Lage rug hernia

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GeneralFlynn

Lage rug hernia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 05:29

Ik werk in een hotel, als kamermeisje, best lichamelijk pittig werk.
Nou had ik twee weken geleden van de een op de andere dag pijn in mijn hele rug.
Beetje overwerkt/overbelast dacht ik nog.
Gewoon doorgewerkt, en na het werk Aleve tabletten gekocht, en warmte pleisters.
Al wat hielp geen Aleve en pleister..
Volgende dag ook gewerkt, had wel gezegd dat ik last had en dat ik wilde werken als ik dan wel even mocht gaan zitten als het niet meer ging.
Op een gegeven moment kon ik alleen nog ontspannen als ik op mijn knieën op de grond zat met gebogen rug.
Toen kwam het weekend, heb lekker rustig aan gedaan,Aleve doorgeslikt, pleister geplakt, warm bad genomen massage van man lief gehad, niks hielp.
Ik heb maandag en dinsdag nog gewerkt,(lees:gestrompeld) en dinsdag middag ben ik naar mijn huisarts gegaan.
Die heeft me onderzocht, ik moest wat oefeningen doen en vragen beantwoorden.
Inmiddels zat mijn hele rug vast door de vreemde houding die ik mezelf gaf tijdens het lopen.
De dokter dacht aan een hernia.
Ik niet, ik had gewoon rug pijn, zou wel weer overgaan.
De dokter schreef me paracetamol en diclofenac voor.
Als het niet zou helpen moest ik na twee dagen terugbellen.
Ik heb nog een dag gewerkt, naar de pijn was zo erg dat ik niks kon doen hoe graag ik ook wilde.
De diclofenac werkte niet, dus weer gebeld met de arts.
Die schreef me tramadol voor, die ik mocht combineren met de diclofenac en paracetamol.
Vol goede moed nam ik de tramadol, maar ook dat hielp niet.
Het hielp wel tegen mijn zere rug die vaat was gaan zitten door een verstijfde houding, en wat overbleef was een stekende pijn in mijn bil, uitstralend naar mijn linkerbeen.
Na twee dagen tramadol heb ik weer gebeld..
Ik kreeg morfine. -O-
De morfine mocht ik combineren met paracetamol en diclofenac, tramadol mocht er niet bij.
Weer twee dagen later ( ik was inmiddels wanhopig) ben ik persoonlijk maar weer naar de dokter gegaan.
Ik kon inmiddels alleen nog zwaar voor overgebogen lopen, zoals een oude heks in films eruit ziet zeg maar.
Recht zitten kon ik niet meer, niet langer lopen dan 15 stappen zonder rust pauze, niks meer...
En alles met een constante pijn in onderrug/bil doortrekkend over het hele been naar enkel.
De huisarts heeft me gezegd dat ik de morfine mocht verdubbelen, en ze zou me aanmelden bij de neuroloog voor een MRI scan.
Volgende week krijg ik de scan, maar ik weet nu al dat ik een hernia heb.
Deze pijn is zo intens, zo doordringend, zo anders dan een 'gewone' rugpijn, dit is zenuwpijn.De verdubbeling van de morfine lijkt effect te hebben, vanaf vannacht ben ik voor het eerst al een paar uur pijnvrij.
(niet zonder pijn,maar draaglijke pijn)
Ik zie op tegen de scan, het schijnt nogal wat lawaai te maken..
En ik ben bang voor het verloop van mijn hernia.
Wel of geen operatie, het doet vreselijk zeer, vele malen pijnlijker dan mijn bevallingen. (heb er drie gedaan) Mijn reflexen zijn wel prima trouwens, in knie en voeten.
De huisarts zei dat de neuroloog adviseerd om eerst te kijken of het lichaam de hernia zelf gesteld, en pas na 6 weken opereerd.
Voortijdige operaties doen ze alleen als je je voet niet meer kan bewegen of als je niet meer kan plassen, en in hele extreme pijn gevallen waar medicatie niet bij helpt.
Ik zie het niet meer zo zitten, ik had twee weken geleden nog nergens last van, slikte nooit medicijnen, zelfs geen paracetamol, en nu kan ik niks behalve liggen en ik slik per dag een halve apotheek..
Ik heb ook nog een dreumes thuis, ze word in Oktober twee jaar.
Ik kan haar niet optillen nu, ik ben beland in een hele slechte film.

