Huisarts is dit normaal ??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Huisarts is dit normaal ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 08:47

na 7 jaar kom ik zometeen eindelijk bij mijn dokter ( blijk allang een nieuwe te hebben ) maar voel me al 2 weken zo beroerd dat ik toch maar gebeld heb voor een afspraak alleen nu mag ik maar 1 vraag stellen ??

wou gelijk wat vragen over de pil ( heb dit bij de assistente aangegeven ) maar die zegt daar moet je maar een nieuwe afspraak voor maken want we hebben het druk ..

uhm ik heb om 10:20 een afspraak net gemaakt mag ik daar dan niks over vragen?? nee dat mocht dus niet..

Ligt het nou aan mij of is dit gewoon normaal??

ben al zo lang niet geweest

Dieselpaard

Re: Huisarts is dit normaal ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 08:48

en die assistente denkt echt te gaan vertellen wat jij mag gaan vragen? nee, toch? Ze zit er toch niet bij, dus stel lekker je vragen! Gewoon doen!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 08:49

Meestal heb je 10 minuten als je een afspraak maakt en bespreek je dan 1 onderwerp, wil je meer vragen dan maken ze een dubbele afspraak (dus 20 min). Maar als je daar toch zit, zou ik gewoon je vragen stellen. Nee heb je, ja kun je krijgen en ik ga er vanuit dat het geen vragen zijn waar de huisarts langer dan een minuut voor nodig heeft, of wel?

DeniseM

Als jij een afspraak hebt voor bijv je hand en ineens heb je iets in je gezicht dan heb je mooi pech.

Het ligt dus niet aan jou ;-)

Collie2008

Het gaat er meer om dat je niet voor teveel klachten aanmeld volgens mij, want dan plannen ze lievere een dubbele afspraak? maar wat kleine vragen over de pil moet je gewoon stellen hoor en anders ter plekke een nieuwe afspraak erbij plannen

Magrathea

Gewoon doen, misschien dacht ze dat het echt een consult was. Maar als het 1 korte vraag is, waarom niet?
En in het ergste geval kan je het telefonisch spreekuur raadplegen, als jullie dat hebben.

kelliiee1993

Het ligt volgens mij per huisarts of ze daar echt moeilijk over doen.
wanneer ik meerdere klachten heb, dan mag ik deze stellen in 1 afspraak. Ook wanneer ik niet laat weten dat ik voor meerdere klachten kom. Dan is het vaak van, Oja, en dit heb ik ook nog..

Maar ik ken ook verhalen inderdaad van mensen, die het niet mogen.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 08:50

apart.... ik vind dat ook niet echt normaal. Als je een kort vraagje hebt over de pil dan kan dat er toch wel even bij?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 08:50

DeniseM schreef:
Als jij een afspraak hebt voor bijv je hand en ineens heb je iets in je gezicht dan heb je mooi pech.

Het ligt dus niet aan jou ;-)

Dan ga je er dus van uit dat ze onderzocht moet worden op 2 plekken. Maar in 10 minuten kun je best veel informatie krijgen, dus je kunt rustig je vragen stellen, lijkt mij. TS geeft niet aan dat ze onderzocht wil worden, maar dat ze vragen heeft. Dat is iets anders in mijn ogen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 08:52

Het probleem is dat mensen serieus lijstjes maken met vragen voor de huisarts.
Hierdoor loopt de arts heel erg uit.

Ik snap dat het vervelend is maar als je bedenkt dat de arts zo'n 25 patiënten op een ochtend ziet en iedereen met veel vragen komt hij per patient gerust 5a6 min. uitloopt. Dat is voor de 20e patient van die ochtend heel vervelend, we hebben het dan al gauw over dik een uur uitloop.
Spreekuren zitten nu eenmaal stamp vol.

Bij ons mag je gerust met meerdere vragen komen als er tijd voor is (of de ass. plant een dubbel consult). Wanneer dit niet mogelijk is gaat de belangrijkste vraag voor of je maakt een afspraak voor over een paar dagen. Wanneer je vandaag belt voor een afspraak voor vandaag, heb je kans dat je niet meer met je lijstje verzamelde vragen terecht kunt.
Een tip: niet opsparen dus en tijdig bellen!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 08:56

Nee dat is niet normaal. Het is al vreemd dat je niet eens weet wie je (nieuwe) huisarts is. Een berichtje van hun kant was wel zo netjes geweest. De assistente had je kunnen vertellen dat je een langere afspraak had kunnen maken. Als jij na 7 jaar eens langs komt kan ze toch wel nagaan dat je een serieuze vraag hebt en niet voor de flauwekul langs komt. Zou ook zeker even aan je huisarts zeggen dat je dit erg storend vind.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 08:57

