Dry needling

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kentaro

Dry needling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 14:10

Hallo!

Zij er mensen bekend met dry needling??
Al lange tijd kamp ik met ontzettende krampen in m'n kuiten. Is alleen met lopen.
Echt al van alles geprobeerd zoals magnesium, B12, steunkousen, vaatonderzoek, gestopt met cholestrolmedicijn (zouden ook vaak krampen van komen), maar helaas zonder resultaat.
Nu was ik van de week bij de podologe en zij kwam met dry needling. Volgens haar een zeer oude methode die weer terug gehaald was :P
Ik ben al helemaal niet van de naalden, dus twijfel nog heel erg, maar heb ook echt geen idee of het wat is of niet?!
Volgens haar brengen ze dan een naald in de kuit in en geven een soort van electro schokje. Dit zou voor optimale ontspanning in de spieren zorgen?! Een keer of 4 zou hoogstwaarschijnlijk voldoende zijn
Ben heel erg benieuwd of er mensen ervaring hiermee hebben!!

mayniac_val

Re: Dry needling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:24

Ik heb er ervaring mee :)
Het geeft inderdaad een schokje, hoewel dat 'schokje' best heftig kan zijn als het om een grote knoop/triggerpoint gaat. De naaldjes zelf voel je niet (als het wel zo is moet je het aangeven, want dan is het naaldje scherp en dan wordt er een nieuwe gepakt), ze zijn ook heel klein en dun.

Bij mij heeft het een wisselend effect gehad, meestal ging het na een dag of vier na de behandeling weer zeuren maar dat hoort niet, waardoor de manueel-therapeut die mij behandelde mij weer naar de huisarts heeft gestuurd omdat het dan waarschijnlijk iets anders is.
De dagen dat het wel hielp waren wel echt heel prettig, helemaal pijnvrij :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:31

Hoi, ik heb dry needling gevolgd voor dystrofie. De naalden die gebruikt worden zijn de zelfde als ze voor acupunctuur gebruiken, heel dun dus. Ze prikken de knopen in je spieren aan om weer te ontspannen. De een voelt het als schokje, een ander weer brandend, weer een ander voelt niks. Het heeft mij tot een bepaald punt kunnen helpen. Hier wat meer info http://www.topfysio.nl/werkwijze/dry_needling.php

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:32

Ik wordt ook al weer een tijdje ge-dryneedled :j
En dan met name mijn monnikskapspier ter hoogte van schouders en nek.

Het is niet altijd prettig, het zijn inderdaad lichte tot soms vrij hevige schokjes.
En soms voel je een naaldje inderdaad, vaak heeft ze dan een haarvaatje te pakken.
Dat leer je wel herkennen op een gegeven moment.
Tis zeker geen onoverkomelijk gevoel en zeer de moeite waard.

Voor mij is het absoluut super!
Ik ben al voor een groot deel van mijn chronische hoofdpijn af.
Maar zolang ik nog triggerpoints heb, laat ik ze behandelen :j

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:33

Oh ja en schrik niet als je een blauwe plek hebt! Komt echt bijna nooit voor hoor, alleen als er per ongeluk een vaatje wordt geraakt.
Ik was een poosje terug onder m'n oksel geprikt en ben het vervolgens helemaal vergeten, toen kleedde ik me een paar dagen om en zag een blauwe plek, schrok me dood :')

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:36

Ook ik heb het gehad.

Ik kreeg het voor mijn hoofdpijn. Knopen in mijn schouders werden behandeld. Echt fijn is het niet, maar de opluchting erna dat je hoofdpijn (bij mij dus) wegtrekt doet alles weer vergeten.
Ik had wel een hele dag ontzettende spierpijn na een behandeling. Maar dat was vooral de eerste keer. De keren erna werd dat steeds minder.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:38

Ik volg dit topic even want ik heb er al wel over nagedacht maar nog nooit gedaan.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 14:43

mv, Bedankt voor je reactie!! Ik had al van die grote injectienaalden voor ogen.... :o
Het heeft dus voor jou helaas niet blijvend geholpen?!

aikon, dank je! Ik ga de link gelijk bekijken!

paintlinger, ik was eigenlijk het bangst voor de naald, maar naar jullie reacties blijkt dat dus hartstikke mee te vallen!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 14:44

Wat fijn om de positieve reacties te lezen!!
Had er echt nog nooit van gehoord :P
Moest het eerst met m'n huisarts overleggen (of er eventueel bezwaar was i.v.m. m'n diabetes), maar wilde er eerst wat meer over weten.
Ik ga nu volgende week een afspraak bij hem maken!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:17

Ze tikken als het ware de naald door de huid............stelt niks voor.
Een haarvaatje blijft een beetje prikken, dus dat moet je dan even aangeven.

Ik moet a.s. dinsdag weer (na 3 weken) en het is in de tussentijd erg goed gegaan :j

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 15:21

Dit soort berichten stelt me echt gerust!

Moet je het blijven doen of blijft het op een gegeven moment vanzelf goed gaan??

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:24

Wat ik me nu afvraag, wat is dan wet needling?

