er toch geen anderhalve week mee?

milatje

Re: Rugpijn/nekpijn na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 17:00

Ik ben vorig jaar van mn paard afgevallen en op mn stuitje terecht gekomen, toch had ik halverwege mn rug enorm veel last (terwijl ik daar niet gevallen was). Het was doorgeschoten in mn rug. Toen dit er uit 'gekraakt' was, kreeg ik pas last van mn bekken en heup. Waarschijnlijk was het doorgeschoten naar mn rug door dat mn bekken scheef zijn gaan staan door de val!

Maar goed de pijn in mn rug was op dat moment heviger, waardoor ik minder / geen last had van mn bekken / heup.

Slim dat je morgen de HA even belt. ^^ Je kan wel 1.5 week met een breuk rondlopen, maar de meeste mensen overkomt het niet. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 17:01

Kan zijn dat je je ribben gekneusd en mischien ook je ruggewervels bezeerd,goed na laten kijken door een manuele therapeut/ostheopaat..en als het niet overgaat ook je spieren controleren op triggerpoints.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 17:01

Dat iets op internet staat, betekend nog niet dat het op jou van toepassing is, hoeveel symptomen er ook overeen komen ;)

Het is goed dat je een afspraak gaat maken bij de HA, ik zou dat ook gewoon even rustig afwachten en je verder geen zorgen gaan maken.

Grote kans dat je 'gewoon' last hebt van je spieren, die tenslotte een flinke klap hebben gekregen bij je val. Dat je pas later last hebt gekregen van je nek, kan dan komen doordat je anders bent gaan lopen/zitten/liggen om je rugspieren te ontlasten (compensatie).

Het komt inderdaad wel eens voor dat iemand een tijd lang met een breuk rondloopt :j

Zoals ik al zei, wacht je afspraak bij de huisarts lekker af. Als je op internet gaat kijken kom je honderd en één ziektes en aandoeningen tegen die je wellicht hebt en daar word je echt niet rustiger van.

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 17:32

Bedankt, ik ga morgen naar de huisarts en laat weten hoe het af is gelopen!

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:56

Ben je al bij de huisarts geweest? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 20:57

Nee, moet morgen heen. Vanochtend gebeld maar het zat voor vandaag al vol. Morgenochtend gelijk aan de beurt, ben benieuwd. Zodra ik online kan komen vertel ik wat ik weet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:05

Vanochtend dus heen geweest. Het bleek een spier te zijn in mijn schouder (weet even niet meer hoe hij heet) en die heeft waarschijnlijk een klap gehad en is nu gekneusd. Hierdoor ging ik verkrampt lopen, met als gevolg een zere nek en rug. Probeer nu echt te ontspannen en het gaat een stuk beter. Eigenlijk mag ik 1 week niks doen, niet belasten. Maar toch, ik rijd nu al 3 weken niet meer, dus ik denk dat ik donderdag weer even een ritje ga maken... :P :j

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 07:47

Gelukkig dat het mee blijkt te vallen. Je voelt zelf denk ik wel waneer je er klaar voor bent om weer op je paardje te klimmen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 07:58

Gelukkig dat het mee blijkt te vallen. Hoewel spierpijnen heel pijnlijk kunnen zijn. :(:)
amykimmie schreef:
Las op internet al dat het zelfs gebroken kan zijn, maar dan loop je er toch geen anderhalve week mee?

Ja hoor, je kunt inderdaad doorlopen met een een breuk.. :j
Ik was van een paard gelanceerd en bleek mijn rug achteraf op twee plaatsen gebroken te hebben (+ ruggemerg kneuzing en twee wervel inzakkingen). Ik had wel veel pijn en kon mijn benen niet goed bewegen maar gooide dat op flinke spierpijn :') . Na een week heeft mijn moeder me naar het ziekenhuis "geschopt" en werd dit geconstateerd. Achteraf heel dom dat ik niet direct naar het ziekenhuis gegaan ben. Beter een keer te veel dan te laat...

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:43

Fijn dat het mee valt, hoewel het alsnog erg pijnlijk kan zijn! Gewoon lekker doen wat je lichaam aangeeft wat je kan doen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:48

Aukelizzy; jeetje, auw! Wel weer helemaal goed gekomen dan?
Jaa, ik kijk even. Vandaag nog maar niet, maar ik voel me al stukken beter. Denk morgen toch wel weer even rijden.
Monnikskapspier ofzoiets heet de spier waar het om gaat.
Maar nu ik me gewoon ontspan doet het veel minder pijn. Al helemaal geen last meer van mn rug, een beetje in mijn nek maar hoop dat dat morgen over is.