Stijve en knakkende heupkom. Wie herkent dit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

WolinLotte

Stijve en knakkende heupkom. Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 17:19

Beste bokkers! ;)

Ik heb nu al enige tijd last van een knakkende linkerheup-kom.. Een wat?! Juist ja.. een knakkende linkerheup-kom :o ..
Ik heb regelmatig het gevoel alsof mijn been niet verder naar voren gezet kan worden door een extreem stijf gevoel vanuit mijn heup, dit heb ik ook met fietsen, maar hierbij ontstaat ook een soort pijn bij kracht zetten op de trapper..
Dit ´los´ik dan op door mijn been opzij te zetten/te halen waarbij je een hele harde knak te horen krijgt... Hierna is het vrijwel over en voel ik me niet meer beperkt in de grootte van mijn stappen en met fietsen is direct het pijnlijke gevoel in mijn heup weg en kan ik veel mee kracht zetten.

Ik ga eens in de zoveel tijd naar de chiropractor om even alle botjes en werveltjes op z´n plek te laten zetten, een wervel in mijn onderrug loopt vaak dan ook uit de pas en als deze gemanipuleerd is en weer netjes teruggezet is heb ik er vrijwel direct minder last van. Ook zei ze dat mijn heup/beenspieren vrij stijf zijn..
Nu is het zo, dat ik er in eerste instantie weinig aandacht schonk aan dat knakken.. ´Gewoon ff been opzij, een knak en we kunnen weer verder´ :Y) , maar de laatste tijd heb ik continue dit vervelende gevoel in mijn linkerheup en moet ik mijn heupkom veel vaker ´losmaken´, waarbij er weer een harde knak te horen is.
Ik doe dan wel eens even deze oefening, maar dit helpt maar weinig..
Afbeelding

Wie herkent dit en/of heeft dit ook? En wat doen jullie hieraan? Ik zat misschien te denken aan yoga of iets dergelijks om soepeler te worden, maar ik vraag me af waar dit vandaan komt. Met fietsen is de ´pijnlijke´heupkom niet constant, maar het lijkt wel alsof het na een stuk flink trappen op komt zetten..Been opzij, KNAK, been doet het weer...
Ik moet nu wel weer naar de chiropractor merk ik, hierna is het echt en stuk minder, maar het baart me wel wat zorgen dat het de laatste tijd veel meer aanwezig is dan een paar maanden terug.. En ook vind ik het stijve gevoel vanuit m´n heup vervelend, alsof ik soms beperkt wordt in mijn lopen.. Ben potverdikkeme pas 22 jaar :o ..

Ben benieuwd wie dit herkent en wat jullie er dan aan doen :) .
Laatst bijgewerkt door WolinLotte op 24-06-12 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Barbabientje

Re: Stijve en knakkende heupkom. Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:23

Heb je het ook als je plat op je rug ligt, been recht omhoog (dus heup hoek van 90 graden) en dan gestrekt naar beneden doet? Dat heb ik nl ook en dat heeft wel een oorzaak! Dus kan kun je eens naar de huisarts gaan om evt een doorverwijzing te krijgen!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:23

Ik heb dit heel af en toe ook, en ik ben 16. Die oefening die jij er hebt staan kan ik niet eens, dan voelt het al alsof er spieren achter mijn bot vast zitten die er niet weg kunnen. Dat is echt een heel naar gevoel. Het is natuurlijk niet zo dat die vast zitten, maar als ze los 'schieten' voel je het toch wel even door je hele lichaam samentrekken :')
Ik probeer wel in te draaien zeg maar, zoals ze bij voetbal doen, maar dat is af en toe ook pijnlijk.

Ben wel benieuwd naar andere ervaringen :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:25

Die van mij knakt bij bepaalde sport bewegingen, maar dat gaat niet over. Ik ben geboren met heupdyspasie (verholpen) en ik denk altijd dat het daardoor komt. Ik weet alleen niet of dat waar is :)

Als ik bij iemand achterop een scooter heb gezeten of op een breed paard heb ik ook erg last van stijfheid in m'n heupen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:26

Ik heb hier ook last van en loop daarbij ook bij een (manueel) fysiotherapeut.
Hij heeft mij de oefening mee gegeven waarbij ik moet liggen op m'n rug en dan m'n been moet op tillen en dan steeds meer naar de zij kant moet doen en ook de oefening waarbij ik op m'n knieen moet zitten, 1 been optillen en weer naar de zijkant brengen.
Ik geloof dat je daar mee je spieren traint.
Verder moet ik heel erg op mijn houding letten en er voor zorgen dat ik niet inknik (dus dat je meer op 1 been staat dan de ander). Dat knakken heb ik trouwens ook heel erg maar daar moet je dus mee uit kijken want dat schijnt niet goed te zijn maar goed, alles knakt altijd zo lekker bij mij.

