Stoppen met amytriptilyne, ervaringen??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Stoppen met amytriptilyne, ervaringen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 20:07

Vorig jaar belande ik bij de huisarts met zware stress en depressie klachten bij de huisarts. Doorverwezen naar de psycholoog omdat eerst te proberen.
Ging even weer goed om vervolgens weer helemaal terug te vallen + erger. Terug naar de huisarts en nu gevraagd om iets ter ondersteuning en terug naar de psych.
Ik heb toen amytriptilyne gekregen en moest dat zeker een jaar slikken.
Dat jaar heb ik volgemaakt (met een hoop gevloek want wat is het troep) maar ivm mijn, sinds kort, parttime vliegende baan en het vrijwilligers werk op de dierenambulance was het slikken van deze medicijnen geen optie meer omdat ik mij totaal niet kon concentreren, focussen laat staan een knap en gezellig gesprek voeren. Met al die tijdsverschillen werd het ook zeer lastig. Ook sollicitatie gesprekken liepen soms compleet vast.

Gelukkig ging het al een tijdje goed en had ik de dosis al gehalveerd (ivm vliegen) en ben een week later bij de huisarts geweest voor overleg om helemaal te stoppen.
Dit was goed, en omdat ik al gehalveerd was mocht ik wel stoppen. Ik heb nog een paar dagen doorgeslikt en ben toen gestopt.

En nu heb ik denk ik afkick verschijnselen :oo
Slaap waardeloos, vooral de eerste week, nu word het iets beter.
Heb te veel energie, kan rustig 20 km fietsen en 2 uur sportschool en nog niet moe.
Enorme vreetbuien :( . Terwijl ik net wat aan het afvallen was.
Weer chronische rugpijn (ben wel al 10 jaar rugpatient). Nu weet ik dat deze medicijnen daar ook voor gebruikt worden dus dat kan het wel verklaren. Maar kan je zeggen dat de laatste 3 maanden met bijna geen rugpijn wel erg fijn waren.
De een dag fit en de andere dag futloos, alles verkeerd doen, opschrijven etc etc (vandaag dus) soms nog moeite met gesprek voeren.

Nu ben ik geen dokter renner dus wil het nog even aankijken ook omdat de maandelijkse gezelligheid ook voor de deur staat.
Maar zou graag weten of er mensen zijn die dit ook geslikt hebben en ook deze afkick verschijnselen hebben gehad.

Voel mij overigens niet deprie meer, nog wel wat stress bij sommige dingen merk ik.
Moet nog wel bloed laten prikken ivm vit D gehalte.(slecht slapen).

Amalarab

Re: Stoppen met amytriptilyne, ervaringen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 20:11

slechte concentratie en teveel energie klinkt naar iets heel anders, mss is de diagnose destijds verkeerd gesteld?

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 20:12

Was t niet beter om af te bouwen ipv helemaal in een keer te stoppen?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 20:13

Ik heb het ook geslikt en ben zo van de ene op de andere dag gestopt, kon me net als jij helemaal niet concentreren, had totaal geen emoties meer, en dat was het me allemaal niet waard. Ik slikte het overigens niet tegen een depressie maar als spierverslapper. Ik had eigenlijk rustig af moeten bouwen (kwam ik later pas achter..) maar ik ben dus maar gewoon in 1x gestopt. Ik had ook afkickverschijnselen, kon slecht slapen, maar totaal geen energie, vreetbuien en nou ja, net als jij eigenlijk, op de overdosis energie na :)

Ik heb dat ongeveer anderhalf / twee maand gehad, waarbij het na de eerste 3 weken wel langzaam aan minder werd. Na een maand heb ik een ontgiftigings kuur genomen weet ik nog, en dat zorgde er wel voor dat ik me sneller wat fitter voelde.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 07:45

corientjuhh schreef:
Was t niet beter om af te bouwen ipv helemaal in een keer te stoppen?

Dit :)
Je lichaam is gewend aan dat spul, als je het niet langzaam genoeg afbouwt kan je idd afkickverschijnselen krijgen.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 09:07

Ik hou dit even in de gaten, ik slik het tegen pijn/spierkrampen en denk erover om te gaan stoppen. Zou het sowieso doen in overleg met de huisarts want die gaf idd al aan dat ik langzaam af moet bouwen al zit ik niet op een hele hoge dosis.

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:07

Over wat voor dosis hebben jullie het dan?

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:15

en hoe gaat het afbouwen? ik ben ook een keer gestopt.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:19

Ik slik erm.. 50mg per dag geloof ik.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:22

Ik heb dit jaren geleden 2 jaar geslikt voor zenuwpijn in mijn arm. Het stoppen moest ik wel langzaam afbouwen, daar heb ik echt maanden over gedaan. Geen afkikverschijnselen gekregen en ook de zenuwpijn bleef weg. :D

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:22

oke, niet heel hoog, maar ook niet heel laag....als je afbouwt moet je er echt de tijdvoornemen hoor!

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:24

Blij dat het goedis gegaan bij jou electra!! zenuwpijn, vreselijk

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:37

Ik slikte 2 x 20 mg en bouwde dat per week of soms zelfs per 2 weken af. De zenuwpijn was echt vreselijk en ik heb de amytriptilyne via een pijnpoli in het ziekenhuis gehad. Nadeel was, dat ik er heel erg kalm, relaxed en ook wel suf van werd. Na het stoppen met de amy ben ik wel een tijdje erg druk geweest, hyper, maar ook dat stopte na verloop van tijd.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 09:52

Ook ik kreeg dit middel tegen de pijn in mijn rug. Heb het best lang geslikt en ben gaan afbouwen omdat ik veel bijwerkingen had. Op zich hebben de afkickverschijnselen niet zolang geduurd, een maand maximaal. Ik zou proberen door te zetten en nu niet alweer opnieuw beginnen want dan moet je dus weer opbouwen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:51

Ik slikte 30 mg geloof ik, en ik zou nu ook niet weer in 1x stoppen.. Ach, ik was er zo zat van, ik wou er gewoon per direct van af.. Afkickverschijnselen heb ik op de koop toe genomen, als ik maar weer een beetje mezelf werd. Dat is gelukkig gelukt :)

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 16:54

hmmm ik slik 75 mg :P

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:37

bobomelo schreef:
hmmm ik slik 75 mg :P

Ik ben geen HA, maar als ik naar mijn eigen afbouw kijk, zou ik per week afbouwen met 10 mg. En als je het idee heb, dat je te snel afbouwt, dan blijf je bijv. 2 weken de afgebouwde doses sllikken, voordat je weer verder verlaagd.

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:26

nou, ik bouw nu nog maar even niet af....Maar ik heb pilletje van 50mg en van 25 mg, dus per 10mg afbouwen lukt niet denk ik...
ikben 2 jaar geleden wel gestopt en heb toen afgebouwd van 2 week 50 toen 2 week 25 en toen niks...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:30

Als ik mij goed herinner, had ik 10 mg pilletjes, dus dat is gemakkelijk afbouwen. Of ze door tweeën of vieren snijden?

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:36

Zal tegen die tijd wel es aankaarten als ik er weer mee stop.....maar hoe ik het toen had afgebouwd was mss wel téveel en té snel....whaha