chronische ziekte maar geen indicatie dagbesteding krijgen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kayjody

chronische ziekte maar geen indicatie dagbesteding krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 15:21

Ik heb een chronische hartziekte en veel last van vermoeidheid. verder last van duizelingen, vocht vast houden en koud hebben.
ook heb ik een aantal keren een hartritmestoornis gehad. Door het UWV ben ik volledig afgekeurd en ik heb een Wajong uitkering
ik zit hele dagen thuis en wil eigenlijk graag een paar uur in de week iets doen. werken of vrijwilligerswerk is niet mogelijk doordat het niet te plannen is wanneer ik wel en niet kan. dat wisselt heel sterk. soms gaat het weken goed en kan ik wel dingen maar er zijn ook periodes dat ik zo duizelig ben dat ik alleen maar op bed lig, of periodes waarin ik heel veel moe ben en geen energie heb. Ik kan dus niet ingezet worden op vaste dagen en tijdstippen. en daar ligt nu het probleem. bij een baan of bij vrijwilligerswerk wordt dat wel verwacht. Vandaar dat ik dus via het CIZ een indicatie dagbesteding heb aangevraagd. helaas schijn ik daar niet voor in aanmerking te komen. we zijn al een half jaar bezig om dat voor elkaar te krijgen. het UWV vind dat ik er wel recht op zou moeten hebben omdat zij mij niet helpen kunnen. omdat ik dus niet kan werken ook niet in de sociale werkvoorziening kan.
maar het CIZ vind mijn beperkingen te licht.Ook psychisch heb ik hier last van. mis sociale contacten en wordt er ook neerslachtig van.
Op dit moment loopt er een bezwaar procedure bij het CIZ maar zij geven al aan in een concept versie dat mijn bezwaar niet gegrond is. Dit is nog niet geheel definitief want ze hebben nu advies gevraagd bij het CVZ daar krijg ik binnen 10 weken dan een reactie van. Maar het CIZ verwijst naar de gemeente naar de WMO. deze gaat wel veranderen maar op dit moment is daarvoor nog niks duidelijk of in gang gezet bij ons in de gemeente.
Ik weet dus nu niet meer hoe ik verder kom. Ik zit hier op dit moment behoorlijk mee en dat maakt mijn humeur ook tegenover mijn partner niet altijd even goed. daarom dat ik maar begonnen ben met het geen mij dwars zit van me af te schrijven. ook zouden tips van andere die dit herkennen of ideeën hebben erg welkom zijn.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:26

Wat vervelend voor je! Die bureaucratie ook altijd..

Is er geen dierenasiel oid in de buurt waar je honden uit kunt laten (als jouw lichaam dit toelaat tenminste) of mag dat ook niet?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:32

Ik wist niet dat er deze vorm van dagbesteding bestond. Wat is er precies de bedoeling van zo'n dagbesteding?
Ken wel voor dagbestedingen voor mensen die niet zelf kunnen voorzien in hun dagstructuur, zoals beginnend dementeerden. Weet wel dat er ook nog iets bestaat om vereenzaamheid te voorkomen, waarbij je een sociale indicatie nodig hebt, maar dit wordt vaak gebruikt bij mensen die psychische problemen hebben ( gehad ) of mensen die bijvoorbeeld hun partner hebben verloren en daardoor thuis vereenzamen.
Is er ook geen vrijwilligers organisatie die zoiets organiseert ? In je profiel staat dat je vakantie opvang doet voor honden, doe je dit nog steeds?

capopjekop

Re: chronische ziekte maar geen indicatie dagbesteding krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:35

Het is frustrerend, mijn moeder werkt op een dagbesteding voor ouderen en daar krijgen ze niet eens meer een indicatie als ze zelf nog de telefoon kunnen opnemen. Mijn moeder heeft het bij een paar mensen wel voor elkaar gekregen om ze alsnog een indicatie te laten krijgen, zal straks eens vragen of ze nog tips heeft.

