Ziek van straling

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat heb jij allemaal?

mobiel
10 (19%)
mobiel en wifi
29 (56%)
mobiel, wifi en DECTtelefoon
10 (19%)
wifi
Geen stemmen
wifi en DECT
Geen stemmen
DECT
Geen stemmen
geen van allen
2 (3%)

Totaal aantal stemmen: 51

DeSprinkhaan

Ziek van straling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 10:21

Ik begin er toch maar over, ook al is het waarschijnlijk verloren tijd: niemand zal er toch naar luisteren, want niemand denkt echt na.
Want als dit waar is, heeft de mensheid een groot probleem... een probleem die latere generaties veel slechts aan kan doen.
Die (wetenschappelijk bewezen!) deze symptomen veroorzaakt:
slapeloosheid
vermoeidheid
hoofdpijn
duizeligheid
onvast op de benen
evenwichts -en orientatieproblemen
problemen met meer dingen tegelijkertijd doen
gebrek aan concentratie
geheugenproblemen
suizing en ander geluid in oren

Denk eens na, heeft u hier ook last van?

En hier nog wat fijten uit het BioInitiatieve rapport:
Dit rapport vat wetenschappelijke onderzoek samen (ik heb hier de fijten ingekoort):
A: 1: bewijs voor kanker:
-Kinderleukemie

Het bewijs dat hoogspanningsleidingen en andere laagfrequentie stralings-bronnen (ELF)consistent verbonden zijn met hogere cijfers voor Kinderleukemie, heeft ertoe gelijd dat het Internationale Agentschap voor Kankeronderzoek (een tak van de wereldgezondheid organisatie) ELF geclassifieerd heeft als een mogelijke kankerverwekker bij de mens. Er bestaat weinig twijfel dat ELF de één van de belangrijkste oorzaken is van kinderleukemie. De blootstellingslimieten nodig om verhoogd risico in te dammen zijn zeer laag: net boven het achtergrondniveau van het aardmagnetisme en -dus- véél lager dan de geldende blootstellingsnormen.
Ingekoort: hoogspanningsleidingen en andere elekrische of elektronische toepassingen verhogen de kans op kinderleukemie.
Niet alleen leukemie trouwens ook andere kankervormen kunnen erdoor worden veroorzaakt

2: Hersentumoren

In méer dan een dozijn studies is er een correlatie vastgesteld tussen verhoogd risico op hersen -en/of gehoorzenuwtumoren en microgolven (RF) van mobieltjes en draagbare (DECT) telefoons. Mensen die 10 jaar of langer een mobiele telefoon gebruiken aan beide kanten van het hoofd , hebben 20% meer kans op hersentumoren dan mensen die snoertelefoons gebruiken. Als je langdurig je draadloze telefoon (mobiel of DECT) overwegend gebruikt aan een kant van het hoofd, kan dat oplopen tot 200% meer kans op hersentumoren of oortumoren. Deze informatie is gebazeerd op de gecombineerde resultaten van vele hersentumor/mobiele-telefoonstudies: een meta-analyse van alle onderzoeksuitkomsten.
Bij langdurig gebruik (meerdere uren per dag) kan dit oplopen tot 220 % als je je draadloze telefoon aan bijde kanten van je hoofd gebruikt, en tot 470% als je hem aan één kant gebruikt.

Een ander fijt wat mensen die hierovernadenken vaak niet weten is: ook al heb je geen mobiel of DECT, een wifi-instalatie is net zo schadelijk.
Dit is eigelijk een kleine zendmast, maar een zendmast staat gewoonlijk op 1 km of meer afstand. Een wifi-internet box staat in je huis. Al eens over de schadelijkheid daarvan gedacht???

Een ander critisch punt is dat volwassenen (in de 40) een zowat stralingsloze jeugd hebben gehad (geen computer, misschien een TV maar dan keek je zelden), en al helemaal geen mobiel of wifi! Ze hebben dus een sterke constitutie. Wij jongeren groeien erin op en zitten er dag in dag uit in (wifi en DECT gaat s' nachts niet uit), hoe zal de toekomst er voor ons uitzien?
Vergelijk het met een ongezonde jeugd: volwassen zal je ongezonder dan andere blijven. Met staling is het het zelfde, wij jongeren zullen er veel meer last van krijgen dan anderen.

En kijk om je heen, hoeveel mensen in je nabije omgeving hebben kanker, of hadden het? Vroeger waren er veel minder mensen met kanker, waardoor zou dat toch komen?

