-

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Condor

-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 21:40

-
Laatst bijgewerkt door Condor op 21-09-23 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Condor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 15:25

-
Laatst bijgewerkt door Condor op 21-09-23 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

MerelV

Re: Hoe meer vertrouwen in jezelf krijgen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:00

Jou verhaal klinkt mij erg bekend in de oren. Wat ik probeer is toch constant tegen mezelf te zeggen dat ik het wel kan en dat alles weer goed komt. Het klinkt heel raar en in het begin voelde het alsof ik mezelf voor de gek hield, maar nu kan ik het steeds beter geloven. En vooral niks uit de weg gaan, probeer zo veel mogelijk "enge" dingen te doen, desnoods met hulp van iemand anders. Zo leer je je angstlevel te reguleren!
Het komt dus wel neer op doen en ik weet als geen ander hoe eng dat is, maar als je het eenmaal 1x iets engs gedaan hebt zul je je daarna beter voelen!
Ik wil je mijn hele verhaal best vertellen, mocht je. Geïnteresseerd zijn, maar dan wel via pb.
Heel veel succes en sterkte!

Condor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 22:27

-
Laatst bijgewerkt door Condor op 21-09-23 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 23:23

Ik herken me ook wel in je verhaal! Ik denk dat je angst alleen kunt overwinnen door te doen. Klinkt misschien heel stom, maar ik las laatst een zin en die heeft bij mij de knop omgezet: Fake it, till you make it!
Gewoon doen alsof, overbluf jezelf, ga in het verhaal geloven dat je het kunt!

Jij kunt best naar school fietsen zonder te hyperventileren, maar je krijgt pas het zelfvertrouwen als je het ook echt gedaan hebt! En geloof me, als je het gelukt is, sta je te trillen op je benen, maar het geeft een ontzettende kick! Concentreer je meer op het gevoel: Wat nou als ik alles weer normaal zou kunnen doen?! wat zou je dan het liefste weer gaan doen wat je vroeger normaal kon zonder je angst? Dat zou toch een ontzettende bevrijding zijn? Niet bang zijn.. overbluf jezelf! :)

Ik zit zelf ook nog in het proces om de angst los te laten. Soms komen er dingen onverwachts en heb ik de neiging om weer in de paniek te schieten, maar hey, relaxt. Het is niet nodig om in de paniek te schieten, kijk eens om je heen, naar het weer en naar de kleuren van de bladeren, naar de kleuren van de auto's, of kleine details. Concentreer je op hele andere dingen op het moment dat je een paniekerig gevoel krijgt en niet denken; ik moet ergens anders naartoe kijken, maar KIJK ook bewust. Voel ook eens hoe het voelt dat die frisse lucht langs je heen komt als je aan het fietsen bent, hoe de trappers onder je voeten voelen. Heel stom, maar dat zijn zekerheden waar je normaal geen angst bij voelt en die je gerust kunnen stellen :) Het zijn namelijk je gedachtes die de paniekaanval veroorzaken, niks anders.. dus zie die gedachtes te sturen :)

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 10:24

Ik heb je een pb gestuurd! Tja het is natuurlijk erg lastig, maar het is al erg goed dat je de knop in je hoofd om kunt zetten. Dat is de eerste stap, dan is het ook makkelijker om je gedrag te laten volgen.

Condor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 16:00

-
Laatst bijgewerkt door Condor op 21-09-23 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:00

Goed van je dat je het toch gedaan hebt!!

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:20

Meid, ik vraag me af he, wat heeft zo'n vaststelling van een angorafobie voor jou voor gevolgen?
Het blijft een psychische aandoening, waar je ZELF uit moet komen, de benaming maakt het niet veel anders.
Jij weet al die tijd al wat jou symptomen zijn, ze worden nu alleen herkend door een benaming.

Waar het om gaat is dat jij hier wel uit kunt komen, daar heb ik alle vertrouwen in!
Maar dat je je gedachten moet gaan sturen op het moment dat het fout gaat. Geniet eens van alle dingen om je heen in plaats van je zo te concentreren op een angst, je wereldje wordt er zoveel groter van!

Condor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 16:32

-