Enkel gekneusd of enkelband gescheurd?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

botje

Enkel gekneusd of enkelband gescheurd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 12:09

Wie heeft hier ervaring mee?

Ik woon boven een muziekcafé en gisteren ging ik het vuilnis buiten zetten. Onder aan de trap hadden ze een piano-standaard laten slingeren. Deze zag ik niet, en ik ben er op gaan staan. Ik gleed er met een voet vanaf en toen klapte mijn enkel ontzettend hard dubbel. Ik voelde een vurige pijn, viel meteen om en daarna kon ik niet meer lopen.

Er ontstond al snel een enorm ei op de buitenkant van mijn enkel, en het begint ook blauw te worden. Ook aan de binnenkant van mijn enkel/voet doet het heel veel zeer. Maar nu vraag ik mij af: is het gekneusd? Ik heb al eens eerder mijn bovenbeen gekneusd, en dit was een drukkende pijn die wat langzamer op kwam zetten. Bovendien was het best te overzien als ik niet probeerde te lopen.
Van mijn enkel heb ik heel de nacht wakker gelegen, ook na een aantal paracetamol. Bovendien is de pijn veel scherper, een soort van snijdend.
Zou het kunnen dat ik mijn enkelbanden verrekt/gescheurd heb?

En zo ja, moet ik hiervoor naar de dokter?
Ik voel mezelf altijd zo'n zeur wanneer ik naar de dokter ga, voor een kneuzing zou ik ook niet gaan (kunnen ze toch niks aan doen).
En moet ik dan de huisarts bellen, of mag het ook naar de EHBO?
(Ik woon in Nijmegen maar ben nog niet overgeschakeld van de huisarts in mijn geboortestad naar hier. Stom, ik weet het. :z )

Wie weet raad?

Groetjes!

Mandy517

Re: Enkel gekneusd of enkelband gescheurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:11

Denk dat je het beste even naar de EHBO kan gaan in het CWZ of het Radboud (woon ook in nijmegen :p)
Ik weet nog wel, toen ik mijn enkel gekneusd had, kwam er ook een enorm ei op en het werd blauw. Met een gescheurde enkelband heb ik geen ervaring.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:13

ik zou toch naar een dokter of misschien zelf spoeddienst gaan voor een foto. Het kan iets banaal zijn zoals een kneuzing of verrekking van je ligamenten. Maar even goed kan je ligament afgescheurd, een stukje bot afgebroken zijn of een barst in het bot zitten...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:20

Ik zou eerst langs de HA gaan, huisartsen vinden het doorgaans niet leuk wanneer je zelf initiatief neemt en gelijk naar de SEH gaat. En een gescheurde enkelband is een diagnose die de HA ook zelf kan stellen (heeft hij bij mij destijds ook gedaan), of je eventueel doorverwijzen wanneer hij/zij het niet vertrouwt. Even de HA bellen dus.

botje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 12:24

Ok, de huisarts dus.
Ik zat zelf te twijfelen omdat mijn eigen huisarts op alles zegt: even aankijken (van kneuzing tot longontsteking tot infectie, daar heb je zo weinig aan).
Maar dan zoek ik anders even een huisarts in Nijmegen. Vroeg me trouwens ook af of er aan de EHBO geen kosten verbonden zijn? Haha, je ziet wel dat ik bijna nooit ziek ben.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:30

Ik heb recent iets soort gelijks gehad, maar dan op een totaal andere manier.
(zette paard id wei, bleef haken achter het hek, vloog de wei in ik viel en het hek klapte op mijn voet net onder mijn enkel)
Voelde meteen al niet goed, maar heb toch nog met alle moeite dat ik kon mijn paard gevangen, mee naar stal genomen (had zijn hele been beschadigd) en nog dik 20 min zijn been staan afspuiten met koud water zo goed en kwaad als het kon, kon inmiddels al niet meer erop staan/lopen dus dat was nogal een opgaaf.

savonds naar dokterspost en toen door naar de eerste hulp, dachten eerst een breuk, foto's gemaakt bleken ze het niet helemaal goed te kunnen zien maar waarschijnlijk gewoon gekneusd. Na aantal weken en onderzoeken verder schijnen het volgens hun mijn enkelbanden te zijn.
Mijn voet werd niet extreem dik, maar idd net als jij 1 plek net onder/voor de enkel waar een enorme bult op kwam zetten, en pijn die door trok richting mijn kleine tenen en binnenkant enkel.

dit is 3 juni gebeurd, dus inmiddels 5,5 week geleden.
heb er nogsteeds behoorlijk last van, moet echt opletten dat ik niet op onvlakke oppervlaktes ga staan, en kan nog bvb geen pas normaal rennen, dan krijg ik echt weer zo'n pijnlijke steek op die plek.

