Verkorte baarmoederhals, wie nog?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Verkorte baarmoederhals, wie nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 18:30

Ik ben al een dikke 4 weken op middagrust (moet eigenlijk hele dag maar da's niet haalbaar met 2 kinderen,dus vandaar compromis, omdat ik op 26 weken (na veel harde buiken,voorweeen, ..) een verkorte en verstreken baarmoederhals (3 cm) bleek te hebben.
Bij de controle vandaag was de baarmoederhals 2 cm (dus voor de helft verstreken ongeveer). Ik heb nog geen opening, wel is de hele handel van binnen 'zo week als boter' dus bij de minste druk erop gaat het pijlsnel openen.
Ik slik magnesium en daardoor minder voorweeen, wel pijnlijke harde buiken en menstruatieachtige krampjes, klein gerommel dus.

Mijn eerste kind is geboren op 39 weken, in 3,5 uur waarvan 1,5 uur persen omdat ik geen persweeen meer had door vervoer naar het ziekenhuis.
Mijn tweede kind is geboren op 34,5 weken, na 3 uur zeeeeer onregelmatige weeen (ik dacht voorweeen) en een kwartier serieus werk. Ik was toen op 31 weken opgenomen vanwege gebroken vliezen maar geen weeen.
Nu maak ik dus weer kans op vroeggeboorte maar dan juist weer vanwege weeen.

Wie heeft er nog een verkorte en verstreken baarmoederhals gehad en wanneer ben je uiteindelijk bevallen?

Maitu

Re: Verkorte baarmoederhals, wie nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 19:20

Ik! Kreeg bij de tweede met 29 weken weeën, en 3 cm ontsluiting. Tien dagen plat gelegen in het z.huis gecombineerd met weeenremmers en longrijpers. Uiteindelijk volgehouden tot bijna 37 weken (mocht helemaal niets). Hield het niet meer van een een beurs gevoel 'downstairs' waar ik al weken mee liep: bleek ik gewoon rond te lopen met 6 cm. Volgende dag ingeleid, binnen 3 kwartier Beebs in mijn armen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 20:11

Mocht jij na die tien dagen weer terug naar huis en dan met platte rust of moest jij in het ziekenhuis blijven tot de 37? En hoeveel was het bij jou verkort ten tijde van je opname? Hebben ze direct ingegrepen of hadden ze al eerder het verstrijken geconstateerd?
Met opening ga ik denk ik niet hoeven rondlopen, dat is vorige keer ook in no time van 0 naar 10 gegaan en de vroedvrouw ziet het wat dat betreft ook somber in, het moet opnieuw pijlsnel gaan. Eng hoor, weet niet eens of ik nog naar het ziekenhuis kom. :=
Weeenremmers hoef ik nu nog niet, wel als de harde buiken en krampjes erger worden (maar dat is praktisch de hele dag, dus wat is erger worden dan? :+ ) of als de voorweeen weer terug toeslaan.
Ik vind het wel spannend want ik heb pas de 23e weer controle bij de gynaecoloog en mijn vroedvrouw gaat de 12e op vakantie!

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:36

Ik schreef wel weeën: maar heb dat zelf niet zo zeer als weeën ervaren! Hoe heet dat apparaat ook al weer waar ze je aan leggen(?): iig daar zag ik op dat ik weeën had! Daar voelde ik echter niks van, ik dacht een blaasontsteking te hebben. Na die tien dagen mocht ik naar huis, mocht per dag maar max 10 min bewegen (=naar de wc gaan en een koppie thee pakken). Na 34 weken mocht ik weer wat meer omdat mijn dochtertje dan bij een evt geboorte meer kansen had. Voelen hoe de baarmoedermond er bij 'stond' deden ze liever niet omdat bij mij de boel alleen maar meer zou prikkelen.
Ik heb de gyn na de bevalling wel iets horen zeggen over dat ze maatregelen zouden moeten nemen bij een evt derde (omdat ik daar helemaal niet mee bezig was heb ik daar niet goed naar geluisterd) maar dat was iets van een ring of lus om je baarmoedermond plaatsen ( maar wanneer en hoe, geen idee, maar da's vast te googlen of weet Miss iemand anders). Apart hè dat sommige mensen uren weeën hebben zonder effect met enorm veel pijn, ik heb gewoon rondgelopen met zoveel Cm's zonder iets van weeën te voelen. Bij de bevalling zelf heb ik ook maar een ontsluitingswee gehad (wel een knoeperd daar niet van....en op dat moment weet je ook niet dat er geen tig gaan volgen...).
Wel apart dat ze je zo rondlaten lopen, ik werd super streng gecontroleerd

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 21:53

De CTG heet dat geloof ik. Die sloeg bij mij in volle bevalling niet eens uit, ik krijg nl. rugweeen en daar doet hij het niet op. (Ik heb schijnbaar een slechte vorm van bekken om te bevallen, ik heb geen ronding bij het schaambeen maar een scherpe driehoek dus mijn baby's kunnen er alleen aan de rugzijde uit, anders liggen ze klem, dus ik krijg ook alleen rugweeen en evt. beenweeen). Dus bij mij omgekeerd :+ Dat vind ik ook wel maf, straks laat ik me controleren, CTG slaat niet uit, ze sturen me naar huis en dan beval ik onderweg naar huis ofzo :=

Klopt idd dat inwendig onderzoek de weeen kan stimuleren, maar ik loop bij een vroedvrouw en ga alleen naar de gyn voor de echo's dus ze kan geen echografie maken. Ik ben dus wel blij dat ze toch controleert, omdat ze me dan tijdig door kan sturen naar het ziekenhuis. Nu de 23e wordt dan wel met een echografie gemeten. Ben ook erg benieuwd of de gyn een andere mening heeft dan de vroedvrouw.

Die ring die jij bedoelt is een cerclage :j , dan maken ze de handel dicht maar moet op tijd weer open want anders kan je baarmoeder scheuren. Doorgaans maken ze het weer los op 37 weken maar ik vind dat toch een beetje eng hoor, als je baby besluit door te zetten, omg! :oo

Ik vind dat ook raar ja, ik lag bij mijn vorige naast een bevallende vrouw, die lag te creperen van de pijn en bleek maar 1 cm opening te hebben. Ik ben bij de eerste doodleuk door de eerste 6 cm doorgeslapen en bij de tweede deden de weeen wel meer pijn maar och, dan weer een in het uur en dan twee keer in een minuut en dan 15 minuten later nog eens eentje, dat hou je wel vol, zeker als het maar 3 uur duurt (en toen kwamen de echte weeen en had ik een stortbevalling).

Ik lees ook op zwangerschapsfora dat er heel wisselend mee wordt omgegaan, de ene vrouw moet op 2,5 cm verstrijken plat in het ziekenhuis om op 37 weken pas naar huis te mogen, de andere vrouw heeft 1,5 cm hals over en 4 cm opening en die loopt nog gewoon rond..? Ik snap ook niet zo goed wat nu precies het echte alarmsignaal is?

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 19:19

Ik weet het ook niet precies maar ik denk dat het een combinatie van dingen is...in mijn geval compleet ingedaald (vast in bekken) + weeën + ontsluiting.
Tip: ik weet hoe moeilijk het is.....maar neem je rust laat de boel de boel....op een ziekenhuis opname of vroeggeboorte zit je echt niet te wachten! Vanaf de bank thuis kun je iig alles in goede banen leiden.

Heb je gaan buurvrouw of zo die zo nu en dan je uit de brand kan helpen met de was en het huishouden?