Zindelijkheidstraining dochtertje (2,5jr)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Klijntje

Zindelijkheidstraining dochtertje (2,5jr)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 20:18

Hallo,
even een verhaaltje/vraagje aan ervaringsdeskundigen :o
Sinds 4,5wk zijn we bezig onze dochter zindelijk te maken, en dat gaat iig qua plassen heel voorspoedig *\o/* Ze ging al een klein jaar elke avond op het potje als onderdeel van het slapen-gaan-ritueel. Soms deed ze een plas, meestal niet, dat was prima, maar ze wist iig dat het er bij hoorde.
Omdat ze het allemaal wel interessant vond heb ik haar 'cold turkey' 8-) de luier uitgedaan en -gelaten. En dan maar tig keer per dag op de wc. We hangen een kaart/vel op, in hokjes verdeeld en bij elke plas in de wc mag ze een sticker plakken, is het vel vol dan gaan we wat leuks doen, bijv verven of knutselen. Dat werkt super goed, de vellen zijn in notime volgeplakt. Ze had heel snel door wanneer ze moest. Ook op de kinderopvang gaat het prima. Bij het slapen heeft ze nog wel een luier om maar die is bijna altijd nog helemaal droog als ze wakker wordt *\o/*
Maar ja, dan nog het poepgedeelte :\ Eerlijk gezegd word ik er met momenten helemaal stapelgek van |o Ze loopt meestal een hele ochtend (of zelfs tot eind vd middag) a la Spelende Vrouw, vrijwel nonstop hysterisch te peeuwen. Ze staat te trappelen, grijpt naar haar bips, gilt in paniek neeneenee!/uhuhuh!/mamamamamama! en voelt zich duidelijk heel ongelukkig, waardoor bij mij de adrenaline uit m'n oren komt en ik met haar naar het toilet race. Maar letterlijk 99 vd 100 keer zijn we bij de wc aangeland en wil ze er al niet eens meer op! Ze hoeft dus helemaal niet... :roll:
Ik heb ook nog een zoontje van 16mnd, en natuurlijk is het ook altijd dikke paniek als ik juist met hem bezig ben. Of, ook zo fijn, precies tijdens het eten. Ook merk ik dat ze (extra) gaat panieken op momenten dat ze iets niet mag ofzo. Ze weet dus dondersgoed dat ik alles uit mijn handen laat vallen als ze zo doet. Negatieve aandacht is óók aandacht... Maar negeren lukt me eigenlijk niet. Als je kind zo paniekt en gilt dan zit je als moeder toch meteen tegen het plafond. Alleen het volume al...
Bovendien is het natuurlijk 1 van die 100x wèl raak. Maar eigenlijk is het altijd te laat. Vorige week zaten we op de drempel van de achterdeur, een meter van de wc af, de deur stond al open en nog zat het in haar onderbroek.
Ik vind het allemaal ontzettend lastig en vooral om het hele poepgebeuren niet in een negatieve sfeer te laten belanden. Ik wil echt niet dat ze het gaat ophouden bijv. Dan zitten we straks nog met haar op de poeppoli... We zijn nu begonnen met een kookwekkertje, zodat ze 2min op de wc blijft zitten. Want meestal hebben haar billen de bril nog niet geraakt of ze wil er alweer af. Het is soms gewoon een gevecht om haar erop te laten zitten, huilen en gillen en al. Maar ja ik kan haar moeilijk vastbinden.
Gisteren is het m'n vriend gelukt haar er voor een paar minuten op te laten zitten dus toen heeft ze voor het eerst in tijden weer eens bewust zelf gepoept op de wc. We hebben haar de hemel in geprezen en ze mocht meteen een Hello Kitty-legpuzzel maken (die - ja heel pesterig - ín het zicht, maar buiten bereik staat, zodat ze hem steeds kan zien en er aan herinnerd blijft dat ze eerst op de wc moet poepen voordat ze er mee mag spelen).

Wie oh wie heeft er nog tips voor ons?
Bedankt _/-\o_

benangelique

Re: Zindelijkheidstraining dochtertje (2,5jr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:24

Zomaar stoppen met de luier zonder dat je kind het zelf aangeeft is mijn inziens niet de juiste volgorde. Je kindje geeft aan wanneer het tijd is om zindelijk te worden, niet de ouder.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:28

Potje naast wc zetten al is geprobeerd?
Laat dr dan maar zelf is gaan.