Ben vorige week weer wat begonnen met werken, halve dagen. en rij inmiddels wel weer wat paard.
Heb dan wel zo'n enkelbandage erom voor de extra steun, thuis wel gewoon af omdat het niet goed was er de hele dag mee te lopen.
Maar valt mij echt nog vies tegen hoor, kan het direct zien/merken als ik zogenaamd "teveel" gedaan heb, dan heb ik spontaan weer een megabult op mijn voet en doet ie ook zeer.... dus dan maar weer ijs erop.

't is een erg vervelende blessure, kan ook lang duren en altijd een zwakke plek blijven.
Klinkt allemaal een beetje het zelfde verrekte/gescheurde enkelbanden, je kan voor de zekerheid naar de HA gaan als je het toch niet vertrouwd. die zou het eventueel kunnen tapen (kan pas na een paar dagen ivm zwelling de 1e dagen) verder goed koelen met ijs erop dat is altijd goed. Sterkte iig!
Laatst bijgewerkt door magic_lover op 10-07-12 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Mandy517

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:32

botje schreef:
Ok, de huisarts dus.
Ik zat zelf te twijfelen omdat mijn eigen huisarts op alles zegt: even aankijken (van kneuzing tot longontsteking tot infectie, daar heb je zo weinig aan).
Maar dan zoek ik anders even een huisarts in Nijmegen. Vroeg me trouwens ook af of er aan de EHBO geen kosten verbonden zijn? Haha, je ziet wel dat ik bijna nooit ziek ben.

Als je gewoon verzekerd bent niet dacht ik.
Waar in Nijmegen ergens woon je?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:33

je kan gewoon een adere bellen, maar ze vinden het niet leuk als je zegt dat je je nog niet had laten overschrijven en dat hoor je dan van de arts plus assistentes als je pech hebt.

maar ze helpen meestal wel. bij mij toen wel. (was al jaar ofzo verhuisd)daarna maar meteen geregeld... maar ik ben eigenlijk al 4 jaar niet bij die nieuwe geweest.. op die ene keer na.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:37

Zou toch zeker even contact zoeken met een huisarts. En binnenkort een bezoekje aan de fysio is ook zeker aan te raden, die kunnen heel goed helpen bij enkelblessures :)

botje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 13:11

Magic_lover: klinkt erg naar! Erg vergelijkbaar met hoe het met mij ging, hopelijk weet de huisarts te zeggen wat het is. Ik las inderdaad al wat dingen over intapen, maar ik durf dat niet zelf. Dadelijk doe ik het verkeerd en ben ik nog verder van huis...
Ik ga over twee weken naar Portugal liften, ik hoop dat ik dan wel gewoon kan lopen. (Ook leuk als je niet kan lopen en niemand wil je meenemen :P)

Het wordt de huisarts inderdaad, ik heb net een inschrijf-formulier ingevuld en ik ga zo bellen.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:17

botje schreef:
Ok, de huisarts dus.

Dan zou ik naar een huisarts gaan, en zeggen dat je een foto wilt laten maken. Blijf je pijn houden, teruggaan en een echo laten maken. Ik weet niet precies hoe het zit met enkels maar ik heb ook zo'n typische huisarts die mij 2 jaar geleden wegstuurde met diagnose: jumpersknee en veel fysio. Terwijl ik toen al een gescheurde meniscus bleek te hebben ( ben nu net 3 weken geleden eindelijk geopereerd ). Succes ermee!

botje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 13:44

Sundral schreef:
Dan zou ik naar een huisarts gaan, en zeggen dat je een foto wilt laten maken. Blijf je pijn houden, teruggaan en een echo laten maken. Ik weet niet precies hoe het zit met enkels maar ik heb ook zo'n typische huisarts die mij 2 jaar geleden wegstuurde met diagnose: jumpersknee en veel fysio. Terwijl ik toen al een gescheurde meniscus bleek te hebben ( ben nu net 3 weken geleden eindelijk geopereerd ). Succes ermee!

