Gips voor haarscheurtjes? gaat het anders fout?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ladypaard

Gips voor haarscheurtjes? gaat het anders fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 12:30

Hoi allemaal, Even een vraagje in de hoop dat er verpleegkundigen e.d. op bokt zitten of anderen die verstand hebben van gips zetten :+

Bijna 3 weken terug ben ik onder een paard terecht gekomen door samenloop van omstandigheden. Omdat er geen plaats naast mijn paard was om te vallen ben ik onder het paard gekomen wat op dat moment ernaast liep. Deze heeft mij met 4 hoeven geraakt, waaronder net tegen mn hand/pols aan, waarbij ik waarschijnlijk met op de plek van mijn linkerschouderblad het hardst op de grond ben gekomen. Afijn alles leek in eerste instantie allemaal goed te zijn gegaan. Enkel mijn bril was kapot. Heb toen nog stoicijns 2 uur doorgereden omdat ik klanten mee had (moest eigenlijk nog 2,5 rijden, maar met maar een paar centimeters blik durfde ik niet de smalle paden op te gaan := ). Terug gekomen was ik een beetje bijgekomen, en meteen natte doek om mijn pols gedaan. Want dat voelde niet helemaal goed.

Dagen erna nog wel gewerkt (niet echt gereden want kon niks met mn pols) met hulp van de meiden op stal, met de gedachte dat het waarschijnlijk goed gekneusd is.
Maar nu bijna 3 weken verder zijn alle kneuzingen redelijk weggetrokken of verminderd behalve schouderbladplek en hand. Dus voor de zekerheid maandag toch bij de huisarts (assistente) langs geweest om het even te laten nakijken. Maar op de een of andere manier block ik mijn lichaam zo dat ik dan niet kan aangeven dat het pijn doet, ben ook nog eens van geen woord zeggen dus assistente dacht enkel aan kneuzingen.
In eerste instantie denk ik zelf ook dat het nog kneuzingen zijn, maar toch ga ik een beetje twijfelen omdat het toch heel erg puntgericht is (en mijn eigen reactie die niet helemaal klopte). Daarbij wordt de pijn ook niet minder (hoesten niezen en met hele lichaam lachen is uit den boze i.v.m. schouder :') )

Het kunnen hoogstens haarscheurtjes zijn in het bot want anders zou ik er veel meer last van hebben. Daarom dus de vraag: Zou er uberhaupt wel gips of iets dergelijks om worden gedaan op deze plekken met een ienieminiescheurtje erin? En zo ja, kan het kwaad als het er niet omheen zou zitten? Want als het toch niet uitmaakt, dan maakt het ook niet uit of het nou kneuzing of iets anders is :=

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:13

bij haarscheurtjes doen ze er geen gips om. heeft weinig nut. soms geven ze een sling waar je je arm in moet hangen zodat deze ene beetje rust krijgt.
als schouder echt gebroken zou zijn dan moeten er foto's gemaakt worden. vaak is er dan echt wat goed gebroken en moet dit met operatie goed gezet worden. ook hierbij, geen gips. een sling/brace waarbij arm op de buik gehouden wordt en schouder zo min mogelijk bewogen wordt.
een kneusing kan best wel een tijd duren. rond de 6 weken. ook al is er aan de buitenkant niets meer te zien.

en als je het niet vertrouwd dan ga je gewoon terug naar de HA. en dan wel duidelijk uitleggen wat er zeer doet. dat het zeer doet met hoesten enz.
en dat het niet zo erg pijn doet betekend niet dat het niet gebroken kan zijn. werk in de thiuszorg en heb regelmatig mensen mee gemaakt die toch echt een gebroken heup/schouder hadden en dachten dat het gekneust was. ;)

kleinvosje

Re: Gips voor haarscheurtjes? gaat het anders fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:17

Vergis je niet, je kunt heel goed een breuk hebben zonder er veel last van te hebben . Daarom niet denken dat het hooguit wat haarscheurtjes kunnen zijn. Ik zou toch gewoon even een paar foto's laten maken, dan weet je het zeker en kan er gedaan worden wat nodig is.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:35

Hmm ik was 3 jaar geleden uitgegleden in een kuil in de grond toen er sneeuw lag (kuil dus niet gezien) en beetje verkeerd op m'n hand terecht gekomen. In het ZH wisten ze het even niet, op de foto's leek er een klein scheurtje in te zitten. Heb toen voor de zekerheid toch gips gekregen :j moest na een week terug voor nieuw gips en na 2 weken een botscan laten maken (zwelling is dan zo goed als weg), als het goed was kon het gips eraf en anders kreeg ik nieuw gips. Het was toen goed en ik hoefde geen gips meer :) alleen nog zo'n steunkous voor een weekje.

Je kan dus beter wel gewoon gaan, hier geven ze met kleine scheurtjes wel gips.. Schouder uiteraard niet, dat kan je moeilijk gipsen. Maar kneuzingen kunnen ook erg lang duren en pijnlijk zijn inderdaad. Voor de zekerheid maar even naar laten kijken nog ;)

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:51

Je kunt beter niet in de gips ivm stijf worden van gewrichten. Ik heb twee weken geleden mijn pols gebroken in de Veluwe, breuk is in Apeldoorn "gezet" en in de gips gestoken, 10 dagen later, thuis in België geopereerd (plaatje en bouten) kreeg geen gips meer, hoe minder lang in de gips hoe sneller de heling. De pijn zal je wel verwittigen wat je kan en niet kan. 'k vind wel raar dat er geen fotos zijn genomen.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:56

Ik zou zeker foto's laten maken, ik heb mijn pols een tijdje geleden gebroken. De dokter dacht aan een kneuzing omdat ze even had gevoeld en een speciale handeling had verricht die pijn doet als het gebroken is en bij mij dus niet, toch in het ziekenhuis foto's gemaakt en hij moest 'gezet' worden, ik zou dus toch even naar het ziekenhuis gaan!

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 17:35

Dank jullie wel voor alle antwoorden,
betekent dat ik toch even de moed moet verzamelen om terug te gaan naar HA voor foto's :=

Ik heb nog nooit wat gebroken, dus weet ook niet hoe het moet voelen :')

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 08:33

Toen ik jaren geleden van mijn paard viel en mijn been en enkel brak had ik niet zo veel pijn, het was best draaglijk, maar toen ik een paar weken geleden viel over enkele honden die mijn honden aanvielen op een gebetonneerde parking van een manège wist ik onmiddelijk, door de hevige pijn en de stand, dat mijn pols gebroken was en ik viel bijna flauw van de pijn. Toch is deze breuk bijlange niet zo ernstig als toen van mijn enkel. Ik weet van iemand die enkele dagen op een gebroken been hebben voortgekunnen, het hangt af van de aard van de breuk, als er geen verschuiving is, is het meestal minder pijnlijk en niet zo meteen duidelijk dat er een breuk is.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 08:41

Ja het verschilt heel erg! Ook ik ben een keer heel fout van een pony afgeschoven, resultaat elleboog in een paar stukken en operatie.. Maar door de adrenaline van de voorafgaande bokpartij en de val voel je het veel minder. Toen ik uitgleed over de kuil voelde ik gelijk dat het niet goed was en dat deed ook echt goed zeer toen!
Ik heb toch helaas regelmatig wat gebroken (overigens altijd m'n arm :') ), en het is elke keer wel weer anders.. Nu is het alweer een tijdje geleden *klopt af*