Ervaringen met lage rug hernia zijn welkom, ben benieuwd naar jullie pijn ervaringen, medicatie, MRI scan,verloop en herstel van de hernia.

CM_

Re: Lage rug hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 06:15

Mijn moeder was erg gebaat bij behandeling van een zeer goede osteopaat.

Daphne_65

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 06:44

Mijn man heeft een hernia op L5 (lage rug). Inderdaad precies de pijn die jij omschrijft en met name uitstraling naar het linkerbeen. Mijn man mocht tijdens zijn MRI muziek luisteren, (cd meenemen of radio aan). De herrie viel dus op zich mee.
In de acute fase werken pijnstillers niet (vertelde de neuroloog), maar in een later stadium juist wel. Hij hoefde geen operatie en heeft diclofenac meegekregen. Met rust (lees wandelen, fietsen en zwemmen mag wel en is ook goed) zou het vanzelf weg moeten gaan. Mijn man is inmiddels in arbeidstherapie. Hij werkt 3 dagen in de week. Dat ging op zich vrij goed, maar 2 weken geleden heeft hij weer een soort van terugval gehad en hij moet vandaag weer naar de neuroloog. Ik ben benieuwd wat ze nu willen in het ziekenhuis. Opereren doen ze niet zomaar, alleen als er echt uitvalsverschijnselen zijn of de pijn echt te heftig is. Natuurlijk ligt dit ook aan de ernst van de hernia. Onze neuroloog vertelde dat het herstel tot een jaar kan duren, ongeacht operatie of niet. Veel sterkte, ik hoop dat het allemaal meevalt

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:08

Wat de huisarts zegt over de neuroloog klopt helemaal niet :n

Ik werk zelf op de neurologie, maar als jij komt met een hernia kun je een mri-scan krijgen en van daaruit wordt gegeken of er een hernia zit ja of nee.
En zo ja, ga je naar de neuro-chirurg.

Het is helemaal niet dat ze pas gaan opereren als jij je voet niet meer kan bewegen :n

Als jij binnenkomt met de verwijzing ben jij een LRS pat (radiculair syndroom) maw hernia en ga jij met voorrang door de mri scan en met voorrang wordt je ook weer opgeroepen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:16

Ik ben op mijn 24e geopereerd aan een hernia (L4, L5).
MRI is inderdaad een apparaat wat veel lawaai produceert, maar je krijgt inderdaad een koptelefoon op en je kunt dan of radio of eigen meegebrachte cd beluisteren. Je krijgt een ding in je hand waar je op kunt drukken als er wat niet goed gaat. Je kunt dus meteen contact krijgen met de mensen die het apparaat bedienen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:32

Mijn vriend heeft ook een (dubbele) hernia gehad een paar jaar geleden, toen hij 21 jaar was. Begon met heuppijn, eerst een beetje aangemodderd met zalfjes en fysio, tot het zo verslechterde dat hij niet meer kon slapen en bij het wandelen haast over de grond kroop van de pijn.

MRI-scan en vervolgens twee weken erna met redelijke spoed geopereerd omdat ze erg bang waren dat hij permanente zenuwschade (en verlammingen) ging aan overhouden. De operatie was een groot succes, alle zenuwpijn was direct weg.

Het grote probleem met operaties (is mij verteld) is dat je hiermee extra druk zet op de omliggende tussenwervels, waardoor je dus meer kans hebt in de toekomst om een nieuwe hernia op te lopen.
In dat kader heeft vriend ook direct zijn zwaar fysiek werk 'moeten' stoppen, zodat hij zijn rug zo weinig mogelijk belast.

Veel sterkte in ieder geval!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:49

Dat geloof ik graag BraveSpots, dat dat een reden kan zijn, dat ze niet snel opereren...Als ik kijk wat voor ellende ik na die tijd er nog bij heb gekregen..
Maar met die hernia kon ik ook niet verder..Dan heb je ook geen leven. Als de pijn en de kans op permanente schade zo groot is, dan het mes er maar in..
Schijnt wel een nieuw techniek te zijn, maar daar willen de zorgverzeraars niet voor betalen. Wordt via zijkant gedaan en met kijktechniek. Dus niet meer overal dwars doorheen en veel minder kans op littekenweefsel..

