Iemand enig idee wat dit is? Uitslag tussen vingers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Iemand enig idee wat dit is? Uitslag tussen vingers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 11:41

Al enkele maanden heb ik last van uitslag tussen bepaalde vingers.
In eerste instantie begon het in de winter met eczeem achtige plekken op allebei mijn handen/polsen. Op een gegeven moment kreeg ik ook op mijn rechter ringvinger een eczeem achtige plek (ik droeg daar toen nog een ring om), mijn vinger werd onder de ring behoorlijk dik en jeukte. Ik ben toen begonnen met de ring vaker af te doen. Mijn handen smeerde ik zo vaak mogelijk in met een ph neutraal handcrème. Toen het na enige tijd nog niet over was ben ik ermee naar de huisarts gegaan, ik kreeg toen een zalfje met corticosteroïden mee. Dit leek in eerste instantie goed te helpen maar het bleef terug komen, ondanks dat ik het aanbrengen van de zalf netjes afbouwde. Daarna heb ik van mijn zusje, die zelf veel last heeft van eczeem en voor arts studeert cutivate (een van de meest sterke corticosteroiden zalf) gekregen. Dit heb ik er een tijdje opgesmeerd en toen waren alle plekken weg.
Ik heb daarna ook geen last meer gehad van mijn eczeem plekken. Wat ik wel heb, en blijf houden is uitslag tussen mijn rechter ringvinger en middelvinger en inmiddels heb ik het ook af en toe tussen mijn middelvinger en wijsvinger. Het is uitslag die komt en gaat en ik kan er nog niet echt een patroon in vinden wanneer en waarom ik het krijg. Het begint met schraalheid van de huid die jeukt, dan ontstaan er kleine rode bultjes die op een gegeven moment weer overgaan in witte blaasjes. Uiteindelijk breken deze blaasjes open en komt er doorzichtig wondvocht uit. Na ongeveer een dag is de uitslag weer weg. Daarna kan het een dag tot 2 weken duren voordat ik het weer krijg.
Doordat de uitslag er maar zo kort zit is het lastig om hiermee naar de huisarts te gaan omdat de kans groot is dat ik het dus niet heb als ik bij de huisarts ben. Ik heb het ook een tijdje geprobeerd te behandelen met een antibiotica zalf omdat ik door de blaasjes begon te denken aan een bacteriële infectie, maar dit helpt ook niet. Ook de corticosteroïden zalf is niet doeltreffend.
Is er iemand die deze uitslag herkend?

Ik heb geprobeerd er foto's van te maken, maar ze zijn niet heel duidelijk:

Afbeelding
Afbeelding

Ik hoop dat iemand mij kan helpen :)

maj0

Re: Iemand enig idee wat dit is? Uitslag tussen vingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:44

Als je de blaasjes uitdrukt komt er dan vocht uit? En zit er ook beetje druk op die blaasjes?

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:45

Ik heb het inderdaad ook wel eens. Volgens mijn moeder kan dit ook komen doordat ik de pil slik, door de hormonen kan je huid dan ineens ringen of andere sieraden weren en krijg je een soort eczeem.. Ik heb ook geen idee wat je er tegen kunt doen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:46

ik heb hetzelfde, ben er nog nooit mee naar de ha geweest maar ik weet wel dat stress en suiker bij mij invloed hebben, ik heb het nu ook, meestal zitten er een paar bij een gewrichtje van mijn vinger

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:46

Draag je de ring nog waar je de uitslag van kreeg? Dit lijkt erg op een contactallergie, dus een reactie op een stofje waar je mee in aanraking komt. Ben jerecent van zeep of wasmiddel gewisseld? Achter een ring blijft dit wat meer achter dan op de rest van je handen.
Oftewel: let eens goed op welke middelen je gebruikt in combinatie met de klachten die je hebt. Het kan helpen extra aandacht te schenken aan het goed droogmaken van je handen na handen wassen of douchen.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:47

Ik las de titel en hoopte al op dit soort uitslag..
Heb namelijk precies hetzelfde!! En geen idee wat het is.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:47

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:53

Het kan ook een schimmeltje zijn :) Zou gewoon even naar de HA gaan.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:54

phormicola schreef:
Het kan ook een schimmeltje zijn :) Zou gewoon even naar de HA gaan.

