PDS topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

PDS topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 16:47

Hallo allemaal,

Ik zou graag ene topic willen aanmaken voor iedereen die last heeft van PDS.
Ik weet dat er een darmklachten topic is, maar hier zijn vooral mensen actief met ziekten zoals Crohn, en dan voel ik me bezwaard om met PDS-klaagzang aan te komen, want ze zullen vast dolgraag ruilen.
Nu dus een topic waar PDSers kunnen klagen, elkaar kunnen helpen, tips, etc.

Ik probeer nu al een tijdje uit te vogelen waar mijn darmen wel en niet op reageren, maar kom er niet uit, dus heb wel behoefte om te lezen hoe anderen dat doen. Je leest ook zoveel dingen, en dit topic zal ook wel uiteenlopende ervaringen zijn.
De een doet het goed op veel vezels, de ander op weinig, zuivel is denk ik bij de meesten wel een probleem, etc.

Heb 3/4e jaar koolhydraatarm gevolgd, de eerste tijd had ik nergens last van, maar na een paar maanden wel.
Heb afwisselend diarree tot obstipatie, de laatste weken obstipatie. Heb elke dag een opgeblazen buik, soms krampen (zeker na joghurt oid) winderigheid, een 'vervelend gevoel' tot 'pijn' in het laatste stuk vd darm (zeg maar achter de vagina).
En ben dit beu, vooral de dikke en vervelende buiken, alsof je 3kerstmaaltijden hebt gegeten.

Wie weet hoe je het beste uitzoekt waar je nu wel en niet op reageert?
Heb al veel geprobeerd, koolhydraatarm tot en met juist wel (spelt) brood eten, havermout..
Zonder zuivel tot en met zelf gefermenteerde zuivel.

De combi psylliumvezels en speltbrood maakt mijn stoelgang beter, maar heb nog steeds buikproblemen
Ben ook 5 kg aangekomen wat ik er niet afkrijg, maar juist meer aan kom.
Ik ben overtuigd door khd arm eten, veel aspecten doen me goed, behalve mijn darmen -O-
Maar, hoe vind ik nu de juiste weg?

Ik heb ergens een erg mooi documentje gevonden, een stappenplan om het minder te krijgen. Moet je echt 2 maand volgen.
Zal het even zoeken nog en hier posten.

Klopt het dat je, als je iets probeert, echt een tijdje moet proberen? Je niet na 2 dagen al kan zeggen of iets wel of niet fijn voor je is?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:03

Ik meld me! Heb nu zo'n tien jaar PDS, vastgesteld na veel onderzoeken dat het echt PDS is.
Zal even kort schetsen hoe het bij mij zit:

Klachten:
Buikpijn (altijd aanwezig)
Opgeblazen gevoel (vrij frequent)
Winderigheid
Slechte stoelgang (afwisselend obstipatie/diarree)
Krampen (gelukkig zelden)

Buikpijn wordt erger na eten, bij eten van 'verkeerd' voedsel en bij niet op tijd eten.

Verkeerd voedsel (geeft altijd ergere klachten, maar niet per definitie ondragelijk)
- zuivel (sinds kort blijkbaar, eerder nooit echt problemen mee gehad)
- koffie / cola (caffeïne?)
- vet eten (frituur e.d.)

Stress is een belangrijke factor, daar reageren mijn darmen gelijk op.

In het begin was het zo erg dat ik mijn avondeten moest opdelen in meerdere keren en ik werd er echt door gehinderd in mijn dagelijkse leven. Dat is gelukkig nu voorbij, ik kan er prima meeleven en eigenlijk alles doen, mits ik er rekening meehoudt dat ik goed en op tijd eet. Het eten van 'verkeerd' voedsel doe ik ook wel - met mate - en ik neem dan de extra buikpijn voor lief. Je leert er mee leven. :=
Maar soms word ik er wel knettergek en zat van. Zou graag eens een dagje PDS-vrij willen zijn!

F_Orumster

Re: PDS topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 17:04

Klinkt zo precies hetzelfde!
Idd naarmate de dag verloopt wordt het erger. 's Ochtends is de buik nog plat, en geen 'vies' gevoel, naarmate de middag en avond verloopt...
Denk vaak, kan maar beter niks eten!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:06

F_Orumster schreef:
Klinkt zo precies hetzelfde!
Idd naarmate de dag verloopt wordt het erger. 's Ochtends is de buik nog plat, en geen 'vies' gevoel, naarmate de middag en avond verloopt...
Denk vaak, kan maar beter niks eten!

