Rugklachten en perfect pilates

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Rugklachten en perfect pilates

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 16:07

Ik ben al een aantal weken fanatiek aan het sporten omdat er toch flink wat kilo's af moeten.
Ik ga zo'n 3 soms 4 keer per week en ik moet zeggen ik heb er lol in.
Nu heb ik sinds vorige week te horen gekregen dat ik artrose in mijn onderrug heb, waar ik toch van geschrokken ben.
Nu vertelde mij iemand dat perfect pilates ook heel goed is om sterker in je rug te worden zodat spieren meer kunnen hebben en kunnen opvangen.
Morgenvroeg is een les en ik wil het gaan proberen.
Zijn er mensen uberhaupt met ervaringen wat betreft PP en dit in combinatie met rugklachten??

Eleionomae

Re: Rugklachten en perfect pilates

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 16:08

ik heb gewoon pilates gedaan, ook met rugklachten en je rug wordt er echt sterker en soepeler van :j ik deed er daarnaast ook nog krachttrainings oefeningen voor de rug bij :j

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 16:09

Ik doe idd ook krachttraining, een beetje cardio en wat buikspieroefeningen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 16:11

dan denk ik wel dat je er wat aan hebt :j gewoon goed naar je eigen lijf blijven luisteren!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 16:14

Dank je voor de snelle reactie, ga het morgen zowiezo proberen. ben er erg benieuwd naar.
Mijn begeleider van de fitnes zegt wel dat ik de krachttraining oefeningen als basis moet blijven houden.
De zijn voor mij het belangrijkste.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 16:33

Ik doe club yoga bij de sportschool. Dit is een combi van yoga, pilates, tai chi etc. Echt perfect voor mijn rug. Ik heb een paar jaar geleden een herniaoperatie gehad en met de yoga houd ik de boel sterk en soepel.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 17:10

Mooi om te horen dat het echt lijkt te werken

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:17

Ja, Pilates is goed voor je rug :j Voor veel spieren trouwens, je gebruikt er heel wat tijdens zo'n lesje :j Let vooral op je eigen grenzen en pak de opties als je denkt dat dat beter is :)

En blijf je ook focussen op je buikspieren, dat is erg belangrijk voor een sterke rug

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:19

Ik zou er eerst voor kiezen om samen met een fysio goede stabiliserende oefeningen te doen. Hier heeft een artrotische wervelkolom erg veel baat bij! Als je dat op orde hebt is Pilates prachtig, maar blijf de stabiliserende oefeningen er wel naast doen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 07:37

Ja ja, dat zei diegene die mijn programma steeds opsteld ook.
Ik moet mijn oefeningen die ik van hem krijg 2/3 keer per week als basis houden en alles wat ik erbij doe is leuk en meegnomen.
En idd luisteren naar je lichaam.
Niet luisteren naar mijn lichaam heb ik al veel te lang niet gedaan.
Werkte al maanden met veel pijn en dacht als ik mijn oefeningen maar doe komt het wel goed.
Tot ik de diagnose kreeg en dat heeft me toch even een stap terug laten doen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 11:13

Mijn lesje net achter de rug, maar was even vergeten om van tevoren door te geven van mijn rug of eigenlijk dacht ik dat dat niet nodig was.
De meeste oefeningen kan ik wel maar niet zolang en rollen over mijn rug dat doet gewoon zeer.
Het viel best wel tegen.
Daarbij was dit voor mij iets teveel nadenken :D ik ben meer iemand van het doen en wat gas erop.
Hier komt dus een grote beheersing bij kijken, meer bewust worden van.
Na de les even met de lesgeefster gebabbeld en gevraagd of dit nu echt zo goed is voor de rug zeker met de artrose.
Ohhhh zegt die meid, ja dan kun je vaak niet alle oefeningen doen, had dat dan even voor de les gezegd.
Als ik nog eens kwam zou ik meer oefeningen op een bal krijgen.
Maar ja, ik heb wel het idee dat het idd heel goed voor je kan zijn "het bewust worden van" maar of ik dit leuk ga vinden, ben bang van niet.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:55

Als personal trainer wil ik je inderdaad aanraden om kracht training te gaan doen.
Niet alleen om je rug sterker te maken maar ook buik, bil, been en arm spieren te doen.

Met kracht training verbrand je ook calorieen en het maakt je lichaam sterker en strakker, je zult dus centimeters verliezen!
Het mooiste aan kracht training is, is dat er veel verschillende oefeningen zijn om een bepaalde spiergroep te training, is de ene oefening niet mogelijk omdat je last van je rug krijgt, dan zijn er genoeg alternatieve opties.

Pas op met de loopband of fietsen.
Op de loopband gaan mensen vaak wanneer ze moe worden "krampachtig" lopen / rennen wat voor jouw rug niet prettig zal zijn.
Ook moet fietsen het in 1 houden voorover zitten kan onplezierig zijn.

yoga en pilates zijn ook erg geschikt.