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:59

hier nog een geluks vogel... ik heb een geweldig rijtje medicatie hoor... werkt als een tirelier, kan alleen dan niets meer dan naar bed gaan.
heb onderhand al een suk of 1 mri scans gehad voor meerdere rug problemen ook en het valt echt onwijs mee hoor. gewoon 20/30 minuten stil liggen met je ogen dicht en dat is alles.
Hernia is echt super, heb dagen dat het goed gaat en dagen dat het echt niet gaat. Nu weer al een week erg veel moeite in de ochtend. betekend dat ik het weer extreem rustig aan moet doen om de zenuwen de kans t geven weer te slinken.
Maar de mri scan is niets om bang voor te zijn hoor. De hernia kan als het lleen een beknelling is, vanzelf weer weg gaan ook. Bij mij zijn het helaas beschadigde wervels, dus bij de minste overbelasting hebik electroscheuten door mn rug heen en lig k in de winkel weer op de grond met opgetrokken knietjes.
_O-

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 01:57

Dat word dus een cd kopen. :D
Dat stil liggen gaat wel lukken, de auto rit naar het ziekenhuis gaat minder worden..
Ik kan niet gewoon zitten, moet dan helemaal dubbelgevouwen en scheef zitten, ziet er echt heel apart uit.. :+

Ik werd net wakker, met ondraaglijke pijn..
Dus ga toch maar weer morfine nemen.
Pijn gaat echt niet vanzelf weg, tranen gaan al over mijn wangen, en ik moet ook nog nachtrust krijgen.

Ik heb overdag goede en slechte momenten, maar alle momenten gaan gepaard met pijn.
Ik zou zo graag heel even echt pijn vrij zijn, al was het maar een uurtje.

Ben benieuwd wat de neuroloog dinsdag gaat zeggen.

lemon71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 04:30

Ook in ben ruim een jaar geleden getroffen door een acute hernia ;-( ik had eigenlijk geen rug pijn maar mijn linkerbeen verkrampte bij elke beweging die ik maakte en een bepaalde plek op mijn bil was enorm pijnlijk, na een spoed afspraak (zelfde dag een afspraak via de huisarts) aan de neuroloog kreeg ik een ziekenhuis opname dit omdat alle onderzoeken dan sneller zouden verlopen en de pijnstilling goed geregeld kon worden , tijdens mijn verblijf daar hebben Ze een mri gemaakt waarin de hernia bevestigd werd. Ben toen naar huis gegaan met enorm veel medicatie en fysio .... Niets leek te helpen ben nog naar de neurochirurg gegaan maar die wilde eerst kijken of het lichaam de hernia zelf zou genezen , pijn bleef enorm. Ik heb mu twee maal een pijnblokkade gehad in mijn rug en dit werkt bij mij heel erg goed, het zetten van de prik is geen pretje maar de pijnblokkades hebben mij er doorheen geholpen ben nu inmiddels een jaar verder en geen last meer van de hernia en al zes maanden geen pijnblokkade meer hoeven zetten ... Ik hoop dat ze je snel van je pijn af kunnen helpen .... Sterkte !

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 04:38

Ik ben als de dood voor spuiten prikken naalden..maar nu zouden ze me lek mogen steken als daarmee de pijn weggaat.

Lemon, waar zetten ze die spuit voor de pijn blokkade?
In je rugwervel, of in je bil?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 06:05

Meestal is dat een ruggenprik, een lumbaal punctie.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 06:36

Tinkerloos schreef:
Ik ben als de dood voor spuiten prikken naalden..maar nu zouden ze me lek mogen steken als daarmee de pijn weggaat.

Lemon, waar zetten ze die spuit voor de pijn blokkade?
In je rugwervel, of in je bil?

Direct in de zenuw. Zenuw(en) wordt onder rontgen opgezocht en dan behandeld. Behandeling kan op verschillende manieren..
Heb nu de afgelopen 6 weken 3 behandelingen gehad voor alle L wervels (12 stuks) en beide SI gewrichten. Ik heb vorig jaar en heel goed jaar gehad met deze behandeling, maar in januari weer ondergaan en toen heeft het maar 2 maand gewerkt. Nu dus weer en hopelijk weer een jaar met veel minder pijn..

