Kaakklemmen, helpt een opbeetplaatje?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

batje

Kaakklemmen, helpt een opbeetplaatje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 20:33

Ik klem met mijn kaken, 's nachts maar ook overdag als ik geconcentreerd ben. Nu stelde de tandarts een opbeetplaat voor, maar ik lees eigenlijk alleen reacties dat die nuttig is bij knarsentanden omdat het je tanden beschermd. Mijn tanden zijn nog prima, het probleem zit meer in overkrampte kaakspieren. Ik kan me ook voorstellen dat je in zo'n bitje juist extra lekker kan klemmen :') of zie ik dat verkeerd?

Marie111

Re: Kaakklemmen, helpt een opbeetplaatje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:47

Misschien krijg je meer reacties als je dit plaatst in de rubriek 'gezondheid' van het forum Ouders Online.

www.ouders.nl/forum.htm

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:49

Zou je niet kunnen kijken naar de oorzaak van het klemmen?
Heb je bijvoorbeel veel stress, of zitten je kaken gewoonweg vast?
Van eens iets te hards eten kunnen je kaken prima vast komen te zitten, of te ver met je mond open gespert zitten bij de tandarts ofzo.
Kwestie van de spierknopen eruit halen, dat lijkt mij in dit stadium zinniger als een plaatje.
Je kan je kaakspieren prima zelf losmaken nl.

Misschien anders eens kijken of je een fysio kan vinden die je dat goed uit kan leggen?
Ik heb er een boek over, over hoe je allerlei spieren losmaakt.
Die kan je bestellen, kost een 30 euro en is echt een goed boek.
Maar een fysiotherapeut kan je daar ook prima mee helpen, dat zou wel moeten als je het mij vraagt.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:55

Mij heeft een opbeetplaatje heel wat jaren geleden zeker van het kaakklemmen afgeholpen (werd daar ook voor aangemeten, oorzaak was wel tandenknarsen). Ik had een kaak die zelfs vaak helemaal blokkeerde, was echt heel vervelend.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:55

Een dergelijk plaatje kan prima helpen totdat je de spieren soepel en ontspannen hebt, aldus mijn tandarts. Overdag kun je ter ontspanning regelmatig gekke bekken trekken. :)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:58

Hé een lotgenoot! :j

Ik heb ook een bitje hiervoor gehad, en inderdaad, het beschermt alleen je tanden.
Heb zelfs een tijdje aan de antidepressiva gezeten en had toen geen last meer van spierpijn in mijn kaken. De ''stress'' was dus de oorzaak en dus als je dat probleem aanpakt, heb je meteen de symptomen bestreden.
Inmiddels al 2 jaar geleden en af en toen bij belangrijke tentames of gesprekken merk ik het 's ochtends nog wel eens, maar het is al veel minder geworden.

Zou dus als ik jou was eerst naar de oorzaak zoeken, want zo'n bitje zit echt niet lekker haha.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:03

Ik heb na lang twijfelen wel zo'n opbeetplaatje. Ik had last van kaakklemmen en zeer hard krakende kaken. Beide is nu flink verminderd. Moet me nu na een periode van een half jaar wel helpen herinneren om m in te doen *goed plan. Ik ga hem nu in doen *

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:04

Echt, het idee alleen al vind ik echt te belachelijk voor woorden, zo'n plaatje. :+
Plaatje in je mond en weg is het klemmen, maar mogelijke knopen zitten er nog steeds en die verdwijnen niet zomaar.

Stress? Hoppa weet ik wat voor medicatie erin..

Wat ik zou doen persoonlijk: eerst kaakspieren regelmatig los maken, kijken wie je daar mee kan helpen.
Mocht het dan nóg aan de orde zijn en niet te handelen, dan aan de Passiflora complex van A vogel.
Dat is een homeopathisch/fytotherapeutische rustgever, die kan je bij de drogist zonder recept kopen.
Wordt je niet suf van, mag je gewoon mee rijden enz.
Blijft het dan weg, weet je de oorzaak en kan je daar mee verder. Dan is het blijkbaar toch stress.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:13

Doordat je een andere stand met je kaak aanneemt klen ik inderdaad minder.
Bij mij was het preventie voor een ontsteking/overbelasting.
En ja ik heb ook medicatie tegen spierspanningen, waarom? Omdat ik nu bezig ben om te ontspannen ib het dagelijkse leven (met hulp van een therapeut)
En de stress/spanning niet zo 1 2 3 weg te nemen is/was was dit de oplossing wat voor mijn kaak prina werkt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:15

Goed werk nathalie_v. :j

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 22:21

Bedankt voor alle reacties! Ik heb volgens mij geen enorme stress, doe het ook als ik slaap (denk ik, word met kaakkramp en soms een kaak die op slot zit wakker). Ik doe zelf al een tijdje oefeningen en zorg dat ik bij inspanning en nij het inslapen mijn tong tussen mijn tanden heb zodat ik niet kan klemmen. Maar blijkbaar blijf ik het doen en het verkrampte gevoel gaat niet weg. Fijn te horen dat het bij sommigen wel helpt. Ik heb ook gemaild met een kaakfysio, daar zal ik ook vast wat tips van krijgen, maar het lastige is natuurlijk dat ik het onbewust doe.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 08:08

