BPPD, positieduizeligheid, ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

corinagirl

BPPD, positieduizeligheid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 13:31

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er meerdere mensen op bokt zitten, die bekend zijn met BPPD.

Korte uitleg BPPD:

Benigne Paroxysmale Positie Duizeligheid (BPPD) kenmerkt zich door acute draaiduizeligheid die ontstaat bij bewegingen, bijvoorbeeld als men gaat liggen en/of vanuit liggende houding overeind komt. De draaiduizeligheid is zeer heftig maar duurt kort, gewoonlijk minder dan 1 minuut. Soms gaat de duizeligheid gepaard met een misselijk gevoel. De klachten zijn uitputbaar, dat wil zeggen dat herhaling van de snelle hoofdbewegingen de klachten doet verminderen of verdwijnen. Dit laatste heeft een belangrijke therapeutische consequentie.

Ik heb dit ongeveer 3,5 jaar geleden gehad. Het is toen na ongeveer een dikke week overgegaan.
Helaas vannacht weer een "aanval" gehad. Ik schrok wakker en draaide me om en het was alsof ik in een verschrikkelijke achtbaan zat. Ik werd gelijk weer herinnerd aan 3,5 jaar geleden.
Helaas bleef het vannacht lang aanhouden en werd ik ook erg misselijk. Heb nog een hele tijd op de bank gezeten.
Vanochtend toch naar de HA geweest en door bepaalde oefeningen te doen, kwam hij snel tot de conclusie dat het weer BPPD is. En wat waren die oefeningen toch verschrikkelijk. Ik heb de HA wel even vastgepakt aan de arm voor steun. Jeetje, wat een verschikkelijke "attractie" .

Meer mensen die dit hebben? Of hebben gehad?

Ik moet nu oefeningen doen die de duizeligheid opwekken. Ik weet dat ook nog van 3,5 jaar geleden. Maar zie er nu al tegenop. Ik wacht in ieder geval tot mijn vriend thuis is, zodat ik hem vast kan pakken.
Hopen dat het ook weer snel overgaat. Ik kan nu niet eens autorijden. Even naar het toilet lopen is voor mij al een hele opgave.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 13:50

Corina :(:) lastig dat je er zoveel last van heb.
Ik heb dit vaak ook wel, dat als je vanuit liggende of zittende positie opstaat, dan word ik duizelig, zie ik vlekken of word het soms ook gewoon helemaal zwart voor me ogen dat ik flauwval en vaak heb ik dan echt een beroerd gevoel.
Maar nooit echt contineu aanvallen ofzo, wel houd ik er altijd rekening mee dat ik bijvoorbeeld met Intensief bewegen en het opstaan even op moet letten.
Hoop dat je er gauw vanaf komt meid! sterkte en rustig aan..

Murthul

Re: BPPD, positieduizeligheid, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:48

Ik heb hier ook veel last van gehad, gelukkig is het nu veel minder, door mijn huisarts werd dit afgeschreven wegens een te lage bloeddruk :j

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 18:36

Ik ken het.
Heb sowieso de indruk dat mijn evenwichtsorgaan niet helemaal oke is. Ben ook behoorlijk wagenziek en zeeziek etc.
Die aanvallen heb ik ook (gehad?).
Bij mij duren ze meestal een uur of 8. Er helpt dan maar 1 ding, zo min mgl bewegen anders word ik er kotsmisselijk van.

Ik heb het al een hele tijd niet gehad. Maar schrik er toch wel van als ik het weer heb - of denk te hebben, ben wel is vaker licht in mijn hoofd, denk dan vaak dat het weer begint, gelukkig is dit meestal niet zo-.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 09:27

Opvallend dat mensen lage bloeddruk klachten herkennen als dit. Dit is namelijk iets totaal anders. Bij te snel opstaan en dergelijke, word je licht in je hoofd, wat instabiel en inderdaad zwarte vlekken. Bij deze aandoening gaat de wereld letterlijk tollen. Als je naar iemand ogen kijkt, zie je die ook heel snel van de ene naar de andere kant flitsen. Bovendien gebeurt het ook als je in bed ligt en je omdraait van je ene zij naar je andere of bijvoorbeeld gaat zitten.

Oftewel, ja, ik ben er bekend mee. Het is echt afschuwelijk. Ik heb er gelukkig niet vaak last van en inmiddels kan ik het voelen aankomen. Wat ik dan doe is meteen de bewegingen gaan maken die de duizeligheid oproepen en die maar blijven herhalen. Hoe vroeger je erbij bent, hoe sneller en fijner het op te lossen is. Meer is er helaas niet aan te doen en de behandeling is inderdaad erg naar, maar vaak wel erg effectief.

Veel sterkte!

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 12:37

Bedankt voor je opmerking, Lalidan. Het klopt helemaal. Blij dat je het begrijpt :) .
Eigenlijk heeft iedereen wel eens last van "licht in je hoofd" worden tijdens het maken van plotselinge bewegingen. Maar dit is inderdaad heel wat anders en vele malen erger.

