2 gebroken polsen revalidatie???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

meertje112

2 gebroken polsen revalidatie???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 14:38

Hoi hoi,

Ik ben opzoek naar ervaringsverhalen en tips!
Zo'n 3 weken geleden ben ik van mijn paard gelanceerd tegen de bakmuur aan (denk aan een tekenfilmpje, nog net geen afdruk van mij in de muur) gevolg: hersenschudding en een verbrijzelde en gebroken pols. In de verbrijzelde zitten nu 2 pinnen. Voor de nieuwsgierigen: mijn friese merrie, 7 jaar, met een gouden hart schrok toen we stil stonden en ging van 0 tot 100 naar de andere kant van de bak waar zij de bocht nam en ik rechtdoor ging tegen de muur.

Maar mijn zorg is nu als ik straks uit het gips ben hoe de revalidatie gaat en hoelang zoiets kan duren. Ik wil zo snel mogelijk weer kunnen rijden, eerst op manege paarden, en dn weer op die van mij. Want die lieve merrie schrikt uit het niets zo heftig dus die is nu op bootcamp;)
Maar ik moet straks zo snel mogelijk haar weer leren te vertrouwen...

Dus heeft iemand ervaring hiermee en kan mij vertellen hoe dat is gegaan?

Groetjes merel

P.s. Mocht de vraag komen, met 2 polsen kan ik nog nieteens zelf naar de wc;) en me eigen eten snijden... Dus nu met gips om kan ik ook nog niks doen met mijn paard.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:47

geen ervaring en geen tips maar wil je wel heel veel sterkte wensen
wat een smak moet dat geweest zijn :(:)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: 2 gebroken polsen revalidatie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:48

Jeetje, jij moet een smak gemaakt hebben! :oo Ik heb geen ervaring met verbrijzelingen, wel met afgescheurde pezen en ik weet hoe lastig het is als je je handen niet kunt gebruiken. Sterkte! :(:)

Boyzone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:54

Ik heb maar 1 gebroken pols gehad en werd al gek, laat staan 2 gebroken polsen.
Ik ben de dag nadat het gips eraf was al naar de fysiotherapeut gegaan.
Vanuit het ziekenhuis zeggen ze gaan bewegen op geleide van pijn, maar dat werkt niet.
Na 4 weken moest ik terug komen in het ziekenhuis en de arts was verbaasd dat ik alweer zoveel kon. Lees bijna alles, dus ook paardrijden.
Mss voor jou wel verstandig om ook naar de fysio te gaan, zeker omdat je 2 gebroken polsen hebt en dus echt onthand bent.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:56

Oei! dat is niet niks. Maar hoe typ je dan?

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:58

Ik vermoed heel langzaam en met één vinger.
Heel veel sterkte ts!

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:59

Met mijn gebroken pols kon op een week terug "bijna" alles.. Gek vooral als je weet dat toen mn gips af was ik moest huilen omdat ik de auto deur had dicht getrokken.

Ik denk dat mijn voordeel is geweest dat ik mijn pols niet heb laten rusten in die tijd met gips .. Ik ging gewoon nog werken (horeca) . En ik kreeg als opdracht van die dokter die men gips heeft afgedaan zoveel mogelijk in water in een sponsje knijpen..

Ik moet wel toegeven ik zal niet helemaal terug hetzelfde kunnen met mijn pols als 1 jaar geleden , Ik blijf zo een beetje stijf zijn aan mijn pols :)

veel beterschap toegewenst !

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:02

Vervelend zeg. Volledige revalidatie (dus terug op je oude niveau) kan best een 1 jaar tot 1,5 jaar duren. Weefsel geneest langzaam en je spieren en pezen hebben natuurlijk ook een hele opdonder gehad. De verschillende weefsels doorlopen een aantal fases en zullen een paar keer opnieuw opgebouwd en afgebroken moeten worden om weer op het oude niveau terug te komen. Belangrijk hierbij is dat je al snel weer gericht gaat bewegen, zonder te overbelasten. Waarschijnlijk krijg je hiervoor fysiotherapie of oefentherapie. De therapeuten en de arts kunnen je vertellen wanneer het weer verantwoord is te gaan rijden. Het paardrijden zelf is niet zozeer belastend, maar het valrisico is natuurlijk wel groot. Daarom is het verstandig om niet te snel weer te gaan rijden.

Heel veel sterkte en succes!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:02

oe dat is minder zit je tot helemaal boven in het gips?
ik heb er ook gehad alleen niet zo erg. was met het snowboarden gebeurd. had links een twijgbreukje en rechts zwaar gekneusd maar wel allebij in het gips. toen ik thuis kwam mocht mijn rechter arm uit het gips, en ik mocht ook gewoon paardrijden gelukkig. ik moest toen ik uit het gips was wel opletten, maar ik had er maar 2,5 week in gezeten en moetst eigenlijk 3. ik heb al die rijd gewoon paard gereden dus. maar toen ik uit het gips kwam voelde ik wel dat er minder spieren opzat dan dat dat normaal was. waarschijnlijk als het starks vries en die breuk wordt heel koud, voel je die ook weer zitten ( of te minste dat is bij mij zo). en heb je jeuk pak een brijnaald dat is het fijnst.
ik wens je heel veel sterkte.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:11