Zou anders de zonnebloem niets voor je zijn? Mijn moeder is vrijwilligster en gaat bij een client op visite. Ze kan dit zelf indelen en het gaat er puur om dat er aanspraak is. Dan zou je het kunnen verzetten als je eens niet lekker bent.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:48

Het heeft niet met bureaucratie te maken eigenlijk, maar met vastgestelde regels.
Dagbesteding krijg je niet zomaar idd dat zijn erg zware multiproblemen. Alleen sociale indicaties om eenzaamheid tegen te gaan werden vroeger wel afgegeven maar tegenwoordig niet meer indien mensen in staat zijn op andere manieren sociale contacten te onderhouden.

Even een korte achtergrond misschien maakt dat wat meer duidelijk.

Wanneer kun je dagbesteding krijgen (begeleiding groep)?
De Begeleiding is bedoeld voor verzekerden die zonder deze Begeleiding zouden moeten verblijven in een instelling of zouden verwaarlozen.

De functie Begeleiding in de vorm van een dagprogramma kan aangewezen zijn omdat verzekerde vanwege de aard, omvang en duur van zijn beperkingen niet in staat is om tot een vorm van dagstruc-turering te komen.

Om in aanmerking te komen voor de functie Begeleiding dient te zijn vastgesteld dat de onderzochte beperkingen van verzekerde betekenen dat verzekerde matige tot zware beperkingen heeft op één of meer van de volgende vijf terreinen:
1.sociale redzaamheid,
2.bewegen en verplaatsen,
3.probleemgedrag,
4.psychisch functioneren of
5.geheugen- en oriëntatiestoornissen.

http://www.ciz.nl/voor-professionals/beleidsregels-awbz via deze website kun je ook nagaan wat matig tot zwaar dan betekend.

Ik vraag me af of je straks via de gemeente wel een indicatie gaat krijgen gezien er wrs strenger beleid zal zijn omdat de overheveling uiteindelijk gewoon een bezuiniging is.

Ik snap je probleem wel heel goed, maar er zijn zeker ook meer vrijblijvende manieren om je sociale contacten te onderhouden.
Oproep vrijwilliger (geen verplichtingen alleen als je de mogelijkheid hebt).
Ouderen bezoeker
Beweeg groepen (evt aangepast)
' lotgenoten' groepen
hobby/ sport (aangepast/ niet inspannend)

kayjody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 15:56

ik heb contact met een instantie die zoeken een plek voor je in de maatschappij dus in een gewoon bedrijf. maar dat zijn wel speciale bedrijven die dat soort mensen dagbesteding bieden en daar zitten begeleiders bij en dat moet wel gefinancierd worden daarom is een indicatie noodzakelijk. maar je kunt ook denken aan zorgboerderijen enz.. en plekken waar mensen met een lichamelijke aandoening dagbesteding doen. sinds ik me heb georiënteerd hierop ben ik vele soorten tegengekomen. maar overal is de indicatie noodzakelijk en ciz vind mijn beperkingen te licht daarvoor. terwijl het UWV mij afkeurt voor sociale werkplaats en voor normaal werk.
zover ik weet is er geen dierenasiel in de buurt. en ik heb vrijwilligerswerk gedaan bij een zorgboerderij na duidelijke uitleg en gesprek over mijn gezondheid. maar toen ik 2x door de ziekte had moten afbellen hoefde ik niet meer te komen ze konden niet op mij rekenen. en laat dat nou net het probleem zijn dat vaste tijden en dagen moeilijk tot niet te plannen is. wat ze overigens wisten en mee akkoord waren dat mocht ik de dag niet kunnen het geen probleem was. achteraf dus wel een probleem.
de hondenopvang ode ik nog voor de mensen die al eens hun hond hebben gebracht verder niet meer voor nieuwe ook omdat we zelf tegenwoordig een hond hebben. dat geeft wel voldoening maar daarnaast zou ik graag een paar uur per week ergens wat doen waar ik ook contacten heb met andere mensen en dat buiten mijn eigen huis is.

kayjody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 16:13

neres schreef:
Het heeft niet met bureaucratie te maken eigenlijk, maar met vastgestelde regels.
Dagbesteding krijg je niet zomaar idd dat zijn erg zware multiproblemen. Alleen sociale indicaties om eenzaamheid tegen te gaan werden vroeger wel afgegeven maar tegenwoordig niet meer indien mensen in staat zijn op andere manieren sociale contacten te onderhouden.

Even een korte achtergrond misschien maakt dat wat meer duidelijk.

