Wat doet de dokter met een gebroken/gekneusde teen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Corelli

Wat doet de dokter met een gebroken/gekneusde teen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 16:35

:wave:

Vorige week zaterdag is er een pony op de zijkant van mijn voet gaan staan en daarbij is mijn kleine teentje gewond geraakt. Meteen gekoeld, reiki erop gehad en gesmeerd met Arnica, maar ik heb er nog steeds erg veel last van. Met lopen heb ik geen pijn, maar ik kan er niet aankomen, dat is erg pijnlijk. Ook dichte schoenen aan is geen optie :\ De pijn zit vooral aan de bovenkant en aan de zijkant van de teen.
Kleine teen is dus ofwel gekneusd, ofwel gebroken, maar staat in normale stand voor zover ik het kan zien. Niet gezwollen, een beetje blauw. Je ziet er weinig aan.

Ik ben in eerste instantie niet naar de HA gegaan omdat ik denk dat deze er weinig mee kan, behalve een diagnose stellen. Inmiddels twijfel ik of ik toch niet even moet gaan, omdat ik wel veel pijn heb.
Iemand met ervaringen die me kan vertellen wat de dokter met een gekneusde of gebroken teen zal doen? Is het nodig om te gaan, denken jullie?

Bedankt!

lucifertje

Re: Wat doet de dokter met een gebroken/gekneusde teen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:36

Er wordt niks mee gedaan. Je kan je kleine teen aan de teen ernaast vast tapen maar thats it. Blijf koelen en probeer het enigig sinds wat te ontzien. Veel sterkte ermee.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:38

Doen ze niks aan, tenzij hij verbrijzeld is, dan misschien wel, geen ervaring mee gelukkig.

zacharyhill

Je kan je kleine teen met een pleister vast tapen aan de teen er naast voor steun, dit er wel voor het slapen gaan er af doen zou wel even langs de dokter gaan zit er een breuk zal het denk ik in het gips moeten

Karin

Ik denk dat je wel wat hebt aan dit topic: [MW] Gebroken kleine teen

Sterkte, ik heb het verschillende keren gehad en ik sta er elke keer weer van versteld hoe veel last je kunt hebben van zo'n klein rotteentje. :(:)

DaanCats

De dokter kan weinig voor je doen.
Mijn kleine teen is ook gebroken geweest nadat die een tafelpoot van dichtbij bekeek.

Ze tapen hem in naast je andere teen oor steun.
Zoek maar eens op Google naar tapen dakpansgeweis, dit kan je zelf ook doen.

Verder stevige schoenen aan!
Succes!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:39

Niks, pijn gaat vanzelf weg.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 16:40

zacharyhill schreef:
Je kan je kleine teen met een pleister vast tapen aan de teen er naast voor steun, dit er wel voor het slapen gaan er af doen zou wel even langs de dokter gaan zit er een breuk zal het denk ik in het gips moeten

Een teen kun je niet gipsen, vandaar dat ik er dus ook niet veel heil in zie om naar de dokter te gaan

Voor de rest: bedankt allemaal! Tapen ga ik even opzoeken en proberen of me dan lukt. Mams is verpleegster en die kan me ook wel helpen denk ik.
Stevige schoenen aan vind ik een heel eng idee, ik ga al door de grond van gympies die er heel minimale druk op leggen ;(

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:42

Als de pijn aanhoudt zou ik toch even foto's laten maken. Ik heb er ook een keer mee doorgelopen, na bijna drie weken nog pijn en mijn voet had alle kleuren inmiddels gehad, tot geel aan toe.

Toen toch op advies van de HA foto's laten maken en toen bleek er een breuk in de lengterichting te zitten. Niet ernstig genoeg om in het gips te zetten, maar wel ter plekke in het ziekenhuis vakkundig laten tapen. Dat geeft steun en dán gaat de pijn weg. Niet als je niks doet en er maar op door blijft lopen 'omdat er toch niks aan gedaan kan worden'. :n

goldyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:46

in mijn middelste teen zaten ook 2 scheurtjes. bij mij hebben ze het gewoon ingetaped. maar als het echt langdurig zeer blijft doen, zou ik wel even langs de dokter gaan want misschien is hij dan wel verbrijzeld, en dat wil je natuurlijk niet hebben :n
edit: of idd een breuk over de lengte

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 16:50

Okee, daar hebben jullie ook gelijk in :j Toch maar een afspraak maken voor de zekerheid dan

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:50

plakken ! hij taped hem vast aan een andere stabiele teen.