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:28

Ik doe het ook ivm zeer langdurige rugklachten, zal op een later tijdstip uitgebreider reageren (nu via foon).
Vanaf samsung.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 15:29

Kuggur schreef:

"Wet needling" is een techniek die met behulp van een injectie naald bijvoorbeeld corticoïde/ lidocaïne vloeistof injecteert.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:31

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:37

Mijn vriend heeft hier wel ervaring mee, jaren geleden behandelingen gehad. Hij zegt dat het hem zoooo goed geholpen heeft! Het deed hem wel erg veel pijn (hij was zwaar overtraind). De naald die erin ging kwam er soms zelfs krom uit, zo erg waren die spieren bezig van binnen. Ik zou het zeker een kans geven, als ik van mijn vriend hoor hoe goed het hem heeft geholpen.

Zelf zou ik willen dat mij deze mogelijkheid was aangeboden begin dit jaar bij de fysio die ook dryneedling doet. Ik had het graag geprobeert. Ben nu geen steek verder, alleen maar zwaar achteruit gegaan met mijn rugpijn. Ik heb vroeger wel acupunctuur gehad, dit is een klein beetje, heel klein beetje vergelijkbaar. Het zijn vaak dezelfde naaldjes die gebruikt worden. Alleen zoekt dryneedling de knooppunten op (trigger points). Acupunctuur werkt met meridianen, dan voel je soms ook een stroompje gaan, niet echt pijnlijk maar wel wat naar!

Ik zou de kans aanpakken en het gewoon proberen. De naalden vallen mee, ik ben ook bang voor naalden en acupunctuur heb ik ook overleefd!

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:36

@TS: nee, helaas niet. Er schieten heel snel weer knopen in mijn schouder en het gebied er omheen, manueel wist ook niet wat hij er verder mee moest. Maar het effect dat het tijdelijk had was wel erg fijn :) Normaliter werkt het ook gewoon blijvend hoor, ik heb een eigenwijze schouder :P

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 19:02

Kentaro schreef:
Kuggur schreef:

"Wet needling" is een techniek die met behulp van een injectie naald bijvoorbeeld corticoïde/ lidocaïne vloeistof injecteert.

Meen je dat nou? Ik ben fysiotherapeut en heb dat soort injecties nooit "wet needling" horen noemen.
Vind dat ook vrij absurd, want dat heeft niets met accapunctuur te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 19:13

Dry needling is toch ook geen acupunctuur?

Ik wil het misschien ook wel laten doen. Kom nu al járen bij een chiropractor,ik ben de rug en nekklachten zo zat...niks lijkt echt te helpen.
Misschien dit wel?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 20:42

Ik vond het ook een nogal eng idee. Sowieso ben ik bang voor naalden (errruug handig als diabeet :+ ), maar het is ook niet normaal hoe gespannen m'n kuiten zijn!! (m'n podoloog zei laatst 'het is net of je de nijmeegse vierdaagse 3x gelopen hebt :P ) Daarom vind ik het zo'n eng idee dat ze daar in gaan prikken :o
Maar eigenlijk wil ik er wel heel erg graag vanaf! Ik loop heel graag, maar ik kort steeds de stukken met de honden in, omdat ik op een gegeven moment geen voet meer kan verzetten.

Krugger, ik had van allebei (dry- en wet needling) echt nog nooit gehoord, maar na je vraag heb ik gegoogled. Dat was wat daar uit kwam :P

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 20:44

Heb je wel eens een hoge dosis vitamine E geprobeerd?
Ik had altijd erg lang spierpijn, met een hoge dosis vitamine E is dit weg.

Ander dingetje, ik krijg altijd kramp in mijn kuiten van mijn rug.
Als er onderin mijn rug iets niet goed zit krijg ik daar last van met hardlopen.
Recht laten zetten en het is weer weg.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 20:47

Dat zijn twee dingen waar ik allebei nog niets over gehoord (en dus ook niet geprobeerd :P ) had!
Is vitamine bij bijvoorbeeld kruitvat/Etos e.d. dan goed genoeg??

Ik geloof er zeker wel in dat het nu ook een soort komt van verkeerd lopen! Heb nu alweer bijna 2 jaar terug een peesplaatonsteking gehad. Jemig wat deed dat zeer!! Daar ging ik heel raar van lopen om het te ontlasten. Ben bang dat ik daarna toch steeds 'verkeerd' ben blijven lopen!?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 20:53

Kan best zijn dat het daar fout gegaan is met je rug.
Ik zou voor je met naalden laat prikken eerst je rug eens na laten kijken door een Manueel therapeut.

Ik heb die van de Kruidvat, moet je wel een hoge dosis hebben trouwens.
800 IE per dag slik ik, twee keer de aanbevolen hoeveelheid die op het potje staat.
Die tip vond ik op een bodybuild forum, veel sporters schijnen het te hebben en een hoge dosis vit. E te slikken.
Zelf train ik voor de Dam tot Damloop en ik liep echt te krom van de spierpijn en te lang.
Nu is dat weg sinds ik Vit E bij slik.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 20:56

Ik ga daar eens verder over informeren!

Ik had al diverse keren over vitamine B12 en magnesium gehoord bij krampen, maar nog nooit over E.
Het is uiteraard het proberen waard!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 20:59