Peuter slaapt moeilijk in

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

different1

Peuter slaapt moeilijk in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 21:02

Mijn kindje van bijna 3 jaar heeft nooit slaapproblemen gehad, sliep met 3 dagen al door.
Uiteraard heeft ze wel eens een dag gehad dat het minder makkelijk ging, maar op de 2,5 jaar dat ik alleen voor de zorg van m'n kind heb gestaan, is ze 10x een avond moeilijk gaan slapen.
Echter heb ik nu ruim een half jaar een vriend, en sinds enkele weken slaapt mijn kind bijzonder moeilijk in.
Ze gaat hele verhalen tegen d'r knuffels ophangen, en soms ook zitten spelen.
Overdag is ze heel de tijd in beweging, en ze gaat elke dag rond dezelfde tijd naar bed.

Nu is ze sinds 3 weken zindelijk, en krijgt al iets langer geen flesje warme melk meer 's avonds.(ivm doorlekken van de luier destijds)
Uiteraard heb ik dit rustig afgebouwd, en ze vraagt er ook niet meer om.
Een tutje heeft ze nooit gehad.

Nu hebben mijn vriend en ik een meningsverschil:
ik negeer het gespeel/geklets zeker een half uur, en als ze teveel lawaai gaat maken ga ik naar haar toe.
Mijn vriend gaat na 10 minuten al kijken, pakt haar knuffels af en blijft zo zeker 3 uur bezig.

Dat ze op een leeftijd is dat ze gaat uitproberen, en dat ze een ander ritme krijgt lijkt me logisch.
Maar ik krijg het er bij mijn vriend gewoon niet in dat negeren de beste oplossing is...

Wat is het beste om te doen met het gedrag van mijn kind?

Nathalie

Re: Peuter slaapt moeilijk in

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:18

Doet ze nog een middagdutje?

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:20

dat vroeg ik me ook meteen af.
ik denk wel dat het heel belangrijk is dat jij en je vriend haar hetzelfde aanpakken, kinderen hebben echt een 6e zintuig voor als ouders niet op 1 lijn zitten!!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:21

De gesprekken met haar knuffels zijn voor haar denk ik een manier om de dag te verwerken en af te bouwen naar het slapen gaan.
Ik zou haar dit laten doen als ze uiteindelijk toch vanzelf in slaap valt.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:22

ik zou zowiezo niet de knuffels afpakken, want die geven deels een vertrouwd gevoel

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:23

Ik vind jou manier het beste. Zo gaat dat hier ook. Zolang ze in bed blijft, lekker laten gaan.
Ik zelf heb ook wel eens avonden waar ik niet direct in slaap van maar nog de behoefte heb om even tegen mijn man aan te kletsen.
Waarom zou dat bij een kind anders zijn?!?
Maar afpakken van knuffels vind ik echt notdone...

*EDIT* Raakt ze niet helemaal overstuur als je vriend dit doet?
Laatst bijgewerkt door Ylana op 03-07-12 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:26

Ben ik het zeker mee eens. Het is ook helemaal niet abnormaal dat een peuter een half uurtje kletst inderdaad, dat hoor je best vaak. Na 10 min knuffels afpakken zou ik zelf echt niet willen....

Onze dochter is 27 maanden en heeft ook wel eens avonden dat ze niet kan slapen, toch gaat ze dan naar bed en dan mag ze van mij een boekje lezen tot ze wel kan slapen. Dat werkt hier prima. In bed liggen is tenslotte ook uitrusten denk ik dan maar... Soms slaapt ze dan na 5 minuten al en soms duurt het wat langer.

Maar als ze nog een middagslaap doet en het savonds echt lastig wordt met slapen, zou ik wel eens proberen hoe het gaat zonder middagslaap.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:26

Ik begrijp dat ze slechts aan het spelen is? Niet aan het dreinen of huilen? Ik zou het dan ook negeren. Ze wordt vanzelf moe en valt dan in slaap. Ik zou er persoonlijk wat moeite mee hebben als mijn vriend (niet de vader begrijp ik?) zich er ermee zou bemoeien.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:27

