Wielrennen voor een gezonde conditie??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fanneke

Wielrennen voor een gezonde conditie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 22:40

Na 2,5 jaar fanatiek te hebben hardgelopen, moet ik het even op een laag pitje zetten, ivm blessures. Ik ben toch echt een buitensport mens en wil nu gaan wielrennen. Ik rijd 2/3 keer per week paard, maar dit is niet genoeg om de kilo's eraf te krijgen.
Vandaag zijn we bij 12gobiking.nl wezen kijken, om eens te kijken wat de mogelijk heden zijn. Gelukkig of misschien wel jammmer, is het aanbod voor dames niet heel groot. Voor mij gelukkig, want ik ben een slechte kiezer :+

Ik ben nu zo ver dat er 3 merken in aanmerking komen Merida, Trek en Scott. Maar OMG wat een mogelijkheden en termen, om gek van te worden. -O-

Daarom wil ik graag brainstormen, waar moet een ik op letten?
Behalve een fiets is een helm en schoenen ook handig. Maar wat is nog meer noodzakelijk?

Hebben jullie andere tips om blessures te voorkomen? Hoe ver rijden jullie? Hoe ziet jullie trainingsschema eruit?

Eleionomae

Re: Wielrennen voor een gezonde conditie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 06:41

Ik doe sinds kort aan spinning. Want in de winter ga ik echt niet buiten fietsen als het niet nodig is haha (en goedkoop 2 tientjes per maand voor onbeperkt sporten). Voordeel is dat je die dure fiets niet hoeft aan te schaffen en dat je als beginner ook nog niet direct al die speciale kleding en schoenen hoeft te kopen, al is zo'n fiets broekje wel fijn gok ik haha.
Mijn schema volg ik via een dvd..daarin fietst een vent voor je uit die precies zegt hoe en wat en na 6 weken 2x per week fietsen ga je door naar een nieuwe les.ik vind het ideaal en merk na 3 week al wel verschil :)

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 07:20

Eleionomae, tnx voor je reactie, ik heb ook jaren aan spinning gedaan. Vond het ook erg leuk, maar ik ben er wel achter dat ik buiten moet sporten. :D Motivatie in zo'n zaal is snel verdwenen. := Ik moet wijds uitzicht hebben :+
Zo'n heerlijk charmant broekje, met zo'n giga zemen maandverband erin, heb ik al in mijn bezit :') nog vanuit het spinnen en het is echt een stuk prettiger, dan zo op het zadel :+

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 07:23

Ja dat broekje ga ik ook snel aanschaffen haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 07:28

Voor een fiets kun je het beste eens bij een winkel gaan informeren, er zijn namelijk ook verschillende maten en natuurlijk veel verschillende soorten, dus je moet echt kijken wat er bij jou past. Fietsen is heel goed voor een betere conditie maar als je 'die paar kilo's kwijt wil raken' ga je het sowieso met enkel sporten niet redden he ;) Je kunt btw ook gewoon een herenfiets nemen in de kleinste maat.

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 21:41

Bizzybijtje, bij is enkel sporten noodzakelijk om te vallen, want ik ben al onder behandeling bij een diëtiste. ;) Ik mag dus onder geen voorwaarde minder gaan eten en gezond eet ik al.

Ik ben al bij een winkel geweest voor informatie, echter heb ik altijd het idee, dat zij ze toch richting een bepaald merk kletsen met de meeste marge. Daarnaast zijn het allemaal mannen. :+ En echt veel advies, zoals mijn vriend wel krijg, krijg ik helaas niet.
Daarom wil ik graag tips en advies van mede-rensters ;)

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 00:32

Een tip, koop een dameszadel.. Dat harde smalle mannending gaat echt pijn doen..
Dameszadels zijn iets korter, breder en zachter. Als vrouw heb je toch een net iets andere bouw.

Verder heb ik een mountainbike. ik heb niet echt een schema, ik ben ook gewoon begonnen omdat ik een hardloop blessure had. Ik fiets af en toe in de bossen en soms naar mijn werk een kilometertje of 40..

In de bossen vind ik persoonlijker leuker als op de weg.

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 11:02

Ikzelf ben deze zomer begonnen met wielrennen. Het bevalt echt super en ik voel me er heerlijk bij. Zodra het weer het toelaat rijden wij 's avonds lekker een rondje en in het weekend proberen we vaak een wat groter rondje te doen. Voor de winter (of het weer van de afgelopen weken ;)) overwegen wij nu om een ergotrainer aan te schaffen.

Wat vooral belangrijk is is dat je de goede maat fiets hebt en de groepen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Racefiets#Groep) die op de fiets zitten. Ik heb zelf gewoon een herenfiets omdat een damesfiets met mijn afmetingen helemaal geen voordelen bood, ik blij want ik houd niet van de meestal toch wel zoetig gekleurde damesfietsen :)).
Ook wil ik je adviseren een hartslagmeter aan te schaffen. (http://www.afvallendoorsporten.nl/fiets ... ielrennen/), dan kan je zelf meten of je goed bezig bent!

En voor de voorpret maar ook handige tips kan ik je dit boekje aanraden; http://www.bol.com/nl/p/vrouw-fiets/1001004011830079/