auw auw! acute spit, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

auw auw! acute spit, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 19:22

Okey, ik breng net mijn dochter naar bed en ga even op mn knieën bij haar zitten om een verhaaltje voor te lezen, schiet het me acuut gigantisch in mn rug. één schreeuw en daar hing ik vast. Dochtertje helemaal geschrokken wat er met mama aan de hand was pfff. Na een kwartier lukte het me weer enigszins overeind te komen, maar veel meer dan een beetje waggelen lukt niet. Ik lijk katrien duck wel, krijg mn rug niet meer recht. Uitgerekend nu ben ik alleen thuis, vriendlief is naar een verjaardag. Dochter slaapt nu gelukkig wel, maar ik zie er nu al tegenop dat ik de tocht naar boven zo weer moet maken om het licht op haar kamertje uit te doen, laat staan de hond die me nu al lief aankijkt wanneer we gaan lopen.

Wie weet wat ik nu het beste kan doen? Ik heb volgens mij nog precies 1 ibuprofen en een noodvoorraadje oxazepam in huis en geen paracetamol (niet slim, ik weet het). Ik zit nu een beetje scheef op 1 bil op de bank en durf me bijna niet te bewegen. Uhm.. wat nu?

Mootje

Re: auw auw! acute spit, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:24

Ik zou vriendje bellen en hem onderweg naar de weekendapotheek gaan...
Balen zeg! Hopelijk voel je je snel weer wat mobieler :(:)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:26

Zo snel mogelijk spierverslappers nemen en in je bed gaan liggen. En opletten dat je geen onverwachte bewegingn maakt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 19:27

Probleem is dat hij niet echt in de buurt is en ook niet op eigen vervoer. En ik gun hem dit uitje ook wel heel erg, hij heeft een vrij zware week gehad. Wat voor middeltje kan ik het beste nemen dan? Ik kan mn schoonmoeder wel vragen om iets te halen misschien. Die woont in de buurt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:28

Als ik het goed heb, kreeg mijn husband Diclofenac toen hij het ook had. Bel anders de huisartsenpost even voor advies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:28

Klinkt vreemd maar blijf bewegen. insmeren met tijgerbalsem, neem ibuprofen of naproxen.warme douche nemen en dan de straal er goed opzetten is ook lekker.Probeer niet te bukken of iets dergelijks. Gewoon rustig rondlopen..

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:29

Pijnstilling en voorzichtig doorbewegen. Paracetamol zou prima zijn, maar Ibuprofen kan ook. Diclofenac is net als Ibuprofen een NSAID. Maakt geen barst uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:30

Nikka schreef:
Pijnstilling en voorzichtig doorbewegen. Paracetamol zou prima zijn, maar Ibuprofen kan ook. Diclofenac is net als Ibuprofen een NSAID. Maakt geen barst uit.

Persoonlijk vind ik diclofenac niet prettig, krijg er vaak buikpijn van..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 19:31

ik zal meteen even bellen, dank je

Het gekke is Blingh, dat ik eigenlijk net onder een hete douche vandaan kwam voordat ik dochter naar bed bracht. Ik had misschien wat beter moeten opletten, want ik voelde al een paar dagen steeds zo'n vreemd gevoel in mijn rug bij bepaalde bewegingen, net of het er bijna in schoot zeg maar. Nu helemaal dus ;( Heb verdikke net 7 dagen non-stop gewerkt en nu 3 dagen vrij. Daar had ik me wel andere voorstellingen van gemaakt _-:(

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:31

Als je je vriend, of iemand anders niet wilt lastig vallen, zou ik de hond in de tuin zetten, de pillen slikken en naar bed gaan. Schrijf een briefje voor je vriend, dan kan hij het licht uit doen en even met de hond gaan lopen. Sterkte, ik hoop dat je je snel beter voelt.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:31

Dat kan bij NSAID's. Paracetamol is in dit soort gevallen als pijnstilling eerste keuze. Maar bij niet in huis kan een NSAID ook prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:33

Leorah schreef:
ik zal meteen even bellen, dank je

Het gekke is Blingh, dat ik eigenlijk net onder een hete douche vandaan kwam voordat ik dochter naar bed bracht. Ik had misschien wat beter moeten opletten, want ik voelde al een paar dagen steeds zo'n vreemd gevoel in mijn rug bij bepaalde bewegingen, net of het er bijna in schoot zeg maar. Nu helemaal dus ;( Heb verdikke net 7 dagen non-stop gewerkt en nu 3 dagen vrij. Daar had ik me wel andere voorstellingen van gemaakt _-:(

Oh dat is vervelend zeg, warm houden is wel beetr want als je gaat liggen en niks meer doen wordt het stijf en nog pijnlijker. Bij mij schiet het er ook vaak in bij de gekste bewegingen.Ontzettend vervelend maar zodra ik blijf lopen en niet ga zitten is het nog te harden..