Wanneer kun je dagbesteding krijgen (begeleiding groep)?
De Begeleiding is bedoeld voor verzekerden die zonder deze Begeleiding zouden moeten verblijven in een instelling of zouden verwaarlozen.

De functie Begeleiding in de vorm van een dagprogramma kan aangewezen zijn omdat verzekerde vanwege de aard, omvang en duur van zijn beperkingen niet in staat is om tot een vorm van dagstruc-turering te komen.

Om in aanmerking te komen voor de functie Begeleiding dient te zijn vastgesteld dat de onderzochte beperkingen van verzekerde betekenen dat verzekerde matige tot zware beperkingen heeft op één of meer van de volgende vijf terreinen:
1.sociale redzaamheid,
2.bewegen en verplaatsen,
3.probleemgedrag,
4.psychisch functioneren of
5.geheugen- en oriëntatiestoornissen.

http://www.ciz.nl/voor-professionals/beleidsregels-awbz via deze website kun je ook nagaan wat matig tot zwaar dan betekend.

Ik vraag me af of je straks via de gemeente wel een indicatie gaat krijgen gezien er wrs strenger beleid zal zijn omdat de overheveling uiteindelijk gewoon een bezuiniging is.

Ik snap je probleem wel heel goed, maar er zijn zeker ook meer vrijblijvende manieren om je sociale contacten te onderhouden.
Oproep vrijwilliger (geen verplichtingen alleen als je de mogelijkheid hebt).
Ouderen bezoeker
Beweeg groepen (evt aangepast)
' lotgenoten' groepen
hobby/ sport (aangepast/ niet inspannend)

ik ken de regels van dagbesteding begeleiding die jij beschrijft.
hetgeen jij beschrijft is wat ik heb aangevraagd en waarvan het UWV aangaf dat ik zeker in aanmerking zou komen.
maar ook hetgeen het ciz afwijst. maar probleem is dus dat ik dus door middel van dagbesteding een dagstructuur wil hebben en wat sociale contacten omdat dat door mijn beperkingen niet lukt.
het punt is ook niet direct sociale contacten, maar een bezigheid iets kunnen doen buitenshuis op mijn tempo met mijn kunnen.
bij de vrijwilligers centrale hier heb ik al geïnformeerd ook daar willen ze mensen die tijds en dag gebonden kunnen en dat kan ik niet.
oudere bezoeken , ja daarvoor moet je er naar toe dat kost energie om er te komen, fiets of auto en dan moet ik niet te duizelig zijn zodat ik auto kan rijden. ook in ons verzoek bij het ciz stond een vraag voor vervoer erbij. ik kan me regelmatig niet zelfstandig veilig vervoeren. want duizelig en wegraken terwijl je auto rijdt of bv op de fiets is nogal gevaarlijk. en door de vermoeidheid krijg je ook niet alles mee in het verkeer.
beweging heb ik door de honden uit te laten en de dingen die ik thuis doe, dan heb ik ook nog mijn paard waar ik af en toe naartoe kan (als ik in staat ben auto te rijden) want hij staat bij mijn ouders. en aangepaste sportclubs ja die zijn er maar las 30 jarige sporten of bv naar een beweeggroep waar alleen maar 65 plus rondloopt is niet echt leuk. heb ik geprobeerd maar wat contact op leeftijd gebied is ook erg fijn. en tja leeftijdsgenoten de meeste kennissen en vrienden werken overdag . Ik heb echt al vele mogelijkheden geprobeerd maar tot nu toe niet gevonden wat passend is voor mij en waar rekening met mijn tempo en ziekte wordt gehouden.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:17

Een indicatie voor begeleiding-groep (wat je dus eigenlijk zoekt, zoals neres ook uitlegt) wordt inderdaad niet meer zo snel gegeven. Heb je contact met een hulpverlener op psychosociaal gebied? Misschien eens een keer de aanvraag nalopen met hem of haar, of misschien met maatschappelijk werk vanuit de gemeente? Mijn ervaring is dat je begeleiding-groep vooral krijgt op basis van je psychische (dis)functioneren.
Dat klinkt misschien voor jou wel krom omdat je op basis van de onvoorspelbaarheid van je lichamelijke klachten geen wsw-indicatie kreeg. Maar op basis daarvan krijg je geen indicatie voor dagbesteding...