Jeetje zeg je bent goed toegetakeld. Ik heb alleen 1 pols een keer gebroken lastige plek wel heb toen 6 weken in gips gezeten. Maar gezien er 1 van die van jouw verbrijzeld is denk ik dat je daar nog best wat revalidatie voor nodig hebt. Maar is ook bij iedereen anders en heel weinig over te zeggen, bij mij duurde het ongeveer 2 weken(uit het gips) voor ik hem weer normaal kon gebruiken maar heeft zeker wel 1 jaar geduurd voor dat die weer zo buigzaam was als de andere pols. Tja en last ben ik toch wel wat blijven houden met koud of nat weer wil ik nog weleens last hebben maar daarvoor gebruik ik een pols bandage.
Toch even afwachten wat ze zeggen misschien moet je therapie misschien niet ik heb niet nodig gehad omdat na 2 weken al een heel stuk beter was en voldoende om gewoon zelf weer te herstellen.

In ieder geval veel beterschap en hopen dat het snel vordert voor je!

meertje112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 15:44

CK88 schreef:
Oei! dat is niet niks. Maar hoe typ je dan?

mijn vingers zitten niet in het gips;) en heb een ipad+toetsenbord waarbij bijna geen kracht nodig is;)

meertje112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 15:51

kimz_angel schreef:
Met mijn gebroken pols kon op een week terug "bijna" alles.. Gek vooral als je weet dat toen mn gips af was ik moest huilen omdat ik de auto deur had dicht getrokken.

Ik denk dat mijn voordeel is geweest dat ik mijn pols niet heb laten rusten in die tijd met gips .. Ik ging gewoon nog werken (horeca) . En ik kreeg als opdracht van die dokter die men gips heeft afgedaan zoveel mogelijk in water in een sponsje knijpen..

Ik moet wel toegeven ik zal niet helemaal terug hetzelfde kunnen met mijn pols als 1 jaar geleden , Ik blijf zo een beetje stijf zijn aan mijn pols :)

veel beterschap toegewenst !

Ik denk dat ik dat soort momenten ook krijg.. Ik zal blij zijn als ik zelf kan douschen, nu komt iedere dag thuiszorg.. Wel veel respect voor die mensen en fijndat het er is.. Maar ik ben blij als ik weerlekker lang kan douschen en mezelf kan wassen... Ik ben erg zelfstandig.. Dus totale afhankelijkheid is een kleine hel....

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:52

Heb zelf 4 januari m'n vingers gebroken en verbrijzeld. Nu 5,5 maanden verder kan ik nog steeds niet paardrijden. Ik kan slecht rijden met een losse teugel maar zodra er maar iets van gewicht op m'n vingers komt gaan m'n vingers erg tintelen en pijn doen. Ze zeggen dat je na een jaar pas kan zeggen hoe het uiteindelijk zal worden.
Ik wens je heel veel sterkte.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 17:53

PP ----> MW

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:00

Toen ik 8 jaar was viel ik voor het eerst van een pony en dat was ook direct een flinke klapper.. :o . Ik ontwrichtte en verbrijzelde mijn elleboog. Ze hebben er toen pennen ingezet. Al met al ben ik er een half jaar zoet mee geweest.
Heel veel beterschap en succes met revalideren trouwens :(:) .

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 22:34

Ik had dit met 2 benen.. Ene been knie uit de kom (voor de 2e keer, heeft er een poos naast gelegen) en andere been mijn voet compleet verbrijzeld. Ik denk dat je je over je 'gewone' gebroken pols niet teveel zorgen hoeft te maken. Als dat netjes gezet is of recht staat, zal dat best mooi genezen. Je verbrijzelde pols kan nog wel eens een ander verhaal zijn, als ik denk aan mijn voet. Voor mij is het nu 8.5 maand geleden en ik loop elke dag met pijn. Nu hoef je niet te lopen op je polsen maar je gebruikt ze wel héél veel op een dag... De revalidatie zal lang zijn met ups en downs. Ik denk dat het nog best een tijdje gaat duren voordat jij weer op een paard zit...

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 09:48

Citaat:
Ik denk dat ik dat soort momenten ook krijg.. Ik zal blij zijn als ik zelf kan douschen, nu komt iedere dag thuiszorg.. Wel veel respect voor die mensen en fijndat het er is.. Maar ik ben blij als ik weerlekker lang kan douschen en mezelf kan wassen... Ik ben erg zelfstandig.. Dus totale afhankelijkheid is een kleine hel....

Idd heel fijn dat die mensen er zijn maar toch heb je zo iets van
Ik ben niet ziek maar toch kan ik niks . Ik ben een beetje zoals jou ik ben
Ook onafhankelijk . Kwil mijn haren altijd na 2 dagen gewassen
Als ze vettig zijn. Helaas vond mijn
Moeder dat niet zo leuk en was ze al van de eerste dag aant klagen
Dat die niet gewassen moesten worden . Prima jij wilt mij niet helpen doe ik het zelf wel.. Met gevolg heel de badkamer nat ;p
Maar heb je nog altijd tijdelijk gips of al vast gips ? Dat maakte voor mij ook al een heel verschil mIjn tijdelijk gips was gewoon verband met zon harde kant erin . Toen kon ik echt niks alles wat ik deed
Deed pijn . Maar met alles in het gips zit je eig vast en doe je je zelf niet zo veel pijn .