En dan raad ik jullie ook aan om een korte documentaire te kijken in het nederlands: Ziek van je mobieltje

Er is nog meer informatie, dus waarschijnlijk wordt de bovenstaande tekst vervolgd

_Saar

Re: Ziek van straling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:24

Vroeger was er ook pest, paasei, tyfus etc. Dat is er nu (bijna) niet meer, kan ik dan concluderen dat dat dankzij straling is? Ik geloof gerust dat straling ongezond is hoor, maar heb geen van bovenstaande klachten en ik vind conclusies erg makkelijk getrokken.
Ik wil je ook aanraden je tekst nog even door te lezen, staan aardig wat fouten in wat je verhaal niet ten goede komt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:25

Het is trouwens feiten en niet fijten.

Ik geloof zeker wel dat straling ongezond is en dat voornamelijk later zal blijken over 20/30 jaar.
Maar vroeger was er ook wel kanker hoor. Tegenwoordig misschien wel meer maar dat komt ook door de ongezondere levensstijl qua eten, beweging etc. Niet alleen door de straling.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:29

Euh, waar baseer je dit op? Wie is je bron en hoe objectief is die?

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:30

Ben spontaan benieuwd wat je bron is :j
ben namelijk nog niet erg overtuigd

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:40

Ik ben ook niet overtuigd :P. Heb je een PubMed link of iets dergelijks hiervan?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:45

Citaat:
slapeloosheid --> nope
vermoeidheid --> nope, behalve na het stappen of bij te laat naar bed wat dan weer wel komt door telefoon icm wifi want ik facebook te lang :')
hoofdpijn --> zie punt 2
duizeligheid --> nope
onvast op de benen --> zie punt 2
evenwichts -en orientatieproblemen --> orientatieproblemen altijd, daarom gps + maps op telefoon
problemen met meer dingen tegelijkertijd doen --> echt niet, ben een vrouw! whattsappen en facebooken tegelijk gaat prima
gebrek aan concentratie --> nope, behalve als ik een film aan het kijken ben maar whattsap er tussendoor komt
geheugenproblemen --> nope
suizing en ander geluid in oren --> nope

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:46

Sja er zijn zoveel dingen waardoor je een verhoogde kans hebt op kanker etc. Dit is gewoon weer het zoveelste project waar veel geld wordt ingepomt maar waar toch niemand naar luisterd.

Bron is BioInitiatieve? Twijfel daar wat aan. Geef mij maar eerst de PubMed link :) Want dit artikel hebben ze hopelijk niet zo gepubliceerd met al die spel fouten erin.

Edit: Ik vind ook de symptomen kant nog wal raken. Deze zijn zo algemeen! Ik kan op 90% van de vragen ja antwoorden maar dat heeft een hele andere oorzaak dan mijn mobiele telefoon!

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:47

Ts, wat wil je hiermee bereiken? Dat iedereen zijn mobieltje door de plee spoelt?

En ga jij me nu vertellen dat jij er geen hebt en hard wegloopt als iemand anders in jouw buurt staat te bellen?

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:52

Misschien is het ook leuk om eens de tientallen (recentere) artikelen op te zoeken waarbij aangetoond wordt dat straling NIET gevaarlijk is. Het hele idee dat straling zo gevaarlijk is, is ondertussen achterhaald.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:56

Ik geloof wel dat deze dingen niet gezond zijn, maar zie je ons met vijf computers al internet aan een draadje doen? Het zou hier mooi worden...
GSM is ook niet meer weg te denken en toch wel heel erg handig als je bvb een ongeval hebt onderweg.
Wat ik wel doe is mijn gsm 's nachts op mijn nachtkastje aan de andere kant van het bed, ipv onder mijn kussen of dergelijke.

Dus ja ik geloof hier wel in, maar volgens mij kunnen ze nu alleen maar gokken naar de gevolgen ervan. De gevolgen zullen namelijk pas duidelijk worden over enkele decennia :j

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:57

Hier was laatst wel nog een aflevering over op Radar. Dat straling niet zo ongevaarlijk is als er eerst werd gedacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:58

slapeloosheid = Ja komt door ADD
vermoeidheid = Ook omdat ik 's nachts niet kan slapen
hoofdpijn = Heb ik vaak als ik stress heb of lang naar computer loop te staren
duizeligheid = Als ik weer toe ben aan een B12 spuit
onvast op de benen = Zelfde antwoord als hierboven
evenwichts -en orientatieproblemen = Ook zelfde antwoord
problemen met meer dingen tegelijkertijd doen = Komt door mijn ADD, ik word helemaal gek
gebrek aan concentratie = Komt door b12 en ADD
geheugenproblemen = Komt door b12
suizing en ander geluid in oren= Als ik te hard muziek heb geluisterd.

