Ik zou graag ene topic willen aanmaken voor iedereen die last heeft van PDS.
Ik weet dat er een darmklachten topic is, maar hier zijn vooral mensen actief met ziekten zoals Crohn, en dan voel ik me bezwaard om met PDS-klaagzang aan te komen, want ze zullen vast dolgraag ruilen.
Nu dus een topic waar PDSers kunnen klagen, elkaar kunnen helpen, tips, etc.
Ik probeer nu al een tijdje uit te vogelen waar mijn darmen wel en niet op reageren, maar kom er niet uit, dus heb wel behoefte om te lezen hoe anderen dat doen. Je leest ook zoveel dingen, en dit topic zal ook wel uiteenlopende ervaringen zijn.
De een doet het goed op veel vezels, de ander op weinig, zuivel is denk ik bij de meesten wel een probleem, etc.
Heb 3/4e jaar koolhydraatarm gevolgd, de eerste tijd had ik nergens last van, maar na een paar maanden wel.
Heb afwisselend diarree tot obstipatie, de laatste weken obstipatie. Heb elke dag een opgeblazen buik, soms krampen (zeker na joghurt oid) winderigheid, een 'vervelend gevoel' tot 'pijn' in het laatste stuk vd darm (zeg maar achter de vagina).
En ben dit beu, vooral de dikke en vervelende buiken, alsof je 3kerstmaaltijden hebt gegeten.
Wie weet hoe je het beste uitzoekt waar je nu wel en niet op reageert?
Heb al veel geprobeerd, koolhydraatarm tot en met juist wel (spelt) brood eten, havermout..
Zonder zuivel tot en met zelf gefermenteerde zuivel.
De combi psylliumvezels en speltbrood maakt mijn stoelgang beter, maar heb nog steeds buikproblemen
Ben ook 5 kg aangekomen wat ik er niet afkrijg, maar juist meer aan kom.
Ik ben overtuigd door khd arm eten, veel aspecten doen me goed, behalve mijn darmen

Maar, hoe vind ik nu de juiste weg?
Ik heb ergens een erg mooi documentje gevonden, een stappenplan om het minder te krijgen. Moet je echt 2 maand volgen.
Zal het even zoeken nog en hier posten.
Klopt het dat je, als je iets probeert, echt een tijdje moet proberen? Je niet na 2 dagen al kan zeggen of iets wel of niet fijn voor je is?