Springschenen, wat is het en wat doe je eraan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marente1508

Springschenen, wat is het en wat doe je eraan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 19:56

Hallo allemaal,

Ik ben een handballende bokker die sinds kort (na een toernooi gespeelt te hebben op kunstgras) last heeft van pijnscheuten onder in mijn schenen.
Er wordt mij verteld dat het wel eens 'springschenen' kunnen zijn, een ontstoken vlies tussen bot en pees ( zoiets ongeveer )
Wie heeft dit (gehad) of weet er wat meer van?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:23

Ik speel zelf ook handbal en speel zelf ook op kunstgras :) in het begin heel erg wennen omdat je veel meer vering in de vloer hebt zitten. Ik ben er nu aan gewend maar heb er ook geen last meer van. ;)

Marente1508

Re: Springschenen, wat is het en wat doe je eraan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 20:25

Dus het is gewoon ff erdoorheen trainen?

Marente1508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 20:27

Het is namelijk zo, ik heb met pinksteren 1 dag gespeeld, en daarna steeds last gehad. Ik ben ook niet zo'n dokters iemand. Dus ik blijf er mee lopen tot het niet meer te houden is.. Maar vind het aardig lang duren nu. Het seizoen is nu gedaan dus even kijken hoe het gaat met hardlopen voor mezelf. Half augustus starten wij weer. Leuk trouwens, nog een handballende bokker :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:29

Bij mij was het flink doorbijten maar ik ken er ook een aantal die spelen met zo'n kous om :) waar speel je als ik vragen mag ?

Marente1508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 20:30

Ik speel meestal hoek of cirkel, zo af en toe opbouw. Of bedoelde je welke vereniging? :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:31

Vereniging eigelijk haha :P ik ben keepster

Marente1508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 20:34

Ik speel bij NOAV in Susteren (Limburg) en jij? Welke klasse spelen jullie?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:36

Ik speel bij hvos in Spijkenisse. Nouja nu niet omdat ik momenteel tot oktober in Noorwegen woon. Het ligt eraan in welk team ik geplaatst word of 3e klasse of 1e klasse :) Jij?

Marente1508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 20:39

Wauw in Noorwegen! Wordt ook veel handbal gespeeld volgens mij. Ik speel 2e klasse :) maar hoop na volgend seizoen bij Dames1 te kunnen spelen in regioklasse, zit nu in Dames2. Maar dan moet ik nog even doortrainen hehe.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:40

Waar ik zit heb je geen competitie :(:) zit helemaal in het noorden

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:06

Bij Springschenen, mag je absoluut niet doorlopen! Ik heb ze 3 keer gehad. Ze noemen ze ook shin-splints en is een overbelastingsblessure. Ik heb ze opgelopen door het hardlopen. Eenmaal gekregen blijft het een zwakke plek. Deze blessure sluimert er langzaam in, als je pijn krijgt, ben je te laat.
De enige remedie is rust, veel koelen en naar de fysio. De eerste keer was ik er in 5 weken vanaf, de tweede keer 2 maanden en de laatste keer 3 maanden. Inmiddels heb ik aangemeten sportzolen en moet regelmatig speciale oefeningen doen.

Als je doorloopt, loop je kans op een chronische ontsteking.

Mocht je meer info willen, dan hoor ik het graag.

Marente1508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 21:24

Bedankt! Ja ik hoor verschillende dingen, zoals ik hierboven al zei; het handbalseizoen is nu voorbij dis voldoende rust. Ik wil wel mijn conditie behouden dus ik wil 1x per week ongeveer gaan hardlopen als het gaat. Ik heb namelijk de meeste pijn bij de warming up en als ik er over duw/wrijf. Maar na een kwartier rennen is de meeste pijn weg. Ik weet dus ook niet zeker of ik echt springschenen heb maar dat is wat mijn trainer denkt. Ook mijn neef (kickbokstrainer en voetballer) heeft er wel eens last van maar hij zegt dat ook fysio en zooltjes minimaal helpt.

sulindabaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:24

hier moet je echt niet mee doorlopen! net als Fanneke al zegt, is rust houden erg belangrijk. :j
ik ken het als scheenbeenvlies ontsteking, heb het zelf ook beginnend gehad. deed op dat moment de calo (sport opleiding) en er was een klasgenoot die ook scheenbeenvlies ontsteking had. Zij is hier veel te lang mee doorgelopen en heeft uiteindelijk een jaar over moeten doen omdat ze lang bezig was met revalideren en daardoor haar studiepunten niet kon halen.

mijn advies is dat je zeker even langs de dokter moet gaan! succes ;)

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 08:54

Niet doortrainen.. zoek maar eens op shin splint. Ik ben er nu al een half jaar zoet mee.
Het is een overbelasting, die ik heb opgelopen door het hardlopen.
Neem rust een langere periode. Ga op zoek naar goede sportschoenen en bouw je training dan voorzichtig op.
Mocht je weer last krijgen dan kun je over shockwave therapie nadenken of compressiekousen. Dat laatste ga ik nu doen en ik ben heel benieuwd naar de werking.
Ik heb toevallig net een topic geopend voor ervaringen daarmee.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 08:56

Echt hardlopen is zeer slecht voor springschenen (shin splint). En een kenmerk is dat het na de warming up wegtrekt en na het sporten weer keihard terugkomt.

Marente1508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 09:49

Pff behoorlijk rot dus.. Dan maar rust en even langs de dokter binnenkort, kan nooit kwaad.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 09:54

Idd niet mee doorlopen, en laten behandelen. Hier zit ook een chronisch geval. Lopen doe ik allang niet meer, gelukkig met rijden geen probleem. vorige week stuk gelopen (zonder goede schoenen) en sindsdien alweer last.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 09:55

Oeh vervelend ts, want ik heb het 12 jaar geleden opgelopen door overbelasting en heb er nu ook snel last van.