Succes

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:33

Oef, das pijnlijk! Ik heb het ook eens gehad!

Idd een pijnstiller nemen en toch proberen heel rustig aan te blijven bewegen...
Niet bukken en geen dingen tillen!
En probeer jezelf niet vast te zetten om de pijn te ontzien, want dan krijg je straks nog overal anders last van!

Succes iig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:34

Nikka schreef:
Dat kan bij NSAID's. Paracetamol is in dit soort gevallen als pijnstilling eerste keuze. Maar bij niet in huis kan een NSAID ook prima.

I know maar bij Ibuprofen heb ik daar dus geen last van. Vandaar dat ik liever naar een ibuprofen pak. Maar met spit of tijdens die periode van de maand pak ik Aleve (naproxen)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 19:55

ik heb eerst de toertocht naar boven gemaakt. Licht uit gedaan en de medicijnenbak nageplozen. Heb nog 3 paracetamollen en 1 ibuprofen gevonden, ook een tube aleve en mn pittenzak. Alles onder de arm geklemd en weer naar beneden gehobbeld. Nu even geïnstalleerd op de bank met de pittenzak tegen mn onderrug aan. Ik had ook even gegoogeled maar ik lees hele tegenstrijdige dingen. De ene website zegt rust nemen en de andere zegt doorbewegen. Ik denk dat ik maar een combi van beide ga doen. Nu eerst even bijkomen van de wandeling net! Ik stond in twijfel om de huisartsenpost te bellen, maar ik denk dat ik even afwacht hoe het dadelijk gaat, omdat ik nu eerst een paracetamol heb genomen en er aleve op gesmeerd heb.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 20:01

Een belletje kan nooit kwaad voor advies :)
Je hebt gelukkig dus nog wat gevonden in huis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 21:17

Rustig bljven bewegen, kijk of je aan je armen ergens aan kan gaan hangen om je rug op te rekken.

Als je echt hele erge spit hebt kan je niet meer op of neer. Zo ben ik eens gillend uit m'n bed gerold en kruipend naar de wc gegaan met de tranen over mijn wangen. Elke beweging alsof je een klap krijgt van een flink schriklint. :=

Afijn, rustig blijven bewegen dus en spierverslappers/diclofenac.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 21:22

Een oxzepam kan ook geen kwaad, werkt ontspannend.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 21:31

ik heb ook een keer erge spit gehad en dat is idd verschrikkelijk..

ik moet van mijn fysio het volgende doen op de momenten dat het heel erg is:
Buikligging..

Je gaat op je buik op bed liggen (helemaal plat, dus ook geen kussen onder je hoofd). Op die manier voelt je rug na een tijdje weer wat fijner aan..
Vooral proberen om je rug zo veel mogelijk toch recht te krijgen en niet te veel voorover gaan lopen (katrien duck stand..) daar wordt het namelijk alleen maar erger van.. Het overeind krijgen van je rug is super pijnlijk maar uiteindelijk zakt de pijn daar wel van..

Als die buikligging goed gaat dan kun je die oefening na een tijdje uitbreiden.. Dat doe je door je armen onder je lijf te plaatsen en je bovenlijf een beetje omhoog te drukken.. je laat je onderrug en je bekken op bed rusten en zucht ene paar keer diep zodat je je bekken ook ontspant.. Ook dit doet even pijn.. Je houdt dat een aantal seconden vast en gaat dan weer terug naar buikliggen..
Dat op- en neerkomen herhaal je een aantal keer en daarmee zakt de spit ook..

Als het straks weer over is moet je echt goed op je houding blijven letten en heel goed opletten met tillen/bukken etc dat je dat op een goede manier doet (vanuit het hurken en niet met een bolle rug!)

Sterkte! Het is echt geen pretje als je spit hebt!