Hoe laat gaat ze naar bedje toe savonds?
Roept ze ook om jou of praat ze alleen met haar knuffels?
Als ze het bij haar knuffels houd zou ik haar lekker laten praten.
Ze word vanzelf wel moe, en zo kan ze haar bevindingen van de dag toch nog even kwijt, al is het maar bij een knuffel.
Schijnbaar heeft ze er behoefte aan.
Als je er een issue van gaat maken kan het zijn dat ze niet meer naar bedje wil, en dat er dan hele drama's ontstaan die niet nodig zijn.
Heb je het consultatie bureau gebelt voor advies?
Misschien kunnen ze jou en vooral je vriend gerust stellen?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 21:29

Een middagdutje heb ik geprobeerd tot enkele weken terug, maar dat was drama: niet slapen en huilen.
Dus ze slaapt nu niet meer 's middags, hoewel ze wel een dip krijgt en dan even rustig moet gaan zitten van me.
Ik heb er 2,5jaar alleen voor gestaan en heb nooit problemen gehad op het gebied van slapen, en ik denk net als Goof dat het een manier is om de dag te verwerken.
Van mij mag ze dan ook best nog even kletsen, maar echt spelen mag ze niet van me.
Mijn vriend verwacht dat ze, zodra d'r hoofd op het kussen ligt, slaapt.
Ik heb geprobeerd om mijn vriend z'n tactiek te gebruiken, met als gevolg een kind dat overstuur is en uiteindelijk wel in slaap valt.
Maar slapen moet geen drama zijn, en ik wil gewoon dat ze met een fijn gevoel gaat slapen ipv zich in slaap huilt.
Ik heb mijn vriend gevraagd om een week mijn tactiek te volgen, maar hij wil dat absoluut niet.
Want hij heeft dit met zijn kind ook meegemaakt, en zijn tactiek werkte, en dus is er geen andere mogelijkheid....
Ik ben van mening dat elk kind anders is, zo gaat mijn kind absoluut niet slapen als je een verhaaltje voorleest, terwijl zijn kind al slaapt voordat het verhaaltje afgelopen is.

Ze gaat inderdaad huilen als d'r knuffels afgepakt worden, maar ja, ik kan dan niet terug gaan en ze weer terug geven ivm het 1 lijn trekken.
Mijn vriend is niet haar vader, maar ze noemt hem wel papa en ik heb ook gezegd dat hij haar best mag corrigeren wanneer ze echt niet luistert.
Maar daar moet ook wat tegenover staan, en inmiddels begint mijn dochter 's middags al te zeggen dat ze niet naar bed wil....
Ik vertel haar dan altijd wat we de volgende dag gaan doen, maar dat als ze niet gaat slapen er geen "morgen" is.
Ze dreint niet, roept me niet en huilt niet, ze speelt hooguit wat maar het is vooral kletsen en zichzelf in d'r dekentje wikkelen.
Laatst bijgewerkt door different1 op 03-07-12 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:29

mijn jongste doet dit ook.
Ligt eerst nog bijna 1 uur hele verhalen tegen zijn knuffels te houden. MIjn oudste heeft dit ook ca een half jaar gedaan.
Knuffels afpakken zoals al eerder gezegd heeft naar mijn mening geen nut. De kleine verteld op zijn manier wat hij heeft doorgemaakt. Zolang hij gewoon in bed blijft zou ik er geen issue van maken.
En afpakken van zijn maatjes heb je juist kans dat ze gefrusteerd raken en het nog langer duurt voordat ze in slaap vallen

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:31

Oei, ik zou maar even goed met je vriend praten. Lijkt me dat jij altijd nog uitmaakt hoe het gebeurt?! Je zegt zelf al, je hebt er 2,5 jaar alleen voor gestaan; jij kent je kindje dus beter!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:33

Even hard maar hallo, jij bent haar moeder, kom op voor je meisje en zeg je vriend dat hij zich er niet mee moet bemoeien.
Als hij moeilijk wil doen gaat hij maar een stuk wandelen of fietsen tot ze slaapt.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:34

Je vriend is niet de vader? Dan zou ik gewoon zeggen ik bepaal met mijn kind wat ik doe ja sorry hoor.
Dat een kind zich op die manier in slaap probeert te krijgen is zoals meer mensen zeggen hardstikke normaal wees blij dat ze rustig rommelt i.p.v 100 keer haar bed uit te komt of hard te gaan huilen.

