Baby zeer lichtgevoelig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Baby zeer lichtgevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 21:04

Mijn kleintje is nu 4 maanden oud en het valt mij op dat hij heel slecht tegen daglicht kan. Hij knijpt meteen zn ogen dicht en begint te mopperen als hij buiten komt. Ook als de zon niet schijnt. Als ik ga wandelen met de kinderwagen of de Maxi Cosi moet altijd de zonnekap omhoog.

Nu zijn er genoeg Bokkers met baby's en ik vroeg me af of jullie dit herkenden?
Het leek me logisch toen ie heel klein was, maar ik had wel verwacht dat het ondertussen al wat minder zou gaan worden.

Ginootje

Re: Baby zeer lichtgevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:05

Ik heb het gevraagd aan mijn moeder die kraamverzorgster is.. En die heeft er nog nooit van gehoord(Zit lang in het vak) en adviseert om is een bezoekje te brengen aan de dokter!

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:19

Jaren geleden was er een jongetje in de speeltuin waar ik kwam en die had altijd een zonnebril op of een duikbrilletje met donkere glazen want hij kon (kan) geen daglicht verdragen vanaf baby af aan al niet, was heel zeldzaam maar komt dus wel voor, denk dat een bezoekje aan de dokter heel wijs is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 21:22

Hmm. Dat waren niet de antwoorden waar ik op zat te wachten... :=
Hoop dat t iets is wat over gaat.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:23

Gewoon even langsgaan. Dan weet je zeker of het iets is om je zorgen over te maken of niet :)

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:24

Hier precies hetzelfde, manneke is inmiddels ruim 1 maar verdroeg/verdraagt ook slecht licht. De tranene rollen soms over zijn wangen, ook las de zon niet eens echt schijnt. Ik ben er met hem voor bij de oogarts geweest maar er was niks speciaals te vinden, ze zei alleen dat sommige kinderen inderdaad gevoeliger waren daarin. Daaruit maak ik op dat er dus wel iets mis zou kúnnen zijn. Als ik jou was zou ik inderdaad even naar de huisarts gaan ermee.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:25

Tja, of het heel ernstigs is... Ik denk het niet.. Vervelend.. vast. Als het je niet lekker zit zou ik het gewoon voor leggen bij de ka..

Ik heb het ook regelmatig: de zon schijnt niet eens en ik loop te knijpen met mijn ogen; niks ernstig, gewoon een gevoeligheid voor iets.. in dit geval zon?

Als beeb er echt last van heeft, doekje blijven hanteren en straks zonnebrillie... ?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:25

Misschien niet wat je gehoopt had, maar ik denk wel verstandig om te doen. ALS er wat mocht zijn, ben je er vroeg bij, en kun je achteraf nooit zeggen had ik maar...

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:29

Ik zou denken lichtschuwheid maar dat is slechts een symptoom van andere ziektes.. ik denk dat je inderdaad even land de dokter moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:29

Ik moet zeggen dat die van mij alle drie ook niet van (fel) licht houden. Buiten lopen ze altijd in de schaduw en als de zon schijnt willen ze het liefst een bril of een pet op.

Heb me er nooit zorgen om gemaakt verder. Denk persoonlijk dat een huisartsbezoek ook een beetje overdreven is om eerlijk te zijn. Gewoon even aankaarten als je weer bij het consultatieburo bent lijkt me genoeg.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:32

De een is gevoeliger voor licht dan de ander , daarnaast is het voor zo'n hummeltje ook nog vervelender.
ga zelf maar eens liggen en "omhoog" kijken. Is toch anders dan rechtop lopen.
Als je twijfel hebt gewoon even langs de dokter gaan. scheelt voor jezelf ook een onrustig gevoel :)
Laatst bijgewerkt door PascalB op 20-06-12 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 21:32

Ik zie m gewoon over een maand niet in de buggy Rock.
En dat vind ik persoonlijk toch wel een ding.
Ik wil wel gewoon dat hij het 'fijn' heeft en niet dat ie blerend met zn ogen dicht in de buggy zit.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:33

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 21:36

De opticien heb ik gevraagd en die zei: we adviseren geen zonnebrillen voor jongere kinderen want dan wennen ze er nooit aan. Maar volgens mij lees ik inderdaad ook regelmatig andere dingen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:39