Dus zoals ik concludeer komt het niet door de straling, maar door mijn ADD en B12. En als ik weer eens te hard muziek heb geluisterd.
En daarbij heb ik al een vorm van kanker. Maar dat kan niet erfelijk zijn. Omdat ik het 8ste kind ben die dat heeft.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:58

Oh ik geloof dit absoluut. In welke mate het slecht is weet ik niet..

Als je lang achter je pc zit, wordt je moe, je ogen worden moe en koud (ook al doe je rek en strek oefeningen tussendoor)..
Als je onder elektrischiteitskabels doorloopt word je wat raar in je hoofd, een druk
Soms een hoge piep in je oren van de tv, gsm

Dus op basis daarvan denk ik dat de straling ervan zeer zeker niet gezond is. Of het echt kankerverwekkend is, geen idee..er zijn nog geen bewijzen dat het daardoor veroorzaakt is.

Voor de mensen die zich er echt zorgen om maken, daar is wat op uitgevonden, of het helpt, ook daar geen idee van:

http://www.mymobichip.nl/gsm-straling-gezondheid

http://www.mymobichip.nl/faq

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:04

Amy77 schreef:
Oh ik geloof dit absoluut. In welke mate het slecht is weet ik niet..

Als je lang achter je pc zit, wordt je moe, je ogen worden moe en koud (ook al doe je rek en strek oefeningen tussendoor)..
Als je onder elektrischiteitskabels doorloopt word je wat raar in je hoofd, een druk
Soms een hoge piep in je oren van de tv, gsm

Maar denk dat het moe worden bij alles is wat je doet. ga maar een paar uur een boek lezen, dat vind ik persoonlijk vele malen vermoeiender.
Van de rest heb ik overigens nooit last, piep heb ik alleen na een concert :j

Overig ben ik echt benieuwd hoe dit getest is..
Kan me niet voorstellen bij wet dat je straling mag gebruiken om te kijken of iemand kanker krijgt.
Er zal dus ergens een goede gok moeten zijn geweest.. Lijkt me?
Laatst bijgewerkt door _Yasmine_ op 12-06-12 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:04

Er was laatst een uitzending over bij zembla: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1261572

In frankrijk is er een verbod op het gebruik van een mobiele telefoon op de middelbare school, in Israel zit er een sticker op de doos van iedere telefoon die verkocht is, beide omdat het schadelijk is. In Belgie worden er zelfs folders verspreid door de overheid om mensen te waarschuwen voor het overmatig gebruiken van, en de risico's van alle straling.

Ik geloof er wel in.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:05

loesje688 schreef:
Misschien is het ook leuk om eens de tientallen (recentere) artikelen op te zoeken waarbij aangetoond wordt dat straling NIET gevaarlijk is. Het hele idee dat straling zo gevaarlijk is, is ondertussen achterhaald.

Er is onderzoek gedaan door de sector zelf, vergeet daarbij niet wat hen belang is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:08

Ik weet niet of ik het moet geloven, er is nog weinig onderzoek naar gedaan. Daarbij word je ook blootgesteld aan straling zonder dat je zelf wifi/een mobiel/een DECT-telefoon hebt, omdat anderen in je omgeving wel mobiele apparaten hebben (buren, mensen om je heen etc.) en simpelweg door masten.

De klachten zoals beschreven zijn erg algemeen en iedereen heeft ´wel eens´ last van één of meerdere zaken uit de lijst, ik zou graag meer informatie willen waar en door wie dit is onderzocht.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:13

Kanker krijg je als er iets van 3 genen op rij uitgeschakeld worden in één cel. Gezien het aantal mutaties dat er optreedt wanneer je cellen zich gewoon delen vind ik het nog knap dat we niet standaard allemaal kanker krijgen, maar dat komt dus doordat het kleine, toevallige mutaties zijn die niet per se in die 3 genen gebeuren. Een groot deel van ons DNA is namelijk niet actief in gebruik, dus als er daar iets muteert is dat niet zo erg.

Maar die 3 genen zijn dus oncogenen, en als die alle drie uitgeschakeld zijn, dan kan de cel zich ongecontroleerd gaan delen. De mate waarin hij dat doet (wel/niet een ander weefsel infiltreren) bepaalt of het dan kwaadaardig is.

Die 3 oncogenen kunnen:
- missen (kanker in de familie) omdat je ze niet van je ouders hebt gekregen. Dit is volgens onderzoek één specifiek gen (de breast cancer factor geloof ik, maar ook andere kankers zijn erfelijk dus die naam is gewoon omdat ze het via borstkanker hebben ontdekt).
- uitgeschakeld worden door een toevallige mutatie zoals hierboven beschreven
- uitgeschakeld worden omdat ze beschadigd raken door straling. In het geval van huidkanker is dit vaak UV-straling, maar wij krijgen die ook allemaal elke dag gewoon (ook als het bewolkt is krijgen we nog een bepaalde dosis).

