* na de bevalling, thuis of ziekenhuis, heb ik recht op kraamhulp (geregeld)
* voor ik thuiskom kan de kraamhulp al eens komen poetsen (geregeld)
* maar nu: bij langdurige ziekenhuisopname, waar moet ik dan zijn om hulp te krijgen in de huishouding? Ik laat dan nl. wel een fulltime werkende man en twee kleine kindjes ineens achter, die moeten dan toch ook in een enigszins schoon huis thuiskomen? Het gaat dus maar om een tijdelijke hulp in een noodsituatie, geen permanente schoonmaakster! Voor de gezinszorg moet er iemand thuis zijn, maar mijn vriend kan niet zomaar even twee of drie maanden thuisblijven van zijn werk natuurlijk (dan mag ie nl. het huis ook gewoon zelf poetsen hahaha
) .

En zeker niet als dat door mijn eigen eigenwijze gedrag is, voel me al schuldig genoeg over Enya's toestand, ook al bezweert mijn vroedvrouw dat het niet mijn schuld is. Gezien mijn snelheid van bevallen heb ik niet eens de kans meer om naar het ziekenhuis te gaan om de weeen nog te laten remmen als het echt op gang komt en is het te hopen dat het kleintje de rit naar het universitair ziekenhuis zou redden (voor 34 weken moet het naar de neonatale ipv prematuren). Dus ik denk dat het wel begrijpelijk is dat ik het nu rustig aan doe en ook liever bij problemen opgenomen wordt in plaats van thuis maar af te wachten hoe het gaat.