(hoog)begaafd?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

maaike1994

(hoog)begaafd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 14:09

hey

Ik heb een neefje van 3.5jaar ( volgende maand wordt hij 4)
Nu valt het me met de dag meer en meer op hoe intelligent hij eigenlijk wel is. Hij kon heel erg vroeg praten en ook direct ' mooi ' praten. Dus alles direct heel goed articuleren. Ook onthoudt hij ontzettend goed dingen. Zo kan hij precies vertellen dat we 2 jaar geleden naar paradisio geweest zijn en wat we daar allemaal hebben gedaan. Hij is gek op dieren, hij doet niet anders dan in boeken enzo kijken over dieren. Als hij een foto van een aap ziet , zegt hij niet dat het een aap is, maar nee het is een gorilla of chimpansee. Hij kent meer dieren dan mij :')
Ook kan hij zonder moeite tot 20 tellen. Hij kan al ' rekenen' bijvoorbeeld als ik 5 appels neem en ik eet er 2 op hoeveel blijven er dan nog over. Dat kan hij zonder moeite allemaal beantwoorden.

Dit weekend kwam hij nog eens bij ons logeren. Hij was in een boek over dino's aan het kijken. Plots riep hij me : ' kijk maaike, een triceratops en hier een brachiosaurus ' Ik keek in het boek en er stond inderdaad bijgeschreven dat die dino's zo noemden! Ik moet zeggen dat ik wel heel erg onder de indruk was , zelf had ik nog nooit van een triceratops gehoord :o

Nu is mijn vraag, is het normaal dat een bijna 4 jarige al die vaardigheden heeft? Of is hij echt begaafd :) ?

troi

Re: (hoog)begaafd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 14:12

Klinkt als een bijdehand kereltje maar niet per se hoogbegaafd hoor.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 14:13

Ik deed dat soort dingen ook op die leeftijd en ik ben hoogbegaafd, maar dat zegt vrij weinig vind ik. De enige manier waarop ze daar (later) achter kunnen komen is testen :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 14:38

hij kan ook gewoon begaafd zijn op het vlak waar zijn interesse ligt; bij de dieren. verder komt hij over als een pienter mannetje, maar over begaafdheid of zelfs hoogbegaafdheid kan je nog niet spreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 14:46

Er zijn inderdaad wel tekenen van begaafdheid die je bij kinderen al kunt zien.
Maar om het echt "vast te leggen" moet er een IQ test gedaan worden, en dat doet men meestal pas als het kind wat ouder is.

Het is hoe dan ook goed, om een kind dat deze interesse in de wereld toont, genoeg prikkels te geven en genoeg uitdaging te geven.

Hoogbegaafde kinderen kunnen anders namelijk flink gaan onderpresteren en dat helemaal niet goed voor ze (spreek helaas uit ervaring).

Begaafdheid kan zich ook alleen ontwikkelen als de opgroei omstandigheden voor het kind gunstig zijn.
Een kind uit een slecht sociaal milieu heeft minder kansen om zich tot een hoog begaafde volwassene te ontwikkelen, ook al ligt de genetische aanleg er wel.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:25

Het kind is in ieder geval erg slim, geen idee hoe hoogbegaafde kinderen zich ontwikkelen. Doet me wel denken aan het neefje van mijn vriend, die is hoogbegaafd en die is ook zo slim me alles.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:47

Mijn neefje (wordt dit jaar 12) sprak met 10 maanden, telde tot 10 en kende alle kleuren.
En inderdaad was een jachtluipaard in de dierentuin ook al heel snel een jachtluipaard en geen poes (zoals zijn nichtje het wel noemde).
Hij is onlangs hoogbegaafd getest, helaas icm dyslectie, een zeer onprettige combinatie.

Maar ik denk dat je op de leeftijd van je neefje inderdaad nog niet kunt zeggen hoe het zich verder zal ontwikkelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:49

Je moet je afvragen of je een kind wel dat stempel wilt opleggen. De vraag is dus: en zo ja, wat dan? Want voordat je iets wilt weten, moet je je afvragen wat je met die kennis gaat doen.
Elders loopt een discussie over dit onderwerp.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:51

Tja, zegt nog niet zo veel.
Van mijn nicht dachten ze vroeger ook dat ze hoogbegaafd zou zijn omdat ze erg snel kon praten enz.
Die is nu ergens in de 20, VMBO diploma (kader ofzo?) en verder al veel studies gedaan maar niets afgerond.
Dus zegt nog niet zo veel. :)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 16:43

Klinkt bekend, herken er mijn oudste zoon in. Die zat net tegen hoog begaafd aan. Zou de ouders willen adviseren om te laten testen zodra het kan. Dit om o.a. onderpresteren te voorkomen, dat kan veel ellende opleveren.

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 16:47

dankjewel voor de reacties :)

sowieso gaan ze hem wel laten testen als hij ietsje ouder is
de kleuren kent hij inderdaad ook goed, ook al van toen hij heel jong was, en niet enkel geel, blauw, rood maar ook oker, fusia, ....

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:38