Ik zou nog eens kunnen kijken naar vrijwilligerswerk/bezigheid waar je niet persé op een gezet tijdstip hoeft te arriveren. Praatjes maken in een verzorgingstehuis, dieren uitlaten bij het asiel, een sport?

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:23

kayjody schreef:
hetgeen jij beschrijft is wat ik heb aangevraagd en waarvan het UWV aangaf dat ik zeker in aanmerking zou komen.
maar ook hetgeen het ciz afwijst. maar probleem is dus dat ik dus door middel van dagbesteding een dagstructuur wil hebben en wat sociale contacten omdat dat door mijn beperkingen niet lukt.
het punt is ook niet direct sociale contacten, maar een bezigheid iets kunnen doen buitenshuis op mijn tempo met mijn kunnen.

Hoe l*llig het ook is in Nederland... er zijn best veel mensen die buiten de boot vallen. Het is jammer dat je voor je wsw bent afgewezen, met jouw lichamelijke beperkingen (soms dingen wel kunnen en het andere moment niet) moeten zij juist om kunnen gaan. Dan zou je van daaruit misschien ook richting een 'gewoon' bedrijf gedetacheerd kunnen worden.

Ik denk dat het heel lastig gaat worden om een indicatie los te krijgen om 'van de straat te zijn'. Heel krom, want hoeveel mensen zijn er wel niet die niks willen terwijl jij je juist graag in wilt zetten!

(overigens, ik ben ambulant begeleider bij mensen die veelal wel deze of wsw-indicaties hebben en ben nu zelf in de ziektewet vanwege een nieuwe (blijvende) hartkwaal. Ik heb nu dezelfde klachten als jij, ervaar ook hoe lastig het is de ene dag van alles te kunnen en de volgende dag op je benen te zwaaien.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:29

Even heel anders, misschien kan je je aanmelden voor een maatjes-project?
Dan wordt een chronisch-zieke gekoppeld aan een vrijwilliger die je een keer meeneemt wat leuks doen, of die simpelweg koffie komt drinken oid.
Ik snap dat het minder ideaal is dan dagbesteding, maar het is voor je sociale contacten wel goed, en je kunt gewoon met je maatje afspreken wanneer je wil/kan.
Zie voor meer info www.ikwordmaatje.nl

kayjody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 17:37

dovish schreef:
kayjody schreef:

Hoe l*llig het ook is in Nederland... er zijn best veel mensen die buiten de boot vallen. Het is jammer dat je voor je wsw bent afgewezen, met jouw lichamelijke beperkingen (soms dingen wel kunnen en het andere moment niet) moeten zij juist om kunnen gaan. Dan zou je van daaruit misschien ook richting een 'gewoon' bedrijf gedetacheerd kunnen worden.

Ik denk dat het heel lastig gaat worden om een indicatie los te krijgen om 'van de straat te zijn'. Heel krom, want hoeveel mensen zijn er wel niet die niks willen terwijl jij je juist graag in wilt zetten!

(overigens, ik ben ambulant begeleider bij mensen die veelal wel deze of wsw-indicaties hebben en ben nu zelf in de ziektewet vanwege een nieuwe (blijvende) hartkwaal. Ik heb nu dezelfde klachten als jij, ervaar ook hoe lastig het is de ene dag van alles te kunnen en de volgende dag op je benen te zwaaien.)

dat psychische (dis)functioneren waar je over schrijft, is inderdaad niet wat je in gedachte hebt als je klachten door lichamelijk worden veroorzaakt.
maar met telkens afwijzingen ( en er is meer aan dingen die afgewezen worden, niet lukken, lukken op ander gebied dan dit ) gaat het op den duur psychisch ook niet lekker. maar het zal inderdaad lastig worden, dat weet ik, maar omdat UWV en andere mensen uit werkgebieden zorg enz.. allemaal van mening zijn dat ik in aanmerking kan komen willen we het blijven proberen.. en als CIZ niet lukt toch via de gemeente.

