.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

merel_gomez

.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 14:44

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 27-02-24 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:52

Bij mij is het op m'n 15e gedaan geloof ik.
Het is mij wel tegengevallen, heb er lang last van gehad. Werd vaak ook 's nachts wakker van de pijn. Ben 2 weken thuis geweest van school.
Na de operatie ook veel bloed overgegeven, maar degene die bij mij op de kamer lag had dat helemaal niet dus dat is sowieso persoonlijk.

Ik wilde ook niks eten. Echt helemaal niks, ook geen ijsjes dus daar ben ik ook best beroerd van geweest.
Het is het wel waard geweest, ik heb nagenoeg nooit meer keelpijn.

M'n nichtje moest een paar dagen later, maar die was eerder weer aan t werk als ik. Die heeft alleen de eerste paar dagen pijn gehad en het is haar onwijs meegevallen. Zij heeft ook helemaal geen bloed overgegeven.

Anoniem

Re: amandelen verwijderen hoe lang ongeveer herstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:54

Het is mij ontzettend tegengevallen, ik heb ruim drie maanden niet normaal kunnen eten, alleen een beetje vla soep met brood erin, en ben in totaal 6 maanden thuis geweest van school, zo ziek was ik ervan. En het is het absoluut niet waard geweest, ik heb heel erg veel pijn gehad na de operatie en heb nu nog net zoveel keelpijn als eerst.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:55

Dat schijnt per persoon heel erg te verschillen. Bij mij duurde het 2 weken voordat ik weer aan het werk ben gegaan. De eerste week ging het hetstel heel erg snel, maar daarna nog wel een week redelijke pijn gehad. En je bent heel slap, omdat je niet veel kunt eten. Wel at ik meteen de eerste dag na de operatie al weer kleine stukjes witbrood zonder korsten.
Het eerste half jaar was mijn smaakvermogen ook anders als wat ik gewend was. Dat is ook per persoon verschillend. het komt doordat er tijdens de operatie een soort klem op je tong wordt gezet om die aan de kant te kunnen houden. Je smaakpapillen kunnen dan wat beschadigd raken. De ene heeft moete met zoet, de ander met zout en weer een ander met pittig. Ik had zelf het idee dat ik alle kruiden in het eten extreem proefde, maar de rest niet veel. Eerst wennen, maar na een dik half jaar was ik hier weer van af.
Rijden ben ik voorzichtig weer mee begonnen toen ik ook weer aan het werk ging. Verwacht niet te veel van je zelf in een korte tijd. Het herstel vergt meer van je als dat je in eerste instantie zou denken.
Sterkte met je operatie! Zelf heb ik meteen uit de narcose zelf de familie gebeld, de operatie viel mij 1000% mee!
O jee schrik nu wel van bovenstaande verhalen. Zelf heb ik de eerste week redelijk pijnstillers gebruikt en helemaal geen bloed opgegeven (alleen een héél klein beetje in het ziekenhuis na de operatie)

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 15:02

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 27-02-24 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:03

Na 6 dagen weer werken kan je wel vergeten denk ik. Het is echt een rotoperatie en je bent ook nog een hele tijd slap en wiebelig van het niet kunnen eten.

luijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:03

1ste week echt ziek 2de wat zwakjes maar ben dan ook hard voor mezelf en verplichtingen had
proberen toch te eten ook al doet t pijn ik at roereieren heel zacht en wit brood in soep gedoopt
en veel water ijsjes van die goedkope staafjes die je zelf in moet vriezen..

ik was 24 en operatie heeft 2 uur geduurd en ging goed fout maar heb ik niks van gevoeld heb eerste 3 dagen in t ziekenhuis gelegen aan infuus met pijnstilling was wel lekker ergste pijn was al voorbij toen ik naar huis mocht

succes laat je maar goed verzorgen

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 15:05

.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:21

Er loopt ook al een topic over, staat veel nuttige info in en ervaringen! :)

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:40

Hmm ik zou uitgaan van t ergste, dan kan t alleen meevallen.

Ik ben op mijn 17e geopereerd en heb er een goede week flink last van gehad. Des te meer omdat ik echt niks kon eten en daardoor alleen slapper werd. Maar het meest was ik gewoon extreem moe. Narcose kickt bij mij nogal hard in. En van de vermoeidheid heb ik dan nog wel een goede paar maanden flink last gehad. Maar verder geen bloed overgeven ofzo.

Maar ben super blij dat ik het heb laten doen toen, ik had daarvoor aaaltijd keelpijn en keelontsteking en nu veeel minder. Erg prettig!

Wallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 21:21

Ik ben ook zeer blij dat ik het heb laten doen..
alleen is het mij zwaar tegengevallen... op mijn 16de laten doen, en na de operatie veel overgeven moest dan ook 4 nachten blijven.. er was "iets niet goed gegaan"
uiteindelijk mocht ik naar huis en ik geloof dat ik maanden lang het idee had dat ik scheermesjes zat te vreten.. Ook gapen deed super veel pijn, daar heb ik heel lang last van gehad.
na iets langer dan een jaar was ik weer genezen en ik ben eigenlijk nooit meer zo ziek geweest als toen ik ze nog had.. :D dus even doorzetten maar.. suc6 en sterkte!!

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 10:34

.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 10:57

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:42

supp, water slikken was al een hel, laat staan dat er nog een pil langs moest ;) Al vind ik supp dus ook niet echt fijn. Kiezen uit 2 kwade :')

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:48

God verschrikkeliji kvond ik het... Ik heb het vorig jaar gehad op mijn 16e.

