knie/enkel problemen en verende beugels

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie_v

knie/enkel problemen en verende beugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 17:14

Ik ben nu na een stop van zo'n 3 jaar ben ik weer terug begonnen met paardrijden.
Nu heb ik reuma hierdoor heb ik en krijg ik snel ontstekingen in mijn gewrichten.
Nu heb ik 2 dagen rustig gestapt en af en toe een drafhe mee gepakt. Maar merk dat mijn knieen dit absoluut niet prettig vinden.
Nu zat ik een stuk te lezen over die (dure) verende beugels.
Heeft iemand hier op bokt knie/enkel problemen en heeft ervaring met deze beugels?
Zelf heb ik niet de mogelijkheid om die uit te proberen. En aangezien het een behoorlijk bedrag is zou ik graag eerst wat ervaringen horen.

Groeten nathalie

Sempre

Re: knie/enkel problemen en verende beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:24

Ik heb er zeer goede ervaringen mee. Ik ben heel lang geleden geopereerd aan OCD in mijn knie maar kon niet meer pijnvrij rijden. Die beugels gekocht, gaat geweldig! Ik kan niet met die gewone meer rijden, ik krijg gelijk last van mijn knie. Zolang ik de verende gebruik kan ik gewoon weer uren rijde. :j Echt super. Ik heb de Anky Air beugels, ze zijn alweer wat jaren oud maar gaan lang mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:58

Toevallig waren deze beugels afgelopen weekend bij mij op stal nog onderwerp van gesprek. Er kwamen een paar ervaringen langs: iemand met slechte knieën die erbij zwoor, iemand die zowel slechte knieën als enkels heeft voor wie de vering juist weer té veel instabiliteit gaf, iemand met slechte enkels die door die beugels ook juist extra instabiel waren. Ben er nav vorige week zelf ook wel nieuwsgierig naar geworden.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 19:01

Ik heb ze al 3 jaar en kan niet meer zonder. Ze kosten wat, maar dan heb je ook wat en je doet er erg lang mee (nog geen nieuwe hoeven aanschaffen en rij er gemiddeld 6 paarden per dag mee). Ik heb erge last van mn knie, maar door dez beugels kan ik in ieder geval weer meer rijden dan voorheen. Ik merk het ook direct als ik bv een half uurtje op andere beugels heb gereden.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 19:07

Ik ben dol op mijn gpg-beugels! Ik ben een paar jaar geleden geopereerd aan mn achterste kruisband en heb zwakke enkels waar ik vaak last van had na het rijden. Eerst heb ik van iemand beugels geleend die aan de zijkanten een flexibel gedeelte hebben (sprenger geloof ik) maar dat was voor mij veel te onstabiel. Daarna heb ik de gpg beugels aangeschaft want toen kon je ze voor 25 euro een maand testen maar na de eerste keer rijden was ik al verkocht! Het is wel wennen, eerst voelt het juist minder stabiel doordat ze meebewegen. Zodra je daaraan gewend bent ga je pas echt de schokbrekende werking voelen.

Met gewone beugels heb ik na een half uur al een dikke knie en flink pijn, met gpg kan ik uuuuren rijden zonder problemen!

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 19:19

@ ts ik heb scheve kniestand,zwakke enkels en ik ben geopereerd aan een gescheurde miniscus.
ik rijd nu sinds een half jaar met flexibeugels van sprenger (150 euro, soort van ijslandermodel)
officiele naam is: Sprenger Bow Balance
ze zijn verkrijgbaar met het ijzer in verschillende kleuren ( rvs, brons of zwart )

ik zal je zeggen met gewone beugels rijdt ik 10 minuten en ik heb dan veel pijn en kramp in mijn spieren.
ik rijd met de flexibeugels gerust een buitenit van 2 uur en ook kan ik me paarden goed inrijden zonder pijn.

in de onderstaande link een foto van de stijgbeugels die ik heb.
http://paarden.marktplaza.nl/zadels/Nie ... 962581.htm
in deze link staat ook uitgelegd wat de werking is
http://www.justwestern.nl/?catalogprodu ... 4266u.aspx

mijn dokter heeft mij afgereraden om de gps veren te gerbruiken als je er slecht over kan om veel druk op je spieren te hebben.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:22

Ik heb een versleten knie en rij alleen nog maar met GPG beugels. De veer is instelbaar en het oog waar de beugelriem doorheen gaat draait zodat je de riem recht laat hangen en de beugel in de juiste hoek draait. Dit gaat redelijk stroef dus blijft hij in deze hoek hangen. (zie namelijk dat dit genoemd wordt als pluspunt bij de sprenger, GPG kan dit ook.) Ik kan er zelfs een sprongetje mee maken zonder kreupel van de pijn af te stappen! Een hele les of parcour hebben we nog nooit gedaan, paardlief kan het (nog) niet.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 01:57

Mede door de positieve reacties. En dat ik nu wakker lig van de pijn nadat ik vandaag 2 paarden heb gereden heb ik besloten om toch maar te investeren in verende beugels.

