Overgevoelig voor 'stof', allergie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sanco

Overgevoelig voor 'stof', allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 20:16

Hallo,

Eigenlijk sinds een paar jaar heb ik zo nu en dan een dag dat ik constant aan het niezen ben. Alles jeukt dan en kriebelt en ik nies dan ook gerust 6 keer per minuut ofzo (meestal in buien, daarna trekt het weer even weg). Ook heb ik dan geïrriteerde ogen die enorm branden, jeuken en rood worden alsof er zand in zit. Ook voelt het alsof er 'prutjes' in de hoeken van mijn ogen zitten (aan de kant van mijn neus) maar daar zit dan niets. Het valt mij op dat ik hier vooral last van heb als ik (1.) op stal ben en (2.) in een stoffige omgeving (zoals vandaag in de bak waar de paarden liepen). De laatste weken is het ineens stukken erger geworden en zit ik regelmatig mijn ogen te deppen met een vochtig doekje (bronwater) om het branden te verminderen.... niet bepaald mijn favo bezigheid als ik lekker met mijn paard aan de gang wil := ...

Nu heb ik gelezen dat je een allergie ook op latere leeftijd kan ontwikkelen, maar ik snap niet waar die 'allergie' dan vandaan zou moeten komen. Ik kan mijn paard zonder problemen urenlang poetsen en knuffelen en heb nergens last van, maar er zijn ook momenten dan hoef ik bij wijze van maar naar haar te kijken en ik krijg spontaan overal last van. Hooikoorts klinkt ook niet echt relevant, want ik kan prima buiten rondlopen op dagen dat er voor pollen gewaarschuwd word.... dus naar mijn idee blijft er maar 1 optie over: stof.

Maar als ik op 'stof' zoek krijg ik eigenlijk alleen maar resultaten voor huisstofmijt, en dat zoek ik dus niet (aangezien ik in huis weer nergens last van heb).

Via via heb ik een pilletje geprobeerd (wat ook voorgeschreven wordt om overgevoeligheid bij kinderen te verminderen) en dat hielp erg goed, zelfs mijn ogen trokken bij.

Volgende week moet ik zoizo even langs het spreekuur van de huisarts dus ik zal dan wel even informeren, maar ik vroeg me af of er meer mensen zijn die hier last van hebben? Dus echt van de droge lucht-dagen en stof dat opwaait vanaf de grond? En wat doen jullie hieraan?

Anoniem

Re: Overgevoelig voor 'stof', allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:19

Heb je ook gegoogeld op histamine-allergie?

Sowieso kan het geen kwaad om antihistamine op zak te hebben. Kan je ook bij de aldi kopen trouwens, dat werkt prima (Cetirizine is zonder recept verkrijgbaar)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:25

Hooikoorts kan je ook voor bepaalde pollen hebben ;)
Ik kan ook rondlopen buiten bij de hoogste pollenallergie, maar ik kan ook hartstikke beroerd zijn als anderen geen last hebben. Ligt maar net aan welk plantje je allergie triggert :D

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 20:58

Ik had nog nooit van Histamine-allergie gehoord Lente :) ben er over aan het zoeken op Google nu :) Wil alleen niet zomaar allerlei middeltjes gaan uitproberen voordat ik het zeker weet, dus misschien toch even de dokter vragen, of denk je dat dat spul echt geen kwaad kan?

Oh ik dacht juist dat je bij hooikoorts allergisch was voor alle pollen.... dat zou wel kunnen verklaren waarom ik er juist op stal zo vaak last van heb.. wellicht staat daar een plantje in de buurt ofzo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:04

Cetirizine kan absoluut geen kwaad :n

En als het je reactie wegneemt weet je in elk geval zeker dat het een allergische reactie op iets is.

Het is echt super fijn spul, alhoewel ik het alleen inneem as het echt erg is. Benauwde hoestbuien waar ik niet meer uit kan komen bijvoorbeeld.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:13

Ik heb zelf hooikoorts, wat een ellende.

Als ik buiten ben geweest ga ik altijd meteen douchen, mijn haren wassen en gooi direct mijn kleding in de was anders blijf ik me de rest van de dag ellendig voelen.
Ook kleding buiten hangen of de ramen open houden kan ik écht niet.

Ik heb allergie pilletjes die je gewoon bij de drogist kunt halen die tegen meerdere allergieen werken.
Ik zal morgen eens op het doosje kijken hoe ze heten, zijn onschuldige pilletjes maar helpen bij mij heel goed.

Heb je er in de winter trouwens ook last van?
Zo niet, dan zou het hooikoorts kunnen zijn, anders gewoon even de huisarts om raad vragen een allergie kan heel vervelend zijn.

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:41

Gewoon ff langs de huisarts, bloed laten prikken en laten testen. Ik heb hetzelfde als jij. Echt tijden dat ik nergens last van heb en tijden dat ik ineens verkouden wordt incl. niesbui, last van ogen enz. Kan ook rustig een tijdje aanhouden, met oa verkouden wakker worden. Heel wisselend. Anti-histamine van de drogist hielp bij mij niet. Uit testen bleek dat ik stof- en huismijtallergie had, en allergisch voor honden en katten. Tijdje braaf pillen gehad en nu weer tijden zonder en gaat perfect. Dus kan best zijn dat je allergisch bent. Vraag mezelf ook nog steeds af waarom dat zo wisselend is, maar ach ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 14:19

Join the hooikoorts club... Ik heb deze verschijnselen - het eindeloos vaak achter elkaar niezen totdat ik er koppijn van heb en de huid aan de binnenkant van mijn neus tot bloedens toe kapot is, jeuk aan ogen en neus en tranende ogen - van februari tot november ongeveer. In de winter soms ook, je kunt ook last hebben van vervuiling. In de winter heb ik veel last van centrale verwarming/droge lucht, krijg dan ook last van jeukende en tranende ogen. Ook moet ik dan weer niezen bij de overgang van warmte naar kou en andersom. Hopeloos wordt je ervan! Sinds een jaar of twee ben ik ook allergisch geworden voor allerlei groente en fruit en noten. Heel vervelend allemaal. Gelukkig kan ik wel naar mijn paard. Alleen als ze erg verhaart of als het verse stro erg droog is dan merk ik dat wel direct.
Ik heb medicijnen tegen hooikoorts, via mijn huisarts, en die halen de scherpe kantjes eraf. Maar volledig helpen doen ze niet en ik loop dus altijd de hele dag met papieren zakdoekjes rond.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 11:55

Huisstofmijt allergie? Ik heb jaren gedacht dat ik hooikoorts had, maar na een test bleek het toch stof te zijn. Jeukende keel, ogen, neus, gezicht, vreselijk.