Dat laatste heb ik ook eens geprobeerd, maar helaas resulteert dat óók in buikpijn. Maar ik herken de gedachte heel goed. Je wordt er soms zo zat van.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:12

Wat een goed idee dit topic! Bij mij is onlangs PDS geconstateerd door de huisarts. Ik heb juist last van ontlasting na elke maaltijd. Ook geen feest... Soms moet ik al rennen voordat de laatste hap in mijn mond zit. Veel diarree, opgeblazen buik en krampen. Ophouden is geen optie, kramp en aandrang betekent NU rennen. Als ik naar het toilet geweest ben heb ik nergens last meer van.

Het is vooral heel onhandig. Als je op een festivalterrein bent en je moet en er staat een enorme rij dames achter 1 gehorig toilet geneer je je echt dood.

Ik ben nu even zuivelloos maar merk geen verschil. Ik krijg juist vaak problemen na veel sambal (terwijl ik vroeger kilo's kon verstouwen), rucola en soms vlees maar het wisselt heel sterk. De ene dag kan ik een hele zak friet zonder problemen naar binnen gooien, andere dag leidt dat tot kramp. Ik kan er nog geen touw aan vast knopen.

Daarbij heb ik sowieso een snel systeem want ik heb ook de hele dag honger en kan vreselijk veel eten.

Ik heb ook vooral in de avond problemen maar bij onregelmatig eten of stress is het de hele dag door raak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:54

F_Orumster schreef:
's Ochtends is de buik nog plat, en geen 'vies' gevoel, naarmate de middag en avond verloopt...

Heel herkenbaar zoals je dit omschrijft. :j

Ik heb ook al zolang ik me kan herinneren last van buikpijn, sinds een maand of zes weet ik pas dat het PDS is. Sindsdien ben ik bewuster met eten bezig en dat helpt doorgaans wel, maar in stressperiodes en als er maar iets verandert aan mijn eetpatroon is het weer mis. Ik heb ontdekt dat ik minstens 6 eetmomenten per dag moet hebben, kleinere porties. Van veel fruitsoorten krijg ik last tenzij ik er iets bij eet (crackers, yoghurt).
Ik vind het vooral vervelend bij dagjes uit, etentjes etc. Dan kan ik toch weer niet helemaal optimaal eten (te laat, verkeerde dingen, of helemaal niet) en dan verpest de buikpijn weer alles.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:58

RedPassion schreef:
F_Orumster schreef:
's Ochtends is de buik nog plat, en geen 'vies' gevoel, naarmate de middag en avond verloopt...

Heel herkenbaar zoals je dit omschrijft. :j

Ik heb ook al zolang ik me kan herinneren last van buikpijn, sinds een maand of zes weet ik pas dat het PDS is. Sindsdien ben ik bewuster met eten bezig en dat helpt doorgaans wel, maar in stressperiodes en als er maar iets verandert aan mijn eetpatroon is het weer mis. Ik heb ontdekt dat ik minstens 6 eetmomenten per dag moet hebben, kleinere porties. Van veel fruitsoorten krijg ik last tenzij ik er iets bij eet (crackers, yoghurt).
Ik vind het vooral vervelend bij dagjes uit, etentjes etc. Dan kan ik toch weer niet helemaal optimaal eten (te laat, verkeerde dingen, of helemaal niet) en dan verpest de buikpijn weer alles.

Oeh, dat laatste klinkt ook bekend. Verder inderdaad kleine porties maar veel porties verspreid over de dag; dat werkt bij mij ook het beste.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:10

Misschien kan je je ook aanmelden op http://www.crohnsite.be/. Daar wordt helemaaal niet moeilijk gedaan of je nu Crohn, CU of PDS hebt hoor. Iedereen steunt elkaar :). Heb CU, dus ik mag niet in jou topic reageren eigenlijk :p

