Bulten en open plekken in het haar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Bulten en open plekken in het haar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 20:15

Help!

Al enige tijd (ga maar uit van een paar jaar), heb ik regelmatig last van bulten in m'n haar. Het begint met dikke jeukende huid, vervolgens komt er een soort puistje op wat ik open krab en vervolgens blijft jeuken. Ik blijf het door de jeuk ook open krabben.
In februari ben ik hiermee naar de huisarts geweest, deze heeft me hier zalf voor gegeven. Echter is het vreselijk vervelend en helpt de zalf nauwelijks en kan ik het pas gebruiken als de bult open is (dan helpt het) en het dus eigenlijk al veel te laat is. Bovendien trek ik haren uit.

Een van de bulten heb ik nu al minimaal drie weken last van, waarvan het al zéker één a twee weken open is.

Ik maak donderdag weer een afspraak met de huisarts (voor volgende week, ivm tentamens), maar ik vind niet dat mijn huisarts me serieus neemt (met andere klachten, die in mijn ogen mogelijk een verband hebben met de bulten). Van mijn kapster moet ik meteen vragen om een doorverwijzing naar een huidarts/dermatoloog, daar ga ik dus maar op doelen volgende week.

Mijn vraag aan jullie is, wie herkent het? Hebben jullie de kern weten te bestrijden? En wat was 'het'?

Ik hoop op jullie reacties :)

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 08:53

is het geen eczeem?

Rinske

Re: Bulten en open plekken in het haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 09:00

Psoriasis?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 09:05

Ik ben nooit ergens anders gevoelig geweest voor eczeem. Het doet me denken aan de plekken die ik op m'n borsten had. Toen na anderhalf jaar eindelijk een dokter het wél serieus nam (en ik open plekken op m'n borsten had), zei deze dat het eczeem was en dat ik het door het krabben ontstoken raakte.
Ik geloof echter nog altijd niet dat het eczeem is geweest, omdat het absoluut niet lijkt op eczeem. Het is nauwelijks een rood plekje als het begint te jeuken (ja, als ik het open krab wordt het al snel rood natuurlijk :P ), en het zit nooit op een andere plaats.

Nu heb ik ook al jaren pityriasis versicolor gehad, een soort schimmelaandoening op de huid, die zorgt voor pigmentvlekken. Waar ik ook al mee naar de dokter ben geweest, maar wat nu uiteindelijk weg lijkt te zijn gegaan zonder behandeling (reken maar op een jaar of 5, 6). Deze aandoening jeukt af en toe ook, maar heb ik nooit plekken van gehad.

Ergens in april verscheen er een plekje op m'n bovenarm, wat leek op ringworm. Dit jeukte nauwelijks, maar bleef echt een paar dagen zitten en is vervolgens verdwenen. En na wat googlen gisteravond kwam ik dus ook op ringworm op de hoofdhuid. In hoeverre dat zo is, geen idee...

In ieder geval, de zalven die ik heb gekregen (voor borsten en hoofdhuid zijn hetzelfde) zijn corticosteroïden, en maken de huid uiteindelijk dus dun. Ik geloof dan ook niet dat dit het is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 09:06

Rinske schreef:
Psoriasis?

Zijn niet zulke grote rare plekken als ik op google afbeeldingen vindt. Heb het verder ook nergens anders.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 09:07

Ik heb wat jij beschrijft àltijd wanneer de zon geschenen heeft. Een soort zonnebultjes..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 09:09

Enyaa schreef:
Ik heb wat jij beschrijft àltijd wanneer de zon geschenen heeft. Een soort zonnebultjes..

Juist in de zon heb ik er minder last van. En die blaasjes ken ik wel, maar dat is het niet. Dat is zomaar weer weg, dit blijft af en toe gewoon weken zitten.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 09:13

Misschien een rare optie: steenpuisten? Zitten ook vooral in/bij het haar. Mijn vriend heeft hier ook veel last van...

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 09:17

Wat bij mij enorm heeft geholpen en wat ik nooit had verwacht is de Itchy shampoo van Head en Shoulders. Ik had alles al geprobeerd en toen ik op een zondag gek werd van de jeuk kwam ik hem tegen in de supermarkt. Sinds ik het gebruik ben ik na het wassen van mn haar 2 dagen redelijk jeuk vrij.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 09:19

Mirjam79 schreef:
Misschien een rare optie: steenpuisten? Zitten ook vooral in/bij het haar. Mijn vriend heeft hier ook veel last van...

Volgens mij worden steenpuisten ook wel karbunkels/karbonkels genoemd?
Met die gedachte ben ik dus in februari naar de huisarts geweest, alleen deze zei dat het dat niet was. Wat het dan wel wat, werd ook niet gezegd. De bulten die ik toen had waren echt gigantisch (1,5 tot 2 cm in doorsnee), wat ik nu heb zijn maar kleine bultjes. In principe begint het met de huid die als leer aanvoelt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 09:20

Princesj schreef:
Wat bij mij enorm heeft geholpen en wat ik nooit had verwacht is de Itchy shampoo van Head en Shoulders. Ik had alles al geprobeerd en toen ik op een zondag gek werd van de jeuk kwam ik hem tegen in de supermarkt. Sinds ik het gebruik ben ik na het wassen van mn haar 2 dagen redelijk jeuk vrij.

