Keelpijn, wel of niet naar dokter?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Keelpijn, wel of niet naar dokter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:08

Hallo :wave:

Sinds 4 dagen heb ik echt ontzettend last van mijn keel, zodanig dat ik er 's nachts zo'n beetje wakker van lig.
Het is vooral bij het slikken (dan is het echt het ergste) en gapen. Hoesten is ook niet fijn maar vreemd genoeg niet het meest pijnlijke.
Nou ben ik niet echt van het dokter-bezoeken, maar het is echt zo vervelend en het lijkt ook helemaal niet minder te worden. Normaal zou het toch wel al iets geminderd moeten zijn maar het is nog gewoon hetzelfde. Niks helpt, ik drink veel thee en probeer ook waterijsjes, keelpastilles en de hele zooi, maar niks helpt. Enkel afgekoelde kamille/honing-thee verlicht het eventjes, en daarna komt het weer terug. Ook eten is geen pretje.

Tsja stomme vraag maar zou ik hiervoor al naar de dokter gaan of kan ik het beter nog even wat dagen aankijken? En wat zou de dokter er uberhaupt aan kunnen doen?

Sorry hoor voor de stomme vraag maar ik twijfel nogal, vind het zo stom staan om voor ieder wissewasje naar de dokter te gaan. :')

WinSel

Re: Keelpijn, wel of niet naar dokter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:10

Zijn je klieren opgezet ?
Als dat niet het geval is, kan de dokter helaas ook niks doen
Omdat keelpijn een virus is en niet met AB opgelost kan worden

Ik zat afgelopen week ook met dit probleem....

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:10

Ik kijk het altijd een week aan, tenzij ik me zorgen maak. Toevallig laatst dezelfde klachten gehad. Veel waterijsjes,en na anderhalve week was het over :)

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:21

Ik dacht het ook aan te kijken maar kon na een doktersbezoek met 4 kuurtjes weer naar huis ivm zware keelonsteking :')
Maar dan is het echt huilen met de pet op; niet meer kunnen (eten/drinken) slikken etc.
Met hoesten had ik er ook geen last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:27

Zelfs toen ik niks meer eten kon van de pijn. Kreeg ik geen kuur mee. Tot dat ik 2 weken later weer kwam. En te horen kreeg dat ik op het randje van opname in het ziekenhuis zat. Gelukkig is het toen wel over gegaan met een kuur.

Maar ze doen er normaal vrij weinig mee

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:29

As je klieren niet opgezet zijn, kunnen ze je ook geen kuur mee geven
Das het nadeel van keelpijn...

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:33

Ik had voor zover ik weet niet echt opgezetten klieren... Wel was mijn strot goed rood/opgezet of wat ze dan ook zien.. Had dat zelf in de spiegel overigens niet kunnen zien..
Was wel in het buitenland, wellicht durven ze met toeristjes niet zoveel te riskeren? :') Was iig blij met alle zooi die ik bij de apotheek voor in totaal 6 euries meekreeg hihi :')

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:36

Tenzij er groen/wit/grijs in je keel te zien is, denk ik niet dat je naar de dokter hoeft. Ik zou water koken in een glas doen met een eetlepel zout. Laten afkoelen en dan heel regelmatig gorgelen met het zoute water. Je hoeft niet steeds nieuw te maken, gewoon tot het glas leeg is. Werkt ontsmettend en verlicht meestal snel :) En ondanks pijn heel vaak slokjes water nemen. Hete dranken schijnen juist niet zo goed te zijn.
Beterschap gewenst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:40

paardebloemp schreef:
Tenzij er groen/wit/grijs in je keel te zien is, denk ik niet dat je naar de dokter hoeft. Ik zou water koken in een glas doen met een eetlepel zout. Laten afkoelen en dan heel regelmatig gorgelen met het zoute water. Je hoeft niet steeds nieuw te maken, gewoon tot het glas leeg is. Werkt ontsmettend en verlicht meestal snel :) En ondanks pijn heel vaak slokjes water nemen. Hete dranken schijnen juist niet zo goed te zijn.
Beterschap gewenst!

Dan alsnog doen ze er niks aan. Omdat ze niet als het een virus of bacterie is.

En ik vond het juist heerlijk om hete soep te drinken/eten in combinatie ibrufen. Was ik even weer paar minuten van de pijn af.

Alleen geen melk drinken of andere zuivelproducten

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:41

Er is helaas niet veel aan te doen. Ook niet als het groen ziet in je keel. Met antibiotica doe je er net zo lang over om te herstellen als zonder.
Sterkte ermee, en veel blijven drinken.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:48

je kan altijd de assistente even bellen. Dat doe ik vaak.
Weten vaak genoeg om te weten wat 't is a.d.h. van een omschrijving of maken een afspraak..
Ik had vorige keer smiddags last van keelpijn en in de nacht werd ik om 1.00 uur wakker en kon alleen maar janken van de pijn. kon niet meer slikken. heb ijsjes op en vla. slecht geslapen en 's ochtend de assistente gebeld. kon direct komen en ik bleek een acute keel amandelen onsteking te hebben. Niets erngstigs, maar was er behoorlijk ziek van. had ook flinke koorts. Ik bel liever te snel als niet, heb vaak genoeg gewacht met ergere gevolgen.

Arwennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 18:15

ik kijk altijd met een lampje in mn keel.. toen ik dat heel lang geleden voor het eerst deed met dezelfde klachten, had ik allemaal witte stipjes op mijn keelamandelen (= ontsteking) dus toen wist ik genoeg (ben ook niet van de doktersbezoekjes).. dokter vroeg toen waarom ik niet eerder gekomen was.. :')
beterschap!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 18:37

ik zou zo'n keel verzachtings spray kopen, heeft bij mij ook geholpen. Ik had zelfs moeite met ademen, ik had een heftige reactie van de airco in het vliegtuig na mijn reis naar amerika (zit nog in Amerika) en ben zeker 4 weken ziek ervan geweest. Ik heb gewoon veel spray gebruikt, keelsnoepjes etc. maar ik zou niet naar de HA gaan...

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:00

Keelpijn gaat inderdaad vaak vanzelf over met een week en als het al een bacteriele infectie is waarbij een antibioticakuur werkt, schiet je er vaak maar 1 of hooguit 2 dagen mee op dat je eerder beter bent... dat is het vervelende van keelpijn :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:00

Ooh... dan doe ik de moeite niet om naar de dokter te fietsen haha :D
Dan wordt het uitzieken, iedereen toch bedankt!

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:05

Ik had een keer een keel die vol kleuren was, zelfs grijs zat ertussen. Terwijl ik bijna nooit naar de dokter ga, ben ik toen wel geweest. Hij wierp één blik en ik kreeg gelijk wat voorgeschreven. Volgens mij hielp het wel sneller te herstellen. Ik was er zelf in ieder geval wel blij mee:)

Jurrian1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:24

Hoe hilarisch is het dat 'keelpijn van zelf over gaat'. Zo dacht ik er vorig jaar ook over, toen ik na 3 maanden keelpijn, met wat later bleek een abces in mn keel thuis kwam en persé de volgende dag nog wilde werken omdat ik voor de laatste x op dat leuke paard kon rijden. Maar helaas hield mn moeder me thuis en achteraf wijs, kwam bij de huisarts meteen aan de antibiotica en 2 dagen aankijken, niks minder en toen ben ik doorverwezen naar de kno arts om mn abces leeg te laten zuigen. Een jaar later weer hetzelfde liedje, dit x wijs eerder de huisarts gebelt, kreeg ik de mededeling dat ik maar pijnstillers moest gaan slikken. Moeder laten bellen en toen kon ik ineens wel terecht. En tja zoals ik zelf al verwachte, weer een zware keel ontsteking en er net optijd bij.
een maand later had ik het weer, en toch kreeg ik keer op keer toch echt antibiotica.

Zolang je lichte keelpijn hebt aankijken, maar heb je koorts, erge keelpijn doet slikken en praten zeer. Praat je voorzichtig of met een aardappel in je keel. Aub als de wiede weerga naar de huisarts!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:24

Snap ik, maar ik ga ook niet 3 maanden wachten :) Mocht het volgende week nog steeds zo zijn ga ik sowieso even langs.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:31

Ik heb ook sinds een week last van keelpijn, ook zo erg dat ik er s'nachts wakker van lig. Heb je witte vlekken in je keel? Ik kan ze namelijk bij mij zo zien als ik in de spiegel kijk. Ben vandaag naar de dokter geweest (ben ook niet echt van de dokterbezoeken :') := ) Maar ik mocht dus meteen door naar het ziekenhuis om bloed te laten prikken. Ik heb trouwens wel opgezette klieren. Ze denken nu aan pfeiffer omdat ik geen koorts heb gehad en ook niet heb. Als het pfeiffer is kunnen ze er niks aan doen, is het geen pfeiffer krijg ik antibiotica. Tip was trouwens om geen warm drinken te drinken, en te spoelen met ijswater. Dus ijsklontjes laten smelten en elke keer met een beetje water wat smelt even te gorgelen omdat dat verdooft. Daarna weer uitspugen. Oh en geen melkproducten, dat is plakkerig in je keel. En paracetamollen pakken mag gewoon. Ik pak nu advil, krijg paracetamollen nu niet weg.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:38

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 27-02-24 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:39

Nee bijna nooit eigenlijk. Ik heb overigens wel het idee dat mijn klieren opgezet zijn, maar zoals gezegd... Ik wacht toch maar even af haha :D Dat zuivel niet goed is weet ik ivm zingen (weer een voordeel dat ik daardoor weet wat wel goed is en niet haha).

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:42

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 27-02-24 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:59

Ik eet de hele dag ijsjes. (zelfgemaakte) krijg brood niet lekker weg en ik heb ook helemaal geen zin om te eten. Mijn klieren zijn wel echt flink opgezet en de pijn trekt door naar mn oren. Ik heb wel vaker keelpijn, maar zo erg nog nooit. Het doet gewoon al pijn als ik niks doe. Word er ook best vervelend van (a)

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:02

Doe maar wel.. een vriendin van mij had ook last van haar keel en ging naar het ziekenhuis voor 1 week omdat ze de medicijnen niet kon slikken en dus aan het infuus moest.. ze had zware keelontsteking.