En natuurlijk gezond eten! Ook al sport je nog zoveel, beweging is slechte eet gewoontes niet de baas.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 16:07

Raponsje, ik doe krachttraining onder begeleiding van een opgezet programma.
De PP was een probeersel omdat ik al van vele heb gehoord dat het zo goed is voor je rug.
Tot nu toe doet het alleen maar veel pijn.
De krachttraining gaat wel heel goed en de crostrainer doe ik 10 /15 minuten als opwarmer, fietsen gaat ook goed lopen idd wat minder.
Maar dit probeer ik op te bouwen, dat doe ik trouwens met alles.
Halverwege juli krijg ik weer een het vetpercentage gemeten en gewogen en word waar mogelijk het programma aangepast en idd gekeken of er dingen bij kunnen.
Tussendoor komt die jongen ook af en toe bij me kijken en vragen hoe het gaat en ik kan ook eerder laten wegen enzo.

Trouwens zoals jij het verteld met het verbranden van calorieen zo vertelde die jongen dat ook.
Hij wil wel de krachttraining opbouwen dus geen uur meteen, dus binnenkort komen daar oefeningen bij.
Dit vind ik wel leuk om te doen en ik voel me meestal ook gewoon goed daarna.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:14

Raponsje schreef:
Als personal trainer wil ik je inderdaad aanraden om kracht training te gaan doen.
Niet alleen om je rug sterker te maken maar ook buik, bil, been en arm spieren te doen.

Met kracht training verbrand je ook calorieen en het maakt je lichaam sterker en strakker, je zult dus centimeters verliezen!
Het mooiste aan kracht training is, is dat er veel verschillende oefeningen zijn om een bepaalde spiergroep te training, is de ene oefening niet mogelijk omdat je last van je rug krijgt, dan zijn er genoeg alternatieve opties.

Op de loopband gaan mensen vaak wanneer ze moe worden "krampachtig" lopen / rennen wat voor jouw rug niet prettig zal zijn.

En natuurlijk gezond eten! Ook al sport je nog zoveel, beweging is slechte eet gewoontes niet de baas.

Als fysiotherapeut wil ik nogmaals het belang van stabiliteitstraining benadrukken. Je kunt nog zo hard je grote spiergroepen trainen en nog zo aan je conditie werken, als je lokale stabilisatoren het laten afweten schiet je nog niks op.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:36

rindin schreef:
Raponsje schreef:

Als fysiotherapeut wil ik nogmaals het belang van stabiliteitstraining benadrukken. Je kunt nog zo hard je grote spiergroepen trainen en nog zo aan je conditie werken, als je lokale stabilisatoren het laten afweten schiet je nog niks op.

Het lijkt me duidelijk dat je niets moet doen wat je lichaam niet kan en je gezondheid altijd op nummer 1 moet houden.
Zelf heb ik lichte scoliose maar geef als personal trainer toch ruim 30 uur per week sportles waarbij ik zelf fanatiek mee doe en dan ook voor mezelf sport.

Houd je gezondheid op nummer 1, doe niets wat niet goed voelt en ga iets opbouwen onder leiding van een fysio / personal trainer.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 16:46

Ik wil soms vanalles proberen en heb soms geen idee wat het allemaal is en doet.
Fysio heb ik ook een tijd gedaan en ik heb ook al revalidatietherapie gedaan in het ziekenhuis, dan is er dus begeleiding bij iedere stap.
Alleen een sportschool is vaak veel uitgebreider qau aparaten en groepslessen.
In onze sportschool is ook de mogelijkheid aqaufitnes te doen en dat wil ik ook gaan proberen.
Ik wil dat het sporten een uitdaging voor me blijft zonder er lichamelijk klachten of blessure door te krijgen.
Maar ik vind jullie tips en meningen fijn om te horen.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:24

TS ik zou opzoek gaan naar een personal trainer in jouw sportschool en samen met hem / haar een keer sporten en bespreken wat je wel kan doen zonder blessures te krijgen.

Zelfs met een "blessure" (ik wil het geen beperking noemen) zijn er altijd alternatieve wat je wel kunt doen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 08:20

Raponsje schreef:
TS ik zou opzoek gaan naar een personal trainer in jouw sportschool en samen met hem / haar een keer sporten en bespreken wat je wel kan doen zonder blessures te krijgen.

Zelfs met een "blessure" (ik wil het geen beperking noemen) zijn er altijd alternatieve wat je wel kunt doen.

Dat heb ik nu toch en het sporten gaat opzicht goed met het programma wat ik heb gekregen.
Die trainer loopt die dag dat je het programma krijgt dan met je mee om alles uit te leggen en voor te doen.
Hij bepaald dan ook hoe vaak ik dingen moet doen of hoelang.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 09:22

Sorry ts ik had het even verkeerd gelezen eerder in het topic.

In elk geval fijn dat je begeleiding hebt en je zo toch lekker kan sporten! :j