Ik heb inderdaad jaren geleden head and shoulders gebruikt omdat ik destijds ook al veel last van jeuk had. Niet eens de itchy, maar de jeuk ging wel snel over! Als de huisarts volgende week niets zinnigs kan zeggen en ik geen doorverwijzing krijg naar de dermatoloog, dan ga ik dat maar eens proberen. Ik wil alleen gewoon weten wat ik nu heb en ben zat van symptoombestrijding.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 07:01

Je moet een doorverwijzing EISEN!! Jouw lijf, jouw leven.
Je betaald (verdorie :D ) niet voor niks een flinke duit aan ziektenkostenverzekering!!
EISEN, laat je niet wegsturen voor minder!!!

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 07:07

Janine1990 schreef:
Juist in de zon heb ik er minder last van. En die blaasjes ken ik wel, maar dat is het niet. Dat is zomaar weer weg, dit blijft af en toe gewoon weken zitten.

Juist met dit, doet mij het meer denken aan eczeem, eczeem klachten verminderen ook met zonlicht.
Tevens hoef je niet over je hele lichaam last van eczeem te hebben, het kan ook gewoon geconcentreerd zitten op een plek.
Ook kan het beginnen als alleen maar een klein rood rondje, of een rond droog plekje.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 09:03

Ja misschien is het dat ook wel, moet gewoon naar de huisarts. Zalf die ik nu heb is idd ook voor eczeem en dergelijke, maarja, als dat niet helpt....
Ben er al twee dagen op rij gewoon beroerd van aan het eind van de dag.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 09:38

Ik heb denk ik iets vergelijkbaars. Ik heb destijds van de huisarts een dunne lotion gehad, wat goed hielp en waardoor ik in elk geval minder jeuk had. Ik heb heel lang gezocht naar de juiste shampoo en nu ik die gevonden heb gaat het vrij redelijk. Ik gebruik overigens geen haarcosmetische producten, want daar wordt het alleen maar erger van.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 09:40

Hilli schreef:
Ik heb denk ik iets vergelijkbaars. Ik heb destijds van de huisarts een dunne lotion gehad, wat goed hielp en waardoor ik in elk geval minder jeuk had. Ik heb heel lang gezocht naar de juiste shampoo en nu ik die gevonden heb gaat het vrij redelijk. Ik gebruik overigens geen haarcosmetische producten, want daar wordt het alleen maar erger van.

Heb je misschien ook een naam van die lotion?

Ik gebruik shampoo zonder zeep (dus waslotion), geen cremespoeling oid en gebruik ook nooit haarlak of zoiets. Heb ook geen idee of het daar erger van wordt.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 09:53

Ik heb ook allerlei shampoos (ook zeepvrij) geprobeerd, maar uiteindelijk uitgekomen bij de gembershampoo van The Body Shop.

Naam van de lotion: geen idee meer. Is ook alweer fiks wat jaren geleden. Niet iets 'commercieels', zat gewoon in een bruin flesje met witte dop en apotheeksticker.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:07

Klinkt als psoriasis . Plekken hoeven niet altijd heel groot te zijn. Maar alleen een dokter/dermatoloog kan hier uitsluitsel over geven.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:26

Psoriasis wordt trouwens ook minder bij zon.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 11:40

Ik hoop het toch echt niet he... Kan psoriasis ook uitbreiden?

M'n kapster was bang voor een schimmelaandoening (omdat ik ook al die huidschimmel heb gehad), en daarbij heb je kans dat je hele kop eerst kaal moet. |( Of zoiets...

Ik zie bij psoriasis op internet ook vooral mensen die kale plekken op hun hoofd hebben. Dat heb ik niet, ja hele kleintjes omdat ik ze zelf kaal pluk van de jeuk.

Word er gewoon compleet gestoord en moedeloos van. En daarbij ook nog beroerd.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:42

Ja psoriasis kan uitbreiden. Mijn tante kreeg het pas op dr 16e en heeft zo goed als overal plekken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 11:44

quera schreef:
Ja psoriasis kan uitbreiden. Mijn tante kreeg het pas op dr 16e en heeft zo goed als overal plekken.

:(

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 11:49

Wat ik wel apart vind is dat bij psoriasis capitis voornamelijk schilfers worden genoemd. Daar heb ik geen last van, het zijn puur rode plekjes, en ze zijn dik.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:50

Kan het zijn dat je moedervlekken in je haar hebt?
Ik heb er 1 maar heb geen idee hoe die eruitziet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:54

Heb je een huisdier met een huidprobleem,dan heb je zelf een schimmel, zou goed kunnen.