Op dit moment zijn de duizelingen iets dragelijker. Lijkt wel alsof ik er nu wat aan gewend raak. Wel vind ik het nog steeds lastig met slapen. Kan alleen op mijn rug slapen. Zodra ik opzij ga liggen, begint alles te tollen.
De oefening heb ik nu 1x gedaan. Vind het afschuwelijk. Weet alleen wel dat het belangrijk is, dus probeer er nu wel aan te denken. Autorijden heb ik nog niet gedruft tot nu toe. Morgen weer werken, ga gewoon proberen en kijken hoe het gaat. Hopelijk is het deze keer ook over met een aantal dagen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:17

Snap dat je autorijden eng vindt. Dat kan ook gewoon echt niet ten tijde van een aanval.
Ik heb een lange periode gehad dat ik niet op 1 been kon staan om m'n schoen aan te trekken. Dan rolde ik om.
Van de ogen klopt Lalidan en het is inderdaad niet te vergelijken met een lage bloeddruk. Die heb ik ook en bij opstaan is het enkele seconden vervelend maar lang niet zo vervelend als BPPD klachten. Je voelt je op dat moment letterlijk aan bed gekluisterd...

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:19

Ik heb momenteel last van een onsteking aan het evenwichtsorgaan die vrijwel dezelfde klachten geven. Kreeg er wat voor voor de duizeligheid en dat helpt wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:24

Herkenbaar, beide trouwens ook het licht worden in je hoofd maar dat heeft inderdaad een andere oorzaak.

Ik heb een aantal jaren terug al eens zo'n aanval gehad en net weer een hele periode als gevolg van een middenooroperatie. Wat een frustraties veroorzaakte dat zeg... := Bij elke miniscule beweging was ik compleet mijn plaats gevoel kwijt en volgende een hele heftige misselijkheid. Ook bij bewegingen die niet zelf maakte. Bijvoorbeeld het ziekenhuis bed omhoog, de lift en in de auto over de rotonde. Het heeft ook heel lang geduurd voordat ik weer op het paard durfde of zelf durfde auto te rijden.
Bij mij is het een gevolg van een operatie waarbij mijn evenwichtsorgaan tijdelijk beschadigd is. Maar de oefeningen hebben wel geholpen om na het herstel de duizeligheid te verminderen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:25

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:26

Is inderdaad compleet anders dan duizeligheid door lage bloeddruk, is behoorlijk normaal dat je wat duizelig bent als je snel opstaat.

Mijn moeder heeft dit ook gehad, bij haar werd het veroorzaakt door bloedarmoede (tenminste precies dezelfde symptomen dus), misschien ook even bloed testen?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:27

Heel herkenbaar :j . Dat 'achtbaangevoel' is vreselijk, je hebt het gevoel je overal aan vast te moeten houden om niet te vallen, zelfs als je al ligt. Aan de andere kant went het ook wel weer. Ik vermijd het in ieder geval niet meer en laat het maar over me komen, weet dat het toch wel weer wegzakt.
Vervelend, maar niet te druk over maken!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:28

Herkenbaar, heb dit ook eens in de zoveel tijd. Heb me laten vertellen dat het
met een soort kristallen te maken heeft die in je oor aanwezig zijn en soms tegen je
evenwichtsorgaan komen te liggen waardoor je dus deze draaiduizelingen krijgt.

Ik heb er via de huisarts tabletjes voor gehad, welke je ook zelf bij de apotheek kunt
halen zonder recept. Het vage is alleen dat ze je hierbij waarschuwen dat je er
duizelig van kunt worden :D
Maar moet zeggen dat ik er wel baat bij heb. Tabletjes heten cinnarizine.

Hoop dat je er iets aan hebt, maar weet uit eigen ervaring hoe het is en ook hoe
je er elke keer toch weer van schrikt als je zo wakker wordt :(:)

Edit: wat helpt is te zorgen dat je bij het liggen je hoofd nooit helemaal plat hebt liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:31

Ik heb bij het liggen inderdaad mijn hoofd heel lang 'vast gelegd' met kleine kussentjes zodat er niet veel beweging mogelijk was en ik toch ergens tegen aan kon steunen. En niet helemaal plat leggen wil ook wel eens fijn zijn.

Ik heb met regelmaat in paniek mijn moeder of vriend vast geklampt terwijl ik gewoon in bed lag omdat ik bang was om om te vallen.

BillyJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 00:34

Ik heb ook last van bppd en ben gerustgesteld door deze berichten, ik raakte helemaal in paniek erdoor, ben al bij de huisartsenpost geweest in het weekend en vandaag naar mijn eigen huisarts. Het schijnt vanzelf weer weg te gaan maar nu zie ik ontzettend tegen de nacht op want dan is het het ergste. Afgelopen nacht was een hel, ik kon zelfs rechtopstaand niet meer gewoon kijken alles tolde.
Die oefeningen heb ik gisteren gedaan en heb de hele middag over de wcpot gehangen van de misselijkheid dus dat doen we maar even niet meer.
Vandaag ging het wat beter leek het wel, als ik maar met mijn hoofd rechtop blijf.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 00:50

Jaaaaaren lang last van gehad, haast iedere nacht werd ik wel even kotsmisselijk en draaiend wakker.
Ik heb het eerst op mijn bloeddruk gegooid (laag), maar achteraf bleek het slechte spanningsverwerking.
Ik ben ervoor naar een NEI therapeut geweest die even wat verdrongen emoties boven haalde en sindsdien komt het enkel terug als ik stress heb of geen danwel te hard kussen.