En niet meepaniekeren. Dan maar een keer meer verschonen van kleding.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 20:39

benangelique schreef:
Zomaar stoppen met de luier zonder dat je kind het zelf aangeeft is mijn inziens niet de juiste volgorde. Je kindje geeft aan wanneer het tijd is om zindelijk te worden, niet de ouder.

Ze is er wel aan toe, ze vond/vindt het naar de wc gaan en wat er allemaal gebeurt reuze interessant. Samen boekjes er over lezen, onderbroekjes aan enz. Toen het even mooi weer was en we hele dagen in de tuin waren, heb ik de luier uitgelaten en dat ging dus meteen erg voorspoedig, althans wat plassen betreft. Als dat niet zo was, was ik er heel snel weer mee gestopt.

Carina, ze kan meestal zelf naar de wc, de deur staat dan open en ze kan er zelf op klimmen. Er staat zowel beneden als boven een potje en die weet ze ook te vinden.
Ik weet gewoon niet zo goed hoe ik met dat paniekgedrag moet omgaan... Zou het kunnen negeren maar ja, dan gaat het zeker mis en dat vindt ze zelf ook niet leuk.

ikbenerniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:44

mn dochter deed dat ook. Heeft het drie dagen opgehouden toen heb ik via de huisarts een middeltje gekregen wat de boel weer zachter maakte, molaxole heet dat. Toen moest ze dus en hop op de wc en sindsdien gaat het goed. Het idee dat er van achter ook nog wat uitkomt is voor die kleintjes eng volgens mij..

En cold turkey waarom niet? De meeste ouders (sorry als ik iemand voor het hoofd stoot) modderen maar wat aan als de kids ruim drie jaar zijn geweest en dan moet het nog even haasje repje voordat ze naar de basisschool gaan. Lukt het met 2 jaar hartstikke mooi lukt het niet nou ja dan heb je geprobeerd.. Mijn dochter was met 2,5 jaar zindelijk en mn zoontje met net 2 jaar.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:45

Misschien is het nog iets te vroeg voor haar?

Ik wilde mijn dochtertje ook met 2,5 zindelijk 'maken' omdat het dan net mooi in de zomer viel en ze dan lekker vaak buiten in haar blote kont kon lopen enzo. Na weet-ik-hoe-veel 'ongelukjes' waarbij zij zelf heel verbaasd keek als er opeens plas langs haar benen liep en het kwartje maar niet viel heb ik besloten het gewoon lekker te laten doen voor een paar maanden.

Dan was ze bijvoorbeeld met water aan het spelen en hoorde ik opeens 'oooh mama!' en dan lag er al een plasje op de grond. Ze voelde het totaal nog niet aankomen. Of zei inderdaad 100 x dat ze moest plassen, en eenmaal aangekomen op de wc gebeurde er helemaal niks. Ook iedere avond (en na het middagslaapje) op het potje zetten werkte niet, na een paar keer werd ze al boos als ik met het potje aan kwam, omdat ze er weer op 'moest'. Eventjes proberen! zei ik dan.

Toen dacht ik, het zal me worst wezen, als ze 16 is is ze heus wel zindelijk.
Ik kijk over een paar maanden nog wel eens een keer hoor. (Was denk ik o ok meer doordat oma en schoonmoeder zaten te pushen: "die van mij waren allebei met 2 jaar al zindelijk hooor" en "nu wordt het toch wel eens tijd he, dat ze zindelijk wordt, vind je niet?" :r )
Uhh, nee dus. Dat vind ik niet. Dit wordt een gevecht en hier heb ik geen zin. Wat kan mij het nou schelen of ze zindelijk is met 2, 2,5 of 3,5?

Dus ik heb tegen mijn vriend gezegt dat we er mee op hielden en we hebben er niks meer aan gedaan.

Toen ze bijna 3 werd (in Feb.) heeft mijn vriend op 1 Januari gezegt: "Zo, jij bent nu een grote meid, en je kan best op het potje plassen en je krijg geen luier meer aan".

Kind boos (Ik wil een luier aan!!), ik boos (Schat, dat doe je toch niet zo??) en aan het einde van de dag ging mevrouw zuchtend en mopperend naar de wc... okeeee, dan ga ik wel op de wc plassen. -O- :\ Ze had een paar keer die dag natuurlijk in haar broek geplast omdat ze geen luier meer aankreeg en dat vond ze toch niet zo prettig.