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:12

Ook ik herken me hier heel erg in. Bij mij is het een jaar geleden vastgesteld. Ben toen bij een dietiste geweest en mocht bijna niks meer eten. Dat ging een tijdje heel goed, maar nu heb ik er weer heel veel last van. Zo weet ik bijvoorbeeld dat ik absoluut niet tegen peulvruchten kan. Fruit daarentegen: nergens last van. Ik eet geen vet eten, geen pittig/gekruid eten en geen aardappels. Oh, en nog 100 andere dingen voor mijn gevoel := Ik eet ook al een eeuwigheid geen chocola bijvoorbeeld.
Ik heb een eetdagboek bijgehouden en dat hielp wel echt dingen te vinden. Ben er nu ook weer mee bezig, omdat ik wil overschakelijk naar een ander dieet. Ik ga zuivel en granen laten staan, eens kijken of dat me helpt.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 19:22

amouroke schreef:
Misschien kan je je ook aanmelden op http://www.crohnsite.be/. Daar wordt helemaaal niet moeilijk gedaan of je nu Crohn, CU of PDS hebt hoor. Iedereen steunt elkaar :). Heb CU, dus ik mag niet in jou topic reageren eigenlijk :p

Even rechtzetten; het chronsche darmziekten-topic doen ze ook absoluut niet moeilijk hoor, werd ik ook welkom geheten.
Alleen pds problemen vallen in het niets vergeleken met iets als Crohn, en dan vind ik dat ik geen recht van klagen heb :D

Het zou zo fijn zijn als er een rechtlijnig advies was.

Als je gaat experimenteren om dingen in- of uit te sluiten, hoe lang 'bestuderen' jullie de gevolgen?
Hoe snel na het eten van iets krjg je last en voor hoelang? Want ik vind het soms erg moeilijk om mezelf in de gaten te houden, als ik bv erg last heb om 11uur weet ik niet of dat van ontbijt is of van de avond ervoor.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 19:28

Dit is de pdf die ik eens vond http://www.drdahlman.com/pdf/DrDahlmans ... rogram.pdf
His general protocol is this:

1. Get rid of bad bacteria & yeast that may be causing problems if present (He recommends getting labwork for this)
2. Avoid All Dairy (this is the biggest rule)
3. Take Probiotic Supplements
4. Take Digestive Enzymes
5. Never Drink Beverages With Meals
6. Pinpoint Food Allergies
7. Avoid Gas Causing

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:01

Ik volg dit ook even.. Ben nu ongeveer 10 jaar geleden gediagnosticeerd met PDS.. Ik kreeg te horen, leer er maar mee leven.
Heb ook al vanalles geprobeerd.. Zonder veel resultaten..
Wat ik wel ontdekt heb is dat yoghurt bij mij garant staat voor buikpijn en diaree..

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:01

F_Orumster schreef:
amouroke schreef:

Even rechtzetten; het chronsche darmziekten-topic doen ze ook absoluut niet moeilijk hoor, werd ik ook welkom geheten.
Alleen pds problemen vallen in het niets vergeleken met iets als Crohn, en dan vind ik dat ik geen recht van klagen heb :D

.

En dan mogen wij als patiënt met IBD ook niet klagen, want mensen met kanker hebben het nog erger..? Ik begrijp wel wat je bedoelt natuurlijk, maar ik vind dat iedereen wel recht heeft op zijn portie geklaag :). Ik hoop dat je hier de antwoorden vindt die je zoekt. En anders, opnieuw welkom op de Crohnsite ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 20:03

Tuurlijk, maar een PDS topic past er ook nog wel bij :D
Ga ook even kijken op de site die je aanbeveelt, bedankt!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:14

Ik krijg zo ongeveer een klein half uur tot een uur na het eten klachten. Beetje afhankelijk van wat het is, ene gaat wat sneller door de darm dan het andere. Het begint bij mij altijd links en als het echt erg is, kruipt het door naar rechts (en boven, en onder, en dan voor mijn gevoel door mijn hele lichaam :+ ) Maar dan heb je nog altijd het probleem dat je niet precies weet wát je dan gehad hebt. Vandaar dat ik een dagboekje bij houdt.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 22:13

Ik heb begin dit jaar bloedonderzoek laten doen bij Prohealth, het onderzoek heet Imupro 300.

Wat meer info over de test en wat het allemaal inhoudt:
http://www.prohealth.nl/imupro.htm
Aan de rechterkant staan veel gestelde vragen, waar je nog meer info kan vinden.