Ik heb een week niet kunnen praten want dat deed me zelfs enorm zeer. Ik dronk alleen ijswater. In het ziekenhuis geven ze je ranja en raden ze ijs aan nou pff echt niet. Dat zorgt alleen maar voor meer pijn want dat slijmt heel erg. Kan je beter gewoon ijswater drinken.
Heb ook een week met een handdoek rondgelopen om steeds me speeksel in te spugen :=

Wel heb ik nu bijna nooit keelpijn meer dus het is het waard geweest.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:49

merel_gomez schreef:
wat voor pijnstilling gebruikte jullie? vloeibaar, supp, of gewoon pillen oraal?

Ik loste mijn pijnstilling op in ijswater

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:54

Ik had zetpillen :j pillen doorslikken gaat 'm niet worden hoor :P

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:12

Ik heb mijn amandelen vorig jaar november laten verwijderen. Het was echt een ellende, maar het absoluut waard. Ik had 4/5x in het jaar keelpijn. Nu heb ik sinds de operatie nog geen keelpijn meer gehad! :D

Na de operatie viel het mee, praatte ook nog veel. Pas een paar uur later begon de ellende. Het deed wel goed zeer. Eten kon ik niet en drinken ging ook moeizaam. Dag drie was een grote verbetering, dag vier ook. Toen heb ik eindelijk weer wat gegeten, vla en ijs en een zacht bolletje brood. Alleen van al dat vla en ijs word je wel misselijk.. Kijk dus ook even uit naar dingen zoals yoghurtdrinks, ontbijtdrank of vruchtenhapjes voor baby's. Maar goed, ik dacht, oow, het valt mee, nog maar dag vier en ik voelde me ontzettend goed.

Toen kwam dag vijf.. De korsten begonnen los te laten - AUCH. Tot dag zeven heeft het goed zeer gedaan. Ik kon niets. Niet eten, drinken of slapen. Paracetamol deed het niet meer voor me en dus hebben we diclofenac gehaald. Wat een verademing was dat.. Helaas was het al heel snel op en was mijn huisarts zeer lastig met het opnieuw uitschrijven van een recept en dus heb ik weer uren ontzettende pijn gehad. Gelukkig was de huisartsenpost wat milder en gaf die gewoon diclofenac mee. Zetpillen, want gewone pillen krijg ik echt niet door, ook niet als ik ze smolt, want ook water drinken was heel pijnlijk. Ik heb toen in die drie dagen niets gegeten, alleen maar ijswater gedronken. Ik heb toen ook haast niet geslapen en ik heb ook veel liggen huilen van de pijn, omdat ik er niet meer tegen kon.

Daarna ging het gelukkig weer bergopwaarts en kon ik vanaf dag acht gewoon weer eten. Wel zachte dingen, maar het was te doen en de pijn werd heel snel minder.

Het heeft in totaal twee weken geduurd voordat ik echt alles weer kon eten en ik dus niet zo slap was als een vaatdoek. Daarna heb ik nog wel een paar weken keelpijn gehad, maar dat was gewoon meer een irritant gevoel dan echt pijn.

Een hel dus, maar het was het zeeeer zeker waard.

Je hebt ook gevallen van mensen die na drie dagen er weer compleet bovenop zijn, maar verwacht het maar niet. Ik denk niet dat je met zes dagen weer aan het werk kan zijn. Het is minimaal 10 dagen, sowieso.

Ranja is inderdaad geen goed idee, want daar ga je veel van slijmen.. En je wil eigenlijk zo min mogelijk slikken.. Slikken doet zeer. Ik spoog dan wel niet in een handdoek, maar had een emmertje naast mijn bed. IJs is lekker verkoelend en dingen zoals vla en yoghurt ook.

Wallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:37

het is trouwens wel goed voor de lijn. :Y) :Y)

en oja ik zou zetpillen gebruiken! door je keel gaat niks, en zetpillen werken ontzettend goed.. ze zullen je die in het ziekenhuis ook wel aanbieden!!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:43

Bij mij zijn de amandelen ook op latere leeftijd eruit gehaald. Ik ben gelijk toen ik waker werd ijswater gaan drinken en was met 2 dagen weer als nieuw. Wel moet ik erbij vertellen dat ik een half jaar voor mn operatie een ontsteking heb gehad. Zeg maar een soort van droes. Daar heb ik enorm veel pijn aan gehad en de kno arts vertelde ook dat mensen die dat hebben gehad de operatie peanuts vinden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:46

Ik ging prima eten na het weghalen van de 2 verstandskiezen aan de ene kant en 3 weken later de andere kant weer 2 verstandskiezen eruit, ook prima gegeten, niks aan de hand (heel pan nasi).

Wel gelijk goede pijnstillers regelen en laat de kant waar de kiezen zijn verwijderd koelen, dmv ijszak waaromheen een theedoek is gewikkeld.

Dat van die amandelen dat was gebeurd toen ik nog maar 3 a 4 jaar was, blij dat het is gebeurd en niet pas op een veel latere leeftijd, dat is erger had ik begrepen.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 20:41

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 27-02-24 20:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:43

Sterkte.

Maar dat van de verstandkiezen valt echt erg mee hoor, wel ijszak tegenaan houden dat voorkomt dat het erg gaat zwellen de volgende dag en zorgt ook voor pijnafname.

En voor je amandelen, veel waterijsjes inderdaad.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 13:21

.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:23

Mijn vriendin heeft op haar 22e haar keelamandelen eruit moeten laten halen. Het is een nare operatie op "oudere" leeftijd, ze heeft veel pijn gehad erna. Het was haar enorm tegen gevallen.
Niet echt een leuk verhaal voor jou, maar neem aan dat de arts jou ook uitleg geeft over pijn na de operatie?

Wel fijn dat ze gelijk je verstandskiezen mee nemen, ben je daar gelijk vanaf!!