Een week geleden heb ik tijdens een kampvuuravond een stuk gesmolten marshmallow op m'n vinger gekregen. Dit ging er natuurlijk niet 1 2 3 af en bleef nog even lekker plakken, resultaat: een mooie blaar. Goed, blaar niet afgedekt, niet aangekomen, rustig laten doen (op advies van een aantal geneeskundestudenten die er als de kippen bij waren om een beetje praktijkervaring op te doen
) Gisteren ging het echter mis bij het openen van een fles met schroefdop. De blaar zit (of zat) op de zijkant van m'n middelvinger, zeg maar waar de knokkel de wijsvinger normaal gesproken raakt. Blijkbaar gaat dit niet goed samen met het openen van hardnekkige flessen, want opeens was de blaar gereduceerd tot een loshangend velletje en zat er een krater in mijn vinger. Brandwonden mag je eigenlijk niet afdekken, weet ik, maar ik wilde naar bed en het leek me niet handig om dit met een open wond te doen, dus toch maar voor de nacht een alcoholgaasje eromheen gedaan. Nu is dat eraf en is de wond mooi droog en roze (dus niet ontstoken) en ook niet heel pijnlijk. Maar nu: Ik wilde vandaag allerlei dingen gaan doen. Zoals douchen, de rattenkooi verschonen en naar de kapper. Douchen was wel op te lossen door een plastic puutje om mijn vinger, maar de rattenkooi verschonen lijkt me toch niet verstandig zonder water- en vooral vuildichte maatregelen te nemen. En naar de kapper met een gapende krater in je vinger is gewoon niet zo fris
Dus, geneeskundige of verpleegkundige bokkers: hoe voorkom ik vuiligheid en vieze blikken in mijn open blaar, terwijl deze toch goed kan genezen? Nog een alcoholgaasje? Of iets beters? Tips zijn welkom

), en die zijn ook prima genezen!