Jammer genoeg ben ik er nog niet vanaf... ben nu 2/3 x een aantal keer bij de fysio geweest en daarna gaat het inderdaad beter maar na een aantal weken komt het net zo hard weer terug. Echt tips kan ik je dus niet geven... bovenstaande oefening lijkt me wel oppassen doordat je natuurlijk snel kan 'inknikken' en dan wel de oefening doet maar natuurlijk niet je spieren etc. traint

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 17:30

@Barbabientje: Ja, als ik plat lig, mijn been omhoog haal hoor ik ook een knak en voelt het in eerste instantie stijf/beperkt aan. Dit heb ik na een lange tijd plat liggen bijvoorbeeld na slapen of bankhangen.. Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Ik zat zelf ook te denken om misschien eens even langs mijn HA te gaan, maarja.. heb er nooit tijd voor en ben niet iemand die zegt ´Goh ik laat dat maar eens even nakijken´ :o (ondanks dat ik zelf verpleegkundige ben........)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:31

Als verpleegkundige moet je natuurlijk wel veel lopen, hoe is je houding en draag je wel goede schoenen want daar kan je ook klachten van krijgen

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 17:36

phormicola schreef:
Die van mij knakt bij bepaalde sport bewegingen, maar dat gaat niet over. Ik ben geboren met heupdyspasie (verholpen) en ik denk altijd dat het daardoor komt. Ik weet alleen niet of dat waar is :)

Als ik bij iemand achterop een scooter heb gezeten of op een breed paard heb ik ook erg last van stijfheid in m'n heupen.

Ik heb het ook iets erger nadat ik op de Tinker van mijn moeder heb gereden, die ongeveer twee keer zo breed is als mijn KWPN-merrie :') .
Ik merk het niet direct, maar het voelt dan meer als een soort spierpijn (ook al voel ik er de dag erna niks van), later word ik heel stijf in mijn heupen, ik moet dus ook wel in beweging blijven nadat ik gereden heb.

@lenaa-tje: Goeie oefeningen! Als ik bij de chiropractor ben en op mijn rug lig en ze buigt mijn been en haalt deze opzij hoor je dus ook een flinke knak. Zelf doe ik dus ook wel eens de oefeningen, niet omdat ik wist dat dit voor de beenspieren goed is, maar meer omdat vervelende gevoel op te heffen..
Wat doet je fysio precies? Ik loop inderdaad veel, heb voorheen op Wolky-klompen gelopen, heerlijk lichte klompen met een fijn voetbed, loop sinds een halfjaar op klompen met houten zool, echt uberhippe klompen :P . Ik kan er niet echt mee rennen met een acute situatie en ze voelen vrij zwaar en draag sinds een paar weken dan wel weer meer mijn Wolky-klompen of mijn All Stars (ook lekker licht en loopt makkelijk).

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:40

Ik heb precies hetzelfde. Souveniertje van een buitenrit van 5 jaar terug waar ik onvrijwillig ben afgestapt op het asfalt in galop...
Eigenlijk had ik er toen naar moeten laten kijken, maar ja, dat is achteraf. Ik heb er geen pijn aan en er nu naar laten kijken heeft geen zin. Ik zou er toch niets aan laten doen.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 18:40

Ik ben zelf verpleegkundige in spe ook 22 en bij mij gaan ze waarschijnlijk binnen nu en 10 jaar een herinrichtingsoperatie doen van mijn heup.
Ze verdenken me op een afwijkende dysplasie, maar konden het op de mri niet goed zien, 10 juli heb ik een kijkoperatie om te kijken of er iets mis is met het labrum van mijn heup!

Dus ik denk dat als je er echt last van hebt, is een bezoekje aan de ha nooit slecht!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:19

@WolinLotte ik zou dan inderdaad meer blijven lopen op je lichtere schoenen, kan wel echt helpen! mijn fysio begint meestal met alles los maken, rug etc. kraken en gaat dan verder met spieren los masseren (vooral bij m'n onderrug, richting heup) en dan moet ik oefeningen doen en dan kijkt hij of er verbetering in zit. Ik weet niet helemaal precies wat die doet natuurlijk :') maar het helpt haha