Ik moest ook een bitje, ik knarse heel mijn tanden kapot.
Heerlijk zo'n bitje. Alleen het kaakklemmen is bij mij hierdoor niet minder geworden.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 08:11

Ik heb ook echt geen stress of wat dan ook maar klem al mijn hele leven, niet alleen snachts maar ook overdag. Ik ben me ervan bewust maar altijd net te laat zeg maar, ik trek dus ook echt de hele dag mijn mond open om het weer te ontspannen. Soms lukt het me om bewust mijn kaak te laten hangen maar daar moet ik echt bij stilstaan want zodra ik ingespannen bezig ben, hup kiezen op elkaar :D

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 09:09

Wat vind je dan zo lekker aan het bitje Nassie? Heb je minder pijn of blijven je tanden gewoon heel? Als het klemmen er niet minder van wordt heb ik er denk ik niet zo veel aan..

Daffodil, ik steek het puntje van mijn tong tussen mijn tanden, dat helpt ook wel tegen klemmen :') Je moet er alleen telkens aan denken ;)

Ik ga volgende week naar de kaakfysio, ben benieuwd!

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 09:19

Ik doe beide, kaakklemmen en knarsetanden.
Al denk ik dat het klemmen het knarsen veroorzaakt heeft.

Ik heb zo'n bitje gehad snachts maar ging daar na 2 nachten al dwars doorheen.
Het enige wat ik nu heb is mijn vriend die me snachts wakker mept als ik weer loop te knarsen.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 09:34

Raponsje, bedoel je dan ook echt zo'n opbeetplaatje? Die kost meer dan 200,- dus als je daar in een paar nachten doorheen bijt lijkt me dat behoorlijk zuur!

Ik knars totaal niet, dat kan ook helemaal niet, heb mijn tanden veel te strak op elkaar :')

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 09:40

batje schreef:
Raponsje, bedoel je dan ook echt zo'n opbeetplaatje? Die kost meer dan 200,- dus als je daar in een paar nachten doorheen bijt lijkt me dat behoorlijk zuur!

Ik knars totaal niet, dat kan ook helemaal niet, heb mijn tanden veel te strak op elkaar :')

Ik heb geen idee hoe het heet, maar het is een soort van doorzichtig (al had ik een roze *D ) gebitje die je over je tanden heen doet.
Ik ben er gewoon dwars doorheen gegaan en heb dus besloten om geen nieuwe aan te schaffen.

Daar komt nog bij dat ik tandartsangst heb en echt niet wil tandenknarsen omdat dit gewoon super slecht is voor je gebit.
Ik heb nog nooit een gaatje oid gehad maar owee als het zover is dan zit ik bibberend in een hoekje,

Ook heb ik s' ochtends vaak een stijve kaak, hoewel mijn vriend daar altijd allerlei grapjes over maakt is het best vervelend.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 09:44

Maar dat plaatje was niet door de tandarts aangemeten? Want ik bedoel echt een op maat gemaakt hard kunststof plaatje dat je kaak net in een andere hoek zet waardoor knarsen (en ik hoop ook klemmen) niet meer mogelijk is.

Wat vervelend dat je zo bang bent voor de tandarts.. dan is een goed gebit inderdaad heel fijn :)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 09:56

Ik had zoiets, inderdaad van de tandarts.
Afbeelding

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 09:57

Pff, dan zou ik niet blij zijn als die na 2 nachten kapot zou zijn.. -O-

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 09:59

batje schreef:
Pff, dan zou ik niet blij zijn als die na 2 nachten kapot zou zijn.. -O-

Ik was ook niet blij.
Maar mooi niet dat ik weer een hoop geld aan een nieuw uit zou geven en weer op de tandarts stoel zou moeten. :o

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:09

Ik heb mijn bitje al iets van drie jaar, is wel licht beschadigd.
Ik ben er tevreden over, ik kan gewoon tandenknarsen/klemmen zonder dat ik smorgens wakker hoef te worden met pijnlijke tanden.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 12:34

Jammer Raponsje, echt zonde!

Fijn dat het je helpt Nassie! Heb jij een zacht bitje? Mijn tanden doen geen pijn, het zit meer in mijn kaak. Jouw bitje zou denk ik voor mij geen oplossing zijn helaas.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:06

Ik heb jaren terug zo'n bitje gehad. Was '-nachts heel erg aan het klemmen en mijn kaak kon soms zo stijf zijn dat ik niet eens een vaste maaltijd kon eten (kreeg simpelweg mijn kiezen niet meer van elkaar). Het bitje was van degelijke kwaliteit :j Kon ik echt niet doorheen bijten, was gewoon knetterhard. In het begin moest ik er heel erg aan wennen. Had steeds braakneigingen. Uiteindelijk heeft het me wel geholpen. Heb het ongeveer een half jaar gebruikt.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 15:29

Bij mij werd het plaatje volledig vergoed door mijn verzekering :-)
Dus daar hoef je het niet voor te laten..
Maar ben heel benieuwd of de kaakfysio voor jou iets kan betekenen!