Wij mochten van de kinderarts (waren er voor mijn zoon) zeker wel een (baby) zonnebril (met elastiek om het hoofd) gebruiken.
De kinderarts raadt sowieso aan om bij jonge kinderen een hoedje/petje op te doen.
Baby's missen nog de stof in de ogen die licht absorbeert, waardoor ze er gevoeliger voor zijn dan volwassenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:42

Iris82 schreef:
Ik zie m gewoon over een maand niet in de buggy Rock.
En dat vind ik persoonlijk toch wel een ding.
Ik wil wel gewoon dat hij het 'fijn' heeft en niet dat ie blerend met zn ogen dicht in de buggy zit.

Met een buggy kan je ivm zijn rug toch het beste wachten tot hij 9 maanden is. En wie dan leeft...

Er kan zoveel veranderen in de tussentijd.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 22:10

Iris82 schreef:
De opticien heb ik gevraagd en die zei: we adviseren geen zonnebrillen voor jongere kinderen want dan wennen ze er nooit aan. Maar volgens mij lees ik inderdaad ook regelmatig andere dingen.

Dus moet je baby maar in zijn ogen wrijven tot ie er ellendig van word? niet een hele nuchtere opticien :+ de dokter zei dat mijn baby zusje gewoon een zonnebrilletje met de felle zon op kon of een petje (op de fiets) :j fel direct zonlicht is toch al niet al te best voor die kleintjes

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:05

mijn grietje heeft dit ook gehad en ook ik ging aan de twijfel, maar heb toch nog afgewacht en dacht het komt omdat ze zo klein is
toen deze lente begon en het weer aantrok ben ik langzaam aan de paraplu steeds verder weg gaan duwen van haar af
zij was toen? 10? maanden? (zomer geboren) en nu gaat het super, nu kan zij gewoon in de volle zon zonder haar plu (wel met muts en gesmeerd natuurlijk) en ja ze knijpt enigszins nog wel, maar dat is niet zo gek ;)

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:10

Mijn zoon (nu 12) Had vroeger als baby altijd al een petje op.
Vond het ook niet fijn om in de zon te kijken, al had ie het volgens mij niet als er geen zon was.
Nu nog krijgt hij hoofdpijn als ie lang in de zon moet lopen.
Zodra het zonnig is en hij lang buiten is heeft ie ook nu nog steeds een pet op.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:32

Dat heb ik al van kleins af aan af en toe in buien.
Gister had ik het ook. Ik was wat later buiten dus de zon scheen niet meer. Maar dan kan ik helemaal niet tegen het licht en wil ik alleen maar naar de grond kijken _O- Heel irritant maar de dag erna is het altijd weer over.
Ik heb ook wel slechte ogen, misschien heeft het wat met elkaar te maken.
Nooit naar laten kijken eigenlijk.

Je zou het inderdaad bij het consultatiebureau aan kunnen kaarten als je daar weer bent :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:10

http://www.nutriciababy.be/nlbe/nutrici ... zonnetje!/
Citaat:
De ogen van je baby laten meer licht door dan onze ogen omdat zijn pupillen groter zijn en de weefsels minder pigmenten bevatten.

Zijn oogjes zijn niet opgewassen tegen UV-stralen: de ooglens van een kind kan deze stralen slechts op 10 - 12-jarige leeftijd filteren. Vóór je baby één jaar is, bereikt 90% van de UVA-stralen en 50% van de UVB-stralen het netvlies.

Weet dat het schadelijke effect van zonlicht nog groter is als je baby lichtgekleurde ogen heeft. Sowieso mag je een baby jonger dan drie maand nooit blootstellen aan direct zonlicht.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:06

Wessel heeft dat ook. Hij knijpt zijn ogen ook helemaal dicht en draait zijn hoofd af.
Ik heb de koelstra buggy gekocht waar nog een extra stukje kap aan zit. Verder heb ik voor in de auto een zonneschermpje hangen en draagt hij bij felle zon een petje.

Ik denk dat het dus wel meevalt, maar als je zelf twijfelt kan je best de ha even bellen. Beter een keer teveel dan teweinig.