even een verhaaltje/vraagje aan ervaringsdeskundigen
Sinds 4,5wk zijn we bezig onze dochter zindelijk te maken, en dat gaat iig qua plassen heel voorspoedig
Ze ging al een klein jaar elke avond op het potje als onderdeel van het slapen-gaan-ritueel. Soms deed ze een plas, meestal niet, dat was prima, maar ze wist iig dat het er bij hoorde. Omdat ze het allemaal wel interessant vond heb ik haar 'cold turkey'
de luier uitgedaan en -gelaten. En dan maar tig keer per dag op de wc. We hangen een kaart/vel op, in hokjes verdeeld en bij elke plas in de wc mag ze een sticker plakken, is het vel vol dan gaan we wat leuks doen, bijv verven of knutselen. Dat werkt super goed, de vellen zijn in notime volgeplakt. Ze had heel snel door wanneer ze moest. Ook op de kinderopvang gaat het prima. Bij het slapen heeft ze nog wel een luier om maar die is bijna altijd nog helemaal droog als ze wakker wordt
Maar ja, dan nog het poepgedeelte
Eerlijk gezegd word ik er met momenten helemaal stapelgek van
Ze loopt meestal een hele ochtend (of zelfs tot eind vd middag) a la Spelende Vrouw, vrijwel nonstop hysterisch te peeuwen. Ze staat te trappelen, grijpt naar haar bips, gilt in paniek neeneenee!/uhuhuh!/mamamamamama! en voelt zich duidelijk heel ongelukkig, waardoor bij mij de adrenaline uit m'n oren komt en ik met haar naar het toilet race. Maar letterlijk 99 vd 100 keer zijn we bij de wc aangeland en wil ze er al niet eens meer op! Ze hoeft dus helemaal niet...
Ik heb ook nog een zoontje van 16mnd, en natuurlijk is het ook altijd dikke paniek als ik juist met hem bezig ben. Of, ook zo fijn, precies tijdens het eten. Ook merk ik dat ze (extra) gaat panieken op momenten dat ze iets niet mag ofzo. Ze weet dus dondersgoed dat ik alles uit mijn handen laat vallen als ze zo doet. Negatieve aandacht is óók aandacht... Maar negeren lukt me eigenlijk niet. Als je kind zo paniekt en gilt dan zit je als moeder toch meteen tegen het plafond. Alleen het volume al...
Bovendien is het natuurlijk 1 van die 100x wèl raak. Maar eigenlijk is het altijd te laat. Vorige week zaten we op de drempel van de achterdeur, een meter van de wc af, de deur stond al open en nog zat het in haar onderbroek.
Ik vind het allemaal ontzettend lastig en vooral om het hele poepgebeuren niet in een negatieve sfeer te laten belanden. Ik wil echt niet dat ze het gaat ophouden bijv. Dan zitten we straks nog met haar op de poeppoli... We zijn nu begonnen met een kookwekkertje, zodat ze 2min op de wc blijft zitten. Want meestal hebben haar billen de bril nog niet geraakt of ze wil er alweer af. Het is soms gewoon een gevecht om haar erop te laten zitten, huilen en gillen en al. Maar ja ik kan haar moeilijk vastbinden.
Gisteren is het m'n vriend gelukt haar er voor een paar minuten op te laten zitten dus toen heeft ze voor het eerst in tijden weer eens bewust zelf gepoept op de wc. We hebben haar de hemel in geprezen en ze mocht meteen een Hello Kitty-legpuzzel maken (die - ja heel pesterig - ín het zicht, maar buiten bereik staat, zodat ze hem steeds kan zien en er aan herinnerd blijft dat ze eerst op de wc moet poepen voordat ze er mee mag spelen).
Wie oh wie heeft er nog tips voor ons?
Bedankt
)
maar we zijn nu een dikke maand bezig, eigenlijk dus nog niet zo lang. Ik had me gewoon niet gerealiseerd dat er zo'n groot verschil kan zitten tussen plas-zindelijk en poep-zindelijk. En hoe los je dat dan op in de praktijk...
Iets om maar te zorgen dat ze misschien eens langer dan 3 seconden op de wc zou zitten.
Succes ermee TS!
!
.