ik had een scheurtje in me middel teen na een val van de trap tegen een poedersuiker kastje
moest er 3 weken mee rondlopen.....en liep er al 3 weken mee rond toen dus alsnog gegaan.
Laatst bijgewerkt door Boompje1985 op 06-07-12 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:50

Een breuk in de lengterichting in mijn voet bedoel ik trouwens, vanaf het punt waar mijn kleine teen en de teen ernaast bij elkaar komen. Nu lijkt het net of de breuk in mijn kleine teen zat, maar een kleine teen kan idd niet in het gips. ;)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:51

Een foto is ook fijn om even te weten of de breuk recht zit, mocht het gebroken blijken te zijn. Dat geeft ook extra pijn (bij de breuk hoeven de botjes tenslotte niet netjes tegen elkaar te blijven zitten)

Verder kan het inderdaad getaped worden, maar dat doen ze in het ziekenhuis vaak niet eens meer. Ik heb het toen mijn fysio laten doen.

Rhyddid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:10

Niets

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:16

Misschien handig om de andere antwoorden even te lezen voor je een oneliner plaatst.

max_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 20:00

Ik had mijn kleine teen gebroken, ze hebben toen een foto gemaakt en daarna vast getaped aan de teen ernaast. Moest ook ruime stevige schoenen dragen. Verder is het vanzelf overgegaan. Wel een beetje opletten dat je het in het begin niet teveel belast!

DaanCats

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 08:26

Hoe gaat het nu met je teen?

Ik moet er wel bijzeggen toen ik het had, had ik ook pijn in het middenvoetsbeentje dien boven op je voeten lopen, daarom kreeg ik wel een röntgenfoto, want als die gebroken is krijg je wel een gipsvoetje..

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 10:34

Ik ben naar de dokter geweest vorige week en hij heeft even gevoeld en dat was het
Het is zwaar gekneusd of er zit een klein scheurtje in het teenbotje, maar hoefde niet naar het ziekenhuis voor een foto, omdat de behandeling in beide gevallen hetzelfde is: je kunt er niks mee

Dus, afwachten! Kan wel 6 weken duren
Tapen mag, maar dat doet me nog meer zeer dus dat is ook geen optie
Gelukig wordt de pijn wel steeds iets minder :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:13

Tapen kan goed helpen, maar als het zoals in jouw geval dan nóg meer pijn doet schiet je er idd niet veel mee op.

Sterkte! :(:)

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:42

Tipje: Vaak word er met leukoplast getaped, en doet het nogal zeer met afhalen.
Er bestaat leukotaperemover, dat er even op doen, daarna je voet wassen en opnieuw tapen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:49

6 weken maar :=
Ik heb 10 weken geleden m'n grote teen tegen het achterwerk van mijn paard gestoten en heb er sinds deze week eigenlijk geen last meer van :') Misschien had ik toch even langs de ha moeten gaan :')
Ben zelf wel handig met tape, dus had bij de apotheek sporttape (oranje ivm de Koninginnedag :+ ) gehaald en m'n teen 3 weken in getaped :Y) Bij mij bleef voornamelijk het stukken tussen de twee kootjes zeer doen. Vorige week m'n ma lief aangekeken en gevraagd of zij hem eens wilde masseren, dan heeft geholpen :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 21:24

Sassieja schreef:
Er bestaat leukotaperemover, dat er even op doen, daarna je voet wassen en opnieuw tapen.

Ik ga niet tapen :n kleine teen en zijn buurman staan erg tegen elkaar aan (dat is de natuurlijke stand) en met tapen moet er een opgevouwen gaasje tussen om smetplekken te voorkomen. Dit zorgt dat ze wat uit elkaar worden geduwd en dat is niet fijn :n

Maaaarrr, we gaan de goede kant op! :D heb weer een dag laarzen kunnen dragen en de pijn was goed te doen :j

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:28

Ik heb mijn kleine teen ook gebroken gehad, dokter had me laten zien hoe ik moest tapen.
Zelf had ik leukopor tape, is wat fijner als je die eraf moet halen, zit niet zo vast aan de huid.

Trouwens, je hoeft het gaasje toch niet perse op te vouwen ?

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:40

Sassieja schreef:

Dan kan je beter leukopor halen, is huidvriendelijker.
En voor het smetten is het inderdaad het beter om er een gaasje tussen te doen maar dat hoeft niet dik hoor.
Daarvoor hoeven je tenen niet eens uit elkaar, maar dat moet TS zelf weten.
Geeft je wel steun en je teen heeft meer rust en stabiliteit.