Blijkbaar is ze nog niet moe genoeg als je zelf niet kan slapen tja dan kan je daar toch ook niks aan doen.
Jou manier is echt de beste hoor.
Laatst bijgewerkt door Tooske op 03-07-12 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:34

Als een kind moe is gaan ze vanzelf slapen. Geestelijk is ze blijkbaar nog bezig met het verwerken van de dag en doet dit via haar knuffels. 2 van mijn 4 kids sliepen ook moeilijker in als de andere 2. Ieder kind zijn eigen manier. Eventueel een lekker warm bad van te voren met bijv. lavendelolie wil nog wel eens helpen. Lekker ontspannen en dan het bedje in. Zou zeker niet de knuffels afpakken of er een drama van maken, gaat wrs alleen alleen maar tegen je werken.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:36

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:39

zijn kind, jouw kind. dat zijn 2 verschillende kinderen ;) dat hij jouw manier van aanpak niet eens wil proberen, al is het maar om jou een plezier te doen, vind ik wel jammer. Wonen jullie samen?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:40

Als ze nog een middagslaapje doet zou ik die idd stoppen of als ze nu nog een lange middag slaap heeft verkorten tot Max 1 uurtje. Verder zou ik ook negeren zolang ze zachtjes doet, dus niet gillen, roepen, uit bed komen. Als ze dat wel doet er even heen gaan, vertellen dat het tijd is om te gaan slapen en stil te zijn. ( ik ga meestal naar binnen met op vriendelijke toon : sssssssssst het is nu echt tijd om te gaan slapen, het is al heeeeeerl laat, ik ga ook zo naar bedje) ik praat dan vaak zelf ook wat zachter. Boekje wil ook vaak wel helpen.

Het is gewoon een leeftijd waarop ze leert om te gaan met indrukken en ze niet altijd direct rust genoeg hebben om direct in slaap te vallen

Knuffels afpakken doe ik nooit met de belangrijkste/favoriete knuffels liggen er echt tig in bed en word het spel te druk haal ik er wel eens een paar uit die dan bij mij slapen ;-) daar maak je dan weer een mooi verhaal van

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:40

Enya (2) is ook zo bezig, ze gaat rond half 7, 7 uur naar bed en ligt vervolgens te kwebbelen tegen haar knuffels, te zingen en te spelen tot plm half 11. Daarna valt ze meestal wel in slaap, wordt ergens tussen 3 en 4 oppervlakkig wakker en valt dan weer in slaap om rond half 7, 7 uur uit bed te willen.
Zij heeft haar middagdutje nog wel echt nodig en overdag slaapt ze gewoon veel beter dan 's nachts, ons ritme gaat eigenlijk gewoon tegen haar bioritme in.

Persoonlijk vind ik de aanpak van jouw vriend (knuffels afpakken) echt gewoon wreed. Je kindje is nog geen 3, die zit niet opzettelijk te rekken en te klieren, dat komt pas op latere leeftijd imo (mijn oudste van bijna 6 probeert dat wel, maar die krijg je ook rustig en in slaap door een keer door de babyfoon te brullen dat het afgelopen moet zijn met dat gedonder, hoor je gelijk niks meer en na 15 minuten diepe slaap :+ )
Ik denk idd ook dat het een vorm is van de spanningen afreageren en ervaringen verwerken.

Tja, je kent je kind nu drie jaar, ik neem aan dat je wel een beetje weet hoe haar ideale bedtimeritueel eruit ziet. Ik moet de dames niet in bad doen van te voren, want dan worden ze speels. De oudste doet het goed op een verhaaltje, de jongste is juist in bed leggen en verder geen aandacht meer geven, hoe meer prikkels hoe meer leven in de tent. Maar zo te lezen heb jij ook een vast patroon en werkt dat bij je meisje. Dan zou ik persoonlijk zeggen tegen mijn vent dat ie zich er niet mee moet bemoeien, en mijne is de biologische vader :+

