Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Judith_VB schreef:Ook ik heb diverse mensen in mijn omgeving (gehad) met diverse soorten kanker.
Hierdoor is mijn ervaring dat als je het eenmaal hebt je er uiteindelijk ook aan dood gaat.
Is het niet bij de eerste keer dan is het wel na de keer dat je "genezen" bent verklaart.
Het is zo'n complex iets. We praten over een ziekte op celniveau. Er hoeft zich maar een celletje te verschuilen (wat vaak gebeurt) en je bent over een tijd weer aan de beurt.
Het bestralen, chemo's etc zijn geen genezende behandelingen maar levensrekkende behandelingen.
Ik denk dat als we kanker de baas willen worden (als dat al kan) dat er veel meer onderzoek gedaan moet worden naar de oorzaak en proberen dat te voorkomen.
Zoals bijvoorbeeld de kankers die ontstaan door virussen.
Erfelijke kanker is ook iets dat je beter zou kunnen behandelen. Niet alleen door te monitoren en preventief te opereren (lees verwijderen) maar ook door te kijken hoe deze genen "verwijderd" of gerepareerd kunnen worden. Dit gaat allemaal heel ver en duurt waarschijnlijk nog 10tallen jaren, als we er al achter komen.
Ik denk dat de mensheid moet leren accepteren dat deze ziekte er is. We kunnen de behandelingen verbeteren waardoor mensen langer bij ons kunnen blijven zonder veel pijn maar dat het nooit zal verdwijnen.
K_im schreef:Mijn ervaringen zijn erg wisselend. In mijn nabije omgeving heb ik helaas diverse mensen die kanker hebben, hebben gehad of eraan zijn overleden. Om een voorbeeld te geven: Iemand die borstkanker kreeg in 2009, was begin 2010 schoon. Enkele maanden later had zij een tumor in haar maag. Ziekenhuis heeft destijds beweerd dat dit volledig losstond van haar borstkanker, maar toeval bestaat niet.. Of toch wel?
aslo schreef:Een tumor in de maag staat idd los van borstkanker. Borstkanker kan uitzaaien naar lever, longen en botten. Bij mij is eind januari een borst verwijderd, inmiddels 25 bestralingen gehad en 5 chemokuren. Volgende week donderdag de laatste chemokuur. Dit omdat er een paar foute cellen in de poortwachtersklier zaten. Te weinig voor een zgn. okselkliertoillet (gelukkig). Dan nog 5 jaar (anti)hormoon therapie. Lever en long onderzoek gehad. Alles ok. Complete skeletscan gehad, ook alles ok. Ik verklaar mezelf op dit moment dan ook schoon. Wat de toekomst brengt, geen idee. Hoop en duim uiteraard dat het weg blijft.

Het blijft ergens op de loer liggen of het lichaam zit gewoon zo in elkaar dat er ergens een defect zit waardoor het nog eens ergens anders ontstaat....zo lijkt het althans.
Pas de laatste jaren werd het minder maar dat kwam door verschillende beroertes waar ze elke keer ook weer wonderwel bovenop krabbelde tot ze zo dement als een beukenootje werd 

Mijn oma heeft ook borstkanker gehad. Het is nu 21 jaar terug dat ze die diagnose kreeg. Ze hebben toen een groot deel van haar borst afgezet en de klieren uit oksel en bovenarm weg gehaald. Daarna heeft ze chemo en bestraling gehad. Het is gelukkig nooit terug gekomen.