Binnen een week was ze zindelijk, overdag èn 's nachts. Poepen heeft wat langer geduurd, thuis deed ze het wel gelijk braaf op de wc maar als ze 2x in de week naar het kinderdagverblijf moest poepte ze nog een maand lang in haar broek. Na een maand was dat ook klaar.

Hoppaaa, kind binnen 1 week overdag èn 's nachts droog.
Alhoewel 's nachts eigenlijk meer per ongeluk was hoor :=
Ik was haar vergeten een luier aan te doen en zei 's morgens: "zooo, dan gaan we eerst eventjes je luier uit doen".
Dochterlief: "nee onderbroek"
Ik "ja, die krijg je zo aan, eerst je luier uit"
Dochter "nee, onderbroek!"
Ik "jahaa, die krijg je zo! eerst je luier toch uit?"
Ik "oh.. je had geen luier aan :7 :o "
Dochter "*zucht* zei ik toch"

Dus toen dacht ik, ach dan kan ik die luier voortaan wel net zo goed gelijk uit laten en kijken hoe het gaat. Niks aan het handje :D

Oeps, beetje lang verhaal geworden maar goed, niet teveel druk achter zetten (ook niet de omgeving je laten opnaaien) en maar zo denken: als ze 16 is zal ze wel zindelijk zijn :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:50

Geen ervaringsdeskundige, maar heb je wel eens gedacht naar de poep- en plaspolie te gaan? Heb je wel op ieder ziekenhuis, even de kinderafdeling bellen :j

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:53

Joolien, dan moet er sprake zijn van een probleem, dat is hier nog niet aan de orde!

Karlijn, anders aanbieden dat ze een luiert om mag als ze moet poepen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:53

benangelique schreef:
Joolien, dan moet er sprake zijn van een probleem, dat is hier nog niet aan de orde!

Karlijn, anders aanbieden dat ze een luiert om mag als ze moet poepen?

Ah dat wist ik niet.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:58

Gewoon vol houden zo poepen is nu eenmaal iets heel lastigs als ze net zindelijk zijn.
Ik werk op een kinderdagverblijf en oefen dagelijks met heel veel kinderen.
Idd geen probleem ervan maken zoals je nu bezig bent lijkt me prima vooral geen stress eromheen laten komen des te moeilijker maak je het jezelf en je kind.

Het is iets wat ze moeten leren aanvoelen en ook voor het kind zelf frustrerend.
Ik denk niet dat ze bewust aandachtig van je probeert te krijgen hoor.. Ze zal waarschijnlijk echt denken/voelen dat het komt maar dat is het "leren " zindelijk worden en hoort erbij.

Een luier laten vragen als ze moet poepen maken we hier regelmatig nog mee dat misschien iets?

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 20:59

Ashley, oh ik laat me ook niet opnaaien hoor, door omgeving. Hoorde van de wijkverpleegkundige dat het helemaal niet zo gek is als kinderen van 6 's nachts nog niet zindelijk zijn. En niemand in mijn omgeving schept op over z'n zindelijke kind :+ (en dan nog, dat boeit me niet, ieder kind z'n eigen weg)
Ik ben het gewoon eens gaan proberen, omdat ze er voor open stond, en het ging vrijwel meteen goed. Dus dan ga je ook niet bedenken om haar maar weer een luier aan te doen, dat slaat nergens op :o
Was nog vergeten te melden, in het begin lukte het een aantal keer met poepen. Ze scharrelde rond in haar blote gat, klom zelf even op de wc enzo, meestal gewoon even zitten zonder iets te doen. En dan hoorde je ineens een triomfantelijk: 'Mamaaa! Kom eens kijken! Ik heb gepoept!' :D
Maar op de een of andere manier is dat dus niet meer zo. Ik denk dat we elkaar aansteken met stressen ofzo, en ik vind het dus heel jammer dat het nu zo poepgerelateerd is... Een paar dagen geleden heb ik na het middagslaapje haar luier gewoon maar omgelaten, dacht misschien doet ze het dan dáár in, en hoe we dat later weer ombuigen zien we dan wel weer. Maar nee.