Daar deed het mij ook aan denken :)

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:57

Heb net even in je profiel gespiekt, moet je tijdens je opleiding veel je handen wassen? De zepen die gebruikt worden op dat soort plekken zijn behoorlijk aggressief. Probeer eens een andere zeep uit bijvoorbeeld neutralia en tussendoor goed je handen vet houden met een creme.
Dit komt veel voor in de beroepsgroep maar ook bij analisten op het lab of mensen in het ziekenhuis. Bezoekje aan de huisarts kan geen kwaad, vertel dan ook wleke opleiding je doet.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 12:01

Bedankt voor de snelle reacties!
Als ik het zo lees zijn er bij mij een heleboel dingen die eventueel van invloed zouden kunnen zijn.
Ik draag de ring niet meer (was van mijn ex, ik heb onze relatie ongeveer 2 maanden geleden verbroken), ik heb daarvoor maar ook daarna heel veel last gehad van stress vooral omtrent de situatie met mijn ex. En ik slik de pil.
Naar mijn weten heeft mijn moeder de handzeep thuis niet vervangen. Wij gebruiken thuis altijd een simpele sanex handzeep omdat we allemaal een gevoelige huid hebben. Wat voor zeep ze op mijn stage hadden waar ik tot 2 weken geleden iedere dag was weet ik niet. Maar die zeep gebruik ik dus al 2 weken niet meer en het blijft toch terug komen.
Ik probeer er altijd goed op te letten dat ik na het handen wassen de huid tussen mijn vingers goed droog maak, omdat ik dacht dat dit er misschien ook wel mee te maken kon hebben.
@ Firegirl: Ik heb de afgelopen periode stage gelopen en ik waste daar inderdaad veel mijn handen. Ik weet niet precies wat voor zeep ze daar gebruikte, maar ik probeerde zelf zoveel mogelijk betadine te gebruiken.
@ Phormicola en pletje123: Ik heb op mijn stage een keer een woodselamp op mijn hand gehouden (een lamp waarmee je schimmels op kan sporen) maar daar kwam niks uit, al weet ik wel dat je met die lamp niet elke schimmel kan zien.

Ik denk dat ik komende week toch maar even een afspraak maak bij de huisarts. Ik heb nu in ieder geval foto's zodat ik een beetje beter uit kan leggen wat ik bedoel :)

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 12:05

Betadine is helemaal agressief. Op je huid leven ook goede bacterien, die nodig zijn om je huid gezond te houden. Deze kunnen niet zo goed tegen betadine.
Kan best dat het nog even nodig heeft om te herstellen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 12:08

TS ik herken het wel wat je omschrijft, alleen niet bij mezelf maar bij iemand anders.
Bij die persoon kwam het op bij een verzwakte weerstand en als dat beter was ging het weer weg.
Ook die nam die zalf en dat hielp wel een beetje

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 12:30

latex handschoenen? daar krijg ik het van

Keedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 12:34

Ik heb het ook, maar alleen als het langdurig warm weer is.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 12:57

Keedie schreef:
Ik heb het ook, maar alleen als het langdurig warm weer is.

Herkenbaar :j

Bij warm weer (of in de winter continue zorgen voor warme handen) dan krijg ik het ook.
Een droge, schrale huid en 'glazige' bultjes.

Hier staat het bekend als 'warmte allergie'. Je huid is te droog (door de warmte) en heel warm waardoor je huid schraal word.
Waarom de bultjes komen mag Joost weten, maar mijn huisarts zegt dat het er bij hoord.
(het jeukt ook altijd extreem...)
En ik denk zelf ook dat het er mee te maken heeft dat ik ook regelmatig (dagelijks) werk met verschillende schoonmaakproducten, wat 'agressiever' op de huid aan voelt, waardoor het eerder geprikkeld en geirriteerd is.

Feliciaa, heb je er last van met warme dagen? Ik meende dat het twee weken geleden ook ineens mooi weer was toch?

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 12:59

Ik heb dit ook gehad, jeukte enorm, was na een weekje weer weg.

SassieSjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 13:25

Het lijkt op winterhanden, dan krijg je ook allemaal baasjes en droogheid bij je vingers. ik heb het ook zo nu en dan... voor droogheid kan je het beste lanette creme halen bij de apotheek hoeft niet op recept.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 21:00

@ Wortel115: Ik draag bijna nooit latex handschoenen dus die kans is heel klein.

