eigen tanden of een kunst gebit (klik gebid) wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

taff

eigen tanden of een kunst gebit (klik gebid) wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 20:30

Ik zit met een dilemma eigen tanden houden of een kunst(klik gebit)
Ik ben vandaag naar de tandarts geweest omdat mijn kies finaal is afgebroken.
nu ben ik zeer bang voor de tandarts en dat is zacht uitgedrukt.
den vandaag met twee morfine pillen er heen geweest anders trek ik het niet.
wat hij mij als overweging mee gaf alles repareren diverse gaatjes gebit reiniging en kies treken.
mijn voor tanden staan zeer scheef en zijn erg donker van kleur.
heb een gebit met veel problemen en dat word alleen maar erger
Ik ben 50 jaar
Ik wil graag weer lachen maar mijn gebit houd mij tegen.
nu moet ik eer over na denken om alles onder narcose te laten treken of alles te renoveren
wie geeft mij advies over een kunst of klik gebit (denk dat dit met mijn angst de beste oplossing is.
mijn angst word met elk bezoek groter
heb een tandarts met veel begrip voor mijn angst.
sorry voor het lange verhaal
zielig hoopje.

suikermeisje

Re: eigen tanden of een kunst gebit (klik gebid) wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 20:41

Vervelend hoor!
Mijn moeder heeft een klikgebit. En is daar erg blij mee ziet er een stuk beter uit. Aan het begin doet het wel flink pijn omdat alles eraan moet wennen en gaat uiteindelijk klapperen omdat je kaak zal slinken. Dan moet je een nieuwe aangemeten krijgen (daar had ze dan weer niet zoveel last van). En nu zit het goed.

taff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 20:45

hoi suikermeisje
heeft je moeder direkt een klik gebit gehad of eerst een gewoon.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:30

direct een klik gebit geloof ik. In ieder geval, dacht dat ze dat had. Kan ook zijn dat het zo'n klemding is :o nou twijfel ik even. Maar ze is er in ieder geval erg blij mee. Denk dat voor jou ook niet erg prettig zal zijn om alles te laten repareren en dan eigenlijk nog niet heel mooie tanden te hebben.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:09

een vrij jonge vriendin van me heeft dat ook laten doen, zij is rond de 30, had ook een rampgebit, etc.
ze heeft alle tanden laten trekken, heeft dan een tijdje een voorlopige prothese gehad, en heeft nu haar vaste tanden zeg maar.
zij heeft een systeem dat ze kan inlijmen, die kan een tot meerdere dagen blijven zitten, en hoeft ze snachts niet uit te halen.
ze is supertevreden!

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:20

Een prothse is geen "super" oplossing, dit is ter vervanging van dus kan je voorlopig zonder problemen je eigen tanden behouden raad ik je dat zeker aan.
Mocht je ervoor kiezen om toch een prothese te nemen dan kan dit niet direct een klik gebit worden, je krijgt eerst een noodprothese en zodra je kaak voldoende geslonken is (wat ongeveer een jaar duurt) kan je samen met de kaakchirurg gaan kijken of je in aanmerking komt voor implantaten.
Als je nog een te grote kaak hebt dan word een klik gebit niet vergoed en zal je alle kosten zelf moeten betalen.
Als de noodprothese te los gaat zitten moet je naar de tandarts of tandtechnieker die dan een afdruk maakt in de mond zodat ze er weer een laagje onder maken in de vorm van de kaak zoals deze op dat moment is zodat de prothese weer vaster zit, echter duurt het maar een paar maanden en gaat het weer los zitten. Een nood prothese kan je vastplakken met kukident maar dit moet er iedere avond onder uit en de prothese in een bakje water zodat je kan slapen zonder prothese zodat je kaak voldoende rust krijgt om te herstellen, een prothese mag nooit ingehouden worden s`nachts.
Als de kaak voldoende geslonken is krijg je de definitieve prothese of de klikprothese mocht je in aanmerking komen maar daar gaat zeker een jaar over heen voordat het duidelijk is of het kan of niet.