Die laatste maakt iedereen zich met mobiele telefoons etc. druk om, omdat deze straling af zouden geven.
Nu geven heel veel materialen straling af. De planeet zelf geeft straling af en die verzamelen wij in ons hele leven. Omdat er elementen zijn die vervallen en dat is dus de straling.
Een TL-buis geeft ook straling.

De mate waarin die straling ook muterende effecten heeft bepaalt of het gevaarlijk is. (Ik ga maar niet in op welke soorten er zijn... maar iedereen weet neem ik aan dat je maar een bepaalde dosis röntgen-straling in een jaar mag hebben, en dat is gebaseerd op wat het muterend effect ervan is.)

Eventueel zou ik kunnen bedenken dat zo'n lithium-batterij in je telefoon straling uitzendt. Omdat lithium nu eenmaal ook een element is, en dat kan vervallen. Is deze straling schadelijk? Wat voor type straling is dit? Dat heb ik nergens in jouw stukje gelezen.

Hoogspanningskabels geloof ik niet in. Ten eerste gaan die om elektriciteit, en elektriciteit is alleen schadelijk als je er direct door getroffen wordt en dan een bepaald voltage. En als er straling uitgezonden zou worden, dan zou die zijn doordringend vermogen tegen de tijd dat het beneden bij de grond is aanzienlijk verloren zijn.

Ook wifi geloof ik niets van. Dat zijn toch neem ik aan radiogolven? Ook een heel ander type dan straling van vervallende elementen. Misschien in de categorie van "licht-straling" (fotonen), maar in dat geval dus ook niet schadelijk anders kunnen we maar beter ons kunstmatige licht ook uitzetten.

Wat ik WEL geloof is dat magnetische velden rond dingen die elektriciteit opwekken/voorzien met het elektriciteitsveldje dat in jouw lichaam zit kunnen gaan storen. Mensen die daar gevoelig voor zijn, zullen zeker symptomen ontwikkelen als ze vlakbij een hoogspanningsmast wonen.
Ik ken ook iemand die heel erg hoofdpijn krijgt van TL-licht. Ik vind zelf TL-licht niet prettig, maar lichamelijke klachten krijg ik er niet van. Dus mijn elektriciteitsveldje heeft daar niet zo'n moeite mee blijkbaar, maar die van hem wel.

Die symptomen zijn dus prima anders te verklaren, en ik denk dat we als Nederlanders wel eens wat selectiever mogen worden in wat we lezen en wat we geloven.

Wie dit allemaal gelezen heeft, heeft een muffin verdiend. _O-

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:17

Het leuke is wel dat als je op pubmed gaat zoeken naar artikelen hierover dat alle artikelen in vage journals gepubliceerd zijn met een niet noemenswaardige impact factor, met andere woorden, totaal onbetrouwbaar dus. Ik ben op zoek naar een betrouwbaar artikel hierover dat in een tijdschrift als Nature of Science etc. heeft gestaan, als ik wat vind zal ik het hier neer zetten.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:19

Nemuron mag ik dan nu een muffin :P

Ik heb een eerste artikel dat geen statistisch significante verhoging in hersenkanker door mobielgebruik vind. Staat in een betrouwbaar journal, BMJ voor degenen die dat wat zegt :P
http://www-ncbi-nlm-nih-gov.proxy.library.uu.nl/pubmed/22403263

edit: oeps dit is een proxy link, ik zal even de juiste opzoeken :P.
Laatst bijgewerkt door InekeH87 op 12-06-12 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:20

*gooit muffin*
*en nog eentje omdat je op Pubmed hebt gekeken, was daar zelf dan weer te lui voor, scriptie-trauma*

Maar goed, niet betrouwbaar, wat ik al vermoedde.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:20

Ik kan ook nog geen betrouwbaar artikel vinden... heb google scholar ook geprobeerd.

Ik wil ook graag de muffin, en jouw bron van informatie
Citaat:
en ik denk dat we als Nederlanders wel eens wat selectiever mogen worden in wat we lezen en wat we geloven.

Mede om deze reden, en omdat ik gewoon benieuwd ben :+

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:22

Nemurin: ik heb ook nog scriptietrauma maar ja ik moet toch op pubmed zoeken voor de laatste dingetjes van andere verslagen. Scriptie is gelukkig al af en goedgekeurd :D. Nu nog een verslag schrijven over wiskundige modellen voor T cel dynamiek in aanwezigheid van een HIV infectie, heb pubmed dus de hele dag open staan :p

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:23

Laatst bijgewerkt door InekeH87 op 12-06-12 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt