Mammografie + echo .

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sandorra

Mammografie + echo .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 18:10

Hallo allemaal.

Ik heb maandagavond een knobbeltje ontdekt in mijn linkerborst. Ongeveer 1 bij 1.5cm. Ben daar gisteren direct mee naar de HA geweest. Die heeft mij door verwezen naar het ziekenhuis voor verder onderzoek. Vrijdag moet ik naar het ziekenhuis en volgende week krijg ik uitslag.

Ze verwacht dat het iets onschuldigs is zoals een lipoom (vetbultje). Echter vindt ik het wel spannend allemaal. Mede dankzij het feit dat mijn moeder hetzelfde heeft gehad en het bij haar foute boel was. Ik ga er vanuit dat het bij mij ook niks is maar je weet het niet. Ben ook nog maar 28 jaar oud.

Zijn er mensen die hetzelfde hebben gehad? Ik heb nog nooit een mammografie laten maken hoe gaat zoiets? Ook zei de arts afhankeljk wat ze bij de echo zien kan er mogelijk een punctie gedaan worden met een naald.

Gelukkig heb ik aankomend weekend wel genoeg afleiding (moet helpen op concour van polarfirst in vries). Maar slaap snachts wel slecht. Vooral het gaan slapen en op bed liggen, dan bedenk ik mij van alles, wat als het wel foute boel is etc....... Weet ook wel dat ik dat niet moet doen maar we hebben het al eens meegemaakt., dus kennen ook die kant van het verhaal.

Er zijn vast wel meer bokkers die hier mee te maken hebben gehad hoe gingen jullie hier mee om?

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 18:23

Ik kan je niet aan ervaringen helpen, maar wil je wel veel succes wensen.. :(:)
Laatst bijgewerkt door K_im op 11-07-12 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

steinstein

Re: Mammografie + echo .

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 18:36

2 jaar terug had ik ook een knobbeltje. Doorverwezen naar het ziekenhuis. Daar is een mamografie gemaakt en daarna is er een echo gemaakt. Het blijkt een cyste te zijn, in mijn andere borst zat er ook 1. De cyste in mijn rechterborst is leeg getrokken en voorde zekerheid is dit op kweek gezet. Gelukkig niets aan de hand. Wel moet ik het goed in de gaten houden, kreeg ik als advies. Mijn zus blijkt het ook te hebben.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 18:42

Ik heb het rond m'n 18e geloof ik gehad.

Voelde een knobbeltje in mijn rechterborst en na 5 HA bezoeken mocht ik dan door voor verder onderzoek.

Bij mij blijkt het mastopathie te zijn. Klik

Ik laat elk jaar een echografie maken ter controle omdat mijn knobbeltjes niet weg gaan en alleen maar meer worden, heb er ook twee in mijn linkerborst.

Je kan het beter nu voor "niks" laten controleren als dat je over 10 jaar te laat bent. :)
En probeer te ontspannen, hoe moeilijk dat ook is.

Sterkte alvast! :(:)

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 18:46

Op mijn 18e en 19e heb ik een echo gehad voor deukjes in mijn borst. Gelukkig was het bij mij loos alarm en wil je heel veel succes wensen!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 18:50

Mijn moeder heeft een soort van abonnement op de mama-poli, we zijn er al meerdere keren geweest maar tot nu toe was het ergste wat ze vonden een (wel hele nare) ontsteking. Bij de foto worden je borsten heel strak tussen 2 platen gelegd en dan maken ze een röntgen foto, dat (schijnt) vrij oncomfortabel te zijn. De echo heb ik ook vaker gezien waarna 2x een punctie is gemaakt. Ook niet heel prettig maar mijn moeder is een stoere vrouw ;) Scheelt dat ik altijd mee ga voor de vrolijke noot. Kun je niet iemand mee vragen? Familie of vriendin? Toch prettiger dan helemaal alleen. Sterkte!

