Neuropsyrurgie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Neuropsyrurgie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 13:55

Aangezien ik op het moment niet heel lekker in mijn vel zit in mijn werk, krijg ik via mijn werk al begeleiding van oa de bedrijfsmaatschappelijk werken en een coach en werk ik momenteel tijdelijk een aantal uren minder per week.

Nu is mij daarnaast nog aangeraden om me evt. te laten behandelen volgens de neuropsyrurgie. Nu is dat een mij totaal onbekende behandelwijze/therapie.
Heb inmiddels al wel wat informatie ingewonnen, oa bij een neuropsyrurg bij mij in de buurt.

Aan de ene kant denk ik dat ik er best wel veel aan zou kunnen hebben, aan de andere kant klinkt het ook wel een tikje zweverig en als grootste nadeel is het best veel geld wat het kost, wat helaas niet door mijn zorgverzekering vergoed wordt.
Nu gaf de behandelaar mij al aan, dat zij ervaring heeft dat oa mijn werkgever in het verleden bij collega's die bij haar geweest zijn, (een deel van) de kosten vergoed heeft.
Ik ben nu uiteraard bij mijn werk aan het uitzoeken, op welke manier ik daar voor in aanmerking zou kunnen komen. Want alleen om de kosten vind ik niet dat ik iets moet laten.

Maar inhoudelijk kan ik het ook nog slecht handen en voeten geven. Dus eigenlijk ben ik gewoon op zoek naar ervaringsdeskundigen.

Iemand hier toevallig bekend mee?

InekeH87

Re: Neuropsyrurgie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:29

Ik heb wat dingen hierover doorgelezen en mij lijkt het complete onzin. De basis van deze therapie is dat het parasympatische zenuwstelsel bij psychosomatische klachten zou zijn geblokkeerd en dat de behandeling het parasympatische zenuwstelsel zou deblokkeren. Dat is dus totale onzin, je parasympathische zenuwstelsel kan helemaal niet geblokkeerd zijn. Dan zouden een hoop van de basale processen in je lichaam niet meer functioneren en dan krijg je veel ernstigere klachten dan alleen psychische problemen.
De therapie is ontwikkeld door één persoon die hiervoor eerst helderziend zou zijn geworden, afgezien dat dit bij mij al twijfels oproept, vraag ik me ook af waar het wetenschappelijk bewijs voor is. Waar is het evidence based onderzoek dat uitgevoerd is door onafhankelijke wetenschappers om te bewijzen dat het werkt?
Mij lijkt het een dure en onzinnige therapie, als je zin hebt in een placeboeffect en geld te veel zou ik er zeker naartoe gaan, anders zou ik het zelf niet doen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:49

Dat woord lijkt al verkeerd geschreven. Extra reden om het niet te vertrouwen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:52

Rebel_Jits schreef:
Dat woord lijkt al verkeerd geschreven. Extra reden om het niet te vertrouwen.

Haha, dat dacht ik ook. Maar heb het even gegoogled, en het blijkt echt te bestaan :') lijkt wel een samentrekking van neurochirurgie, en neuropsychologie.

Ik vind het ook vrij vaag als ik het lees, kan er weinig van maken.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:50

Het woord is volgens de vrouw die het heeft ontwikkeld een samenstelling van Neurologie, Psychologie en chirurgie. Het chirurgische aspect begrijp ik helemaal niet, want wat heeft het meten van je huidweerstand en daar een behandelplan op afstellen te maken met chirurgie? :P. Er komt sowieso niets wat ook maar enigszins lijkt op chirurgie in de behandeling voor, dus dan snap ik niet waarom ze die naam erbij hebben getrokken?

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:19

Ik denk dat ik dat ook maar ga geven.. 250 euro voor het eerste consult :oo (1e hit op google)