ALS ik bij de dokter kom, is het altijd voor een paar dingetjes hoor. nog nooit problemen mee gehad.
ik geef aan de telefoon door waar ik voor kom, soms voor 2 dingen (omdat ik wel opspaar, ik heb helemaal geen tijd om voor die kleine dingetjes gelijk langs te gaan), maargoed alsk dr eenmaal ben heb ik nog wel 2 extra vragen. bv over een vervelend wratje ofzo waar ik niet echt last van heb maar toch af en toe wel zeurt. ik vind het zelf dan te klein om een afspraak voor te maken omdat ik er niet dagelijks last van heb, maar als ik er dan toch ben vraag ik het even of dat normaal is(voorbeeldje he).

ik kwam pas bij de dokter omdat ik getrapt was door een paard, aangegeven via telefoon dat het in mn buik was en op mn hand, behoorlijk pijn. Alles gecheckt, diagnose ontvangen en toen was ik klaar. Toen zei ik; daar ben ik nu niet voor maar... ik ben de prikpil vergeten. Waarop hij in de computer ging kijken en zei dat klopt, al 2 maanden :P
En toen wilde hij me er gelijk 1 geven hoor, geen probleem.

Dus gewoon je vraag stellen :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 08:59

Bij ons hangt er wel een briefje bij de HA met iets over één ding per consult, maar ik vraag wel vaker nog iets extra's en hij doet er nooit moeilijk over. Kletsen ook wel vaker even over andere dingen (hij rijdt ook paard :Y) ) maar hij heeft er nog nooit wat over gezegd. Nu zijn dat ook wel kleine dingetjes hoor, niet iets dat ook nog eens heel lang duurt. Maar even wat vragen over de pil was bij mij bijv ook zoiets :j

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 09:05

Yessy schreef:
Meestal heb je 10 minuten als je een afspraak maakt en bespreek je dan 1 onderwerp, wil je meer vragen dan maken ze een dubbele afspraak (dus 20 min). Maar als je daar toch zit, zou ik gewoon je vragen stellen. Nee heb je, ja kun je krijgen en ik ga er vanuit dat het geen vragen zijn waar de huisarts langer dan een minuut voor nodig heeft, of wel?

heb ik dus aangegeven voor een dubbele afspraak maar nee moet ik opnieuw afspraak maken :o

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:08

Wrs zitten ze dan vol en heeft ze niet meer plek.
Mag ik er wel op wijzen dat dit soort dingen ALTIJD in opdracht van de huisarts is? en dat de ass dit ook vervelend vindt! Ze moet constant NEE verkopen en dat wordt haar niet in dank afgenomen. Je bent wrs al nr 10 vandaag die erover begint.
Bespreek het dus met je huisarts wanneer je het vervelend vindt, don't shoot the messenger. ;-)

En stel je korte vraag gewoon, probeer op te letten dat je er geen ellenlang verhaal van maken gaat maar hou het binnen die 10 min.
Laatst bijgewerkt door IMJ op 11-06-12 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:08

Als ik bel voor een afspraak vragen ze niet eens waarvoor het is, teveel moeite denk ik, haha. Dus ik stel alles in 1 keer.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:10

Ik kom ook altijd voor meerdere dingetjes, nog nooit een probleem geweest.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:13

Je kan maar 1 klacht per keer bespreken omdat de verzekeraar anders moeilijk gaat doen. Ligt er natuurlijk een beetje aan of je huisarts voor die tweede klacht ook nog onderzoekjes moet doen en zo.
Je huisarts moet verschillende codes opgeven en als hij meerdere dingen moet behandelen krijgt zaken niet vergoed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:15

Een korte vraag over de pil kun je eigenlijk altijd ook gewoon bij de assistent aan de telefoon vragen... ;)
Daar hoeft je huisarts niet perse tijd voor vrij te maken. De medische kennis voor dat soort eenvoudige dingen heeft de assistent ook (de meeste praktijken laten de assistent ook heel veel dingen overnemen, zoals bijv. bloedprikken en dit soort korte vragen over bijv. de pil).

Ik zit zelf meestal veel korter dan 10 minuten bij de huisarts. En heb 't nog nooit als probleem ervaren als ik dan nog een korte andere vraag stel.
En je bent niet verplicht om bij je afspraak te melden dat je naast je consult ook nog een korte vraag hebt hoor... Het is wel een makkelijke manier om daar weer een extra consult voor in te boeken €€€ ;)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:18

Nee, hij rekent per tijd, dus voor 10 min. Een ingreepje mag hij er gewoon bij rekenen wanneer dit gedaan is.

2 vragen binnen 10 min. wordt niet gerekend met dubbele codes. Hoe komen mensen daar nu toch weer bij?

Werk al jaren in de huisartsenzorg (management) en er gaan altijd spookverhalen rond.
Het is echt een verzoek (wat huisartsen tijdens cursussen ook daadwerkelijk aangeraden wordt) om te vragen hoeveel klachten mensen hebben, puur ivm de planning en tijdsgerelateerd dus.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:20

vreemd dat zelfs op afspraak er maar 10 minuten voorzien worden...

