Open brandwond, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Foaly

Open brandwond, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 12:47

Hoi allemaal,

Een week geleden heb ik tijdens een kampvuuravond een stuk gesmolten marshmallow op m'n vinger gekregen. Dit ging er natuurlijk niet 1 2 3 af en bleef nog even lekker plakken, resultaat: een mooie blaar. Goed, blaar niet afgedekt, niet aangekomen, rustig laten doen (op advies van een aantal geneeskundestudenten die er als de kippen bij waren om een beetje praktijkervaring op te doen :+ ) Gisteren ging het echter mis bij het openen van een fles met schroefdop. De blaar zit (of zat) op de zijkant van m'n middelvinger, zeg maar waar de knokkel de wijsvinger normaal gesproken raakt. Blijkbaar gaat dit niet goed samen met het openen van hardnekkige flessen, want opeens was de blaar gereduceerd tot een loshangend velletje en zat er een krater in mijn vinger. Brandwonden mag je eigenlijk niet afdekken, weet ik, maar ik wilde naar bed en het leek me niet handig om dit met een open wond te doen, dus toch maar voor de nacht een alcoholgaasje eromheen gedaan. Nu is dat eraf en is de wond mooi droog en roze (dus niet ontstoken) en ook niet heel pijnlijk. Maar nu:

Ik wilde vandaag allerlei dingen gaan doen. Zoals douchen, de rattenkooi verschonen en naar de kapper. Douchen was wel op te lossen door een plastic puutje om mijn vinger, maar de rattenkooi verschonen lijkt me toch niet verstandig zonder water- en vooral vuildichte maatregelen te nemen. En naar de kapper met een gapende krater in je vinger is gewoon niet zo fris }:0 Dus, geneeskundige of verpleegkundige bokkers: hoe voorkom ik vuiligheid en vieze blikken in mijn open blaar, terwijl deze toch goed kan genezen? Nog een alcoholgaasje? Of iets beters? Tips zijn welkom :D

Rintah

Re: Open brandwond, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:50

voor naar kapper, brede plijster er zo los op dat deze de wond niet aanraakt en dus nog kan 'ademen' maar wel aan het zicht onttrekt ;)
rattenkooi: afplakken met boterhamzakje en tape en direct na schoonmaken weer laten luchten

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:51

Ik zou gewoon droog verband doen, gewoon puur om hem te beschermen. Je kan bij de apotheek ook gaasjes halen die vet zijn, die kan je eventueel onder je verband doen. Ik zou sowieso oppassen met die rattenkooi want een wond infecteert nou eenmaal snel.

edit; een pleister zou ik sowieso niet doen! Dit wordt mij altijd afgeraden door mijn artsen, ik weet niet waarom maar ze hebben er ongetwijfeld een reden voor ;)
Laatst bijgewerkt door spekkiejnfu op 07-07-12 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:52

Droog verband is geen goed plan, dat gaat zich hechten aan de helende wond en dan trek je alles weer open met alle zeer pijnlijke en lelijke gevolgen van dien. Inderdaad gewoon open houden en zoals Rintah zegt boterhamzakje eromheen als je bij vuil in de buurt komt :)

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:53

Killyenn schreef:
Droog verband is geen goed plan, dat gaat zich hechten aan de helende wond en dan trek je alles weer open met alle zeer pijnlijke en lelijke gevolgen van dien. Inderdaad gewoon open houden en zoals Rintah zegt boterhamzakje eromheen als je bij vuil in de buurt komt :)

Vandaar het vette gaasje ;)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:55

Weet uit ervaring dat dit helaas ook niet altijd genoeg is, zeker een brandwond hecht zich heel snel aan dingen en als je het steeds weer opentrekt krijg je hele lelijke littekens. Tenzij het niet anders kan vanwege infectiegevaar bij bijvoorbeeld hele grote open brandwonden is het laten drogen aan de lucht nog steeds het beste, dan heelt het het snelst en het mooiste :)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 13:00

spekkiejnfu schreef:
Ik zou gewoon droog verband doen, gewoon puur om hem te beschermen. Je kan bij de apotheek ook gaasjes halen die vet zijn, die kan je eventueel onder je verband doen. Ik zou sowieso oppassen met die rattenkooi want een wond infecteert nou eenmaal snel.

edit; een pleister zou ik sowieso niet doen! Dit wordt mij altijd afgeraden door mijn artsen, ik weet niet waarom maar ze hebben er ongetwijfeld een reden voor ;)

omdat plijsters afsluiten en gaan plakken... daarom heb ik er ook bij staan dat de plijster de wond ook niet aan mag raken want dan krijg je inderdaad problemen, maar als de plijster hem niet aanraakt is er op zich geen probleem. natuurlijk zo veel mogelijk zonder ook maar iets erop, maar vind het erg netjes dat TS aan haar medemens denkt en dat een heleboel mensen zo'n wond nou niet echt smakelijk vinden :+
dus als het nodig is iets erop/omheen plakken, maar wanneer nodig helemaal niks op doen ;)

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 13:01

Ik ben zelf vpk en weet dat brandenwonden open moeten ect. Maar toen ik zelf een fiks aantal blaren had heb ik ze gewoon allemaal bedekt met een pleistertje (laksheid tot de max :') ), en die zijn ook prima genezen!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 13:03

Joh wat een paniek om een brandblaartje..
Ga lekker naar de apotheek en vraag om of burn free of om biogaze
Dit er op en lekker een pleister er over oid (misschien dat je finger bobs kunt krijgen)

Succes

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 13:05

Verbandje er om heen en met schoonmaken van de kooien van die rubber handschoenen aan.
En naar de kapper ook gewoon iets erom heen.

