vraagje aan mensen met kennis van urologie/catheters

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

vraagje aan mensen met kennis van urologie/catheters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 21:19

Omdat er op bokt vast wel iemand zit die hier wat zinnigs over te vertellen heeft:
Ik werk in een apotheek die levert aan verschillende rusthuizen. Een van onze klanten plaatste me deze week voor een raadsel, en noch mijn collegas, noch onze leverancier kan mij aan een antwoord helpen.

De beschrijving die ik van hen kreeg: 2-weg tiemann catheter met harde punt.
Na veel telefoontjes en een vergelijkende 'studie' van alle (tieman) sondes die ik kon vinden, begin ik stilaan te denken dat dit simpelweg niet bestaat? Een tiemann sonde schijnt sowieso al riskant te zijn om in te brengen, en een harde punt lijkt me het risico op een fausse route enkel te vergroten.

Mijn vraag:
a) bestaat dit?
b) referentie, CNK-code, merk, site, IETS waarmee ik aan onze leverancier duidelijk kan maken wat we precies zoeken :+

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:27

Afbeelding

Bij deze lijkt de punt hard te zijn, als ik google op tiemann hebben deze vrijwel allemaal een zachte punt.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:30

Wellicht kan je je vraag ook eens stellen op de site http://www.ziekenhuisforum.nl
Hebben ze bij het betreffende verzorgingshuis verder geen referentienummer of iets dergelijks?

kay27

Re: vraagje aan mensen met kennis van urologie/catheters

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:34

Met een harde punt wordt vrijwel niet gewerkt iig in NL niet. Lijkt mij ook risico op complicaties vergroten. Maar als erom gevraagd wordt dan heeft de aanvrager ws al eerder zo'n catheter gebruikt en dus een nummer/merk etc?

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 21:41

Ja en nee, ze hebben inderdaad al eerder dit type catheter gebruikt, maar de code die ze me doorgaven was een niet-officiele CNK code (interne referentiecode van een vorige leverancier?), waar we dus niks aan hebben. Als ik alles bij elkaar puzzel kom ik uit op een sonde die intussen uit te handel is, dus we moeten sowieso op zoek naar een alternatief.

@sjaslique: ik ga mijn vraag daar inderdaad ook een keer stellen, goed idee :)

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 01:09

Bakkabouter, ik denk dat ik weet welke je bedoelt. Volgens mij van de week gebruikt door mijn collega. Moet zondag weer werken, als ik er aan denk zal ik voor een nummer kijken.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:16

Zo'n harde punt bestaat wel degelijk. Het is een mannenkatheter waarbij ze door die harde punt makkelijker over de prostaat heen kunnen. Echter mag die bij ons alleen ingebracht worden door de uroloog.

@ Charaz, op de foto is een 'normale' katheter te zien zonder harde punt. Het uiteinde van de onderste katheter met dat harde plastic is het stukje om het ballonnetje op de katheter erboven op te blazen. En dat ballonnetje zit dan uiteindelijk in de blaas. Dus niet het harde stukje :)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 20:00

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 17:23

ben vergeten te kijken. Kan evt. proberen te herinneren morgen te kijken voor een nummer. Of is het ondertussen al niet meer nodig?

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 17:30

i