Het is ook fijn om te lezen dat mensen bepaalde klachten ervaren die ik ook heb.. dan weten ze ook wat het met je doet.. hoop voor jou dat je wel weer aan het werk kan.. want dit wens je niemand toe

kayjody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 17:40

Blijheid schreef:
Even heel anders, misschien kan je je aanmelden voor een maatjes-project?
Dan wordt een chronisch-zieke gekoppeld aan een vrijwilliger die je een keer meeneemt wat leuks doen, of die simpelweg koffie komt drinken oid.
Ik snap dat het minder ideaal is dan dagbesteding, maar het is voor je sociale contacten wel goed, en je kunt gewoon met je maatje afspreken wanneer je wil/kan.
Zie voor meer info http://www.ikwordmaatje.nl

dank je voor de tip , misschien is het wat voor me , toch blijf ik bezig om de dagbesteding te kunnen krijgen maar er naar kijken kan nooit kwaad

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:41

TS, wat ontzettend vervelend voor je.

Misschien kun je iets qua vrijwilligers bedenken waar je kunt komen helpen wanneer jij kunt.
Zo hielp ik in mijn examenjaar op een manege, maar had geen vaste dagen of uren, als ik er was was ik er er, als ik er niet was, dan was ik er niet.

Hielp dan met opzadelen, poetsen, afzadelen als er veel vrijwilligers waren dan pakte ik een sopje of ging ik spinnenwebben weghalen etc.

Of wat dacht je er van om op bezoek te gaan bij willekeurige mensen in een bejaarden tehuis?
Hoeveel ouderen zouden het heerlijk vinden om iemand regelmatig op bezoek te krijgen?
Het is geen officieel vrijwilligerswerk, maar je doet wat goeds, hebt meer dag indeling, ouderen gelukkig en ze begrijpen vast dat je geen vaste koffie uurtjes af kunt spreken door jouw toestand.

Misschien daarnaast een online projectje opstarten waar je praat met lotgenoten of informatie geeft over jouw ziekte?

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:49

Ts, je kunt bij de gemeente een pasje van de deeltaxi aanvragen en dan is het probleem bij het ov voor je opgelost. Je wordt aan huis gehaald en op bestemming afgezet!

Ik denk echt waar een wil is is een weg, ook al ben je heel ziek of beperkt.

Ook denk ik, als ik je zo hoor hoe ernstig je beperkingen ook zijn dus idd nog niet in aanmerking kunt komen (op basis alleen van wat ik in je profiel lees en wat je schets dan he). Ik begrijp namelijk dat je zelfstandig alleen thuis kunt functioneren (je vriend werkt overdag). Een dagbesteding krijg je alleen als je dat dus niet kunt en als je een risico loopt anders te worden opgenomen in een verpleeghuis.
En hier wil ik niet mee zeggen dat je beperkingen niet ernstig zijn begrijp me niet verkeerd.
Het zijn gewoon heel strenge regels zodat de dagbesteding kan blijven bestaan voor die doelgroep waar het nu voor is bedoeld.

kayjody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 06:03

ik kan inderdaad op en voor mij mogelijk tempo en de dingen te doen die ik kan in het huishoudelijke gedeelte prima thuis functioneren. daar ligt het probleem niet. wel is het zo dat er dagen zijn waarop ik te vermoeid ben en er niks gebeurd en mijn man als hij thuis komt nog moet eten koken of bv stofzuigen, was doen enz.. maar er zijn ook dagen waarop ik die dingen wel kan. ik weet dat de regels streng zijn, en inderdaad mijn omschrijving is een schets van hoe het ongeveer in elkaar zit.. daarin staat niet alles uitgebreid. je wordt nl niet zomaar afgekeurd door het UVW. ik ben er absoluut van overtuigd dat er inderdaad waar een wil is een weg is.. maar deze is wel erg moeizaam te vinden.want in de gewone maatschappij en dus werk of vrijwilligers werk hebben ze iemand die geen continuïteit kan bieden gewoon weg niet nodig.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 17:25

Maar op de vraag zou je in een instelling moeten verblijven of verwaarlozen als je nier op die dagbesteding zit? Nee, dan weet je al dat die indicatie er niet komt. En er zijn wel meer mensen afgekeurd en komen niet in aanmerking voor dagbesteding. T wil dus niet zeggen dat je beberkingen niet ernstig zijn maar de dagbesteding is voor een andere doelgroep. Ga eens bij de gemeente wmo praten mss is er wel wat voor je wat je nog niet kent!

