Schildklierprobleem, wie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Schildklierprobleem, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 14:59

Ik denk er serieus over na om binnenkort even bloed te laten prikken. Sinds een aantal maand ben ik snel vermoeid, lusteloos, moe, kom van het minste aan (in jaar tijd toch 5-6 kg) en eigelijk gaat er met moeite wat vanaf. Ik gooi het nu op onregelmatige en vaak late tijd dit zijn toch een beetje de symptomen van een traagwerkende schildklier. Dus binnenkort toch maar even een afspraakje maken met de huisarts.

Ympi

Re: Schildklierprobleem, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:02

Ik heb al sinds men 14e trage schildklier, moe, moe, moe en nog eens moe, ben ook wel wat verdikt. Neem nu al 8 jaar medicatie en de dosis varieert sterk maar ben nog steeds moe, moe en moe... Volgens de dokter zou ik nochtans gewoon gezond moeten zijn :o Gewoon even laten controleren als je twijfelt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:03

Ik heb een traag werkende schildklier. Ik merkte het als eerste aan het feit dat hij enorm opgezet was.

Nu ben ik een tijdje slordig geweest met medicatie en weer een stuk sneller moe.

Even prikken en dan weet je het. Alleen jammer dat het instellen zo'n gedoe is...

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:05

Ik hoop dat je huisarts beter luistertdan die van mij; ik at al een paar maanden 1300-1350 cal. via caloriewijzer.nl, en bleef groeien. Ik vroeg om een bloedonderzoek van TSH, T4 èn T3 maar dat zat er niet in. TSH was "binnen de norm" dus ik at teveel, moest de tussendoortjes maar laten staan.
Toen naar Dr. P. v. Meerendonk in Epe, die wilde wel de T3 laten onderzoeken en ja hoor, hypothyreoïdie oftewel een te traag werkende schildklier. Ik krijg nu natuurlijk schildklierhormoon, ben 16 kg. afgevallen in ruim 2 jaar en ben weer fit, niet altijd koud en mijn geheugen doet het ook weer.

Je kunt zelf beginnen met de Barnes test; leg een koortsthermometer klaar, en zodra je wakker wordt neem je je temperatuur op, 2 ochtenden na elkaar. NIET eerst opstaan of zo, echt gelijk als je wakker bent. Is dat beneden de 36.7 (bij mij 2 x 36.1) dan is dat al een indicatie dat je schildklier niet goed werkt.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:08

Dat vind ik ook gootste nadeel, dat de dosis moeilijk te bepalen is. Ik heb op die 8 jaar van 25 naar 50 naar 75,5 naar 100, 125, 137,5, 150 en zelfs 200 gegaan. Nu neem ik 150 dagelijks... De halvekes vond ik vervelendst, moest je op voorhand in de helft breken want met een slaapkop lukte me dat niet... Ik moet ook altijd minstens half uur na innemen niet eten (ervoor 6uur ofzo dacht ik) dus 's morgens vroeg en dan op nuchtere maag naar het werk en daar iets eten...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 15:15

linky schreef:
Ik hoop dat je huisarts beter luistertdan die van mij; ik at al een paar maanden 1300-1350 cal. via caloriewijzer.nl, en bleef groeien. Ik vroeg om een bloedonderzoek van TSH, T4 èn T3 maar dat zat er niet in. TSH was "binnen de norm" dus ik at teveel, moest de tussendoortjes maar laten staan.
Toen naar Dr. P. v. Meerendonk in Epe, die wilde wel de T3 laten onderzoeken en ja hoor, hypothyreoïdie oftewel een te traag werkende schildklier. Ik krijg nu natuurlijk schildklierhormoon, ben 16 kg. afgevallen in ruim 2 jaar en ben weer fit, niet altijd koud en mijn geheugen doet het ook weer.

Je kunt zelf beginnen met de Barnes test; leg een koortsthermometer klaar, en zodra je wakker wordt neem je je temperatuur op, 2 ochtenden na elkaar. NIET eerst opstaan of zo, echt gelijk als je wakker bent. Is dat beneden de 36.7 (bij mij 2 x 36.1) dan is dat al een indicatie dat je schildklier niet goed werkt.

Ik heb zowiezo vaak een lage temperatuur, heb nog temperatuur van 35- 36 gemeten, maar is een goeie, ga ik zelf eventjes doen deze test.
Scheelt dat ik zelf arts ben (dierenarts) en kan dus vaak net ietsje meer doorwerken ;) wat betreft mijn zin doordrijven in onderzoeken, maar ik overleg zowiezo even met mijn huisarts.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:01

ik vind 5 a 6 kilo in een jaar niks :) ik heb een onregelmatige schildklier en was in 2 weken 8 kilo aangekomen (was toen 17, voor voor die 2 weken 52 kilo) en daarna nog 20 kilo in een jaar of 2 erbij. Op dit moment heb ik een wat stabieler gewicht, momenteel is mijn schildklier overactief, helaas val ik niet af, wat wel het geval zou moeten zijn, waardoor ik dus nog steeds overgewicht heb :) de rest van de symptomen heb ik wel. Vermoeid, nervositeit, trillende handen/vingers, enorme eetlust etc.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:05

Ik heb een langzame schildklier vanaf mijn 16e, toen kwamen de klachten pas echt aan het licht. Eerst werd het op het chronisch vermoeidheidssyndroom gegooid, tsh was toen 6.1 of iets, maar dat was niet schrikbarend hoog. Toen ik uiteindelijk wel thyrax mocht proberen en het daalde ging ik me beter voelen. Nu voel ik me op mn best wanneer mijn tsh waarde rond de 1 zit, terwijl huisartsen een waarde tot 4 normaal achten.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:55

Ik heb allerlei cystes op de schildklier waardoor deze trager werkt. Ik kon gerust 8 kilo bijkomen op 2 maanden tijd, enorm jojo'en terwijl er qua voeding niets veranderde.
Ik neem nu bijna 2 jaar de medicatie en mijn gewicht is al die tijd al stabiel. Ik ben begonnen met 25 mg tot 100, nu neem ik de ene dag 100 en de volgende 87,5mg. De vermoeidheid is wel nog steeds grotendeels aanwezig maar het is wel verbeterd. Bij mij is het per toeval ontdekt toen ik langs ging bij de internet voor maagproblemen en deze het zag via echo.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 17:26

Niet ik maar me moeder heeft een te traag werkende..
Klachten:

Moe
Flauwvallen
Koud hebben
Stemmingwisselingen

Overgins heeft zij gewoon maatje 36/38 en is nooit dik geweest.
Nu heeft ze al een tijd thyrax en gaat het een stuk beter.

Wel heeft ze ook B12 tekorten

Ik zelf heb coeliakie en daar komen deze symptomen ook in voor;)
Is ook onderzocht dat deze beide ziektes zijn gelinkt

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 17:29

Ik lees ook even mee
Ik heb ook weer last van lusteloosheid
Ik kom ook van het minste aan (ik eet laatste tijd weer gezond 1x per dag een tussendoortje en t gaat goed ik val zelfs af... maar ik moet echt niet meer dan dat gaan eten en ik zie t direct op de weegschaal)
Mijn temperatuur is altijd onder de 36
Tussen de 35.5 en 35.7
Morgen ga ik in bed ff meten

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 17:32

Ook hier een zeer langzaam werkende schildklier. Ik zit nu al jaren op 200 mcg per dag en dat gaat redelijk goed. Ik merk dat het bij mij het beste gaat als ik zeer regelmatig en gezond leef. Ik ben snel moe en kom snel aan als ik niet oplet.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 17:34

Vermoeidheid, zelfs bij minimale lichamelijke inspanning;
Gewichtstoename of moeite hebben met het verliezen van gewicht;
Obstipatie of constipatie (verstopping);
Hese stem, diepere stem of krakende stem;
Overgevoeligheid voor kou, de persoon is kouwelijk;
Opzetten van gezicht (pafferig gezicht), gezwollen ogen en een droge, opgezette huid, dikke enkels (myxoedeem);
Algemene haaruitval (van hoofdhaar maar ook van de wenkbrauwen, benen en armen);
Broos haar;
Langzame spraak;
Onregelmatige of zware menstruatie bij vrouwen;
Vermoeidheid en algehele zwakte;
Spierpijn en krampen (stijve, pijnlijke spieren en gewrichten met name in armen, benen, heupen en handen);
Spierzwakte;
Slechte eetlust;
Droge huid, ruwe huid, koude huid of bleek-gele huid;
Oogzwelling en zwelling van gezicht;
Depressie;
Apathie, lusteloosheid;
Geheugenverlies;
Concentratiestoornissen;
Vertraagd denken en vertraagde mentale activiteit - traagheid in denken en handelen;
Verhoogd cholesterolgehalte in het bloed;
Een gezwel in de nek doordat de schildklier opzet (struma of krop);
Doofheid;
Nervositeit;
Emotionele labiliteit;
Jeuk;
Broze, breekbare nagels;
Llibidoverlies: minder zin in seks;
Vruchtbaarheidsstoornissen;
Afscheiding van melk uit de borst;
Pubertas praecox (voortijdige puberteit);
Langzame hartslag.
hier een hele lijst van symptomen
bron http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aan ... die.html#3

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 06:50

Eerste dag temperatuur gemeten. 36.2. Had ik wel verwacht want eigenlijk nooit echt hoger gezien.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:17

Grappig ik zocht vandaag voor het eerst op dit onderwerp en vond meteen dit zeer recente topic.
Ik heb vanmorgen de uitslag trage schildklier uit mijn bloedtest te horen gekregen.
De huisarts wil in eerste instantie niets doen en kijken hoe het over 3 weken is, en als het niet is verbeterd verder kijken naar wat er gedaan kan worden.
Eigenlijk baal ik wel een beetje, want ik heb zo'n last van vermoeidheid, duizeligheid, sloomheid, slaperigheid, lusteloosheid en niet scherp kunnen nadenken dat ik er echt niet vrolijk van wordt, wordt er zelfs behoorlijk depri van. Ik heb ook het idee dat het al veel langer aan de gang is en dus niet iets tijdelijks is wat gewoon weer weg gaat na 3 weken.
Ik zou daarom het liefst morgen met medicijnen beginnen, want ik ben het echt zat om me zo beroerd te voelen. Maarja 3 weekjes zijn zo om hoop ik...
In eerste instantie had ik eerder een simpel ijzer of vitaminetekort in gedachten als boosdoener, ik had deze uitslag dan ook niet verwacht.
Ik ben gelukkig totaal niet aangekomen, zelfs eerder afgevallen, misschien omdat ik ook wel een verminderde eetlust heb... In veel andere symptomen kan ik me wel vinden.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:39

TS, heb je inmiddels al bloed laten prikken?
Bij mij is het vorig jaar vastgesteld dat ik een traag werkende schildklier heb d.m.v. anti-stoffen. Helaas had ik het in combinatie met ernstige bloedarmoede, (ik weet dus niet welke symptomen precies waar vandaan kwamen) mede omdat ik er veelte lang mee door heb gelopen met als gevolg dus een een vergrote schildklier en een lange herstelperiode. Ik zou er dus echt niet mee wachten, bloed laten prikken en met een paar dagen kunnen ze het je al vertellen en kan er iets aan gedaan worden, wat het ook is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 18:50

Ik heb maandagmorgen een afspraak bij de huisarts, moest eerst op spreekuur komen en dan pas kan ik doorverwezen worden voor bloedafname. *zucht* hou niet zo van de nederlandse gezondheidszorg, huisarts in belgie nam zelf bloed af en werd gelijk opgestuurd, dit gaat weer even duren vrees ik.
Ik wil er idd niet te lang mee doorlopen. Ik had vandaag weer echt een 'sleep me vooruit'-dag (was vanmorgen al terug in slaap gevallen met de thermometer onder mijn arm haha). En normaal ben ik net het tegenovergestelde. Maar goed we wachten rustig af. ;)

