PND (Postnatale Depressie)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Blimm

PND (Postnatale Depressie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 20:56

Tsja, wat moet ik er over zeggen... weet alleen dat die diagnose is gesteld... wil er iemand met mij over praten? Had nooit gedacht dat ik het zou kunnen krijgen. Stom he.

CarinaR

Re: PND (Postnatale Depressie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:08

Ohjee.
Waar uit t bij je in, krijg je medicatie /begeleiding?

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:12

Jeetje, sterkte!
Hopelijk gaat het snel beter met je!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:14

Het is ook iets wat je overvalt.
Ik dacht ook altijd van pffff kom op, natuurlijk is het (af en toe) zwaar, maar gewoon doorgaan.

Totdat ook ik "getroffen" werd, zo onverwachts, ik als "sterke" vrouw.

Maar probeer, hoe moeilijk ook, te accepteren dat het zo is, en probeer per dag te kijken.
Kijken wat je nu (vandaag) wel kan en waar je extra hulp bij nodig hebt.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 21:39

Nee geen medicijnen, dat wil ik niet eigenlijk. Heb gewoon een totale onrust in me. Weet niet wat het precies is. Heb nu 2 x gesprek gehad met een praktijkondersteuner van de dokter, vanuit de GGZ. Heb de 21e weer een afspraak. De 25e moet ik weer beginnen met werken, 3 x 2 uur per week, en dat opbouwen.

Mijn oudste is 2 jaar en mijn jongste is 5,5 maand. Heeft de Pavlik bandage, ff google ;)

Het ergste is gewoon dat het voelt als falen... :(

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:41

Goed van je dat je er op tijd wat aan doet.. Dat is al de eerste stap.
Zelf heb ik het ook "gehad".. Ik heb het in een hoekje gestopt en er jaren mee rond gelopen, uiteindelijk is het erger geworden dan het in het begin was..

Hoe bedoel je dat het als falen voelt ?

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:42

Sterkte meid! Ook ik ben in een lichte depressie geraakt zoals je weet ... had het nooit van mezelf verwacht! Heel goed dat je hulp hebt gezocht!
Ik vind het enorme rottige/zwarte gat gevoel het ergste. En idd, het schuldgevoel naar je man/kindje...
Maar je kunt er niets aan doen, ik hoop echt dat je je op korte termijn weer beter ga voelen!

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:41

Wat weinig reacties gezien het feit dat volgens mijn dokter zeer veel vrouwen dit hebben... ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:56

Ik vind het heel erg voor je, en hartstikke goed dat je hulp hebt gezocht en gekregen. Het is absoluut niet jouw schuld, of slecht, of zwak van je maar dat weet je verstandelijk ook wel.
Mijn verhaal is ook op Bokt terug te vinden, mijn PND heeft 1,5 jaar geduurd en ik denk dat het bij mij een combinatie tussen hormonen, omstandigheden en aanleg is geweest. Helaas vond ik geen hulp behalve de steun van Bokt waar ik nog steeds dankbaar voor ben.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 20:49

Ja dat is waar. Merk wel dat mijn hormoonhuishouden tijdens de zwangerschappen wel totaal van slag was. Maar ja niet gek. Je lichaam veranderd zo erg. Daarnaast heb je bepaalde verwachtingen en eisen van jezelf, als moeder maar ook als vrouw. En als het niet gaat zoals je verwacht is dat telkens een teleurstelling voor jezelf.
En misschien dat mijn onrust in mij komt doordat ik geadopteerd ben. Je hoort het vaker. Pas na het krijgen van kinderen krijgen geadopteerde mensen dat.

Weet het niet wat het is *zucht* vast een combi van alles...

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 20:51

mieske schreef:
Goed van je dat je er op tijd wat aan doet.. Dat is al de eerste stap.
Zelf heb ik het ook "gehad".. Ik heb het in een hoekje gestopt en er jaren mee rond gelopen, uiteindelijk is het erger geworden dan het in het begin was..

Hoe bedoel je dat het als falen voelt ?

Na welke periode kwam het bij jou eruit? Als ik er Overnadenk denk ik dat ik er al lastvan had bij mijn eerste. Maar idd gewOon doorgaan met alles. Stug doorgaan...

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:57

Ben jij door de HA doorverwezen naar een therapeut Miss Blimm?

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 21:00

Nou het is een praktijondersteuner vanuit de GGz dus niets officieels als je me snapt. Maar je dokter kan je wel doorverwijzen hoor. Misschien dat je dat wel fijn vindt en er wat aan hebt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:42

Miss_Blimm schreef:
Als ik er Overnadenk denk ik dat ik er al lastvan had bij mijn eerste.

Dat zie je idd vaker. Ik heb met mijn eerste zwangerschap een prepartum depressie gehad (was na de bevalling gelijk weg, heel raar gevoel, dus echt duidelijk hormonaal) en maak ook nu weer kans op een PPD of PND.
En omstandigheden spelen ook een rol erbij. Kan idd bij jou zijn van je adoptie wat nu toch verwerkt moet worden, lijkt me heel goed mogelijk. Ik had te kampen met een prematuur en dysmatuur kindje waardoor ik me heel 'mislukt' voelde, dubbelop omdat ik helemaal niet stralend happy was na 4 weken platte ziekenhuisrust en een kindje wat op een andere afdeling lag en waarmee ik niks 'kon', sondevoeding en fles ipv aan de borst, geen kraamtijd gehad, spanningen in gezin, weinig erkenning voor mijn gevoel uit de omgeving,... Ik merk dat ik het bij deze zwangerschap NOG aan het verwerken ben allemaal :=
Daarom ben ik blij voor je dat jij iig wel steun en hulp hebt gevonden, dan heeft het hopelijk allemaal wat minder nasleep. Op een gegeven moment vind je zelfs jezelf echt een ouwe zeur ;)