Mocht je meer vragen hebben stel ze gerust!
(mijn man heeft een tandtechnisch lab en ik werk er al jaren!)

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 18:50

Wat boven mij wordt gezegd klopt over het klik gebit
Eerst moet de kaak krimpen en de prothese vaker moeten worden opgevuld en als het nodig is een nieuwe prothese. maar er gaan nooit meteen implantaten in.
een bovenprothese word vaak eerder "begrip" voor getoond omdat dit als een zuignapwerking werkt met het gehemelte
de onderprothese wordt vaak als irritant beschouwd omdat het niet vast kan zuigen zoals de boven prothese

je kan er ook voor kiezen om voor boven een prothese te doen en als de ondertanden(!!!!!!) nog goed zijn dan vor onder een frame, maar dat hangt er net van af of er zogenoemde pijlers zijn voor de frameankertjes,

Net als Zoek zegt, Mocht je vragen hebben stel ze gerucht!
Tandartsassistente!

taff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 18:42

wat moet ik mij bij een onder frame voorstellen?

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:49

Let op bij een frame (gedeeltelijke prothese)! Een volledige prothese wordt (of je nu in aanmerking komt voor implantaten of niet) vergoed uit je basisverzekering. Bij implantaten is inderdaad de voorwaarde dat je kaak voldoende geslonken is. Het wettelijk eigen risico is sowieso van toepassing op deze vergoeding. Daarnaast betaal je een wettelijke eigen bijdrage van 125 euro per kaak.

Een gedeeltelijke prothese wordt vergoed uit je tandartsverzekering. En lang niet altijd volledig. Ligt er ook nog aan welke maximale vergoeding per kalenderjaar je hebt afgesloten. Even bellen of e-mailen met je zorgverzekeraar, en je weet precies hoe dat met jouw verzekering zit.

Werkzaam bij een grote zorgverzekeraar.

taff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 20:23

ik heb een uitgebreide verzekering voor mijn lichaam.
mijn tandarts zegt dat hij er nog veel aan kan doen ,bleken ,beugel,en schildjes?
maar ik ga daar van uit dat dat niet vergoed word en ik denk dat ik dat niet op kan brengen. (financieel)
en dan praat ik nog niet eens over mijn angst(krijg valium om naar een controle te moeten)
ik ben 50 hoelang heb ik hier nog plezier van weegt dit op tegen mijn angst voor de tandarts en het financieel plaatje.
mijn kiezen zijn op haast alle plaatsen gevuld, afgebrokkeld.
2 zijn al getrokken nu nog een die finaal is afgebroken die moet in het zieken huis verwijderd worden.
mijn voortanden staan schots en scheef een tand is aan het zakken en ze zijn bruin aan het worden(heb sinds 4 jaar suikerziekte).
ik trek het niet om weer constant naar de tandarts te moeten.

sorry voor de lange tekst

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 11:41

Mijn moeder heeft een klikgebit. Nav parodontitus heeft ze in 1x alles eruit laten trekken.
Omdat alles moest genezen heeft ze 6 weken zonder gebit gezeten, voordat de schroeven erin konden (geloof ik).
Mijn moeder was sowieso alleen basis verzekerd en het heeft in totaal denk ik 15 mille gekost om het zo te krijgen als het nu was.
Het gebit was nog wel te redden trouwens, maar mijn moeder had geen zin in rageren / stoken en flossen :+

Mijn moeder heeft het bij het kvpa op de Boelelaan in Amsterdam laten doen.
Mijn vader heeft ook een probleem met zijn tandvlees (ook parodontitus) en hij wil juist koste wat het kost zijn eigen gebit behouden.

Ben je al een keer in een parodontoligische kliniek geweest (ipv de tandarts) om de voor- en nadelen van alle opties te bespreken?