kayjody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 18:11

Ik snap wat je bedoelt neres maar als de instanties die er mee te maken hebben in de praktijk zoals het UWV en een een ondersteunende instantie die bemiddeld in dagbesteding op de reguliere arbeidsmarkt aangeven dat ik in aanmerking kom zou ik toch verwachten dat dat wel klopt en zij het toch wel zullen kunnen beoordelen, zij krijgen er namelijk dagelijks mee te maken.Ik snap ook wel dat niemand van jullie hier beoordeeld op mijn beperkingen. maar zover ik geïnformeerd ben door deze instanties zou ik tot deze doelgroep behoren. er is door hen nergens gezegd dat je niet in aanmerking komt omdat je te goed bent voor een instelling en ik niet in aanmerking kom omdat ik bepaalde dingen in huis nog wel kan.
UWV gaf zelfs aan dat als zij je afkeuren en je ook niet in de wsw kan je recht hebt op een indicatie van het ciz.uiteraard hebben wij ook bij de gemeente de wmo geïnformeerd. maar omdat alles daarin nu gaat veranderen is iets dergelijks vanuit het wmo er nu nog niet. dit komt waarschijnlijk pas op gang in 2014.
en dus zou het CIZ indicatie moeten geven (volgens alle andere instanties waar ik contact mee heb en geweest ben, De MEE, UWV en de instantie die dit soort dingen bemiddelt) iig tot het wmo het overneemt in ieder geval

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:38

Ik weet hoe t werkt, ik heb er namelijk zelf mee gewerkt. Andere instanties zijn alleen geen indicatiestellers dus die hebben wat dat betreft makkelijk praten en zouden mensen niet zo blij moeten maken met een dooie mus zeg maar. En als het naar de gemeente gaat zou ik daar Mn hoop niet op vestigen. Het recht op begeleiding VIA de awbz verzekering bestaat straks gewoon niet meer. Ook voor de mensen die nu een indicatie hebben. Gemeenten moeten straks met minder geld een gedeelte van de awbz begeleiding opnemen in de wmo resultaten. Dit mogen gemeenten zelf gaan invullen.

Even een fictief idee: Stel dat iemand bv begeleiding had via de awbz omdat hij overdag niet alleen thuis kan zijn en de partner heeft een paar dagen tijd voor zichzelf nodig, dan kan de gemeente bijvoorbeeld vragen van mensen die het kunnen een dagbesteding zelf te betalen of een gedeelte zelf, of een vrijwilliger in te zetten. Als dit tot resultaat heeft dat de partner een paar dagen per week ontlast is, is dit een behaald resulaat en heeft de gemeente voldoende gecompenseerd.
Maar in ieder geval een op een wordt de begeleiding niet overgenomen van de awbz omdat dat gewoonweg niet betaalbaar is.

Maar voor jou is het misschien wel interessant dat de gemeente straks creatiever moet zijn voor mensen met beperkingen, misschien kunnen ze dan zelfs beter op je vraag inspelen dan de AWBZ, je zal dan geen dagbesteding ontvangen zoals nu maar misschien komt de gemeente dan na jou vraag met een aangepaste mogelijkheid om op geode dagen wat te doen bijvoorbeeld T is en blijft een ingewikkelde materie, maar begeleiding gaat in ieder geval drastisch veranderen.

Bovenstaand is maar een idee trouwens je weet nooit hoe het per gemeente aangepakt kan gaan worden.

kayjody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 20:57

Heb je voor het CIZ gewerkt dan neres? heb je misschien tips waar ik wel wat mee kan. het maakt me nl niet uit hoe of wat maar zoek dus een plek waar men rekening houdt met het feit ik niet op vaste dagen/tijden kan functioneren. hoe vind je die in deze maatschappij? en het kan zijn dat er in de toekomst gezien de wet wmo iets komt. maar zoals al gezegd nu is die er niet. en we zitten in het nu en niet in de toekomst en ja het beheerst mijn leven en dat van mijn partner behoorlijk. en dat zou als ik wel iets kan doen een stuk beter zijn, men heeft het er over dat iedereen er toedoet in de maatschappij en mee zou moeten kunnen doen daaraan op zijn eigen kunnen,maar hoe dan als je dus nergens in aanmerking komt voor of een indicatie of vrijwilligerswerk kan doen of wat dan ook omdat men overal werkt met vaste tijden en dagen. als ik alleen maar kan thuis zitten ja dan zou ik denk ik op den duur vereenzamen. en de sociale contacten onderhouden, als al je vrienden en kennissen overdag werken zijn wordt dat erg lastig. dan heb je er dus niks aan als je vervoer zou hebben want naar wie moet je gaan..