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 12:27

Ik ben gebeld door het ziekenhuis,a.s. dinsdag om half negen moet ik er zijn voor de MRI scan.
Na de scan komt de neuroloog bespreken wat de uitslag van de scan is, en ik hoop dat ik dan ook informatie krijg wat nu verder gebeurd.
Ik slik inmiddels per dag 6 paracetamol,2 diclofenac en 90 mg morfine.
En nog is het bijna niet te doen.
Ik kan alleen liggen met redelijk vol te houden pijn.
Met de morfine die ik nu slik zou ik toch minimaal suf moeten zijn, maar niks hoor...
Het haalt de scherpe kantjes van de pijn, maar ik kan niet rechtop staan, niet normaal zitten, en niet meer dan 10 passen lopen en dan moet ik echt even liggen om bij te komen van de pijn.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 12:52

TS, ik heb Diclofenac, Algo Cod en Diazepam en kan je zeggen dat dat echt goed werkt. Maar zoals ik al zei, ze maken je wel behoorlijk duf ook.
Als deze medicatie niet goed voor je werkt, dan moet je echt om ander vragen.

Succes me je scan dinsdag. Bij mij hebben ze altijd een paar dagen nodig om mn scans te bespreken. Moet dan altijd terug komen voor de uitslag. Erg lastig.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 15:34

Gelukkig ben je snel aan de beurt.

Ik zou ook vragen naar andere pijnbestrijdingsmedicijnen..En meteen vragen, als ze niet willen opereren, of je door kan naar een pijnbestrijdingsafdeling. Anders blijven ze met medicijnen aan het uitproberen en ik heb nog nooit een medicijn gehad wat daadwerkelijk echt goed hielp bij pijn. Op amitriptyline na, die werkt anders als pijnstiller.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 15:51

Ik heb even gegoogled op amitriptyline, en het blijkt dat je er (als je het een tijdje gebruikt) slecht van slaapt, en bijna iedereen komt best wat kilo's aan.
Je moet er dan melatonine en maag zuur remmers bij slikken.

Elk medicijn lijkt wel iets onplezierigs met zich mee te brengen...
Van morfine bijv. krijg je verstopping, dus daar moet ik weer laxeer middel bij nemen.
Pfff

Ik wacht even af wat de neuroloog dinsdag te zeggen heeft.

Ik heb nu wel 1 voordeel aan dit hele gebeuren:
Ik weet niet of het door de morfine komt of door de pijn, maar ik heb amper honger, en ben deze week al bijna drie kilo afgevallen. :D
Nu nog 5 kilo, en ik zit op mijn ideale gewicht.
(waar ik al zo lang mijn best voor deed, maar afvallen ho maar,tot nu dus)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 15:56

TS, het wil niet zeggen dat je per see die verschijnselen gaan krijgen. Ieder lichaam werkt weer anders en reageerd ook weer anders op medicatie. Zo werkt ibuprofin en APC niet bij mij, maar Paracetamol met caffeine werkt als een tierelier. Dus dat is gewoon hoe mijn lichaam reageerd.
Zo werkn melatonine pillentjes ook niet voor mij. Kan een hele hand nemen, maar doet totaal niets.
Dus medicatie pas afschrijven als de bijwerkingen echt plaats nemen bij jou. Het zou heel goed kunnen dat het voor jouw wel super werkt.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 16:26

Inderdaad, wat LecyTinker al zegt..
Ik heb door de jaren heen ook al van alles voorgeschreven gekregen. Het 1 werkt totaal niet en het ander haalt de scherpe randjes eraf.
Met amitriptilyne heb ik duidelijk minder pijn..Maagzweer heb ik inderdaad al eens gehad, maar kwam door andere medicijnen. met deze wel oppassen met wat ik eet, maar is te doen.
Nu dus de blokkades en volgens mij is dat het laatste wat nog kan?? Weet het niet zeker hoor, maar op wiet roken na, zou ik het hierna ook niet meer weten..(nog nooit geprobeert, maar schijnt ook te werken)
Zo'n beetje alles wat ik graag mocht doen, paardrijden, in de tuin bezig zijn en gewoon de paarden, is voor mij nu op dit moment niet te doen..Werken, omdat dat het laatste is..Dus ik hoop, dat deze behandeling weer goed zal aanslaan voor hopelijk een jaar en dat ik in ieder geval nog het plezier van m'n paarden kan hebben..Nu is alles met veel pijn, dus geen plezier...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 17:25