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 21:00

De mamografie vond ik reuze meevallen, deed geen pijn, maar het is afhankelijk van de grote van je borsten. Ook de puntie en aftappen/leegtrekken viel me reuze mee. Bij mij is er een vriendin mee gegaan, maar de onderzoeken heb ik alleen gedaan.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 21:49

Ik heb ze ook beide gehad :j De foto vond ik bijzonder, je borst moet er helemaal tussen ik vond het best onprettig. De echo was ook niet veel bijzonders. Ik heb daarna nog een punctie gehad dat is iets minder fijn maar wordt gedaan met verdoving. Uiteindelijk bleek het bij mij iets wat wel weg moest maar wat (nog) niet kwaadaardig was. Het is weggehaald tijdens een BVK die al gepland stond en heb er een klein extra littekentje door.

De spanning kan ik me heel goed voorstellen. Zolang ze niet goed gekeken hebben wat het kan zijn, weet je ook niet wat het is. Heel veel sterkte en ik hoop, straal en duim mee dat het idd iets onschuldigs is!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 06:43

Een mammografie is helaas wel pijnlijk, tenminste vond ik wel en met mij de meeste andere vrouwen. Je borsten worden nl. plat gedrukt tussen 2 platen zeg maar. Een echo voel je niets van. Mochten ze idd een punctie of biopsie doen: je wordt dan plaatselijk verdoofd. Punctie doen ze al het vermoeden bestaat dat het een soort vochtbult is, ze willen dan zien wat voor soort vocht het is. Is dit helder, niets aan de hand. Is het troebel, gaan ze verder onderzoeken. Of je iets voelt is afhankelijk van het feit hoe diep ze de naald er in moeten steken zeg maar. De verdoving werkt nl. alleen 'oppervlakkig'. Heb in januari, na ontdekken bultje in mijn rechterborst, een mammografie gehad, meteen daarna een echo, toen meteen een biopsie. 6x hapjes genomen, 3 niet gevoeld, 2 wel en 1 was zeer pijnlijk.
uitslag: zeer kwaadaardige tumor. Eind januari borst amputatie, daarna 25 bestralingen en inmiddels de 5e chemokuur gehad. Nog 1 te gaan en dan 5 jaar (anti) hormoon therapie.
Duim voor je dat het onschuldig blijkt te zijn en allemaal mee valt. Sterkte en succes!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:32

Ik dacht dat ze een mammografie niet doen onder je 30e? TS ik stuur je even een PB!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:37

Mijn moeder is ook al best vaak voor een mammografie naar het ziekenhuis geweest. Dit vond ook zij vrij pijnlijk, maar ze heeft dan ook grote borsten. Ik weet niet of het nou pijnlijker was bij grote of kleine? Maar ook bij haar is het tot nu toe altijd loos alarm geweest :) Ik geloof twee keer een vetknobbel en een andere keer een verstopte melkklier.

Ik begrijp dat je niet lekker slaapt! Maar probeer wel te bedenken dat er ook veel onschuldige dingen een knobbel kunnen veroorzaken :)

Heel veel succes!

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:39

Ook mij is dit overkomen. Ik vond de mammografie ook niet echt prettig. Inderdaad je borst wordt zo plat mogelijk gedrukt en dat is toch wel pijnlijk. De echo stelt niets voor, er wordt wat gel op je borst gesmeerd en ze gaan er met zo'n apparaatje over. De punctie was wel weer pijnlijk, geen verdoving en dan gaan ze draaien met de naald tot ze in het gezwel zijn. Bij mij was het ook helemaal fout. Diverse tumoren, dus een borstamputatie, lymfeklieren verwijderen, eierstokken verwijderen, meer dan een jaar chemo, gelukkig geen bestraling. Heb later uit voorzorg ook mijn andere borst laten amputeren. Aangezien e.e.a. ook hormoongevoelig was, moest ik ook nog zo'n anti-hormoon therapie. Ben inmiddels 5 jaar verder en voel me prime (is helaas geen garantie). Moet gewoon doorgaan met mijn anti-hormoon therapie, zolang ik er geen last van krijg. Hopelijk blijft jou dit allemaal bespaard.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:03

Ireen_ schreef:
Ik dacht dat ze een mammografie niet doen onder je 30e? TS ik stuur je even een PB!