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 21:40

Mijn vriend is nu ook weg, geen idee waar naar toe.
Ik vind het wel lekker rustig en ik heb mijn kleine meid lekker haar knuffels terug gegeven...
En jawel, ze geeft geen kik meer.
Het laatste wat ik wil is een kind dat niet naar bed wil en gefrustreerd raakt.
Zelfde als met het eten, ze eet nooit haar bord leeg en tegenwoordig wil ze de laatste hapjes gevoerd worden.
Prima, dan voer ik haar toch?Dan heeft ze iig alles binnen.
Mijn vriend gaat erop in door te zeggen dat ze een grote meid is en dus zelf haar bordje leeg kan eten.
"helaas" voor mijn vriend heeft mijn kind ook mijn karakter, een harde kop en niet snel onder de indruk, dus wanneer je je opwind en boos tegen haar gaat doen, kijkt ze je alleen stilzwijgend aan.
Ik loop dan weg, dan roept ze me vanzelf dat ze wel gaat eten/luisteren etc, maar mijn vriend stuurt haar naar haar kamer.
Dit werkte een week, maar nu gaat ze gewoon naar haar kamer en als je na 2 minuten gaat vragen of ze wil luisteren zegt ze doodleuk "nee".

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:41

Elk kind is anders, dus elk kind behoeft een andere, eigen aanpak.
Ik heb drie kinderen,een jongen van bijna 19 jaar, een meid van bijna 16 jaar, en een meisje van bijna 2 jaar.
De eerste huilde altijd in bed, met of zonder knuffels, met of zonder verhaal, met of zonder drinken, altijd drama.
De middelste ging soms lief slapen, een andere keer ging ze rekken en zeuren.
De laatste is (tot nu toe) een engeltje met slapen.
Ik leg haar in bed, zeg haar welterusten, trek de deur dicht, en ze slaapt.
Heel soms hoor ik haar nog wat kletsen en zingen op haar manier, en ik vind het zo vertederend..
Ze roept me niet, ze heeft gewoon een tevreden half uurtje voor haarzelf.
Ze moet zich veilig voelen in haar bedje, in haar kamer, en als dat kan door nog wat te zingen vind ik dat helemaal prima.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:42

Hij stuurt haar naar haar kamer? Hoe oud was ze ook alweer?
Sorry hoor, maar we hebben het hier niet over een puber maar een péuter! :n

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:42

Voor heel veel kinderen is dit de manier om de dag te verwerken. Het is dus eigenlijk juist best goed dat ze dit doet. Snap dat het niet de bedoeling is dat het een half uur duurt, maar ok, zolang ze niet uit haar bed komt en niet vervelend is en zelf wel gewoon gaat slapen, zou ik het ook negeren.

Snap echt totaal het nut niet van het knuffels afpakken... Ze doet dus eigenlijk niks verkeerd en toch wordt ze behoorlijk hard gestraft. Zou het er echt met hem over hebben dat dat niet kan met een peuter. En anders echt op je strepen gaan staan, het is jouw kind!

Heb je al eens geprobeerd om voor ze gaat slapen uitgebreid de dag te bespreken. Dus om eigenlijk samen te doen, wat ze anders met haar knuffels gaat doen? Wij doen dat hier ook. De hele dag wordt besproken, wat we gedaan hebben, of we ergens naartoe zijn geweest, wie we gezien hebben, wat we morgen gaan doen. Heel gezellig en je helpt meteen om alles van de dag een plekje te geven.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:43

Oei, zo'n vriend zou bij mij toch allang een flinke uitbrander hebben gehad. Wat hij heeft meegemaakt met zijn kind doet niet terzake. Geen een kind is hetzelfde. Je moet doen wat je moederhart je ingeeft en hem wat de opvoeding betreft direct op een zijspoor zetten. Ik weet nog goed dat mijn moeder na de scheiding een andere vriend kreeg. Hij zou mij en mijn zusje ook wel op zijn manier opvoeden. Wij waren totaal andere kinderen dan de zijne. Nu waren wij ouder dan jouw dochter en konden protesteren en deden dat ook of we belden onze vader. Die arme kleine meid van jou is nog te jong om zichzelf te uiten.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:45

ik wil ook echtn iet onbeleefd zijn maar ook ik vind uiteindelijk si het JOUW kind en moet jouw vriend zich aanpassen aan hoe jij wil dat er met jouw kind omgegaan wordt.
uiteindelijk zullen jullie het samen eens moeten worden wat de beste aanpak is maar ik denk dat jij aardig goed zit met jouw aanpak,
succes