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:09

Ik had ook een doorverwijzing nodig, dat eenmaal gehad worden de zaken meestal snel afgehandeld. Ik zou me er idd niet drukker om maken dan nodig, het is gewoon prettig als je weet wat er aan de hand is en natuurlijk een passende behandeling. Maar goeie zet toch, succes maandag :)

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:10

Ik zelf heb er geen last van maar mijn moeder wel. Ze leeft namelijk op pillen.. Ze heeft een te trage werking van haar schildklier.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:27

Heb eerst 15 jaar terug ofzo een te snel werkende schildklier gehad, zo erg dat er een jodiumkuur nodig was in het ziekenhuis, maar dat kunnen ze niet precies regelen, dus moet je een papier tekenen dat als je teveel radioactief spul in je lijf krijgt je het ziekenhuis niet aansprakelijk kunt stellen, en ze hadden iets te veel toegediend, dus had ik een te langzaamwerkende schildklier. Van de 30 kilo die ik in 3 maanden tijd was afgevallen, zaten er 10 na 6 dagen alweer aan. En idd, het koud hebben, broze nagels, geheugenstoornis, haaruitval , moe, moe moe etc.
Mijn pillen zijn een hoop keer aangepast, het lijkt wel of de juiste dosis nooit gevonden wordt. Heel toevallig vanmorgen voor de uitslag gegaan en nu werkt de schildklier weer wat te snel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:29

Cemlys: je kunt bij bloedprikken gelukkig altijd snel terecht, je hoeft er ook geen afspraak voor te maken. Wel kun je schildklier het beste 's ochtends vroeg en nuchter laten prikken, dus dan zou er nog 1 dag bijkomen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 19:35

Dat komt goed uit, omdat ik met mn werk eigelijk maar s ochtends kan.

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 09:38

kan je het ook vertragen dmv bijvoorbeeld meer te eten of moet dat echt met medicatie?

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 09:46

Cemlys schreef:
Ik denk er serieus over na om binnenkort even bloed te laten prikken. Sinds een aantal maand ben ik snel vermoeid, lusteloos, moe, kom van het minste aan (in jaar tijd toch 5-6 kg) en eigelijk gaat er met moeite wat vanaf. Ik gooi het nu op onregelmatige en vaak late tijd dit zijn toch een beetje de symptomen van een traagwerkende schildklier. Dus binnenkort toch maar even een afspraakje maken met de huisarts.

Beetje vage symptomen en het lijkt al snel op een schildklierprobleem... Laat jezelf prikken op TSH, T4 en T5 en dan pas een conclusie trekken, niet bij voorbaat. Slaap je genoeg, wat is je eetpatroon, doe ja aan sporten, is je leven veranderd (studeren, samenwonen, of juist geen relatie, werk of verandering van werk) Je hoeft er niet nuchter voor te zijn om de waardes van je schildklier te bepalen.

Het is altijd een beetje "makkelijk" om jezelf een label te geven dat je iets hebt, je kunt namelijk zelf ook een hele hoop doen aan je eigen situatie en mocht je een langzame schildklierfunctie hebben is het heel simpel te behandelen d.m.v. medicatie en wordt je doorgaans bij de huisarts behandeld. Een te snel werkende of combinatie met ziekte van Graves of andere auto immuunziektes van de schildklier worden doorgaans bij de internist in het ziekenhuis behandeld.

@alexandravdl: Vertragen kan alleen d.m.v. medicatie. Meer eten is symptoombestrijding, medicatie in principe ook maar je waardes worden wel veranderd waardoor je minder voeding nodig hebt.

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 09:50

hoi Fred, ik bedoel versnellen. Als je een traag werkende schildklier hebt, terwijl je weinig eet helpt het dan om meer te eten?