mogen de pleisters eraf?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Siepie

mogen de pleisters eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 12:42

hoi,
ik ben vorige week maandag 'geopereerd'. nou is dat wel een erg groot woord, maar er is een moedervlek die ongeveer 1,5/2 cm lang was onder mn kin weggehaald. gewoon plaatselijke verdoving, in 1 keer en de wond is ongeveer 4 centimeter lang. er zitten 4 van die plakpleisters op waar geen steriel gaasje aanzit zegmaar, dus 4 tapejes, dat was ervoor zodat er op de wond weinig spanning stond en het litteken dus klein blijft. ze hebben in het ziekenhuis alleen niks gezegd over het eraf halen, wel heb ik een nieuw setje pleisters mee gekregen. nu het er al zo lang op zit vraag ik me toch wel af of ze er op moeten blijven zitten. vrijdag moet ik weer naar het ziekenhuis, dan gaan de hechtingen eruit. nu zitten er dus al 8 dagen dezelfde pleisters op, is dit goed? zou ik ze moeten verwisselen? er zit wel een beetje bloed op van de eerste dag wat je er doorheen kunt zien.
alvast bedankt :)

NiNa_14

Re: mogen de pleisters eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:45

misschien even contact opnemen met de afdeling waar je geopereerd bent?
Ze weten het daar beter dan de mensen op een forum..

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:00

Meestal moet je ze er gewoon vanzelf af laten vallen en dan is het goed.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:06

Als ik het goed begrijp zijn het pleisters die dezelfde functie hebben dan de hechtingsdraadjes die erin zitten? Je kan ze gerust nog wat laten zitten dan, maar als je ze er graag af wil, gewoon wonde opnieuw plakken met nieuwe pleisters zoals ze geplakt was.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:44

Zou er gewoon afblijven en vrijdag er eens naar vragen :)

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 17:16

de pleisters dienen er inderdaad voor om de wond bij elkaar te houden, het is namelijk in mn gezicht en daarom willen ze het litteken zo klein mogelijk maken en moet het dus met zo min mogelijk spanning herstellen. er zitten ook hechtingen in. deze zijn er echt opgeplakt voor de spanning. ik heb 2 keer eerder hechtpleisters gehad en 2 keer waren deze wit, deze zien er niet zo uit, maar echt als dat tape wat je ook in de winkel kan kopen.

de reden dat ik ze eraf wil hebben is dat het nogal jeukt en ik bang ben dat het misschien gaat ontsteken en dat kan ik zo niet in de gaten houden, dus als ik ze eraf haal kan ik even zien hoe het eruit ziet, nieuwe erop plakken en vrijdag de hechtingen laten verwijderen.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:18

Gewoon laten zitten, het zijn hechtopleisters. Ik denk at je reserve mee hebt gekregen om eventueel een nieuwe op te plakken als ze los laten. Dat gebeurt nog wel eens met die dingen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:18

note: ben geen dokter!

Maar dat lijkt me geen enkel probleem. Denk dat het wel handig is om er eerst een af te halen en daar direct de nieuwe op te doen. Dan stuk voor stuk. Dan blijft de wond sowieso spanningsvrij.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 17:21

het zijn geen hechtpleisters, het is gewoon van dat tape wat je gebruikt als je een steriel gaasje op doet.

dat is wel een goed idee delerium :j , ik zal mn moeder vanavond even vragen om ermee te gaan prutsen want ik kan er zelf niet zo goed bij :=

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:30

Zijn het van die zwaluwstaartjes? Gewoon laten zitten tot ze er af vallen. Even navragen kan nooit kwaad.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 17:34

het ziet er zo uit:
Afbeelding
alleen zijn die ik heb gekregen al kant en klaar en zitten dus op een velletje.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 20:54

Je bedoelt waarschijnlijk Steristrips?
Afbeelding

Normaal mogen deze na 5 à 7 dagen verwijderd worden door ze wat nat te maken en zo los te trekken. Als ze niet zichtbaar vervuild zijn en de wonde eronder niet rood ofzo ziet, moet je het niet persé vervangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 20:59

Ik snap niet dat je zelf wilt gaan prutsen voordat je weet of het überhaupt verstandig is.

Hoe veel moeite is het om even te bellen naar de afdeling waar je behandelt bent, het na te vragen en dan zeker te weten of het wel of niet kwaad kan?

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:33

als het steristrips zijn, kan je ze vaak laten zitten tot ze er vanzelf afvallen.
dat je wondje jeukt, is alleen maar goed. teken van herstel! niet aanzitten, niet mee rommelen! ga je er mee rommelen en werk je niet schoon genoeg, heb je kans dat je meer kwaad doet dan goed! succes ermee!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:42

Is het echt tape of is het een steristrip (lijkt op tape met witte strepen erop)?

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:01

Zou het laten zitten en door je huisarts eraf laten halen.

Ik heb dit zelf na een operatie op mijn been gehad (wel wat groter maar zelfde idee) en bij het eraf halen is de hechting een beetje losser komen te zitten door de plakrand van de pleister.. waardoor ik nu een dik en lelijk litteken op omdat ik niet op tijd bij de huisarts was om het weer goed te laten doen.

Zeker wanneer het op je gezicht zit zou ik het even lekker laten zitten.