Hè bah... Zo gaat het echt vaak, lijkt het wel. Mijn vorige huisarts liet mij of mijn vader ook altijd weken met klachten rondlopen voordat hij verder wilde onderzoeken. Hopelijk doet de nieuwe het beter.
Succes met je herstel!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:34

Ik heb 5 weken geleden hetzelfde gehad (al storte ik van een trailer en klapte ik dubbel) er kwam ook een enórme bult op en bont en blauiw. Ik ben gelijk naar de eerste hulp gebracht want kon mn tenen ook niet meer bewegen. Ben bij eerste hulp, huisarts en orthopeed geweest. Loop nu 5 weken met gips, gister is het eraf gehaald en heb een steunkous. Ze vertrouwen het nu nog niet dus moet terug voor een MRI scan. Laat je eigen goed helpen, wat bij mij op de eerste hulp niet het geval was, ze weten vaak niet wat het precies is. Bij mij zeiden ze alle 3 namelijk iets anders, en als ik de eerste hulp moest geloven moest ik weer verder gaan met lopen, de huisarts adviseerde rust, en bij de orthopeed werd ik tenminste echt behandeld... succes er verder mee! :)

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:37

botje schreef:
Magic_lover: klinkt erg naar! Erg vergelijkbaar met hoe het met mij ging, hopelijk weet de huisarts te zeggen wat het is. Ik las inderdaad al wat dingen over intapen, maar ik durf dat niet zelf. Dadelijk doe ik het verkeerd en ben ik nog verder van huis...
Ik ga over twee weken naar Portugal liften, ik hoop dat ik dan wel gewoon kan lopen. (Ook leuk als je niet kan lopen en niemand wil je meenemen :P)

Het wordt de huisarts inderdaad, ik heb net een inschrijf-formulier ingevuld en ik ga zo bellen.

Tapen moet je ook zeker niet zelf gaan doen hoor, komt vrij precies :)

Vervelend zo'n huisarts, ik ken het... heb er zelf ook zo een terwijl ik liever niet dan wel naar de HA ga en het dan wel héél ernstig moet zijn. ik had dan het "geluk" dat het in het weekend was en ik naar de huisartsenpost hier vlakbij moest en die mij heeft doorgestuurd naar de SEH.

Volgens mij is het sowieso standaard een paar dagen goed rust, met been omhoog, niet belasten en eventueel een druk verband erom tegen de zwelling. Daarna tapen ze meestal vrij snel in en moet je eigenlijk ook vrij snel weer wat gaan belasten (met mate) schijnt vrij slecht te zijn namelijk om je enkelgewricht lange tijd niet te bewegen/belasten. Maar dit word je allemaal wel uitgelegd bij de HA of eerste hulp. Eerst maar even afwachten wat het daadwerkelijk is!

casperrr schreef:
Ik heb 5 weken geleden hetzelfde gehad (al storte ik van een trailer en klapte ik dubbel) er kwam ook een enórme bult op en bont en blauiw. Ik ben gelijk naar de eerste hulp gebracht want kon mn tenen ook niet meer bewegen. Ben bij eerste hulp, huisarts en orthopeed geweest. Loop nu 5 weken met gips, gister is het eraf gehaald en heb een steunkous. Ze vertrouwen het nu nog niet dus moet terug voor een MRI scan. Laat je eigen goed helpen, wat bij mij op de eerste hulp niet het geval was, ze weten vaak niet wat het precies is. Bij mij zeiden ze alle 3 namelijk iets anders, en als ik de eerste hulp moest geloven moest ik weer verder gaan met lopen, de huisarts adviseerde rust, en bij de orthopeed werd ik tenminste echt behandeld... succes er verder mee! :)

Ook lekker dan!
Bij mij zeiden ze idd ook alle 3 wat anders. de 1e zei dat er toch wel een soort van breukje te zien was. de volgende controle zou het gewoon gekneusd zijn, daarop volgende controle zouden het mijn enkelbanden zijn. heb nog last.... maar na wat googlen en overleg met de fysio zag ik dat ik er nog wel een aantal week voor uit mag trekken. (de laatste arts beweerde dat het met 2 a 3 week het toch wel goed over zou moeten zijn, en die controle was nu 2 week geleden.)
Ze zijn soms toch wel wat (te) makkelijk heb ik het idee..

Edit: quotes samengevoegd.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:59

Ze zijn er idd heel makkelijk in, vooral de eerste hulp heeft hier wel een handje van. Heb daar wel is eerder gezeten en toen ook een klachtenbrief gestuurd. Ze keken amper naar mn enkel en kreeg een drukverband met advies '4dagen omlaten dan eraf en lopen, voor controle nog even naar de huisarts'. Uiteindelijk ben ik bij de orthopeed geindigt, en die zat in twijfel om het niet gelijk te operen omdat het er volgens hem echt lelijk uit ziet. Ben ook heel blij dat ik een mri scan krijg, dan kunnen ze tenminste zien wat er aan de hand is!