Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
neres schreef:Het heeft niet met bureaucratie te maken eigenlijk, maar met vastgestelde regels.
Dagbesteding krijg je niet zomaar idd dat zijn erg zware multiproblemen. Alleen sociale indicaties om eenzaamheid tegen te gaan werden vroeger wel afgegeven maar tegenwoordig niet meer indien mensen in staat zijn op andere manieren sociale contacten te onderhouden.
Even een korte achtergrond misschien maakt dat wat meer duidelijk.
Wanneer kun je dagbesteding krijgen (begeleiding groep)?
De Begeleiding is bedoeld voor verzekerden die zonder deze Begeleiding zouden moeten verblijven in een instelling of zouden verwaarlozen.
De functie Begeleiding in de vorm van een dagprogramma kan aangewezen zijn omdat verzekerde vanwege de aard, omvang en duur van zijn beperkingen niet in staat is om tot een vorm van dagstruc-turering te komen.
Om in aanmerking te komen voor de functie Begeleiding dient te zijn vastgesteld dat de onderzochte beperkingen van verzekerde betekenen dat verzekerde matige tot zware beperkingen heeft op één of meer van de volgende vijf terreinen:
1.sociale redzaamheid,
2.bewegen en verplaatsen,
3.probleemgedrag,
4.psychisch functioneren of
5.geheugen- en oriëntatiestoornissen.
http://www.ciz.nl/voor-professionals/beleidsregels-awbz via deze website kun je ook nagaan wat matig tot zwaar dan betekend.
Ik vraag me af of je straks via de gemeente wel een indicatie gaat krijgen gezien er wrs strenger beleid zal zijn omdat de overheveling uiteindelijk gewoon een bezuiniging is.
Ik snap je probleem wel heel goed, maar er zijn zeker ook meer vrijblijvende manieren om je sociale contacten te onderhouden.
Oproep vrijwilliger (geen verplichtingen alleen als je de mogelijkheid hebt).
Ouderen bezoeker
Beweeg groepen (evt aangepast)
' lotgenoten' groepen
hobby/ sport (aangepast/ niet inspannend)
kayjody schreef:ik ken de regels van dagbesteding begeleiding die jij beschrijft.
hetgeen jij beschrijft is wat ik heb aangevraagd en waarvan het UWV aangaf dat ik zeker in aanmerking zou komen.
maar ook hetgeen het ciz afwijst. maar probleem is dus dat ik dus door middel van dagbesteding een dagstructuur wil hebben en wat sociale contacten omdat dat door mijn beperkingen niet lukt.
het punt is ook niet direct sociale contacten, maar een bezigheid iets kunnen doen buitenshuis op mijn tempo met mijn kunnen.
dovish schreef:kayjody schreef:ik ken de regels van dagbesteding begeleiding die jij beschrijft.
hetgeen jij beschrijft is wat ik heb aangevraagd en waarvan het UWV aangaf dat ik zeker in aanmerking zou komen.
maar ook hetgeen het ciz afwijst. maar probleem is dus dat ik dus door middel van dagbesteding een dagstructuur wil hebben en wat sociale contacten omdat dat door mijn beperkingen niet lukt.
het punt is ook niet direct sociale contacten, maar een bezigheid iets kunnen doen buitenshuis op mijn tempo met mijn kunnen.
Hoe l*llig het ook is in Nederland... er zijn best veel mensen die buiten de boot vallen. Het is jammer dat je voor je wsw bent afgewezen, met jouw lichamelijke beperkingen (soms dingen wel kunnen en het andere moment niet) moeten zij juist om kunnen gaan. Dan zou je van daaruit misschien ook richting een 'gewoon' bedrijf gedetacheerd kunnen worden.
Ik denk dat het heel lastig gaat worden om een indicatie los te krijgen om 'van de straat te zijn'. Heel krom, want hoeveel mensen zijn er wel niet die niks willen terwijl jij je juist graag in wilt zetten!
(overigens, ik ben ambulant begeleider bij mensen die veelal wel deze of wsw-indicaties hebben en ben nu zelf in de ziektewet vanwege een nieuwe (blijvende) hartkwaal. Ik heb nu dezelfde klachten als jij, ervaar ook hoe lastig het is de ene dag van alles te kunnen en de volgende dag op je benen te zwaaien.)
Blijheid schreef:Even heel anders, misschien kan je je aanmelden voor een maatjes-project?
Dan wordt een chronisch-zieke gekoppeld aan een vrijwilliger die je een keer meeneemt wat leuks doen, of die simpelweg koffie komt drinken oid.
Ik snap dat het minder ideaal is dan dagbesteding, maar het is voor je sociale contacten wel goed, en je kunt gewoon met je maatje afspreken wanneer je wil/kan.
Zie voor meer info http://www.ikwordmaatje.nl
Citaat:MEE ondersteunt mensen met een beperking.
U kunt bij MEE terecht met uw vragen over opvoeding & ontwikkeling, leren & werken, samenleven & wonen en regelgeving & geldzaken.
U wilt zo zelfstandig en onafhankelijk mogelijk meedoen in de samenleving. En zelf de regie houden over uw leven. Wij kennen de mogelijkheden en helpen u hier graag bij. Een indicatie of verwijsbrief is niet nodig. Onze ondersteuning is gratis. U vindt ons door het hele land.