Mijn lichaam verafschuwt rust.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Raponsje

Mijn lichaam verafschuwt rust.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 20:46

Ik werk 30 uur in de week als dietist en geef daar naast ook nog 30 tot 35 uur per week les als fitness instructeur of personal trainer.
Omdat ik sporten zelf ook heerlijk vind ga ik meestal s' ochtends vroeg voor ik begin hardlopen, fietsen of kracht training doen.

Naast mijn werk heb ik ook nog een huishouden en een vriend die soms ook wat aandacht wil maar ik kan me er gewoon niet toe zetten.

Omdat ik super gezond eet en leef heb ik bergen energie die niet opraken waardoor ik vervelend en kriebelig wordt als ik een film op de bank moet kijken of uberhaubt stil moet zitten.
Mijn lichaam schreeuwt dan om beweging maar omdat mijn lichaam mijn werk is heb ik écht rust nodig.

Het tegenovergestelde komt ook voor dan ik juist midden op de avond geen energie meer heb en om 6 uur het liefst mijn bed in zou willen.
Ik geef mezelf dan een schop onder mijn kont en ga 10 minuten buiten een rondje lopen, daarna giert de energie weer door mijn lichaam en begint het gezeur weer opnieuw.
Dan denk ik ooh het zou zo lekker zijn om even een flink stuk te fietsen of te hardlopen, soms doe ik dat dan ook gewoon en plof daarna op de bank neer om vervolgens 2 uur later weer zin te hebben om iets actiefs te doen en kriebelig te worden.

Het is hartstikke fijn om super fit te zijn maar hoe krijg ik nu nog rust zonder de hele dag rondjes te rennen?

mika11

Re: Mijn lichaam verafschuwt rust.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:09

Het lijkt me niet echt gezond meer, om zoveel te werken en te sporten.
Waarschijnlijk ben je zo bezig met bewegen en sport, dat je in jezelf gewoon geen rust meer kan vinden.
Ik kan er wel naast zitten, maar volgens mij zit het meer 'tussen je oren'.
Dat je dus van jezelf zo moet zijn op een bepaalde manier.
En daar zo aan gewend bent geraakt, dat je geen rust meer kan vinden.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 21:16

Sport werkt uiteraard verslavend.

De uren die ik les geef zijn uiteraard niet allemaal sport uren.
Sommige uren daarvan sta ik naast de klant en geef alleen instructies of doe het een keertje voor.
Sommige uren zijn bijvoorbeeld steps of hardloop training als personal training en doe ik wel mee.

Het aantal uren dat ik daadwerkelijk sport / zweet is zo'n 18 a 20 uur per week.
Gezien het deels voor mijn beroep is vind ik dit niet te veel per week.

Ik kan prima uren met een vriendin wandelen of gewoon een uurtje buiten wandelen met mijn vriend en kletsen, maar echt stil zitten vind ik de laatste paar maanden vreselijk.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 23:12

Ik heb een periode gehad dat ik fulltime stage liep, naar bijbaan 1 ging en door naar bijbaan 2 (beide staand en druk werk) dit was soms 16 uur op een dag, daarnaast bokste ik nog intensief, na een jaar trok mijn lichaam mij op de rem, ik was een workaholic en bezig mij omhoog te werken in de sport, ik luisterde niet naar mijn lichaam en mijn lichaam heeft de keuze gemaakt om mij hier mee te straffen, ik werk nu parttime op een kantoor en kan nu genieten van de rust :)

Je moet jezelf er echt toe zetten, zoek een spelletje op, ga op bed liggen en speel met je telefoon etc.
Was voor mij in t begin ook een hele klap maar nu weet ik niet beter :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 11:50

Ik herken het wel enigszins. Ik eet ook uitermate gezond en sport elke dag, maar niet zoveel als jij.

Ik kan totaal niet stilzitten, ookal ben ik kapot. Een half uurtje gaat nog wel, maar ik ben dan altijd aan het frunniken en draaikonten. Een film kijken is een nachtmerrie, want ik loop constant weg om 'iets' te doen, of ik zit ergens aan te pielen of wat dan ook.

Als ik moet slapen en echt doodmoe ben, dan moet ik evengoed nog met 'iets' in slaap vallen. Spelletje op de telefoon, of lezen, anders kan ik niet slapen.

In complete rust ga ik me ook vaak ziekjes voelen. Maagklachten, hoofdpijn, en zelfs een beetje een depri gevoel, etc. Als ik beweeg heb ik daar geen last van.

Ik weet niet waar het aan ligt, misschien zijn sommige mensen gewoon niet gemaakt voor zitten :')

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:35

phormicola schreef:
In complete rust ga ik me ook vaak ziekjes voelen. Maagklachten, hoofdpijn, en zelfs een beetje een depri gevoel, etc. Als ik beweeg heb ik daar geen last van.

Ik weet niet waar het aan ligt, misschien zijn sommige mensen gewoon niet gemaakt voor zitten :')

Hier hetzelfde. Ik was bijna 24 uur per dag aan het rennen en vliegen. Heel veel werken, en zeer intensief. Daarnaast ook nog flink hardlopen. Nu scheurde ik 5 weken geleden mn enkelbanden en moet ik rust houden. Je wilt niet weten hoeveel kwaaltjes ik ineens heb. Last van hoofdpijn, nekpijn, koorts, griep vocht vasthouden. Echt alle kwaaltjes zijn wel langsgekomen. Ik weet niet of het is dat 'alles eruit' komt als je rust hebt, maar voel me gewoon echt niet goed :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 03:17

Het is het omgekeerde van niet tot actie kunnen komen...

Alles waar te voor staat is niet goed behalve te voet en te paard...

ik kom door inspanning tot ontspanning....bij jou leidt ontspanning tot inspanning lijkt het wel...je lijkt af te stevenen op iets dat we burn out noemen...je bent dan letterlijk opgebrand en hebt roofbouw gepleegd op je lijf...het komt steeds vaker voor bij (top)sporters...pak die rust...je lijf heeft rust nodig om te herstellen, cellen te repareren etc.