Standaard niet nee, wel als er een indicatie is.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:18

Hier ook hoor en snap dat je even de zenuwen hebt, vooral als je een moeder hebtw aar het foute boel was...
Ik heb het niet als pijnlijk ervaren..was wat angstig wegens de verhalen dat het pijn zou doen en had een heel kattige dame die me hielp..huppa, de boobies ertussen en op naar het pannekoekeffect..het deed geen pijn, alleen de onderzijde trok wat aan mn vel..dus het kan ook als goed ervaren worden hoor en wie weet is dat bij jou ook wel zo ;)

Succes..mij staan ook wat vervolgonderzoeken omtrent wt anders te wachten en tuurlijk ga je stilstaan bij het idee, wat als..maar daar kun je jezelf helemaal gek mee maken..laat het over je heen komen, als het zo is, kan er toch niets aan de uitslag veranderd worden, maar dan ben je er wel bijtijds bij..en je gaat er gewoon vanuit dat je net als velen een onschuldig knobbeltje hebt :)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:30

aslo schreef:
Ireen_ schreef:

Standaard niet nee, wel als er een indicatie is.

Nee ik bedoel ook niet standaard als bevolkingsonderzoek, mij werd gezegd dat het onder een bepaalde leeftijd (ik dacht 30) geen zin had omdat het onbetrouwbaar is doordat het weefsel te compact is. Maar wie weet verschilt dat weer per ziekenhuis.

Liisette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:03

Ik heb ook allebei gehad. Ik was toen een jaar of zestien / zeventien. Ik voelde toen een knobbeltje zitten, HA had gevoeld en wilde toch dat er een foto werd gemaakt. Mammografie, vond ik zeer pijnlijk.. Uit de foto's konden ze niet veel vinden maar wouden voor de zekerheid wel nog een echo doen.. Bleek gelukkig gewoon een cyste te zijn! Sindsdien voel ik wel regelmatig, je kan maar beter op tijd zijn dan te laat!!

Ik hoop dat het allemaal mee valt voor je! Ik wil je veel sterkte wensen, het is nooit echt prettig om dit mee te maken. Voor je eigen gemoedsrust zou ik wel iemand meenemen, gewoon altijd van als je op iemand terug kan vallen.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:16

TS: Jammer dat je een paar dagen moet wachten voor de uitslag. Bij verscheidene zkh krijg je direct te horen of er wat aan de hand is of niet. Misschien kun je er naar vragen of je meteen de uitslag krijgt? Ook al ivm de familiegeschiedenis. Dan hoef je niet zo lang in onzekerheid te zitten.
Sterkte!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 07:28

TS, hoe is het gegaan ?

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 13:44

Toen de tijd was de uitslag goed....... vetbultje cyste geen rare dingen.
Afgelopen vrijdag opnieuw een knobbeltje gevoeld... Dinsdag gelijk ha gebeld. Voelt anders als vorige keer veel harder en pijnlijker het zit ook op een andere plek wel in dezelfde borst. Morgen opnieuw mammografie en echo...... Hopelijk dezelfde .uitslag als de vorige keer

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:19

Sterkte morgen!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:20

Spannend meis.. Sterkte en succes morgen, hou ons op de hoogte!

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:22

Mijn moeder heeft geloof ik 2 of 3 keer een mammo+echo gehad (ingetrokken tepel). Ze vond het absoluut niet fijn. Vanochtend is ze geopereerd aan haar borst ( tepel was nog steeds ingetrokken ) en ontdekten ze enkele cysten in haar borst dus die zijn ook gelijk verwijderd.

Succes morgen meid.