@ EngeltjeS: Ik weet eigenlijk niet of het met warm weer op duikt. Ik heb het al een hele tijd, eigenlijk al voordat het erg warm werd maar droeg daarvoor wel handschoenen buiten. Ik heb nog niet een bepaald patroon kunnen ontdekken, maar ik zal het eens bij gaan houden wanneer ik het krijg, wat ik dan aan het doen was of had gedaan en wat voor weer het dan is. Het jeukt inderdaad enorm, kan er nooit afblijven als ze weer opkomen zetten :P

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:09

Ik heb dit ook.. Ongeveer 1.5 jaar geleden had ik het op het ergst. Toen zaten mijn hele vingers en die stukjes van mijn hand onder mijn vingers onder de blaasjes. Die op mijn hand waren oppervlakkig maar die kon je zo kapot prikken en dan kwam er een soort stroperig transparant vocht uit (klinkt vies :P ). Nu heb ik het niet meer zo erg, maar de laatste tijd heb ik wel weer wat blaasjes. Hoe het komt weet ik niet, maar volgensmij ligt het ook aan het weer (droog weer). Of ik allergisch ben weet ik niet, maar zou het wel een keer willen testen. Ik heb wel als mijn hand bijvoorbeeld sap uit tomaten of kiwisap aanraakt dat het dan prikt. Zelf vind ik die hormoonzalf en vaseline intensive rescue het beste werken. Wat trouwens wel raar is, is dat ik het alleen op mijn linkerhand heb. :? Heb je vroeger trouwens ook eczeem gehad? Of is dit de eerste keer dat je iets aan je huid hebt?
Mijn hele nagel is trouwens ook verneukt hierdoor. Toen het op zn ergst was is mijn nagelriem gaan ontsteken hierdoor, en nu heb ik geen nagelriem meer en mijn hele nagel is geribbeld (groeit er ook niet meer recht uit). Dus als het bij je nagel komt zou ik goed uitkijken!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:15

Ik krijg ook dat soort plekjes als ik mijn handen te vaak was. Kan je proberen een paar dagen je handen minder te wassen en elke keer als je je wel wast even met vaseline insmeren? Bij mij werkte dat enorm goed!

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:17

ik heb dit ook! Zowel op mn handen als voeten, mn handen hebben soms ook een heel branderig gevoel en laatst waren ook al mn vingers spontaan onwijs aan het vervellen. Ik werk elk geval absoluut niet met veel schoonmaakmiddelen of veel handen wassen ofzo. Heb het nu al een paar jaar een beetje wisselend in de lente/zomer. Bij mn voeten merk ik echt als ik met dichte schoenen heb gelopen met warm weer het erger wordt als dan wanneer ik gewoon lekker op slippertjes loop ofzo.

Ik heb wel een zalfje van de dokter, dat kreeg ik toen voor mn voeten, op mn handen komt het vaak ook pas later dan bij mn voeten, heel gek , volgens mij dacht hij meer in de richting van zwemmers eczeem? Zou zo even uit mn hoofd niet weten wat het is maar ik heb er een beetje wisselvallig idee van of het werkt, ene keer denk ik hee het lijkt minder te worden en andere keer denk ik hmm misschien helpt het toch niet echt.

Ik heb het wel altijd alleen met warmer weer.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 16:06

Ik heb het ook! Wel een stuk erger dan jij, maar dat is mijn eigen schuld.. (smeer er zelf niets op).

Ik ben ermee naar de HA geweest, hij vertelde dat het exceem is. Ik kreeg een zalfje (corticosteroiden) en moest dat tweemaal daags smeren. Beetje jammer dat op de bijsluiter staat dat ik direct na gebruik mijn handen goed moet wassen, maar oké.

Ik moet nodig maar eens gaan beginnen met smeren, want wordt er wel gek van..

Het wordt bij mij erger naarmate ik mijn handen meer ga wassen. Ik was mijn handen vrij veel en probeer het nu zo min mogelijk te doen (alleen als ik naar toilet ben geweest en alleen voor ik ga eten, of het moet tussendoor echt nodig zijn). Daarnaast probeer ik water/sopjes te mijden.. Ook in de avond douchen werkt voor mij niet, aangezien ik dan enorm veel jeuk krijg 's nachts en ik maar blijf krabben. Soms kan het niet anders, maar ook dat probeer ik te voorkomen.