Die werking en bijverschijnselen zijn idd per persoon verschillend.
Ik merk totaal niks van diclofenac, en de morfine daar word ik niet suf van, maar juist hyper.
Ik praat aan een stuk door en lig om een uur of elf savonds in bed maar val oss tegen tweeen in slaap.
Andere mensen worden stoned van de hoeveelheid morfine die ik slik, ik merk bijna niks.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 17:31

TS, ik word echt mega stoned van de combinatie medicatie die ik heb. Maar bij mij kan medicatie maar twee werkingen hebben. Heel goed, of heel slecht. Er is geen middenweg. Wat het proberen van nieuwe medicatie altijd heel lastig maakt, want ik kan er echt heel erg slecht van worden. Maar als het werkt, dan is het fijn. Zo gebruik ik ook alleen medicatie als ik het ECHT nodig heb, op die manier blijft het veel langer werken voordat mn lichaam er resistent voor word.
Maar als ik jou was zou ik echt om andere meds vragen hoor.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 17:33

De enige morfine die bij mij werkte waren de spuiten na de operatie..Daardoor heb ik nog wat kunnen slapen destijds..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 17:35

LecyTinker, is blokkades laten zetten dan niet iets voor jouw?

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 17:38

Ik heb een drievoudige hernia maar tot deze winter weinig tot geen last gehad, ja een pijn uitstraling van dijbeen naar knie. Tot deze winter, acute heupjicht aanval aan beide benen, wisselend, niet meer kunnen lopen en omdraaien , in bed werd het veel erger. Diclofenac gehad, tot 6 pilletjes per dag aan toe, maar niets leek te helpen. Wist gewoon niet meer waar ik het zoeken moest. Beetje bij beetje weer opnieuw gaan leren lopen met hulp van mijn vriend en uiteindelijk is het zo goed als weggegaan. (heb alleen nog een slapende, dode voet en onderbeen aan de rechterkant) Waarschijnlijk hebben er een paar zenuwen beklemd gezeten. Mijn hernia hebben de artsen gezegd dat het operabel is maar pas op latere leeftijd omdat ze dan een pen in mijn 3 wervels zetten en de bewegingsmogelijkheid dan kleiner wordt.
MRI is niet iets om bang voor te zijn, muziekje meenemen en rustig blijven, het maakt wel herrie ja. Ik hoop dat het snel verlicht of verholpen kan worden. Sterkte :(:)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 17:50

Zammie schreef:
LecyTinker, is blokkades laten zetten dan niet iets voor jouw?

Mijn hernia onder in mn rug is nog mn minste probleem in mn rug. Hoewel het op het moment wel het meeste overlast geeft. Maar mn specialist was zich ht afgelopen twee jaar nogal druk aan het maken om andere dingen en die kregen voorrang. Dus heb behoorlijk wat in de mri tunnel gelegen en moet binnenkort weer twee keer. ( kunnen niet de hele rug in 1x doen)
Dus voor nu heeft hij me gewoon op goede meds gezet om iig van de ergste pijn af te zijn. Ik moet 1 augustus weer naar hem toe en dan gaan we weer s kijken hoe het met de onderrug is en dan gaan we kijken wat daar de oplossing voor gaat zijn. Het komt namelijk door een aantal beschadigde wervels. Dus zien wat de beste keuze gaat zijn om daar wat aan te doen.
Maar ik ga het ZEKER met hem hebben over een blokkade laten zetten. Maar geen idee of dat een optie is.
Paardrijden mag ik toch niet meer door middel van de beschadigingen in mn rug, doe het al rustig aan.
Maar af en toe is het wel eventjes te veel hoor. Heb zo ook mn jankdagen dat ik weer een dag of drie op bed moet liggen of dagen met een brace moet rondlopen. De laatste week loop ik in de ochtend weer met een brace, omdat mn rug verstijfd tijdens het slapen en dan in de ochtend alles echt vast zit en pijn doet.
Maar moet zeggen dat ik ergere tijden heb gekend hoor met mn rug. Dus ik ben best tevreden hoe het nu is. Maar als een blokkade zou werken, dan zou het bij mij wel super voelen denk ik.