Ik ben zelf echt superblij dat ik dit onderzoek heb laten doen. Ik blijk voor heel veel dingen allergisch te zijn en sinds ik al die voedingsmiddelen vermijd, gaat het een heel stuk beter. Ik ben zelfs al ruim 10kg afgevallen, terwijl afvallen nooit lukte.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 01:34

Jup, hier nog een PDS'er :)

Klachten waar ik veel last van heb:
- Opgeblazen/strak aanvoelende onderbuik.
- Altijd geborrel, met name links, in het dalende gedeelte van de dikke darm dus.
- Krampen (vrijwel altijd, bij stress neemt dit héél sterk toe)
- Obstipatie/diarree wisselt elkaar af, zit nu weer in een 'dunne' periode :=
- Flatulentie

Heb er wel medicijnen voor gehad (Duspatal), hielp opzich wel, maar heel wisselend. Gebruik het nu niet meer. Heb ook Movicolon in huis voor de obstipatie periodes. Gelukkig komt het nooit zo ver dat ik dat spul moet gebruiken. Eenmaal in de 3 á 4 dagen naar het toilet is voor mij normaal...

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 07:08

Eens in de 3/4 dagen is al veel voor mij :=

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 09:07

Het vervelende van obstipatie is dat je wel de hele tijd het gevoel hebt dat je moet.

Flosje, interessant. Ik ken de techniek (laborant), die wantrouw ik niet.
Heb jij dus nu een duidelijke lijst met ingredienten waarop je reageert?

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:49

Klopt, dat vind ik ook irritant. Movicolon doet dan soms wonderen, nadeel is dat je er een luie darm van krijgt, dus ik vermijd dat spul zo lang mogelijk.

Hebben jullie ook in de dagen voor het begin van de menstruatie extra klachten? Ik wel, ben dan net een wandelend gasbolletje :=

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:50

@ bonjoy.. Ik heb ook heel erg het idee dat het met mijn menstruatiecyclus meegaat..
In de dagen rond mijn menstruatie zit ik alijd in mijn dunne periode.. met extra gasproductie }:0

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:52

Jup, bij mij precies hetzelfde! Dan heb ik dus gigantische menstruatiepijnen en krampen én darmkrampen met bijbehorende irritaties := Ben daarom ook altijd héél min rond die periode.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:59

Hier nog een PDS'er!

En ook mijn buik reageert heftig op stress. En dan wisselt het af van diarree tot obstipatie..
Ik ben ook lactose-intolerant, en sinds ik lactose vermijd gaat het met mijn buik ook een stuk beter! Iig als ik geen stress heb. Ook van hitte, dus als het buiten 30 graden is oid, krijg ik er ook meer last van. Waarom, geen idee. Ik vind het heerlijk om op vakantie te gaan, maar vorig jaar heb ik er door mijn buik minder van kunnen genieten, helaas. Dit jaar heb ik echt zin om op vakantie te gaan, maar oooh wat hoop ik dat mijn buik het normaal doet :=

Wat ik ook heb, en ik ben heel benieuwd of iemand zich hier in herkent, is dat ik soms een tijd verstopt kan zitten en vervolgens 's nachts ontzettende krampen krijg. Meestal moet ik dan echt naar de wc rennen, om vervolgens met braakneigingen erbij op de wc te zitten. Vreselijk -O-

Bonjoy, ik heb er altijd meer last van als mijn menstruatie op gang komt, dan heb ik ook vaker diarree en gasproductie.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:00

Als ik weer verstopt zit, moet ik er ook bijna bij kotsen, zo beroerd wordt ik dan. Ik reageer ook heel sterk op stress, temperatuursschommelingen en op bepaalde soorten voedsel.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 12:03

Ik sla menstruatie altijd over (pil doorslikken), dus dat weet ik niet.

Na een lange tijd te dunne ontlasting (drama met schoonvegen, maar dat weten jullie allemaal wel) zit ik nu in obstipatie weken. De psylliumvezels doen dan wel hun werk, al duurt het een etmaal voor het eruit komt en blaas ik er ook van op. (moet je lichaam wennen aan die vezels en reageer je ooit rustiger?)

Vannacht weer een zeer onrustige nacht, maar die hebben jullie vast ook vaak genoeg.