Ik denk dat ik voor gpg's ga. Ik denk dat als mijn spieren wat sterker worden ik wel meer aan kan ik mn benen.
Naar sprenger heb ik ook naar gekeken... Moet dus nu de afweging gpg of sprenger maken. Sprenger kom ik niet zo veel tegen als verende beugel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:33

Voor mij is het de uitvinding van de eeuw. Met mijn sprenger bow balance beugels en gpg adapters liep ik na de cross niet "kreupel" van de kniepijn. Hoewel ik het met dressuur eerst niet nodig had gaat het nu helaas weer minder waardoor ik er nu ook mee dressuur. Het is zeker het proberen waard!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:40

nathalie_v schreef:
Sprenger kom ik niet zo veel tegen als verende beugel...

Sprenger is ook geen verende beugel. Hij buigt alleen wat door, omdat hij gedeeltelijk flexibel is, waardoor hij de eerste klap (en trillingen) opvangt.
Ik heb sinds kort ook de Bow Balance, vanwege kniepijn na het crossen en springen. Ik ben er heeeeeel erg blij mee en had ze jaren eerder moeten kopen. Kost wel wat, maar ik wil ze voor geen goud mee kwijt! Ik gebruik ze inderdaad nu ook met de dressuur, want naast het feit dat het helpt tegen pijnlijke knieën, is het ook makkelijker om je hak uit te drukken en je tenen naar binnen te houden. Bovendien heb je meer balans, door het brede 'voetbed'.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 10:43

Dan denk ik toch dat het de gpg's worden.
Dankjullie wel voor alle info!

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:57

ik heb veel baat bij de sprenger beugel :j kan ik perfect pijnvrij mee rijden. ik heb ooit mijn ligamenten in mijn knie beschadigd.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 18:26

De gpg zijn super, de gpg pro grip is helemaal super!! als je dan toch voor gpg gaat zou ik voor de pro grip gaan

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 20:30

Bij mij zijn het echt de klappen die mijn knieen (en enkels) te verwerken krijgen die bij mij pijn doen. Daarom denk ik dat GPG's het beste voor mij gaan zijn omdat je dan veert, en je dus niet iedere keer een klap krijgt.

Ben er dan alleen nog niet helemaal uit of ik de pro-grip neem, of de adapters....
Qua prijs maakt het niet zo veel uit, maar mocht ik er andere beugels aan willen hangen vind ik het denk ik prettiger als ik adapters heb.

Even een ander vraagje...
Rijden er mensen met een BP vanwege rugklachten? Geeft een BP wat steun aan rug?

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:05

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:16

kwam dit topic tegen ik heb het zelfde probleem even rijden geen punt maar als het intensief word last van mijn knieen en enkels ik heb eerst de goedkopen geprobeert bij ons hier uit de winkel dacht dat ze van harry horse zijn maar ik rij er nu al een jaar mee en laatste weken veel buitenritten nergens geen last meer van gehad..

dezen kosten dan maar dacht ik 30 of 40 euro niet duurder

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:18

ship schreef:
kwam dit topic tegen ik heb het zelfde probleem even rijden geen punt maar als het intensief word last van mijn knieen en enkels ik heb eerst de goedkopen geprobeert bij ons hier uit de winkel dacht dat ze van harry horse zijn maar ik rij er nu al een jaar mee en laatste weken veel buitenritten nergens geen last meer van gehad..

dezen kosten dan maar dacht ik 30 of 40 euro niet duurder

Heb je een link ofzo hoe die beugels eruit zien?

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:22

zal ff zoeken

edit staan helaas niet op hun site zal ff google speuren

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:30

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:59

ik heb flexrides aan mijn dressuurzadel hangen.
Als je het niet erg vindt dat je voetbed breder is en je beugels dus wat groter zijn vind ik het ideaal.

Ik heb ze aangeschaft nadat ik na een ongeluk veel problemen had met mijn enkels icm lopen en rijen, maar inmiddels wil ik echt niet meer zonder. Als ik op een ander paard rijd neem ik tegenwoordig m'n eigen beugels mee :o

Ik rijd er endurance (K1) mee, vandaag nog een crossles gehad, geen enkel probleem. Brede voetbed zorgt ook écht voor meer stabiliteit. Heb hiervoor veel met fenders en westernbeugels met breed voetbed gereden, waarna ik sowieso het nut van die dunne ijzertjes niet meer snap. Breed is écht fijner (en persoonlijk vind ik het minstens zo mooi)

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:39

Sorry, ik schop dit topic even open :o

Ik heb zelf giga last van mn -ja, wat is het- enkel/kuit en de spier die daar langs loopt. Vooral na een tijd draven.
Zouden deze beugels hier ook geschikt voor zijn? Ik wordt er een beetje tureluurs van :')

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:41

Ik heb zelf de beugels van sprenger, echt geweldig.. Ik wil niet meer zonder :n
Ik krijg zo onwijs snel last van mijn knie tijdens het rijden (enkel ook nog wel is!).
En met deze beugels heb ik nergens last meer van..
Zijn inderdaad vrij prijzig, maar heb ze gelukkig 2ehands op de kop kunnen tikken! Dus dat scheelt weer aardig :)

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:46

ik heb ook veel baat bij sprenger (bow balance) beugels :j
mijn enkel/been op veel plekken gebroken, en vroeger altijd last met rijden en met deze beugels bijna nooit meer.
Ik heb ze op bokt bij 'paashaas' gehaalt. daar kosten ze 115 (nieuw)

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:13

Misschien moet ik toch maar gaan kijken voor die beugels. Heb al zitten kijken bij die sprenger bow balance...vind ze idd prijzig :=

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:36

Ik heb gewoon de system 4 :j