Joolien; ja dat weet ik ;) maar we zijn nu een dikke maand bezig, eigenlijk dus nog niet zo lang. Ik had me gewoon niet gerealiseerd dat er zo'n groot verschil kan zitten tussen plas-zindelijk en poep-zindelijk. En hoe los je dat dan op in de praktijk...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:01

Hier hetzelfde verhaal, plas in notime klaar poepen ellende. Kereltje vond het heel erg eng. We hadden om een gegeven moment met hem afgesproken dat als moest poepen hij mocht vragen om een luier waarna hij keurig ging poepen en we de luier afdeden. Daardoor was de spanning weg en leerde hij in elk geval bewust poepen, zij het dan op een verkeerde locatie. Dit hebben we een maandje of wat volgehouden en toen opnieuw de wc voor het poepen geintroduceerd. Weer dikke paniek en toen is mijn man een keer uit zijn slof geschoten en was het klaar.. Nu ben ik altijd van het engelen geduld en vond ik het eigenlijk zielig dat mijn man boos werd maar blijkbaar had hij op dat moment dat zetje nodig. Verder kende hij alles, wc niet eng en hij voelde dat hij moest poepen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:01

Dikke maand? Oh maar dat is nog zoo kort ik maak vaak kinderen mee die na een half jaar nog niet normaal op de WC poepen..

(Niet om je te ontmoedigen hoor)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:04

Wee een luiert om voor de poep is niet zo gek hoor. Zijn kindjes die de poep echt niet durven ' los te laten' waardoor het niet lukt zonder luier.

Probeer het los te laten. Kan ze zelf haar broekje naar beneden doen? Kan ze zelf op de wc klimmen? De deuren openen en bij het licht? Dan haar zelf laten gaan als ze aangeeft te moeten. Dan hoef jij niets te laten vallen en kan ze het zelf regelen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:05

Zelf niet meedoen met de paniek, als ze moet dan prima, stuur haar vast vooruit als dat lukt en leg gewoon rustig je spullen neer.
Ben je te laat bij de wc, dan is dat zo, geen punt. Meld gewoon dat het jammer was dat je te laat was, dat ze moet proberen wat langer op te houden zodat ze de volgende keer weer een sticker mag plakken.

Ze is ook nog maar 2,5 hé? Dat is nog helemaal niet een leeftijd om al volledig zindelijk te zijn.
Ik heb hier ook een meiske van 2,5 die wel dagelijks op de wc zit maar zelden een plas doet, laat staan poepen. En mijn zoon van 4,5 poept ook lang niet altijd op de wc, eerder uitzondering dan regel.
We werken ook met stickers maar daar was de lol na een week ook af.
Gewoon geduld hebben, je kunt het niet haasten.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 21:07

Hm, Sophie is totaal niet bang van de wc, nooit geweest ook. Doorspoelen vindt ze prachtig (hoor ook wel eens dat kindjes dat heel eng vinden).
Ik denk dat ze bij elk minimaal darmkrampje al denkt dat het al zo ver is? Dat ze het verschil nog niet voelt. Maar goed, als ze dan ècht moet zijn we ook altijd te laat, het komt nu dus zo weinig voor dat het op de wc gebeurt, dat ze ook niet de kans heeft om dat te leren. Dat proberen we nu dus met dat wekkertje, dat ze gewoon even rustig blijft zitten en voelt of er wat gaat gebeuren of niet. Zo niet, ook prima, als het belletje gaat er weer af en de volgende keer opnieuw proberen.

Ik zou haar dus best een luier om willen doen, maar het gaat zó snel, ze begint te panieken op het moment dat het er al uit komt zeg maar :\

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 21:10

In elk geval alvast bedankt voor jullie tips _/-\o_

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:14

Hmm ja lastig. Dat van eerst in d'r luier laten poepen als ze op de wc poepen eng vinden is best een goed idee, al is dat bij Sophie ook niet het geval dus? Het is dus niet dat ze het poepen op de wc eng vind? Of het poepen zelf?

Ik denk dat je gewoon hier mee moet doorgaan, en niet meedoen in de paniek.
Als ze weer begint te gillen dat ze moet, op je gemakje mee lopen (of haar zelf sturen als ze er zelf op kan) en zeggen: nou als je denkt dat je moet, dan moet je maar eventjes op de wc gaan zitten, wie weet komt er wel een drolletje uit.
En is ze te laat en doet ze het in haar broek, gewoon je schouders ophalen en zeggen 'ach dat gebeurt, maakt niet uit. Goed van je dat je wel zelf naar de wc bent gegaan hoor! Volgende keer als je weer denkt dat je moet, gewoon gaan en kijken of je ook echt moet'.