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:28

Ik heb ook een chronische (progressieve) hartziekte en kan gelukkig nog wel werken maar mijn grootste angst voor de toekomst is ook weinig meer kunnen door ziekte/vermoeidheid.

Ik zou eens kijken of je een leuke hobby voor jezelf kunt verzinnen waarmee je met andere mensen in contact komt en een beetje uitdaging krijgt, iets waar je thuis ook aan kunt werken en misschien op den duur anderen mee kunt helpen. Leesclubje ofzo, dingen als yoga zou toch ook moeten lukken? Als je uitlegt dat je misschien niet altijd kunt komen zullen ze dat best wel begrijpen (merk ik tenminste).

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 14:34

Ja klopt en nu voor de wmo dus weet er wel wat vanaf :)

kayjody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 07:02

@ annienke ik merk lang niet altijd dat er begrip is ben daar al een paar keer tegen aan gelopen, als je dat aangeeft, hobby's heb ik wel en ik heb ook wel sociale contacten maar dat is een club waar ik bij ben die in de avond is. clubs overdag, zoals jij beschrijft yoga leesclub, hobbyclub, daarin zijn er overdag hier in de omgeving allen clubjes voor de ouderen 60 plus. dat is niet wat ik zoek. ik wil op de een of andere manier op mijn tempo en met mijn beperkingen toch ook deelnemen aan de maatschappij. ja de meeste mensen rond mijn leeftijd overdag die werken, dus dat soort dingen/clubs is vaak in de avond. fijn dat je merkt dat er wel begrip is.
@ neres: ik dacht al zoiets miss nog meer tips?

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:45

De echte tip die ik voor je heb is vooral zelf aan de slag te gaan met dingen zoeken en je niet blind te staren op de dagbesteding van de AWBZ.
Ik begrijp je probleem wel dat je overdag weinig kunt doen omdat er geen mensen van je leeftijd thuis zijn, maar dat is nou eenmaal zo.

Het belangrijkste voor jou is nagaan wat je wel kunt, (alles wat je niet kunt niet opschrijven) maar alleen de dingen die wel gaan. Dus begin met een positieve insteek daar krijg je namelijk ideeen van.
Vanuit daar ga je samen met een vriendin, familie, vriend eens zitten en brainstormen. Wat zou jij kunnen gaan doen met wat je wel kunt.
Misschien bestaat er nog niet wat jij zoekt maar zijn er tal van mensen in Nederland met hetzelfde probleem en kun je daar iets mee doen.

Je zou via je Wmo kunnen nagaan of ze je willen helpen bij een gepaste daginvulling zoeken. Ze hebben meer inzicht in wat er in jou gemeente aan mogelijkheden zijn.

Veel succes ermee en als je vragen hebt kun je altijd pben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:10

Schoot me nog tebinnen; heb je wel eens contact gehad met stichting MEE?
Citaat:
MEE ondersteunt mensen met een beperking.
U kunt bij MEE terecht met uw vragen over opvoeding & ontwikkeling, leren & werken, samenleven & wonen en regelgeving & geldzaken.

U wilt zo zelfstandig en onafhankelijk mogelijk meedoen in de samenleving. En zelf de regie houden over uw leven. Wij kennen de mogelijkheden en helpen u hier graag bij. Een indicatie of verwijsbrief is niet nodig. Onze ondersteuning is gratis. U vindt ons door het hele land.

Zij kunnen je mogelijk ook helpen bij het vinden van leuke dagbesteding, en zijn bekend met plaatselijke initiatieven.

kayjody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 11:39

@ neres : dank voor je reactie , we zullen zien wat het uiteindelijk zal worden en wat ik vind.
@ blijheid : de stichting mee is de gene die meehelp met de indicatie te verkrijgen. dus daar heb ik al contact mee.