Er zit een verschil tussen knakken van gewrichten omdat het een opgelucht gevoel geeft, of gewrichten die zelf knakken.
Ik heb ook hypermobiliteit in mn gewrichten, is aangeboren en absoluut niet erg. Als ik sochtends van de trap af loop hoor je al mn tenen, enkels, knieen en heupgewricht kraken. Dat is lucht wat tussen de extra ruimte in de gewrichten zit wat ertussenuit gedrukt wordt -bij wijs van spreken- door de druk die erop komt staan. Dit kan geen kwaad.
Het verschil zit erin dat wanneer jij het knakt onder druk, je gewrichten dicht langs elkaar heen gaan waardoor kapsel beschadigd. Dit kan niet meer goed aangemaakt worden en kan dus leiden tot atrose. Wanneer het zelf knakt blijft er ruimte tussen zitten en blijft het kapsel dus in takt.
Ik weet niet hoelang je bent? Ik ben zelf 185, vrij lang dus. Ik heb in mn pubbertijd heel veel last gehad van mn knieen hierdoor omdat mn knieschijf niet recht door zn gewricht liept (er was teveel speling en werd dus niet in baan geleid zoals bij andere), door veel te sporten heb ik daar nu geen last meer van maar heeft wel ruim 14 jaar geduurd tot ik daar overheen gegroeid was. Dat is in mijn beleving het enige nadeel van die hypermobilitiet geweest..