Zoiets? Zo zou ik het denk ik hebben aangepakt. Gewoon heel nonchalant en rustig er over doen.
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 24-06-12 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:15

Klijntje schreef:
Ik zou haar dus best een luier om willen doen, maar het gaat zó snel, ze begint te panieken op het moment dat het er al uit komt zeg maar :\

Maar dat is heel normaal, ze moet dat nog leren aanvoelen.
Als ze wel echt op de wc wil kun je ook proberen zo'n luierbroekje aan te doen zodat als ze te laat is ze niet meteen alles eronder heeft.
Maar als ze liever niet op de wc gaat doet ze het dan natuurlijk stiekem daarin en dat moet je ook niet hebben.

De kleine meid van mij vind de wc ook prachtig, ze spoelt het liefst de hele dag door, wil er ook best op zitten enz.
Maar een plas doen lukt dan dus niet, terwijl ze het wel heel lang op kan houden en ze ook wel haar best doet als ze erop zit.
Maarja, je doet er toch niks aan, gewoon afwachten.
En voor de duidelijkheid; mijn zoon is dus 4,5 en we zijn al vanaf zijn 2e bezig met zindelijk maken, dan is die maand dat jij bezig bent niet eens het noemen waard ;)

Gewoon relaxen en belonen dat ze iig aangeeft te moeten en ook naar de wc wil.
Als ze erop zit en het lukt niet kun je een boekje geven, dat werkt bij mijn zoon nog weleens, dan ontspannen ze, focus is weg en ineens is het er.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:18

anneliesdj schreef:
Klijntje schreef:

Als ze erop zit en het lukt niet kun je een boekje geven, dat werkt bij mijn zoon nog weleens, dan ontspannen ze, focus is weg en ineens is het er.

Dat deed ik ook, toen in de periode dat ze zindelijk 'moest' worden. Haar op de wc zetten met een doosje smarties ofzo :') Iets om maar te zorgen dat ze misschien eens langer dan 3 seconden op de wc zou zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:19

Ik wilde t topic eigenlijk weg klikken, maar zo heb ik alvast wat tips voor over een paar jaar _O- Succes ermee TS!

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:28

Klein tipje: Door dat mijn moeder ooit onthaalmoeder is geweest weet ik dat kindjes hun voetjes op de grond moeten kunnen plaatsen dat dit makkelijker gaat bij de grote behoefte.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 00:03

Het is inmiddels een hele tijd geleden dat mijn jongste zindelijk werd ('t joch is inmiddels 18 :D ), maar ik weet nog goed dat poepen op de wc bij hem ook een probleem was :\ .
De hele dag door gaf 'ie keurig aan als 'ie moest plassen, maar poepen deed 'ie "keurig" in z'n onderbroekje.
Ik weet nog goed dat ik dat na een week of wat aardig zat was :o en hem gezegd heb dat het me niet kon schelen of 'ie op de wc wilde poepen of niet, maar dat ik die vieze onderbroeken beu was >;) !
Ik heb hem de keuze gegeven: of vragen om een luier of zeggen dat 'ie naar de wc wilde.
Hij is toen ong. een week lang gekomen om een luier en toen was 'ie blijk baar rijp voor de wc :) .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 06:45

Wij zijn ook bezig met Enya (is net 2 geworden) en zij mag gewoon zelf gaan, wel op een potje en later pas op de wc, ik vraag tot vervelens toe aan haar of ze pipi of kaka moet en dan gaat ze zelf. Is ze te laat, tja, so be it, even opruimen.
De leeftijd van 2,5 vind ik overigens prima, op die leeftijd gaan ze hier naar de kleuterschool en daarvoor moeten ze zindelijk zijn. Er zijn wel kinderen die het pas met 3 jaar zijn maar hier begint men vaak met 1,5 jaar op het KDV al met oefenen dus de meesten zijn met 2 jaar wel grotendeels zindelijk overdag ('s nachts is wat anders, Enya ligt ook nog in een babyledikant waar ze niet eens uit kan dus ja..) Moet dus goed kunnen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 09:44

Die van mij was ruim 3 jaar toen ze pas zindelijk was en 3,5 toen ze dag en nacht zindelijk was en helemaal geen luier meer omhoefde.
Eerder had helemaal geen zin bij haar. Nu ging het vanzelf.