Bij ons is zonder afspraak (vrij spreekuur) 10minuten en op afspraak 15-20
Ik heb altijd de kans om meerdere vragen te stellen, hangt er natuurlijk wel vanaf wat voor soort zaken en idd wanneer meer onderzoek nodig is, kan het zijn dat er een nieuwe afspraak nodig is.

IMJ

Re: Huisarts is dit normaal ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:22

Ja, wanneer de arts er maar 4 in een uur kan zien zit ie 's avonds om 23 uur nog achter zijn bureau hier in NL.
Heb dan ook eigenlijk geen idee hoe de zorg in Belgie in elkaar zit. Geloof dat de assistente daar al niet zo'n functie heeft als de assistentes hier in NL.
Weet ook niet hoeveel patiënten de gemiddelde arts in belgie heeft en hoe groot de vergrijzing is.

Huisartsen in NL krijgen het steeds drukker door de vergrijzing. Ze hebben gemiddeld zo'n 2400 patiënten.

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:24

Wedden dat dat wel gedan wordt. Ik ben laatst bij mijn huisarts langs geweest met 2 dingetjes waarbij ik binnen 6 minuten weer buiten stond. Rekening maar de verzekeraar: dubbele afspraak ( 20 minuten! ) . Terwijl ik maar een enkele afspraak had staan. Dus hoe mensen erbij komen? Door ervaring.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:27

Is het werkelijk zo dat huisartsen het drukker krijgen door de vergrijzing? Is dat ook gemeten of roept iedereen dat maar omdat ze denken dat het zo is.

Ik ben blij dat onze huisarts er nog een is van de oude stempel. Hij heeft een tijdje een draak van een assistente gehad toen zijn oude ermee stopte, dit mens had ook opeens veel regeltjes, dit mag niet dat mag niet. Vooraf eisen waarvoor je komt. Gaat haar niets aan, moeilijk doen met afspraken maken ivm tijd. Hij lag ook steeds met haar overhoop. Nu heeft hij weer een andere en nu loopt het weer als vanouds.

Dan kun je mij niet wijsmaken dat de regels vooral bepaald worden door de huisarts. Ik blijf erbij dat veel assistentes zich belangrijker voelen dan ze zijn, of zelf huisartsje willen spelen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:33

Wolken schreef:
Wedden dat dat wel gedan wordt. Ik ben laatst bij mijn huisarts langs geweest met 2 dingetjes waarbij ik binnen 6 minuten weer buiten stond. Rekening maar de verzekeraar: dubbele afspraak ( 20 minuten! ) . Terwijl ik maar een enkele afspraak had staan. Dus hoe mensen erbij komen? Door ervaring.

Zou ik persoonlijk over bellen. Niet netjes van de huisarts en zo gaan onze premies omhoog.

karuna schreef:
Is het werkelijk zo dat huisartsen het drukker krijgen door de vergrijzing? Is dat ook gemeten of roept iedereen dat maar omdat ze denken dat het zo is.

Ik ben blij dat onze huisarts er nog een is van de oude stempel. Hij heeft een tijdje een draak van een assistente gehad toen zijn oude ermee stopte, dit mens had ook opeens veel regeltjes, dit mag niet dat mag niet. Vooraf eisen waarvoor je komt. Gaat haar niets aan, moeilijk doen met afspraken maken ivm tijd. Hij lag ook steeds met haar overhoop. Nu heeft hij weer een andere en nu loopt het weer als vanouds.

Dan kun je mij niet wijsmaken dat de regels vooral bepaald worden door de huisarts. Ik blijf erbij dat veel assistentes zich belangrijker voelen dan ze zijn, of zelf huisartsje willen spelen.

Helaas is de vergrijzing idd een feit en oudere mensen kosten echt veel meer tijd.
Het aantal visites is enorm omhoog gegaan.. ouderen hebben veel meer kwaaltjes.

De regels worden absoluut bepaald door de huisarts en er wordt hier bij elk werkoverleg (3x per jaar) op gehamerd dat ze deze vraag (heeft u 1 of meer klachten?) stellen. De artsen hebben het idee dat het niet genoeg gebeurt zelfs.

Het probleem dat ik hier ervaar (en dat heb ik ook teruggekoppeld naar de artsen,) is dat de assistente het dus wel vraagt maar de patient zich er niet aan houdt.
Wanneer de patiënt toch met meer klachten komt zegt de arts er 9 van de 10x niets van tijdens het spreekuur. De patiënt kijkt de assistente er dus op aan (dat zie je nu ook gebeuren).
Heb de huisartsen hier daar dan ook op aangesproken. Het maakt het werk voor de asistente er niet bepaald leuker op.
Laatst bijgewerkt door IMJ op 11-06-12 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt