Wie weet iets over de kosten zorgverzekering in europa?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

flicka

Wie weet iets over de kosten zorgverzekering in europa?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 22:26

Via Google kan ik er niets over vinden.
Ik ben benieuwd naar wat de landen om ons heen betalen aan maandelijkse premies's en eigen risico.

Wij betalen nu 230€ eigen risico per jaar en de plannen zijn dat dit volgend jaar naar 360€ stijgt. En een verzekering die per maand tussen de 100 en 140 euro kost. (Basis en/of aanvullend).

Hoe zit dat bijvoorbeeld in Spanje, Portugal, Frankrijk of Griekenland. Of Scandinavië?

Wie kan daar iets meer over vertellen?

__Marije__

Re: Wie weet iets over de kosten zorgverzekering in europa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 08:34

Ik zal mijn zusje eens vragen, die woont in Oostenrijk. Wel weet ik dat zij nog een tijd lang Nederlands inwoner is geweest en dus kon kiezen of ze zich daar verzekerde of hier. Maar als ze zich daar verzekerde moest ze natuurlijk daar inwoner worden. Maar dat kon zeker uit, dus ze is nu officieel geen nederlands inwoner meer en heeft daar haar verzekering.

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 08:55

In belgie betaal je ong 100 euro per jaar aan premie en 200 euro per jaar voor hospitalisatie, ben je dus een stuk goedkoper uit.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 10:21

@wortel115: als je naar de huisarts gaat, moet je die dan zelf betalen en hoe zit het met de medicatie?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:48

Wat ik wel weet is dat je dit niet zomaar 1 op 1 kunt vergelijken :n Zoveel landen, zoveel verschillende zorgstelsels namelijk. Van belang is bijvoorbeeld wat de staat regelt en waarvoor (bij)verzekerd moet worden, hoe het staat met de marktwerking in de zorg (ja/nee/gedeeltelijk), of de verzekering bedoeld is voor alleen kortdurende zorg of ook de langdurende zorg (AWBZ in Nederland).