Je zou een zalf kunnen gebruiken om plakken te voorkomen. Ik denk dat je voor de juiste zalf even naar de drogist of apotheek moet.
Ik heb mijn been eens gestoten aan de uitlaat van een brommer toen ik in Thailand was. Ik bedekte het wel, 2x per schoon maken en smeren met een antibiotica zalf die ik gekregen had van een EHBO arts die in een van mijn excursies zat.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 13:16

Ik doe er altijd een grote dot vetramil op en dan een pleister eroverheen, geneest altijd prima (horeca, dus ik ben geregeld de klos)

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 13:45

Dank jullie wel allemaal! De kooi is inmiddels schoon (nou ja.. schoner. Echt grondig schoonmaken stel ik maar even uit :+ ) met behulp van een boterhamzakje en een huishoudhandschoen, ik ben ook schoon en ik ga zo naar de kapper met een losse pleister. Hopen dat die het houdt, ik ben nogal van het pulken en peuteren en heb de meeste pleisters binnen een paar uur los :\

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 13:50

Foaly schreef:
Dank jullie wel allemaal! De kooi is inmiddels schoon (nou ja.. schoner. Echt grondig schoonmaken stel ik maar even uit :+ ) met behulp van een boterhamzakje en een huishoudhandschoen, ik ben ook schoon en ik ga zo naar de kapper met een losse pleister. Hopen dat die het houdt, ik ben nogal van het pulken en peuteren en heb de meeste pleisters binnen een paar uur los :\

Zo lang zit je toch niet bij de kapper? :+
Als je thuis bent er gewoon weer af halen.

Edit: typefout

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 20:53

Ik ben een kei in brandwonden oplopen(strijkijzer, hete jus, hete koffie/thee kannen, hete soep, hete schalen, hete borden ed).
Maar voor 2 week terug mijn hand gebrand aan een oven van circa 200 graden, dusdanigs doorgebrand dat ik helemaal niets meer voelde. Huid compleet weg en pijn, veel pijn.
Dat is voor mij de eerste keer geweest dat ik voor een brandwond(of een wond opzich al) de huisartsenpost heb gebeld. Heb toen advies gekregen om het te verbinden met vettig gaasje. Omdat die niet vastplakken aan de huid en om te voorkomen dat ik het in mijn slaap alleen maar meer open ging halen aan dekbed ed.
Aantal dagen later leek het op een grote wond en nu pas begint het eindelijk beetje over te gaan. Veel gesmeerd met honingzalf(vetramil, zoals eerder geadviseerd). En juist in een later stadium extra gesmeerd om de wond soepel te houden, aangezien die echt op een beweegpunt van mijn hand zit en dus iedere keer spontaan barste en bloedde(en dat is niet prakitsch in de horeca met wit tafellinnen..)

Succes in iedergeval! Heb ook 1x eeen brandblaar opengemaakt(wist ik veel dat brandblaren als enige niet open mochten) en dat deed echt mega zeer en is mooi klein littekentje geworden..

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:11

Geen enkele blaar moet eigenlijk open gemaakt worden.
Maar als je het goed doet moet het kunnen zonder litteken.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:13

Ik heb altijd geleerd dat blaren door wrijving(nieuwe schoenen, verkeerde sokken in schoenen ed) altijd doorgeprikt moeten worden..

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:21

Nee mag eigenlijk niet.
Alle blaren zijn het zelfde op 1 verschil bloed of vocht blaren.
Maar goed ik neem aan dat je wel verder wil lopen dus nood breekt wet.
Als je het goed doet maak je het goed steriel schoon.
Prik je een klein gaatje (dit doen we bij bv de 4daagse met een lancetje) aan de zijkant van de blaar en druk je hem leeg.
Hierna maak je het weer steriel schoon en plak je het goed af (hiermee sluit je de wond weer) persoonlijk vind ik fixomul hier ideaal voor gezien dat weer netjes los laat als je dit goed gaat weken zodat je het weer opnieuw met schoon tape weer kan afplakken.
Plak het dan wel zo af zodat het weer ruim dicht zit zodat het niet gaat krullen en of schuren (bv de hele hak van hiel tot ruim onder de voet)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:54

Ja precies, zo heb ik het ook wel geleerd hoor.
Maaar.. van ervaring leert men ook, ik weet dat ik altijd op dezelfde punten blaren krijg in nieuwe schoenen en doe tegenwoordig bij voorbaat alvast blarenplijster op die plek. Zodra schoenen ingelopen zijn gaan ze af en is er niets aan de hand. Voorkomt een hoop leed :) .

Brandwonden weet ik dan weer niet te voorkomen. Volgens mij ben ik daar magnetisch voor, hahaha.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:57

zovee mogeijk in de open lucht, en als je het afdekken moet een verbandje met wat bio-gaze ertussen.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 23:10

Ik had een paar maanden geleden een redelijk grote open brandwond op m'n hand en ik ging een paar dagen later stage lopen bij het dierenasiel dus dat was niet erg handig. :+ Ik heb er brandwondenzalf op gedaan en er een verbanden omheen gedaan. Toen het iets ging irriteren van de schoonmaakmiddelen heb ik er een handschoentje omheen gedaan zonder vingers en het is daarna prima genezen. :)